Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Chipke, januari 22, 2013, 15:51:44

Vorige topic - Volgende topic

dit is mien club

Citaat van: pvanbuijtene op oktober 17, 2014, 11:07:13
Zie t voornamelijk bij supporters... Spelers vallen wel mee... Henk is nuchter genoeg.. We willen tnie, maar qua budget etc gezeik is tnie raar as je daar verliest..gevoelsmatig een raml natrlk!

klopt
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols? Then try and avoid your wife's gaze as you struggle to come to terms with your sexless marriage? Then go and spunk your wages on kebabs, fruit machines and brasses? Fuck that for a laugh! I know what I'd rather do. Heerenveen away, love it

moodygrunn

http://media.thepostonline.nl/2014/10/18/henk-de-jong-ik-zal-nooit-direct-naar-sc-heerenveen-gaan/

Cambuur Leeuwarden staat op derde plaats in de Eredivisie en speelt zondag tegen aartsrivaal SC Heerenveen. In de aanloop naar de kraker is er wat meer media-aandacht, maar verder doet de club uit Leeuwarden hetzelfde als altijd: hard trainen en normaal doen. Trainer Henk de Jong is vooral blij dat hij weer oranje gelukskoeken kan serveren in de bus.
Boete voor de trainer

Haha! Nu krijgt de trainer zelf een boete! Henk de Jong stiefelt veertig seconden te laat de eetruimte binnen en dat kost hem dus vijf euro. De selectie knaagt op een broodje en kijkt op een scherm de wedstrijd tegen FC Dordrecht terug. De Geelblauwe brigade zit te grinniken om een gemiste kans van middenvelder Albert Rúsnak, maar de Nigeriaanse sterspeler Ogbeche is ook alert op de trainer die nu binnentreedt. Te laat, sir!

"Oké", lacht De Jong betrapt maar met een glimlach die bewondering koestert voor de wedstrijdmentaliteit van de Afrikaanse spits. "Is leuk toch? Die rotjongens. Ik vind ze allemaal zo lief. Je moet er wat van maken hè", zegt de meest knuffelbare oefenmeester van de Eredivisie.

"Is leuk toch? Die rotjongens. Ik vind ze allemaal zo lief. Je moet er wat van maken hè"

Henk de Jong is de held van Leeuwarden en duidelijk anders dan de meeste andere trainers, die met kladblokken en een doodgraversgezicht langs de lijn staan. Wie een dag met deze Fries meeloopt wordt geconfronteerd met een man die zo verkwikkend normaal is dat Frank de Boer en Frans Bauer daarbij vervagen tot dwaze excentriekelingen. "Henk de Jong is Henk de Jong", zegt Henk de Jong over zichzelf.
Ajax – Feyenoord van Friesland

Henk de Jong speelt aanstaande zondag met Cambuur tegen Heerenveen. Die wedstrijd is het Ajax-Feyenoord van Friesland, maar dan maal honderd. Niet voor Henk de Jong. Bij de entree van het Cambuurstadion mag dan een grote actiefoto hangen van het moment waarop Jody Lukoki vorig seizoen de 3-0 tegen de eeuwige rivaal binnen snelde, De Jong doet deze week niets anders dan normaal. "We hebben onze tactiek. Snel druk zetten en niet opbouwen vanaf de vleugels. Daar zijn we succesvol mee en dat gaan we weer doen", zegt hij met zichtbaar plezier. En dan volgt een volzin die je – met alle respect voor de grote nummer 14 – met recht Cruijffiaans mag noemen: "Ik heb een hekel aan verliezen, maar ik ben er niet bang voor."
jodylukoki

Bij de entree van het Cambuurstadion hangt een grote actiefoto van het moment waarop Jody Lukoki vorig seizoen de 3-0 tegen de eeuwige rivaal binnen snelde.

Henk de Jong speelde ooit bij SC Heerenveen, was er assistent-trainer en vertrok met onmin, maar enige vorm van wraakzucht ontbreekt in de voorbeschouwing. In Heerenveen treft hij tegenover zich Dwight Lodeweges, die het lef had om van Cambuur naar de aartsvijand Dertig Kilometer Verderop over te stappen.

Lodeweges kreeg doodsbedreigingen vanuit Leeuwarden na zijn overstap. De Jong keurt zulke zaken af, maar zou zelf anders handelen. De Jong, die nog op sms-niveau is met zijn voormalige chef: "Ik zal nooit direct naar Heerenveen vertrekken. Ik weet hoe gevoelig dat hier ligt en heb respect voor onze supporters", zegt De Jong. "Dwight is geen Fries en heeft een andere binding met deze club dan ik. Voor hem was het een stap hogerop."

"Ik zal nooit direct naar Heerenveen vertrekken. Ik weet hoe gevoelig dat hier ligt en heb respect voor onze supporters"

Beste acteur ter wereld

Als zijn oprechte belofte om niet over te lopen achteraf toch bluf blijkt te zijn, dan is De Jong de beste acteur ter wereld. Wie hem volgt tijdens de training ziet een man die zijn spelers graag een schouderklopje geeft, of een beetje pest. Linksback Lucas Bijker lijkt gisteravond dingen hebben te gedaan die nu een zekere sloomheid veroorzaken en De Jong valt de afwezigheid van de lakse verdediger meteen op. "Scherper, Lukas. Sneller denken."

De Jong staat met een fluit in zijn mond naast het veld en ziet zijn spits Ogbeche verdediger Reijnen een lastige ochtend bezorgen. Vanuit alle hoeken en standen streept de Nigeriaans international de ballen achter doelman Nienhuis, die door de trainer veelvoudig wordt geroemd vanwege zijn inzet en passie. Het was diezelfde Nienhuis die Sander van der Streek aan zijn trainer tipte voor meer speelminuten. "Hij brengt de meeste energie in het team", aldus de doelman die de mannen voor hem op commandotoon op hun plek dirigeert.
image (2)

De Jong laat zoveel mogelijk van de training over aan zijn assistenten.

De Jong observeert en ziet alles. Het liefst doet De Jong nog mee aan de 'rondootjes' of afwerkvormen, maar hij is eerste man en moet zich een beetje waardig gedragen tegenwoordig. "Het allerleukste vind ik als ze elf tegen elf spelen en ik moet fluiten."
Luis Suárez

"Dat deed ik al bij FC Groningen en daar had je Paul Matthijs en Luis Suárez. Wat een mannetjes waren dat. Suárez ging toen al steeds liggen. Die moest je wisselen om hem tegen zichzelf in bescherming te nemen. Die wilde de scheids soms aanvliegen. En Matthijs, oh die kon zeuren. Dan gaf ik een vrije trap en werd'ie woedend. Maar als ik dan langsliep kneep hij in mijn kont en gaf-ie me een knipoog. Dan weet je: ik zat goed."

Maar hij blundert ook wel eens hoor. "Dan geef ik mijn fouten toe. Niet elke week hè, maar een paar keer per jaar. 'Jongens, dat heeft de trainer niet slim gedaan', zeg ik dan. Moet je die koppies dan zien."

Vandaag traint De Jong op gras op het veld van het naastgelegen VV Leeuwarden om zijn team beter voor te bereiden op de confrontatie met de klassieke grasclub Heerenveen.

"Dan geef ik mijn fouten toe. Niet elke week hè, maar een paar keer per jaar. 'Jongens, dat heeft de trainer niet slim gedaan', zeg ik dan. Moet je die koppies dan zien."

De trainer heeft ondertussen veel oog voor de herfstvakantievierende fans. Hij loopt op een man af en begroet hem alsof niet hij – Henk de Jong, held in Leeuwarden- maar deze kalende fan zondag bepaalt hoe de uitslag zal zijn. Als een jarig jongetje op de foto wil met Daniel de Ridder, roept De Jong het hele elftal bijeen voor de verjaardagsplaat. Als de trainer verderop nog een jongetje ziet staan, wendt hij dit ventje ook. Hup, hij ook op de plaat!
Gelukskoeken van bakkerij Tjoelker

De enige afwijking in de voorbereiding tegen Heerenveen zal de laatste peptalksessie zijn, biecht De Jong op. Een andere voorbereidingstraditie wordt zondag ook weer in ere hersteld. In de bus worden traditionele Oranje koeken geserveerd van bakker Tjoelker uit Drachten. De bakker en boezemvriend van De Jong, werd geraadpleegd toen Cambuur twee jaar geleden in de strijd om promotie nog een serie lastige uitwedstrijden had staan.
Tjoelker

Boezemvriend Gosse Tjoelker levert zondag voor het eerst sinds de brand weer gelukskoeken voor de uitwedstrijd.

De Jong vroeg grappenderwijs aan Tjoelker of hij misschien een deegig wondermiddel kon bakken om de voetbaldepressie uit te drijven. "Na het oranjekoekmoment wonnen we vijf keer op rij." De met vele prijzen bekroonde bakkerszaak brandde recent af en was even buiten gebruik, maar zondag zijn de overwinningskoeken weer beschikbaar. Ja, zelfs de kurknuchtere De Jong is een bijgelovig mens.

Zo staat zijn auto steevast op dezelfde plaats bij het stadion en draait hij op weg naar het stadion André Hazes -"'Waarom' vind ik een mooi nummer" – of iets van de Drentse volkszanger Jannes. Terwijl zijn auto dienst doet als een galmende karaokebar is, baant De Jong zich een weg naar het winkelcentrum, waar het stadion ligt opgeborgen tussen de Action, Aldi en C1000.
Gekker en fanatieker

De ervaren Daniel de Ridder, die overkwam van RKC Waalwijk en ook bij de Friese rivaal speelde, roemt De Jong vanwege zijn sociale talent en tactisch vernuft. "Je hebt trainers die in systemen denken en je hebt meer de hand-op-de-schouder trainers. Henk de Jong heeft het allebei."
De spelers tillen gezamenlijk een doel het trainingsveld op.

De spelers tillen gezamenlijk een doel het trainingsveld op.

De Ridder, een voetbalkosmopoliet die lang in Spanje en Engeland speelde, voelt zich thuis in Leeuwarden. "De mentaliteit is anders dan in Heerenveen. Je merkt dat Leeuwarden een stadje is. De mensen zijn hier bovendien gekker en fanatieker in hun fanzijn."

"Je hebt trainers die in systemen denken en je hebt meer de hand-op-de-schouder trainers. Henk de Jong heeft het allebei."

De metgezel van Tatum Dagelet is de meest gelouterde speler, maar sjouwt ook het doel het trainingsveld op met de jonkies. Het getik van de ijzeren noppen staat symbool voor de strijd die zondag geleverd moet gaan worden. Diva-achtige grootverdieners komen er niet in bij de Friese voetbalvereniging. Het maximale salaris van de spelers bedraagt 120.000 euro, legt De Jong uit, ruim acht keer minder dan het maximale gage van een Ajaxtopper. "Sommigen verdienen 40.000 euro op jaarbasis. Meer hebben we ook niet."
Berenburg en gevulde enveloppen

De trainer, zelf net 50, is content met zijn verdiensten. Hij heeft sinds kort zelfs een manager die zijn geldzaken behartigt en hem tevens helpt met de randzaken, zoals het lezingencircuit. "Ik moet een beetje aan de toekomst denken. Vroeger kreeg ik een fles Berenburg in de handen gedrukt en gingen anderen er met de enveloppe met inhoud vandoor. Die tijden zijn voorbij."

Ooit won hij eens 100.000 gulden in een loterij, maar dat geld was er sneller door dan het gestort was. De Jong kocht een aantal vette bolides en trouwde met zijn Diana. "Je moet ook leren wat het is om dankbaar te zijn en weinig te hebben", waarschuwt hij. "Ik ben grootgebracht met normen en waarden. Ik kan me rot ergeren als spelers niet netjes 'goedemorgen' zeggen of supporters negeren. Dan schiet ik uit mijn slof. Ik kom uit de buurt van Harkema. We zijn 'kort voor de kop', we zeggen wat we vinden."

"Ik moet een beetje aan de toekomst denken. Vroeger kreeg ik een fles Berenburg in de handen gedrukt en gingen anderen er met de enveloppe met inhoud vandoor. Die tijden zijn voorbij."

"Voetbal is entertainment. Je moet iedereen erbij betrekken. De spelers, de mensen bij de club, het team, maar ook de supporters." De allerlaatste training voor de Friese voetbalkraker traint hij in het stadion op kunstgras voor de fans. Maar hij wilde toch juist op gras trainen voor een optimale voorbereiding? "Het is herfstvakantie. Dat is leuk voor de mensen, toch? Er komen een paar duizend man, dan moet je even een concessie doen."
De vaderfiguur en het condoom

De Jong buigt voorover. "Soms moet je de jongens ook een beetje waarschuwen en ben ik als een vaderfiguur." Hij noemt de naam van een speler die onlangs met een meisje uit een nabijgelegen Fries dorp "de koffer indook". De Jong heeft zo zijn netwerk en dus kwam de vrijpartij de trainer ten gehore. "Zorg ervoor dat je iets gebruikt", adviseerde hij de speler ten overstaan van de voltallige spelersgroep.

De Jong moet gaan. De volgende persvertegenwoordiger zit klaar. Na een lange ochtend vol hartelijkheden en vrolijke gezichten klinkt hij ineens heel serieus bij het opstaan: "Trainers staan natuurlijk ook onder druk. Wat Van Basten is overkomen, is geen exces. Ik praat soms met teamontwikkelaar René Felen over hoe ik zaken moet aanpakken. Maar ik zal het niet snel met mijn omgeving delen. Mijn vrouw zal ik er niet mee lastig vallen als we hebben verloren." Hij geeft een hand en slaat op schouders: "De stress van trainers is een taboe. Ik vind het erg knap wat Van Basten heeft gedaan. De stressfactor speelt een grote rol in het leven van trainers, ik denk dat ruim zestig procent er last van heeft."

"De stressfactor speelt een grote rol in het leven van trainers, ik denk dat ruim zestig procent er last van heeft."

Nóg een boete

Ondertussen staat Ogbeche weer triomfantelijk te zwaaien. De Jong heeft verkeerd schoeisel aan, weer een boete voor de trainer! De speler, die in zijn jonge jaren bij Paris-Saint Germain nog speelde met Ronaldinho, ruimt ondertussen de lunchtafel af.

De Jong pareert ook deze nederlaag met een vette smile. "Al dat boetegeld wordt in de drankpot gestopt. Deze wordt omgekeerd op ons jaarlijkse uitje naar Spanje. Dan gaan ze los, de spelers. Dan moeten ze los. Dan zeg ik ook: 'Jongens, niet te vroeg naar huis, daar is niks aan'. Maar de volgende ochtend hebben we s' ochtends om half acht een looptraining", zegt hij met een triomfantelijke knipoog. "En daarna doen we wat extra kopspelletjes."
In Henk en Sandor we trust

drg

Leg die vent voor 't leven vast!  :0=  _O_

ForzaCambuur1

"En daarna doen we wat extra kopspelletjes."

:_schater :_schater :_schater

el haj

Citaat van: moodygrunn op oktober 18, 2014, 12:18:21

Cambuur Leeuwarden staat op derde plaats in de Eredivisie

Nou, nou, nou. Het scheelt niet veel, dat is waar. Maar slordig is het wel.
Dan kan ik nu de rest van het artikel gaan lezen... :P

drg

Citaat van: el haj op oktober 18, 2014, 19:01:26
Nou, nou, nou. Het scheelt niet veel, dat is waar. Maar slordig is het wel.

Technisch gezien staan we gewoon 3de  :devil

michello

HP/De Tijd:

Waarom we op zoek moeten naar de Henk de Jong in onszelf
door Frank Heinen
Opeens was Henk de Jong overal. Hij stond groot in mijn krant, hij was op de radio en ook de televisie was naar Drachten gekomen om Henk de Jong in zijn tuin te interviewen over Heerenveen – Cambuur, tegen zijn voormalige baas Dwight Lodeweges.

Henk de Jong stond bij een schutting en zei dat hij zich op de wedstrijd verheugde.
Of ze nog veel contact hadden, wilde de verslaggever weten.
Laatst, zei Henk de Jong, kwamen ze elkaar tegen bij een interview. Toen hadden ze elkaar even vastgehouden.
(Ik zal wel een zacht ei zijn, maar ik vind dat dus ontroerend – Henk de Jong en Dwight Lodeweges die elkaar even vasthouden).
Voor ik het wist, zat ik midden in het Henk de Jong-archief van de NOS. Het bleek een fust vol nuchtere levenswijsheid waaruit ik onbeperkt quootjes kon tappen.

Henk de Jong-citaten
Henk de Jong voor een zielig wandje met logo's van Eredivisiesponsors: 'Dit was een geweldig leermoment.'
Henk de Jong over vorm: 'Of komt Barcelona hier, spelen we nog gelijk.'
Henk de Jong over 4-1 winnen van Dordrecht: 'Je kunt er nog meer maken, maar da'von'k niet nodig, want ik vind Dordrecht ook een prachtige ploeg.'
Henk de Jong over verliezen: 'Sommige mensen proberen je in de put te praten omdat je een keer van PSV verliest. Tja... Het klopt ook: we hebben in veertien jaar maar één keer van PSV verloren, maar we hebben er ook maar een keer tegen gespeeld, volgens mij.'
Henk de Jong over aanvallend spel: 'Je moet gewoon niet in de kont gaan hangen, dat vindt het publiek niet leuk.'
Henk de Jong over spanning: 'Ik heb weinig last van spanning bij wedstrijden, alleen van wedstrijdspanning.'
Henk de Jong over hobby's: 'Ik vind vissen leuk.'
Henk de Jong over investeren: 'Ik heb ooit een ton gewonnen bij de Staatsloterij. De eerste duizend gulden was al op na een avond stappen. Kocht ik drie Porsches, dacht ik met winst te kunnen verkopen. Daarna nog wat aangerommeld en toen was het op.'
Henk de Jong over sociaal gedrag: 'Als mensen me aankijken, zeg ik goeiedag. Kleine moeite, goeiedag zeggen. Kost net zoveel moeite als geen gedag zeggen.'
Henk de Jong over mindere kantjes aan Henk de Jong: 'Ik hou van stapp'n. Dan kan ik doorgaan tot zes, zeven uur, dat maakt me niks uit. Lekker dom lullen, zeg ik altijd.'

Meer Henk de Jongs!
Dat is Henk de Jong: iemand die nuchterheid op een heel nieuw niveau brengt – behalve als hij tot zeven uur uitgaat dus. Iedereen houdt van Henk de Jong en de wereld zou baat hebben bij meer Henk de Jongs. Meer Henk de Jongs in de trein, die bij langdurige vertraging kunnen omroepen dat 'er in principe geen vertraging is, maar dat de trein voorlopig nog niet kan vertrekken'. Meer Henk de Jongs ook voor de klas, die tegen vervelende pubers zeggen dat ze zulke vervelende pubers zijn en vervolgens een forel op het bord tekenen, omdat ze daar zin in hebben. Meer Henk de Jongs bij de kassa van de Albert Heijn, die iedereen gedag zeggen omdat dat geen extra energie kost. Meer Henk de Jongs in de wereld van motivatietrainingen, zodat teambuildingsweekends kunnen worden teruggebracht naar een halfuurtje, omdat Henk de Jongs genoeg hebben aan een schouderklopje en drie keer de zin 'Da's toch prachtig?'.
De enige plek waar ik niet per se meer Henk de Jongs hoef te hebben, is in de top van bepaalde bedrijven en banken – in het laten verdampen van eigen geld zijn meer mensen bedreven dan je zou denken.

De wereld die het meest baat zou hebben bij meer Henk de Jongs, is vanzelfsprekend de voetbalwereld. Het is natuurlijk niet voor niets dat alle journalisten zich op Henk de Jong storten als leeuwen in Artis op een achteloze reiger: na jaren opgeblazen gezanik aangehoord te hebben, lusten ze allemaal wel weer eens een brokje nuchterheid.
Stel je voor: Henk de Jong bij Manchester: 'Je kunt je in de put laten praten omdat je met 4-0 van M.K. Dons verliest, en dat is terecht, want we hebben in de afgelopen veertien jaar maar een keer van M.K. Dons verloren, maar we hebben ook maar een keer tegen M.K. Dons gespeeld, dus dat valt weer mee.'
Henk de Jong bij Real Madrid: 'Zo'n Cristiano Ronaldo, da's toch prachtig?'
Henk de Jong bij Liverpool: 'Ach zo'n Balotelli... Die is gewoon een beetje ondeugend, da's toch mooi? Ik houd ook van stapp'n.'
Henk de Jong als nieuwe presentator van Pauw: 'Ach, lekker dom lullen, zeg ik altijd.'

Goeiedag
Spijtig dat er maar één Henk de Jong is, en dat hij zulk leuk werk heeft. Henk de Jong wordt nooit premier, nooit. Zo zit er maar een ding op: we moeten allemaal op zoek naar de Henk de Jong in onszelf. Het zal niet eenvoudig zijn, maar het moet – een betere wereld begint bij Henk de Jong.
Laten we beginnen met vandaag tegen iedereen goeiedag te zeggen. Kost net zoveel moeite als geen goeiedag zeggen. Henk de Jong zegt het, en die kan het weten.

_O_ _O_ _O_

ruubmac

Prachtig stukje! :D
Zal niet lang duren voordat deze man bij een topclub zit.

speculeter

Citaat van: ruubmac op oktober 20, 2014, 10:50:35
Prachtig stukje! :D
Zal niet lang duren voordat deze man bij een topclub zit.
duurt niet lang inderdaad. ..Hij zit al bij een topclub!

Galdiano

Volgend jaar spelen we gewoon tegen Slavia Praag of Partizan Belgrado!  |:)
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

ruubmac

Citaat van: speculeter op oktober 20, 2014, 10:55:47
duurt niet lang inderdaad. ..Hij zit al bij een topclub!

Die zag ik aankomen.. Je weet vast wat ik bedoel.

Marc S

Citaat van: Galdiano op oktober 20, 2014, 11:13:13
Volgend jaar spelen we gewoon tegen Slavia Praag of Partizan Belgrado!  |:)

we zijn een nederlandse club dus waarschijnlijk een troosteloze club uit kazachstan of wit rusland

WouterZz

Henk de Jong: 'Dit is toch leuk voor Nederland?'

In een meeslepende derby van Friesland (2-2) maakte SC Cambuur zondag meer indruk dan SC Heerenveen. Het thuisduel met Feyenoord van komende zondag is zowaar een echte topper.

Als de nieuwe spelers van SC Cambuur nog niet wisten hoe beladen de derby van Friesland is, dan kregen ze afgelopen zaterdag de definitieve bevestiging. Meer dan vierduizend fans kwamen in Leeuwarden af op de training. Als groep stonden de spelers in een enorme rookwolk even naar het kabaal te luisteren. Van een afstandje keek Henk de Jong bewonderend toe. 'Dit is een apart clubje', zei de vroegere winnaar van de Rinus Michels Award als beste amateurtrainer van Nederland. 'Zoiets heb ik twee jaar geleden meegemaakt na het kampioenschap en eerder ook een beetje bij Harkemase Boys. Maar dit is uniek, zó groots. Zelfs bij Ajax komt dat niet voor. Eigenlijk is het ook niet normaal wat er allemaal gebeurt. Wat de beleving van die mensen betreft, kunnen ze Cambuur beter in een Zuid-Amerikaanse competitie plaatsen.'
Binnen anderhalf uur was het uitvak in het Abe Lenstra Stadion uitverkocht. Twaalfhonderd fans steunden Cambuur ter plekke op Derby Day. En na het hartstochtelijke, met sentimenten besprenkelde gevecht moesten er 's middags in allerijl dranghekken worden aangerukt om de selectie op het Cambuurplein weer binnen te halen. Door het derde gelijkspel in vijf uitduels klom de als nummer vier aan de derby begonnen ploeg weer een plek op de ranglijst. De Jong blijft zich verbazen: 'PSV, Ajax en Cambuur; dat kun je niet echt de traditionele Grote Drie noemen. Maar dit is toch leuk voor Nederland? Het is een keer wat anders.'
Welke speler je er ook mee confronteert, ze zullen allemaal meteen opmerken dat Cambuur tot dusverre elk punt verdiend heeft. De uitschieter in negatieve zin was het verlies bij PSV (4-0), maar die eindstand was ietwat geflatteerd. 'In Eindhoven hadden wij 58 procent balbezit', zegt aanvoerder Mohamed El Makrini. 'Door een paar ongelukkige momenten kwamen we met 2-0 achter. Dat deed niets met ons zelfvertrouwen. Zelfs met een man minder (Lucas Bijker kreeg al in de eerste helft twee keer geel, red.) waren wij de meest dominante ploeg. Niet in een 4-4-1-systeem, maar met Furdjel Narsingh als invaller er nog bij voorin. Dat is wel tekenend voor deze ploeg. Hoewel veel nieuwkomers in de Eredivisie vaak heel behoudend denken om degradatie te ontlopen, hebben wij nog geen moment afbraakvoetbal gespeeld.'
Ook afgelopen zondag wankelde Cambuur niet toen Heerenveen binnen vijftig minuten op 2-0 stond. Na acht seconden lag de bal al op de penaltystip; een record in de Eredivisie. Albert Rusnák liet zich de bal ontfutselen en Leonard Nienhuis vloerde Mark Uth. De doelman ontsnapte daarbij aan een rode kaart. Vier minuten na de rust werkte Marlon Pereira de bal in zijn eigen doel. 'Als je dan nóg terugkomt, in het hol van de leeuw en na zo veel tegenslag, dan mag je jezelf de morele winnaar noemen', zegt De Jong.

Strandzeilen

Afgelopen zomer zat de coach opgetogen achter het stuur van zijn auto. Met de grotendeels gerenoveerde selectie was hij net teruggekeerd van een driedaags verblijf op Ameland. Een trainingskamp wilde hij het niet eens noemen. 'Ik vind het meer een bij-elkaar-kamp. Ik doe dat altijd. Even weg, zonder veel verplichtingen. Beetje strandzeilen, raften of lopen langs die kust. Je hebt de jongens voor het eerst bij je, kan rustig even met iedereen een gesprekje voeren. Trainen staat dan nog niet centraal. Toch wordt daar de basis gelegd. Ik zat enorm te genieten. En afgelopen zondag vond ik het weer mooi om te zien hoe de spelers met elkaar het resultaat vierden. Ook degenen die op de tribune zaten, stonden na afloop meteen in de kleedkamer en deden mee. Daaraan zie je dat het een hecht ploegje is. Als we dat de rest van het seizoen kunnen volhouden, gaan wij nog heel veel punten pakken.'
De Jong is een motivator, de aartspositivo die de boel bij elkaar houdt. Als zijn keeper uitglijdt bij PSV of een strafschop veroorzaakt, volgt er geen uitbrander. En Rusnák wist zondag even niet waar hij moest kijken na het knullige balverlies direct na de aftrap. De Slowaak wilde in de rust zijn excuses aanbieden, maar De Jong stak ook daar snel een stokje voor. 'We hebben hem bij wijze van spreken een schop onder zijn kont gegeven. Rusnákje maakte een dikke fout. En klaar. Voor hem is dit gewoon een geweldig leermoment. Dat ventje heeft hier al veel moois laten zien. Moet ik hem dan meteen zo hard aanpakken in het openbaar? Dat vind ik onzin. Ik pas goed op mijn jongens. Zij moeten het voor ons doen, op het veld. En als boegbeeld van de club ben ik dan wel veel met die dikke kop op tv, maar het gaat om iets meer, hè. Hier zit een complete staf achter, met mensen die hun vak verstaan en initiatief nemen.'
Na De Klassieker van het Noorden trok De Jong zich eerst terug met zijn gezin in een restaurant. De volgende morgen dook hij de sauna in. Maar waar hij zich ook in Leeuwarden en omgeving begeeft; overal wordt hij geconfronteerd met het succes. Hij vond zichzelf tot zijn eigen verwondering terug in het opinieblad HP/De Tijd. Glimlachend: 'Dan gaat het wel ver, hè.' Die aandacht voor de cultclub werpt komende zondag ook een ander licht op de thuiswedstrijd tegen Feyenoord. 'Interessant', zegt De Jong. 'Met onze saamhorigheid en voetbalfilosofie zijn we flink aan het groeien. Maar ter bevestiging hebben we een keer een lekkere overwinning op Ajax, Feyenoord of PSV nodig.'
Vorig jaar verloor Cambuur nog schlemielig van de Rotterdammers (0-2) en waren de Friezen de gedoodverfde degradatiekandidaat. 'Daarom blijven wij gewoon naar de onderste drie kijken. Met zestien punten uit negen wedstrijden zijn we op de helft van ons eigen kampioenschap: handhaving. Mensen beginnen mij raar aan te kijken als ik dat uitspreek. Maar dat is toch reëel? Sommigen vergeten zo snel wat ze gezegd hebben. De meeste prominenten in de Seizoengids van VI zien ons tussen de vijftiende en de zeventiende plaats eindigen. Altijd moeilijk dat tweede jaar, riepen ze. Diezelfde mensen willen mij nu in de mond leggen dat wij voor de eerste zes moeten gaan. Nee hoor, ik blijf mooi rustig.'

'Die fietstunnel komt later wel'

Henk de Jong hoopt dat er binnen een maand op politiek niveau meer duidelijkheid komt over de toekomst van SC Cambuur. Hoewel zijn ploeg vooral in thuisduels bijna onverslaanbaar is en de ambiance door tegenstanders wordt gevreesd, is het stadion (bouwjaar 1936) dringend aan vervanging toe. Volgens het ideale scenario zou de club over twee jaar een nieuw onderkomen kunnen betrekken. 'De sportieve successen zijn prachtig', aldus De Jong. 'Maar het is cruciaal dat er een verhuizing komt of een vernieuwd stadion op de huidige plek. Iedereen ziet hoe belangrijk dit clubje is in de samenleving. En ik snap best dat er ook een fietstunnel voor tien miljoen in de stad moet komen. Toch zeg ik: kies eerst voor het stadion, dan komt die tunnel later wel. Het moet nu gebeuren. Anders is het voor Cambuur op den duur niet vol te houden.'

VI

Dokkumer

Het hol van de leeuw? Van het schaap bedoelt Mo zeker? :devil

En wat Henk zegt over die fietstunnel.. Precies wat we willen horen en zoals het moet  _O_

Sakas

Zijn er ook al contract onderhandelingen met Henk de Jong?
Zijn contract loopt toch ook deze zomer af?

Deze man moet koste wat het kost langer vast gelegd worden.
Ook als dat ten koste gaat van het spelers budget, deze man is een cruciale schakel in het huidige succes!
Laat sien ast foor Cambuur bist!