Cambuur Online

Cambuur => Algemeen => Topic gestart door: okkele op april 25, 2020, 12:10:52

Titel: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: okkele op april 25, 2020, 12:10:52
er is nog niets bekend over een eventuele gang naar de rechter maar het lijkt mij goed om goed beslagen ten ijs te verschijnen.
hebben we voorzetten voor onze club?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: okkele op april 25, 2020, 12:12:49
een stemming onder rivalen/collega`s houden en dat vervolgens een "toetsing" noemen om juridische stappen te voorkomen?
lijkt mij iets met voorbedachte rade opzetten.
ook de spelregels voor deze "toetsing" pas NA een uitspraak neerleggen lijkt me niet correct.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: okkele op april 25, 2020, 12:15:04
zoals cambuur groningen al aangaf : dreigen met terug eisen van het betaalde seizoenkaartgeld.
in mijn geval zelfs in het vooruit want met mijn gouden sk loop ik nu wel eredivisie wedstrijden mis en kijk ik weer(als we verder gaan) naar jong az.
:R
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Huzummer op april 25, 2020, 12:29:10
Juridisch is er geen eer te behalen, het bestuur is gerechtigd deze stappen te nemen.
De enige oplossing is om het bizarre van de beslissing te delen met meer clubs.
Er stemden 14 KK clubs voor promotie. Dat is een ruime meerderheid.
Maar zelf onze beperkte rechtsback met de grote bek Johan Derksen steunt de bond.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 25, 2020, 12:49:21
Citaat van: Huzummer op april 25, 2020, 12:29:10
Juridisch is er geen eer te behalen, het bestuur is gerechtigd deze stappen te nemen.
De enige oplossing is om het bizarre van de beslissing te delen met meer clubs.
Er stemden 14 KK clubs voor promotie. Dat is een ruime meerderheid.
Maar zelf onze beperkte rechtsback met de grote bek Johan Derksen steunt de bond.

Ik denk het ook niet. Er zijn vast juristen die denken van wel, maar die willen gewoon met de naam in de krant. Wij zijn genaaid door de knvb in een juridische poppenkast gisteren. De hele call was niet om te bepalen of dr gedegradeerd moest worden, de call was er om juridisch sterker te staan voor de onvoormijdelijke rechtszaken die gaan komen:

Juridisch goed gedaan,  moreel echt verwerpelijk. En dat te bedenken dat dat de leiders van ons voetbal moeten voorstellen
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Collingwood op april 25, 2020, 12:57:33
Ik zie het in ieder geval zo:

Door overmacht is zowel de ere- als eerste divisie na het spelen van slechts ongeveer 75% van de wedstrijden afgelopen. De vraag die voorligt is of je op basis hiervan clubs (zowel positief als negatief) kunt afrekenen op hun sportieve prestaties. De KNVB moet hier een redelijke en billijke beslissing over nemen.

Wat volgens mij sowieso onder 'redelijk en billijk' valt is dat je één lijn trekt en de ene club niet anders behandelt dan de andere zonder goede reden. De KNVB kiest hier niet voor. De bovenste clubs in de eredivisie worden wél op hun sportieve prestaties afgerekend en krijgen op basis daarvan wel of niet een Europees ticket toegewezen. Clubs onderin de eredivisie en bovenin de eerste divisie worden níét op hun sportieve prestaties afgerekend: voor hen wordt het afgelopen seizoen nietig verklaard en ze mogen na de zomer overnieuw beginnen. Geen promotie en degradatie dus.

Dit besluit is in eerste opzicht vreemd. Je trekt niet één lijn en behandelt clubs wel degelijk verschillend. Met als bizarre consequentie bijvoorbeeld dat Ajax op basis van doelsaldo de groepsfase van de Champions League in gaat en Cambuur op basis van 11 punten voorsprong op de concurrentie niet promoveert, terwijl beide clubs slechts 75% van de competitie hebben gespeeld. De KNVB moet dus heel goed uitleggen waarom dit onderscheid tussen clubs wordt gemaakt en niet willekeurig is.

De eerste verdedigingslinie van de KNVB is de richtlijn die door de UEFA is uitgevaardigd. De Europese bond heeft gezegd dat nationale bonden zich bij verdeling van de Europese tickets zouden moeten baseren op de stand zoals die na 75% van de wedstrijden is, en dat ze zelf maar moeten weten hoe ze de promotie-/degradatieregeling aanpakken. De KNVB is door de UEFA dus 'gedwongen' om ondanks het niet uitspelen van de competitie Europese tickets uit te delen.

Zelfs als de UEFA-richtlijn inderdaad een keiharde eis is (wat ik op basis van wat ik heb gelezen betwijfel), dan is dat op zichzelf nog geen reden om de rest van de clubs anders te behandelen. Sterker nog, vanuit het oogpunt van 'redelijkheid en billijkheid' zou je zelfs kunnen zeggen dat de UEFA de KNVB hiermee 'dwingt' om de lijn voor plaatsing voor Europees voetbal door te trekken naar de rest van de competities en dus ook clubs onderin de eredivisie en bovenin de eerste divisie af te rekenen op sportieve prestaties na het spelen van slechts 75% van de wedstrijden. Waarom doet de KNVB dit niet? Welke goede reden kan zij aanvoeren om de rechter te overtuigen dat het hier niet gaat om een willekeurige beslissing?

Dan komen we bij de tweede verdedigingslinie van de KNVB: de raadpleging gehouden onder de BVO's. Op het allerlaatste moment stuurt de KNVB een brief naar de clubs waarin wordt gevraagd een standpunt in te nemen over wel of geen degradatie en promotie van andere clubs. Het wil langs deze wijze het draagvlak peilen voor verschillende oplossingen. Door het late tijdstip van versturen hebben clubs amper tijd om aan meningsvorming te doen. Sommige clubs vinden bovendien dat niet zij maar de KNVB moet beslissen over het lot van andere clubs. Om die twee redenen onthouden 9 clubs zich van stemming. 16 zijn voor promotie/degradatie, 9 tegen.

Volgens een bizarre redenering concludeert de KNVB hieruit dat er géén meerderheid is voor promotie/degradatie. De 9 clubs die niet hebben gestemd kunnen immers even goed bij de tegen-stemmers horen, zo zegt Eric Gudde van de KNVB bij de NOS. Er zijn dus volgens hem 18 clubs níét voor promotie/degradatie. Ik noem deze redenering bizar omdat je volgens exact dezelfde logica kunt zeggen dat 25 clubs niet tégen promotie/degradatie zijn.

Het is bovendien zeer dubieus om niet-stemmers toch in de telling mee te nemen. Dit is normaal gesproken binnen organisaties not done. Ook zijn clubs die geen stem hebben uitgebracht niet gekend in het voornemen van de KNVB om hun stem toch mee te laten wegen voor het peilen van het draagvlak voor deze of gene oplossing. Dit is duidelijk aangegeven door algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV bij het Eindhovens Dagblad. Clubs die hebben besloten niet te stemmen konden dus onmogelijk weten wat voor consequentie deze actie zou hebben: het is niet gebruikelijk niet-stemmen mee te tellen en de KNVB heeft niet verteld dit tóch te doen.

Ik weet dat de peiling onder de clubs slechts raadgevend en niet bindend was. Toch denk ik dat je hier wat mee kunt. Immers, de peiling onder de clubs is het belangrijkste argument van de KNVB voor het maken van onderscheid tussen de ene groep clubs (die zich wel of niet kwalificeren voor Europees voetbal) en de andere (die wel of niet promoveren/degraderen). Als dit argument van tafel wordt geveegd - wat niet anders kan lijkt me ; het is een bizarre redenering die ook nog door list en bedrog tot stand is gekomen - is dat onderscheid totaal willekeurig en is het besluit van de KNVB absoluut niet 'redelijk en billijk'.

(Sorry voor het lange verhaal, maar het is wel lekker dit even van me af te schrijven  :proost)
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Huzummer op april 25, 2020, 13:14:04
Goed stuk.
Concluderend kun je vaststellen dat de meest eerlijke oplossing een eredivisie is van 20 clubs.
Dit schijnt onmogelijk te zijn gezien het programma, het gaat om 4 extra duels per club.
Dat zijn twee weken van 2 wedstrijden per club.
Daarmee haal je in een tijd die bijzondere besluiten vergt wel de eerlijkheid en sportiviteit terug. Bij een commitment van de volledige top vd eredivisie (Gerbrandts) en de vrijwel hele eerste divisie moet het bestuur dit accepteren. Zo niet dan lijkt het er wel veel op dat de directeur van de eredivisie de belangen dient van zijn oud werkgever ADO Den Haag.

DKV bedankt voor de duidelijkheid, kom het maar eens weer ophalen.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Bankzitter op april 25, 2020, 14:00:25
De KNVB heeft gekeken hoe ze juridisch het minste risico liepen. Simpelweg dus dat ADO in een rechtszaak de beste kans had gemaakt omdat het officieel niet was gedegradeerd. Met het debacle van met het terugzetten van Twente in het achterhoofd wilden ze herhaling voorkomen.

De KNVB mag gewoon een beslissing nemen in onvoorziene gevallen. Dat is ook niet het probleem.

De meeste clubs zullen echter de KNVB er op vertrouwd hebben dat sportiviteit al leidraad zou gelden (ook een deel van de neutrale stemmers). 

Daarbij is er is ook niet echt geprobeerd aan een aanvaardbaar compromis te werken om recht te doen aan de standen. Het 20-club compromis werd heel snel afgeschoten. Ik zeg niet dat dat geen nadelen had, maar niets wat met een beetje solidariteit en creativiteit niet op te lossen was.

Het bleek dus puur te gaan welke beslissing voor de rechter de meeste kans had en zo simpel mogelijk was zonder rekening te houden met belangen van de betrokken clubs.

Maar goed, alle clubs weten bij de eerstvolgende problemen in deze crisis dus dat de KNVB niet kijkt naar wat eerlijk is, niet zoekt naar compromis , geen clubbelang meeweegt, maar gewoon de beslissing doordrukt waar ze zelf de minste risico's lopen.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: EdsjeSCC op april 25, 2020, 14:04:39
Citaat van: Huzummer op april 25, 2020, 13:14:04
Goed stuk.
Concluderend kun je vaststellen dat de meest eerlijke oplossing een eredivisie is van 20 clubs.
Dit schijnt onmogelijk te zijn gezien het programma, het gaat om 4 extra duels per club.
Dat zijn twee weken van 2 wedstrijden per club.
Daarmee haal je in een tijd die bijzondere besluiten vergt wel de eerlijkheid en sportiviteit terug. Bij een commitment van de volledige top vd eredivisie (Gerbrandts) en de vrijwel hele eerste divisie moet het bestuur dit accepteren. Zo niet dan lijkt het er wel veel op dat de directeur van de eredivisie de belangen dient van zijn oud werkgever ADO Den Haag.

DKV bedankt voor de duidelijkheid, kom het maar eens weer ophalen.

In nederland 'kan het niet' om met 20 teams in een competitie te spelen...
Net als in engeland, frankrijk, spanje, italie. Oh. Wacht.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Holwerd voor Cambuur op april 25, 2020, 14:08:31
Citaat van: EdsjeSCC op april 25, 2020, 14:04:39
In nederland 'kan het niet' om met 20 teams in een competitie te spelen...
Net als in engeland, frankrijk, spanje, italie. Oh. Wacht.

En dan staat erbij dat het niet kan omdat politie en gemeenten daar een negatief advies over geven.. Wat een onzin
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Collingwood op april 25, 2020, 14:31:12
Hier ook nog een goed stuk van Gerard Bos:

https://www.lc.nl/sport/OPINIE-Cambuur-en-De-Graafschap-moeten-nu-ballen-tonen-25605433.html
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 25, 2020, 14:47:58
Citaat van: EdsjeSCC op april 25, 2020, 14:04:39
In nederland 'kan het niet' om met 20 teams in een competitie te spelen...
Net als in engeland, frankrijk, spanje, italie. Oh. Wacht.

Net als in de 1ste divisie, oh, wacht.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Huzummer op april 25, 2020, 15:09:42
Prima, Gerard Bos,

De juridische weg is echter redelijk dichtgetimmerd, een voorstel doen samen met Graafschap. Een gezamenlijk artikel in de pers. Positieve opstelling, zorgen voor commitment bij andere clubs. En dan een video call life uitgezonden, met een bindend advies.
20 clubs
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: AL op april 25, 2020, 15:23:04
Advocaat Visser(geen kleine jongen) ziet kansen voor ons.
Foeke geeft ook aan dat er juridische stappen komen.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/advocaat-visser-ziet-kansen-voor-fc-utrecht-in-zaak-tegen-knvb~a58c98b7/
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Bankzitter op april 25, 2020, 15:39:08
Hier wordt de argumentatie van "er kan nog van alles gebeuren""  toch redelijk overtuigend weerlegt met een data model:
"Databureau Hypercube simuleerde het restant van de eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie 10.000 keer op de computer, waaruit bleek dat SC Cambuur in 99,5 procent van de gevallen promotie naar de eredivisie afdwong."

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/promotie-cambuur-was-voor-99-5-procent-zeker-degradatie-rkc-nog-duidelijker~accfb377/

Dit is zeker bruikbaar, denk ik. Zeker ook in de discussie over compensatie.

Mooi detail: de KNVB is klant van Hypercube dus kan de betrouwbaarheid lastig betwisten.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Sakas op april 25, 2020, 15:40:40
Wat ik niet snap, ze hebben het seizoen vernietigd, dus niet gespeeld.
Dus ook geen Europees voetbal dan, want het seizoen is vernietigd.
Dat zou wel eens de conclusie van de UEFA kunnen zijn.....
Dan wil ik Ajax, Feyenoord, AZ, Willem II nog wel eens horen.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: okkele op april 25, 2020, 19:45:42
Cambuur – dat elf punten voor stond op nummer drie FC Volendam – liet weten na te denken over juridische stappen. Visser zou dit volkomen begrijpen. "Als ik Cambuur was, dan zou ik een databureau in de arm nemen. Ik schat de kans op 98 procent dat die club was gepromoveerd als het seizoen was uitgespeeld", laat hij weten aan FOX Sports.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: bok op april 25, 2020, 20:02:04
Hier een petitie. iedereen ondertekenen en doorsturen ter ondertekening
. maakt waarschijnlijk niets uit maar is wel belangrijk

https://petities.nl/petitions/cambuur-en-de-graafschap-naar-de-eredivisie/signatures/16793578?locale=nl
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: fred op april 26, 2020, 06:55:57
Geweldig al bijna 10.000 maal getekend binnen een dag
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Naastismis op april 26, 2020, 08:35:26
Denk dat het lastig wordt, in de reglementen staat dat wanneer er geen regeling is het bestuur betaald voetbal beslist. Dat hebben ze gedaan.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: AL op april 26, 2020, 09:15:39
Maar zal de rechter het redelijk en billijk vinden?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 26, 2020, 09:43:56
Citaat van: AL op april 26, 2020, 09:15:39
Maar zal de rechter het redelijk en billijk vinden?

Zonder emotie?

waarschijnlijk zal de rechter zich terughoudend opstellen, dus moeten er grote fouten zijn gemaakt. Die zie ik niet, ik zie alleen een puinhoop.

1. De Uefa heeft richtlijnen uitgegeven voor Europese plekken en expliciet gezegd dat degradatie aan de bonden is. Dit hebben zij gedaan. Dat het logischer is om Europees en degradatie hetzelfde te regelen is niet een punt, juist omdat uefa onderin vrijheid heeft gegeven.
2. De knvb heeft conform de statuten het recht zelf te beslissen
3. Dit mag alleen geen willekeur zijn, maar dat is het juridisch ook niet. Sterker nog, de knvb gaat aanvoeren dat zij uiterst zorgvuldig te werk zijn gegaan. Zij hebben namelijk uitgebreid geluisterd naar de leden. Die kwamen er niet uit. Er was geen meerderheid onder de leden voor degradatie en ook geen minderheid om het niet te doen. Dus heeft de knvb zelf besloten

Het is natuurlijk totaal onrechtvaardig en wij zijn geslacht om ADO te behouden, maar ik denk dat wij maximaal schadevergoeding kunnne krijgen en zelfs dat gaat een fooi zijn.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: poelie-lwd op april 26, 2020, 09:53:49
Deze wedstrijd is nog niet gespeeld. Let op mijn woorden.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Shar op april 26, 2020, 09:58:45
Citaat van: Lore op april 26, 2020, 09:43:56
Zonder emotie?

waarschijnlijk zal de rechter zich terughoudend opstellen, dus moeten er grote fouten zijn gemaakt. Die zie ik niet, ik zie alleen een puinhoop.

1. De Uefa heeft richtlijnen uitgegeven voor Europese plekken en expliciet gezegd dat degradatie aan de bonden is. Dit hebben zij gedaan. Dat het logischer is om Europees en degradatie hetzelfde te regelen is niet een punt, juist omdat uefa onderin vrijheid heeft gegeven.
2. De knvb heeft conform de statuten het recht zelf te beslissen
3. Dit mag alleen geen willekeur zijn, maar dat is het juridisch ook niet. Sterker nog, de knvb gaat aanvoeren dat zij uiterst zorgvuldig te werk zijn gegaan. Zij hebben namelijk uitgebreid geluisterd naar de leden. Die kwamen er niet uit. Er was geen meerderheid onder de leden voor degradatie en ook geen minderheid om het niet te doen. Dus heeft de knvb zelf besloten

Het is natuurlijk totaal onrechtvaardig en wij zijn geslacht om ADO te behouden, maar ik denk dat wij maximaal schadevergoeding kunnne krijgen en zelfs dat gaat een fooi zijn.

Ik heb totaal geen kennis van juridische zaken en zal het wel fout hebben, maar toch. Er kan toch niet aangevoerd worden dat er zorgvuldig gehandeld is? Er is pas laat bekend gemaakt dat er gestemd (of beter gepeild) moest worden. Er is niet duidelijk aangegeven wat niet stemmen zou betekenen en ook niet wanneer ze wel en niet wat met de uitkomst zouden doen.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Grijskijkert op april 26, 2020, 10:04:05
Citaat van: poelie-lwd op april 26, 2020, 09:53:49
Deze wedstrijd is nog niet gespeeld. Let op mijn woorden.
Mee eensch,maar wat als Cambuur miljoenen van de KNVB krijgt toegeschoven krijgt als "compensatie"(lees afkoopsom),zullen de bestuurders van Cambuur de rug rechthouden en doorzetten?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Cambuur Groningen op april 26, 2020, 10:10:40
Citaat van: bok op april 25, 2020, 20:02:04
Hier een petitie. iedereen ondertekenen en doorsturen ter ondertekening
. maakt waarschijnlijk niets uit maar is wel belangrijk

https://petities.nl/petitions/cambuur-en-de-graafschap-naar-de-eredivisie/signatures/16793578?locale=nl
deze petitie moet massaal ondertekend worden, waarom plaatst cambuur deze niet op instagram, twitter etc zodat andere supporters die het of oneerlijk vinden of ook een hekel aan de KNVB hebben deze ook gaan ondertekenen (en ik denk dat er in die combinatie heel veel zijn)
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Vlampiep op april 26, 2020, 10:11:10
Citaat van: Lore op april 26, 2020, 09:43:56
Zonder emotie?

waarschijnlijk zal de rechter zich terughoudend opstellen, dus moeten er grote fouten zijn gemaakt. Die zie ik niet, ik zie alleen een puinhoop.

1. De Uefa heeft richtlijnen uitgegeven voor Europese plekken en expliciet gezegd dat degradatie aan de bonden is. Dit hebben zij gedaan. Dat het logischer is om Europees en degradatie hetzelfde te regelen is niet een punt, juist omdat uefa onderin vrijheid heeft gegeven.
2. De knvb heeft conform de statuten het recht zelf te beslissen
3. Dit mag alleen geen willekeur zijn, maar dat is het juridisch ook niet. Sterker nog, de knvb gaat aanvoeren dat zij uiterst zorgvuldig te werk zijn gegaan. Zij hebben namelijk uitgebreid geluisterd naar de leden. Die kwamen er niet uit. Er was geen meerderheid onder de leden voor degradatie en ook geen minderheid om het niet te doen. Dus heeft de knvb zelf besloten

Het is natuurlijk totaal onrechtvaardig en wij zijn geslacht om ADO te behouden, maar ik denk dat wij maximaal schadevergoeding kunnne krijgen en zelfs dat gaat een fooi zijn.
Als er niets in de statuten wordt vermeld in een onvoorziene situatie in de competitie moet de KNVB een besluit nemen. Zo iets staat in het regelement .
Als Cambuur en de Graafschap willen proceduren lijkt dit mij alleen kansrijk dat de clubs de procedure rond het tot stand komen van het besluit aanvechten.
Ik denk dat een rechter niet een uitspraak zal doen over de inhoud van het besluit.

Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Grijskijkert op april 26, 2020, 10:16:21
Hugo Borst zegt net dat de clubs Utrecht maar vooral de Graafschap en Cambuur een goede zaak hebben, want volgens hem en advocaten die hij heeft gesproken klopt de procedure van geen kant....
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 26, 2020, 10:19:44
Citaat van: Shar op april 26, 2020, 09:58:45
Ik heb totaal geen kennis van juridische zaken en zal het wel fout hebben, maar toch. Er kan toch niet aangevoerd worden dat er zorgvuldig gehandeld is? Er is pas laat bekend gemaakt dat er gestemd (of beter gepeild) moest worden. Er is niet duidelijk aangegeven wat niet stemmen zou betekenen en ook niet wanneer ze wel en niet wat met de uitkomst zouden doen.

Gevoelsmatig heb je helemaal gelijk, maar juridisch niet. De vergadering was geen stemming maar een peiling. Juridisch is het belangrijker dat je kan aantonen dat er naar de leden is geluisterd dan dat je er ook daadwerkelijk wat mee doet. Let wel de rechter toets niet de uitkomst. Conform de statuten met het bestuur beslissen.

De uitkomst kan je tweeledig uitleggen. De logische is dat de 9 blanco stemmen niet meetellen en dan is een meerderheid voor degradatie, maar je kan ook zeggen er is geen absolute meerderheid voor een van beide opties, dus leggen wij het naast ons neer.

Let wel, feitelijk is het helemaal niet interessant want het was slechts een peiling. Dat de clubs stellen dat er gevraagd worden om voor of tegen te stemmen is meer een foutieve interpretatie van de clubs dan van de knvb.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 26, 2020, 10:24:56
Citaat van: Vlampiep op april 26, 2020, 10:11:10
Als er niets in de statuten wordt vermeld in een onvoorziene situatie in de competitie moet de KNVB een besluit nemen. Zo iets staat in het regelement .
Als Cambuur en de Graafschap willen proceduren lijkt dit mij alleen kansrijk dat de clubs de procedure rond het tot stand komen van het besluit aanvechten.
Ik denk dat een rechter niet een uitspraak zal doen over de inhoud van het besluit.

Precies, onze enige kans is te bewijzen dat de beslissing neigt naar willekeur.



Citaat van: Grijskijkert op april 26, 2020, 10:16:21
Hugo Borst zegt net dat de clubs Utrecht maar vooral de Graafschap en Cambuur een goede zaak hebben, want volgens hem en advocaten die hij heeft gesproken klopt de procedure van geen kant....

Maar dan nog zal de rechter niet zomaar zeggen dat Cambuur dan maar moet promoveren. Eerder zal hij zeggen dat de procedure opnieuw moet. Dat is dan de basis voor een schadeclaim van Cambuur, maar niet direct promotie voor ons.

Ik moet juist zeggen dat volgens mij Utrecht een sterkere zaak heeft. Wat de knvb namelijk met de bekercompetitie doet is tegenstrijdig met de statuten van de uefa. Daarin staat namelijk dat een bekerwinnaar moet worden afgevaardigd in de Europaleague. Dit gebeurd nu niet. Sterker nog Feijenoord krijgt de directe plaatsing, maar waarom dan? En waarom Willem II? Logischer zou zijn om te loten tussen Utrecht en Feyenoord, zodat er wel een bekerwinnaar is.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Galdiano op april 26, 2020, 10:38:24
Alles leuk en aardig, Cambuur moet nu beleid maken voor de kkd.
Stel. Je promoveert wel opeens na lang procederen, dan is je hele selectie gericht op de kkd.

En dan?

Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 26, 2020, 10:41:37
Vroeger me beziggehouden met verenigingsrecht. Vanavond eens in de statuten en reglementen van de @knvb gedoken. Boeiend. Mijn conclusie: als de helft van de clubs plus een de uitkomst van de chaotische besluitvorming  van deze week terug wil draaien, dan kan dat @DeGraafschap

DeZe is hier nog niet besproken. Dit is een tweet van de burgemeester van Doetinchem. Ik heb dit nog niet opgezocht in de statuten, maar het klinkt aannemelijk dat de leden een beslissing van het bestuur kunnen omdraaien. Het is wat ver gezocht dat je die meerderheid krijgt, maa of het lijkt wel een optie
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Grijskijkert op april 26, 2020, 10:44:21
De UEFA spreekt over respecteer de stand en besluit op basis van sportiviteit, is dit gebeurt? Dat plus de "stemming" waar de KNVB te veel onduidelijkheid heeft gecreëerd. In mindere mate de houding van Gudde naar Cambuur en de Graafschap,het niet willen/kunnen antwoorden waarom na donderdag de KNVB tot dit besluit is gekomen ,tijdens het gesprek , dit gesprek willen afkappen.
Zo zullen advocaten meer punten vinden,ze hebben er tenslotte voor geleerd.

Dit eindigt volgens mij(wie ben ik) in of een hele ruime vergoeding voor Cambuur of de eredivisie met 20 clubs.
En na deze ellende heel snel Gudde en zijn slaafje ontslaan,ze zijn totaal ongeschikt...
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Grijskijkert op april 26, 2020, 10:45:58
Citaat van: Galdiano op april 26, 2020, 10:38:24
Alles leuk en aardig, Cambuur moet nu beleid maken voor de kkd.
Stel. Je promoveert wel opeens na lang procederen, dan is je hele selectie gericht op de kkd.

En dan?
Dit is met een paar(2) weken wel duidelijk..
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 26, 2020, 10:49:14
Citaat van: Grijskijkert op april 26, 2020, 10:44:21
De UEFA spreekt over respecteer de stand en besluit op basis van sportiviteit, is dit gebeurt? Dat plus de "stemming" waar de KNVB te veel onduidelijkheid heeft gecreëerd. In mindere mate de houding van Gudde naar Cambuur en de Graafschap,het niet willen/kunnen antwoorden waarom na donderdag de KNVB tot dit besluit is gekomen ,tijdens het gesprek , dit gesprek willen afkappen.
Zo zullen advocaten meer punten vinden,ze hebben er tenslotte voor geleerd.

Dit eindigt volgens mij(wie ben ik) in of een hele ruime vergoeding voor Cambuur of de eredivisie met 20 clubs.
En na deze ellende heel snel Gudde en zijn slaafje ontslaan,ze zijn totaal ongeschikt...

Ik heb nergens gelezen dat de uefa zegt "respecteer de stand en beslis op basis van sportiviteit" mbt degradatie. Waar heb je dat gelezen?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Grijskijkert op april 26, 2020, 10:53:31
Citaat van: Lore op april 26, 2020, 10:49:14
Ik heb nergens gelezen dat de uefa zegt "respecteer de stand en beslis op basis van sportiviteit" mbt degradatie. Waar heb je dat gelezen?
AD,uit de mond van oa HdJ, https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/als-de-bbc-een-gesprek-wil-met-henk-de-jong-dan-is-er-iets-bijzonders-aan-de-hand~a6f10286/ ,Uefa spreekt over de competitie ;)
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: poelie-lwd op april 26, 2020, 10:55:02
Alles wat Grieskieker zegt. Er zitten geen gaten in het verhaal maar black holes.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: PePe op april 26, 2020, 11:48:44
Zouden ze in Waalwijk en in Den Haag al feest vieren? Of hebben ze daar net als wij ook slapeloze nachten van. (volgens mij zijn ze er nog niet gerust op)
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Collingwood op april 26, 2020, 11:54:21
Citaat van: Lore op april 26, 2020, 09:43:56
Zonder emotie?

waarschijnlijk zal de rechter zich terughoudend opstellen, dus moeten er grote fouten zijn gemaakt. Die zie ik niet, ik zie alleen een puinhoop.

1. De Uefa heeft richtlijnen uitgegeven voor Europese plekken en expliciet gezegd dat degradatie aan de bonden is. Dit hebben zij gedaan. Dat het logischer is om Europees en degradatie hetzelfde te regelen is niet een punt, juist omdat uefa onderin vrijheid heeft gegeven.
2. De knvb heeft conform de statuten het recht zelf te beslissen
3. Dit mag alleen geen willekeur zijn, maar dat is het juridisch ook niet. Sterker nog, de knvb gaat aanvoeren dat zij uiterst zorgvuldig te werk zijn gegaan. Zij hebben namelijk uitgebreid geluisterd naar de leden. Die kwamen er niet uit. Er was geen meerderheid onder de leden voor degradatie en ook geen minderheid om het niet te doen. Dus heeft de knvb zelf besloten

Het is natuurlijk totaal onrechtvaardig en wij zijn geslacht om ADO te behouden, maar ik denk dat wij maximaal schadevergoeding kunnne krijgen en zelfs dat gaat een fooi zijn.

Oprecht benieuwd: waarom denk jij dat het onderscheid dat de KNVB maakt tussen wel plaatsing voor Europees voetbal op basis van sportiviteit en niet promoveren/degraderen op basis van sportiviteit geen willekeurig onderscheid is? Ik heb de KNVB geen enkel steekhoudende reden horen geven op basis waarvan dat onderscheid zou moeten worden gemaakt.

Of haal ik termen door elkaar en is 'willekeur' hier niet op van toepassing? Zelfs als dat zo is vraag ik me af of het juridisch toegestaan is voor een vereniging om te discrimineren tussen haar leden, want zonder goede reden is het onderscheid gewoon een vorm van discriminatie. Maar ik ben zelf geen advocaat, dus geen idee of dit ook klopt.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 26, 2020, 12:14:35
Citaat van: PePe op april 26, 2020, 11:48:44
Zouden ze in Waalwijk en in Den Haag al feest vieren? Of hebben ze daar net als wij ook slapeloze nachten van. (volgens mij zijn ze er nog niet gerust op)
Die zijn er gerust op, die spelen er volgend jaar met 18 of 20 clubs,  die degraderen nooit meer. Gaan snel een speler aantrekken en hebben  daarmee genoeg argument.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Huizen op april 26, 2020, 12:18:29
Eric Gudde: voormalig directeur van Feyenoord, Feyenoord supporter (Schiedammer) en nu directeur betaald voetbal bij de KNVB.
Martin van Geel: voormalig technisch directeur van Feyenoord (oud-collega van Gudde dus) en nu algemeen directeur van Willem II.
Mattijs Manders: voormalig algemeen directeur van ADO Den Haag en nu voorzitter van de Eredivisie CV.

Beslissing KNVB:

Feyenoord: poulefase Europees voetbal.
Willem II: voorronde Europees voetbal.
ADO Den Haag: geen degradatie.

  :X
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 26, 2020, 12:42:41
Citaat van: Diemen op april 26, 2020, 12:18:29
Eric Gudde: voormalig directeur van Feyenoord, Feyenoord supporter (Schiedammer) en nu directeur betaald voetbal bij de KNVB.
Martin van Geel: voormalig technisch directeur van Feyenoord (oud-collega van Gudde dus) en nu algemeen directeur van Willem II.
Mattijs Manders: voormalig algemeen directeur van ADO Den Haag en nu voorzitter van de Eredivisie CV.

Beslissing KNVB:

Feyenoord: poulefase Europees voetbal.
Willem II: voorronde Europees voetbal.
ADO Den Haag: geen degradatie.

  :X

Het is overduidelijk inderdaad, maar helaas geen argument voor de rechtbank
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Huizen op april 26, 2020, 12:47:02
Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 26, 2020, 12:42:41
Het is overduidelijk inderdaad, maar helaas geen argument voor de rechtbank

I know. Maar oh zo wrang als je dit soort berichten erbij pakt. Sterk topic dit trouwens, ben benieuwd wat de club gaat doen!  |:)
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: PePe op april 26, 2020, 13:02:40
Ze moeten wel iets doen.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: papier op april 26, 2020, 13:06:45
Citaat van: Diemen op april 26, 2020, 12:18:29
Eric Gudde: voormalig directeur van Feyenoord, Feyenoord supporter (Schiedammer) en nu directeur betaald voetbal bij de KNVB.
Martin van Geel: voormalig technisch directeur van Feyenoord (oud-collega van Gudde dus) en nu algemeen directeur van Willem II.
Mattijs Manders: voormalig algemeen directeur van ADO Den Haag en nu voorzitter van de Eredivisie CV.

Beslissing KNVB:

Feyenoord: poulefase Europees voetbal.
Willem II: voorronde Europees voetbal.
ADO Den Haag: geen degradatie.

  :X

Wat heeft Van Geel er mee te maken dan
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Huizen op april 26, 2020, 13:49:50
Citaat van: papier op april 26, 2020, 13:06:45
Wat heeft Van Geel er mee te maken dan

Lees dit maar eens: https://www.svfcu.nl/nieuws-sv-detail/ingezonden-column-eric-gudde-pannenkoek
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 26, 2020, 14:06:33
Citaat van: Collingwood op april 26, 2020, 11:54:21
Oprecht benieuwd: waarom denk jij dat het onderscheid dat de KNVB maakt tussen wel plaatsing voor Europees voetbal op basis van sportiviteit en niet promoveren/degraderen op basis van sportiviteit geen willekeurig onderscheid is? Ik heb de KNVB geen enkel steekhoudende reden horen geven op basis waarvan dat onderscheid zou moeten worden gemaakt.

Of haal ik termen door elkaar en is 'willekeur' hier niet op van toepassing? Zelfs als dat zo is vraag ik me af of het juridisch toegestaan is voor een vereniging om te discrimineren tussen haar leden, want zonder goede reden is het onderscheid gewoon een vorm van discriminatie. Maar ik ben zelf geen advocaat, dus geen idee of dit ook klopt.

Ik denk dat de knvb gaat aanvoeren dat er juist geen onderscheid wordt gemaakt. Onderin en bovenin precies hetzelfde. De competitie is nietig verklaart, daarom is Ajax ook geen kampioen. Maar om de Europese plaatsen toch te bepalen is gekozen om de richtlijn van de uefa te volgen.

En die beslissing ben ik het niet mee eens, maar ik kan hem wel volgen. Het is de procedure daarna die de frustratie nog groter maakt. Geen compensatie (dat zou dan vanuit solidariteit van andere clubs moeten komen, nou vergeet dat maar), een belachelijke stemming en die dan ook nog naast je neerleggen.

Ik denk dat wij juridisch weinig kans maken, Utrecht daarentegen lijkt mij wel een stevige zaak te hebben.

Wat mij trouwens wel bezig houdt is dat Gudde heeft aangegeven bij een 80/20 verhouding wel naar de clubs zou hebben geluisterd. Dat betekent dus dat dan de competitie niet ongeldig was verklaard. Daarmee opent hij de discussie over of dat redelijk is. Zeker gezien hoe zij met blanco stemmen zijn omgegaan.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Collingwood op april 26, 2020, 17:43:03
Citaat van: Lore op april 26, 2020, 14:06:33
Ik denk dat de knvb gaat aanvoeren dat er juist geen onderscheid wordt gemaakt. Onderin en bovenin precies hetzelfde. De competitie is nietig verklaart, daarom is Ajax ook geen kampioen. Maar om de Europese plaatsen toch te bepalen is gekozen om de richtlijn van de uefa te volgen.

En die beslissing ben ik het niet mee eens, maar ik kan hem wel volgen. Het is de procedure daarna die de frustratie nog groter maakt. Geen compensatie (dat zou dan vanuit solidariteit van andere clubs moeten komen, nou vergeet dat maar), een belachelijke stemming en die dan ook nog naast je neerleggen.

Ik denk dat wij juridisch weinig kans maken, Utrecht daarentegen lijkt mij wel een stevige zaak te hebben.

Wat mij trouwens wel bezig houdt is dat Gudde heeft aangegeven bij een 80/20 verhouding wel naar de clubs zou hebben geluisterd. Dat betekent dus dat dan de competitie niet ongeldig was verklaard. Daarmee opent hij de discussie over of dat redelijk is. Zeker gezien hoe zij met blanco stemmen zijn omgegaan.

Dat kunnen ze wel aanvoeren, maar is (in mijn ogen) toch echt niet de realiteit. Het seizoen is níét (volledig) nietig verklaard, want je kunt op basis van een nietig verklaarde competitie geen ploegen Europa in sturen. Dat had dan op basis van vorig seizoen gemoeten, of op basis van de coëfficiëntenlijst (wie heeft in pak hem beet de laatste drie jaar de meeste Europese punten voor Nederland gepakt). Hier laat de UEFA-richtlijn ook ruimte voor op basis van alles wat ik heb gelezen. De enige harde criteria die de KNVB van de UEFA moet hanteren zijn die van 'objectiviteit, transparantie en niet-discrimineren', waarbij slechts het dringende advies werd gegeven om de huidige ranglijst te hanteren.

Heb er verder eerder dit over gezegd:

CiteerDoor overmacht is zowel de ere- als eerste divisie na het spelen van slechts ongeveer 75% van de wedstrijden afgelopen. De vraag die voorligt is of je op basis hiervan clubs (zowel positief als negatief) kunt afrekenen op hun sportieve prestaties. De KNVB moet hier een redelijke en billijke beslissing over nemen.

Wat volgens mij sowieso onder 'redelijk en billijk' valt is dat je één lijn trekt en de ene club niet anders behandelt dan de andere zonder goede reden. De KNVB kiest hier niet voor. De bovenste clubs in de eredivisie worden wél op hun sportieve prestaties afgerekend en krijgen op basis daarvan wel of niet een Europees ticket toegewezen. Clubs onderin de eredivisie en bovenin de eerste divisie worden níét op hun sportieve prestaties afgerekend: voor hen wordt het afgelopen seizoen nietig verklaard en ze mogen na de zomer overnieuw beginnen. Geen promotie en degradatie dus.

Dit besluit is in eerste opzicht vreemd. Je trekt niet één lijn en behandelt clubs wel degelijk verschillend. Met als bizarre consequentie bijvoorbeeld dat Ajax op basis van doelsaldo de groepsfase van de Champions League in gaat en Cambuur op basis van 11 punten voorsprong op de concurrentie niet promoveert, terwijl beide clubs slechts 75% van de competitie hebben gespeeld. De KNVB moet dus heel goed uitleggen waarom dit onderscheid tussen clubs wordt gemaakt en niet willekeurig is.

De eerste verdedigingslinie van de KNVB is de richtlijn die door de UEFA is uitgevaardigd. De Europese bond heeft gezegd dat nationale bonden zich bij verdeling van de Europese tickets zouden moeten baseren op de stand zoals die na 75% van de wedstrijden is, en dat ze zelf maar moeten weten hoe ze de promotie-/degradatieregeling aanpakken. De KNVB is door de UEFA dus 'gedwongen' om ondanks het niet uitspelen van de competitie Europese tickets uit te delen.

Zelfs als de UEFA-richtlijn inderdaad een keiharde eis is (wat ik op basis van wat ik heb gelezen betwijfel), dan is dat op zichzelf nog geen reden om de rest van de clubs anders te behandelen. Sterker nog, vanuit het oogpunt van 'redelijkheid en billijkheid' zou je zelfs kunnen zeggen dat de UEFA de KNVB hiermee 'dwingt' om de lijn voor plaatsing voor Europees voetbal door te trekken naar de rest van de competities en dus ook clubs onderin de eredivisie en bovenin de eerste divisie af te rekenen op sportieve prestaties na het spelen van slechts 75% van de wedstrijden. Waarom doet de KNVB dit niet? Welke goede reden kan zij aanvoeren om de rechter te overtuigen dat het hier niet gaat om een willekeurige beslissing?

Dan komen we bij de tweede verdedigingslinie van de KNVB: de raadpleging gehouden onder de BVO's. Op het allerlaatste moment stuurt de KNVB een brief naar de clubs waarin wordt gevraagd een standpunt in te nemen over wel of geen degradatie en promotie van andere clubs. Het wil langs deze wijze het draagvlak peilen voor verschillende oplossingen. Door het late tijdstip van versturen hebben clubs amper tijd om aan meningsvorming te doen. Sommige clubs vinden bovendien dat niet zij maar de KNVB moet beslissen over het lot van andere clubs. Om die twee redenen onthouden 9 clubs zich van stemming. 16 zijn voor promotie/degradatie, 9 tegen.

Volgens een bizarre redenering concludeert de KNVB hieruit dat er géén meerderheid is voor promotie/degradatie. De 9 clubs die niet hebben gestemd kunnen immers even goed bij de tegen-stemmers horen, zo zegt Eric Gudde van de KNVB bij de NOS. Er zijn dus volgens hem 18 clubs níét voor promotie/degradatie. Ik noem deze redenering bizar omdat je volgens exact dezelfde logica kunt zeggen dat 25 clubs niet tégen promotie/degradatie zijn.

Het is bovendien zeer dubieus om niet-stemmers toch in de telling mee te nemen. Dit is normaal gesproken binnen organisaties not done. Ook zijn clubs die geen stem hebben uitgebracht niet gekend in het voornemen van de KNVB om hun stem toch mee te laten wegen voor het peilen van het draagvlak voor deze of gene oplossing. Dit is duidelijk aangegeven door algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV bij het Eindhovens Dagblad. Clubs die hebben besloten niet te stemmen konden dus onmogelijk weten wat voor consequentie deze actie zou hebben: het is niet gebruikelijk niet-stemmen mee te tellen en de KNVB heeft niet verteld dit tóch te doen.

Ik weet dat de peiling onder de clubs slechts raadgevend en niet bindend was. Toch denk ik dat je hier wat mee kunt. Immers, de peiling onder de clubs is het belangrijkste argument van de KNVB voor het maken van onderscheid tussen de ene groep clubs (die zich wel of niet kwalificeren voor Europees voetbal) en de andere (die wel of niet promoveren/degraderen). Als dit argument van tafel wordt geveegd - wat niet anders kan lijkt me ; het is een bizarre redenering die ook nog door list en bedrog tot stand is gekomen - is dat onderscheid totaal willekeurig en is het besluit van de KNVB absoluut niet 'redelijk en billijk'.

Ik ben me er van bewust dat ik niet objectief ben, dus kan natuurlijk best zijn dat ik iets over het hoofd zie. Correct me if I'm wrong!
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: AL op april 26, 2020, 18:05:08
https://www.vi.nl/nieuws/de-graafschap-eist-bij-knvb-inzage-in-peiling
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: poelie-lwd op april 26, 2020, 18:15:34
Het spel is op de wagen!
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 26, 2020, 18:26:17
Ik denk dat Cambuur zich helemaal op de optie met 20 clubs moet richten. Deze werd als één van de drie opties genoemd, maar deze was zogenaamd niet haalbaar, maar waarom dan wel noemen, zou dat ook een truc voor een rechtzaak zijn. Kon je daar eigenlijk uberhaupt nog op stemmen? Er was een bericht volgens mij dat de burgemeesters dit niet wilden, of heb ik dat verkeerd?

Eigenlijk is het een keuze tussen twee opties:
18 clubs in de Ere en 20 in de 1ste
of 20 clubs in de Ere en 18 in de 1ste.

Zo op het eerste gezicht lood om oud ijzer, omdat je precies evenveel wedstrijden hebt. Er zijn natuurlijk grote verschillen:
* in de eredivisie zullen meer politie- en veiligheidsmaatregelen nodig zijn per wedstrijd
* de eredivisieclubs hebben (normaal gesproken) meer wedstrijden in Europa en de beker, waardoor de kalender voller is

Maar mijn grote vraag is of dit wel goed en correct is onderzocht. Wanneer dit niet is gebeurd zou Cambuur daar dan niet iets mee kunnen doen? Dan heeft de KNVB zijn werk niet open, correct of zorgvuldig gedaan.


Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Huzummer op april 26, 2020, 18:31:17
Ja, als aannemelijk kan worden gemaakt dat 20 clubs kan dan lukt het.
Men is doodsbenauwd voor ADO
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: okkele op april 26, 2020, 18:38:32
straks in de reguliere studio sport....
skypen met de cambuur-directie.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Grijskijkert op april 26, 2020, 18:39:03
https://www.vi.nl/pro/de-financiele-gevolgen-voor-cambuur-nu-wordt-komend-seizoen-een-serieus-probleem

Twee dagen na de memorabele videocall van de KNVB en de uitkomst dat er dit seizoen géén clubs promoveren of degraderen, is de rust in Leeuwarden nog altijd niet teruggekeerd. Het verhaal van negenhonderd steunbetuigingen, miljoenen euro's schade én maar één nietszeggend appje uit Zeist. 'We zijn nog altijd buitengewoon onthutst.'

Negenhonderd. Zijn kinderen hebben het zondagochtend nageteld. Negenhonderd berichten ontving Cambuur-directeur Ard de Graaf na die ene uitspraak, vrijdagmiddag. 'Collega's, mensen uit de voetballerij, media en mensen die ik helemaal niet ken. Het waren meer berichten dan toen we met Cambuur promoveerden naar de Eredivisie. Dat geeft wel aan dat er iets niet klopt.'

De Graaf doelt op het verdict van de KNVB op vrijdag. Dit jaar zal er geen club promoveren of degraderen. Elf punten voorsprong op nummer drie FC Volendam en nog maar negen wedstrijden te spelen. Hypercube berekende dat de club met 99,5 procent zekerheid zou promoveren. Maar het bestuur betaald voetbal oordeelde anders.

Noord-Nederland voelt zich behoorlijk in de maling genomen. Iedereen wil knokken voor de club, we kunnen niet lijdzaam toekijken.
Twee dagen later zit Leeuwarden vol vragen. Waarom koos het bestuur betaald voetbal ervoor bij de verdeling van de Europese tickets wél naar de ranglijst te kijken en bij promotie/degradatie niet? Waarom werd er getoetst onder de leden? En waarom werden de blanco stemmen uitgelegd als een stem tegen promotie/degradatie?

'Je probeert het een beetje te laten bezinken, maar tot op heden lukt dat maar matig. We zijn nog altijd buitengewoon onthutst', aldus De Graaf. 'We hebben nog steeds geen aanknopingspunten gevonden voor wat er vrijdag is gebeurd. Je hebt tijd nodig om de film terug te draaien. Maar ik denk dat we vooral vragen houden.'

In voetballand gaan verschillende complottheorieën. Heeft ADO Den Haag stemmen geronseld bij andere clubs? Was het bestuur betaald voetbal bang voor de Haagse advocaat of misschien zelfs wel voor hooligans?


Inmiddels lijkt het wel duidelijk dat er op donderdag iets is gebeurd op de burelen in Zeist. Tijdens een projectmeeting van het bestuur betaald voetbal die donderdagmiddag, werd nog een rondgang gedaan. Het merendeel van de aanwezigen was voor promotie/degradatie. Een dag later kwam Eric Gudde met een ander verdict.

De Graaf en Cambuur kennen de verhalen ook. Het voetbalwereldje is niet zo groot. Ze verzamelen informatie en laten zich voorlichten door experts. Inmiddels hebben tientallen zo niet honderd advocaten en juristen zich gemeld. Ze willen de club bijstaan, desnoods gratis. 'Leeuwarden is een enorme voetbalstad', zegt De Graaf. 'Noord-Nederland voelt zich behoorlijk in de maling genomen. Iedereen wil knokken voor de club, we kunnen niet lijdzaam toekijken.'

Stadion
De komende dagen wordt duidelijk of de Leeuwarders naar de rechter stappen. Wij denken van wel. Zeker als je de schade die de club lijdt in ogenschouw neemt. Aan de voorkant gaat het om een titel én Eredivisie-voetbal. Maar de pijn zit dieper. Vooral financieel.

We bellen financieel directeur Gerald van den Belt. Hij heeft de tijd genomen inzichtelijk te maken hoe hard Cambuur wordt geraakt door deze beslissing. En dat is flink. Cambuur stond in de winterstop al een straatlengte voor op de concurrentie en besloot door te pakken richting de Eredivisie. Er werd gewerkt aan een Eredivisie-waardige selectie én er werd een voorschot genomen op het nieuwe stadion, dat in aanbouw is.

'Als je een straatlengte voorstaat en je weet dat de eerste twee clubs promoveren, dan kijk je verder dan alleen naar dit seizoen', aldus Van den Belt. 'In de winterstop hebben wij stappen gezet en later hebben we ook opties in contracten gelicht met het oog op Eredivisie-voetbal. Nu wordt komend seizoen een serieus probleem.'

Wij worden door dit alles financieel hard geraakt, de financiële gevolgen zijn enorm.
Van den Belt rekent voor dat Cambuur er ongeveer anderhalf miljoen euro bij inschiet nu de promotie hen is ontnomen. En dan is er nog dat nieuwe stadion. 'Deze zomer wilden we de eerste skyboxen voor het nieuwe stadion gaan verkopen. Dat was een momentum geweest, terug in de Eredivisie. Aangezien wij een groot deel van het stadion zelf financieren was dat geld meer dan welkom. Als laatste heb je nog te maken met de marktwaarde van onze spelers. Een Eredivisie-speler is gewoon meer waard dan een Eerste Divisie-speler. Wij worden door dit alles financieel hard geraakt, de financiële gevolgen zijn enorm.'

BBC
Vanuit Zeist bleef het vooralsnog angstvallig stil. Op vrijdag toen Cambuur werd overvallen door het nieuws dat promotie er niet in zit, maar ook daarna. Pas nadat De Graafschap in de media liet optekenen dat het toch wel erg schandalig was dat geen bestuurder contact opnam na het slechte nieuws, ging ook de telefoon in Leeuwarden. KNVB-voorzitter Just Spee belde, Gudde stuurde een appje. Zijn boodschap: 'We bellen wel een keer als het wat allemaal bezonken is.'

Communiceren met de eigen clubs was lastig. Wel liet Spee tegenover de BBC weten dat Liverpool wat hem betreft geen Ajax-scenario hoefde te vrezen. 'In ons geval was het niet gepast een kampioen aan te wijzen, maar dit geval is anders', wijzend naar de enorme voorsprong van The Reds. 'Liverpool staat zo ver voor, dat ik het zou begrijpen als er een andere keuze wordt gemaakt dan bij ons.' Een opmerking die hij niet uit kon leggen toen de Cambuur-directie, met elf punten voorsprong op FC Volendam, vroeg hoe dit dan met de Eerste Divisie zat.

Henk de Jong over zijn interview op de BBC: 'Ik heb nog gezegd dat ik een beetje steenkolen-Engels sprak, maar het was volgens hen beter dan dat van Louis van Gaal.'

Henk de Jong over zijn interview op de BBC: 'Ik heb nog gezegd dat ik een beetje steenkolen-Engels sprak, maar het was volgens hen beter dan dat van Louis van Gaal.'
De BBC zit overigens goed in het Eredivisie-dossier. Op zondagochtend belden we met Cambuur-trainer Henk de Jong. Een dag eerder had hij een voorgesprek gehad met de Engelse publieke omroep. 'Vanmiddag om 15.00 uur ga ik de uitzending in', aldus de Fries. 'Ik heb nog gezegd dat ik een beetje steenkolen-Engels sprak, maar het was volgens hen beter dan dat van Louis van Gaal.'

De trainer ging met zijn emotionele betoog van vrijdag de wereld over. 'Engelse kranten, Bild. Iedereen had het erover. Prima', aldus De Jong. 'Het is goed dat iedereen meekrijgt wat er hier gebeurt. Ik ga er met gestrekt been in. Hoe kan je aan de bovenkant van de competitie je besluit nemen op basis van faire regels en onderin niet? Ik denk dat de UEFA een groot probleem krijgt nu. Wij als Cambuur hebben geen diepe zakken, maar clubs in andere competities wel. Als de competitie in Engeland niet wordt uitgespeeld en Leeds United gebeurt hetzelfde als Cambuur, dan zullen ze blijven procederen. Let maar op.'

Het is goed dat iedereen meekrijgt wat er hier gebeurt. Ik ga er met gestrekt been in.
De Jong voelt de pijn van Leeuwarden. Van de club, de hondstrouwe fans én zijn spelers. 'Het is zo ontzettend oneerlijk. We hadden een plan, een missie. Maar nu hebben twee bestuurders in Zeist besloten dat het allemaal voor niks is geweest. Er zijn veel ergere dingen in de wereld, dat weet ik ook wel. Maar dit gaat ook om mensen. Er zitten jongens in onze kleedkamer die nu vijftienhonderd euro per maand verdienen. Of nog minder. Die zouden in de Eredivisie naar drieduizend euro gaan. Dan ga je van minimumloon naar een mooi salaris. Daar hoor ik niemand over. Ook lopen ze hun kampioenspremie mis.'

De trainer spreekt van een aangeslagen selectie. Een jaar lang stond Cambuur bovenaan. Nu wordt het volgend jaar toch weer Telstar-uit en geen Feyenoord of Ajax. 'Dit kan gewoon niet. We moeten vechten, met z'n allen. Er klopt gewoon niks van. Wat mij betreft hadden RKC Waalwijk en ADO Den Haag er ook in kunnen blijven. Gewoon met twintig clubs doorgaan. Dan hadden we maar een jaar geen bekertoernooi gespeeld. Dit is allemaal in de achterkamertjes beslist. Dan kan gewoon niet. Iemand als Gudde kan niet overeind blijven, dat gaat niet. De onderste steen moet boven.'
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 26, 2020, 18:47:54
Citaat van: Collingwood op april 26, 2020, 17:43:03
Dat kunnen ze wel aanvoeren, maar is (in mijn ogen) toch echt niet de realiteit. Het seizoen is níét (volledig) nietig verklaard, want je kunt op basis van een nietig verklaarde competitie geen ploegen Europa in sturen. Dat had dan op basis van vorig seizoen gemoeten, of op basis van de coëfficiëntenlijst (wie heeft in pak hem beet de laatste drie jaar de meeste Europese punten voor Nederland gepakt). Hier laat de UEFA-richtlijn ook ruimte voor op basis van alles wat ik heb gelezen. De enige harde criteria die de KNVB van de UEFA moet hanteren zijn die van 'objectiviteit, transparantie en niet-discrimineren', waarbij slechts het dringende advies werd gegeven om de huidige ranglijst te hanteren.

Heb er verder eerder dit over gezegd:

Ik ben me er van bewust dat ik niet objectief ben, dus kan natuurlijk best zijn dat ik iets over het hoofd zie. Correct me if I'm wrong!

Ik ben ook niet bepaald objectief. Ik probeer alleen heel hard om de knvb alleen te beschuldigen van incompetentie. Fraude, vriendjespolitiek, ik zou het nog pijnlijker vinden.

Ik denk zeker dat je een verhaald hebt. Maar hoe dit beoordeeld wordt is uiteindelijk aan de rechter. Het lastige is natuurlijk wel dat Cambuur de bewijs plicht heeft. Dus wij staan vooraf 1 - 0 achter!

Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Collingwood op april 26, 2020, 18:55:18
Citaat van: Lore op april 26, 2020, 18:47:54
Ik ben ook niet bepaald objectief. Ik probeer alleen heel hard om de knvb alleen te beschuldigen van incompetentie. Fraude, vriendjespolitiek, ik zou het nog pijnlijker vinden.

Ik denk zeker dat je een verhaald hebt. Maar hoe dit beoordeeld wordt is uiteindelijk aan de rechter. Het lastige is natuurlijk wel dat Cambuur de bewijs plicht heeft. Dus wij staan vooraf 1 - 0 achter!

Zeker waar, dat laatste. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 26, 2020, 18:56:47
Communiceren met de eigen clubs was lastig. Wel liet Spee tegenover de BBC weten dat Liverpool wat hem betreft geen Ajax-scenario hoefde te vrezen. 'In ons geval was het niet gepast een kampioen aan te wijzen, maar dit geval is anders', wijzend naar de enorme voorsprong van The Reds. 'Liverpool staat zo ver voor, dat ik het zou begrijpen als er een andere keuze wordt gemaakt dan bij ons.' Een opmerking die hij niet uit kon leggen toen de Cambuur-directie, met elf punten voorsprong op FC Volendam, vroeg hoe dit dan met de Eerste Divisie zat.

Dit stukje gaat toch gewoon door merg en been?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Collingwood op april 26, 2020, 18:58:03
Citaat van: Lore op april 26, 2020, 18:56:47
Communiceren met de eigen clubs was lastig. Wel liet Spee tegenover de BBC weten dat Liverpool wat hem betreft geen Ajax-scenario hoefde te vrezen. 'In ons geval was het niet gepast een kampioen aan te wijzen, maar dit geval is anders', wijzend naar de enorme voorsprong van The Reds. 'Liverpool staat zo ver voor, dat ik het zou begrijpen als er een andere keuze wordt gemaakt dan bij ons.' Een opmerking die hij niet uit kon leggen toen de Cambuur-directie, met elf punten voorsprong op FC Volendam, vroeg hoe dit dan met de Eerste Divisie zat.

Dit stukje gaat toch gewoon door merg en been?

Steeds als je denkt dat het niet gekker kan...
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 26, 2020, 19:40:51
Citaat van: Collingwood op april 26, 2020, 18:58:03
Steeds als je denkt dat het niet gekker kan...

Geeft gewoon wederom aan dat de KKD niet telt. Ben wel
Benieuwd of ook dat weer juridische implicaties kan hebben. Als hij, in zijn functie, dat aan geeft over Engeland, dan heeft hij eigenlijk ook aan dat het in de KKD onrechtvaardig is.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 27, 2020, 02:17:02
(https://i.ibb.co/PmdNbZd/KNVB-2.jpg) (https://ibb.co/Lk38qz3)

Van 18 naar 20 clubs in de eredivisie betekent 4 extra rondes op een seizoen. Dus je moet 4 extra dagen creëren. Daar komt bij dat we op zijn vroegst 1 september pas kunnen beginnen ipv 14 augustus zoals de bedoeling was. Dat zijn 3 extra speeldagen. Dus samen 7 extra speeldagen. Dat is best lastig moet ik zeggen.

Laten we beginnen de beker alleen open te stellen voor de betaald voetbalclubs, de amateurs hebben zich hier ook niet voor kunnen plaatsen, volgens mij. Vervelend maar wel mogelijk. De betaald voetbalclubs spelen alleen mee met hun eerste team. Er zijn dan 34 deelnemende clubs. Om op het getal 32 uit te komen, moeten er twee plaatsingswedstrijden gespeeld worden. Deze vier clubs worden geloot uit de 1ste divisie. Dit is geen extra belasting voor de Ere divisie. Er zijn dan 5 bekerrondes ipv 6, zoals in de planning staat. De finale zou doordeweeks gespeeld kunnen worden, ipv in een weekend, waar de gehele ere-divisie vrij is. Dit levert twee extra rondes op. (Wanneer je de beker een jaar overslaat, en alleen de finale Feyenoord-Utrecht laat spelen, heb je natuurlijk veel meer ruimte.)

Er zijn drie weken winterstop. Spelers moeten een rustperiode hebben in de winter, maar de 1ste divisie had dit jaar maar 2 weken rust. Wanneer je op 4, 5 en 6 januari een midweeksprogramma speelt en op 8, 9, en 10 januari een weekend programma levert dat twee extra rondes op. Er zijn dan nog steeds twee weken wedstrijdvrij.

Dan zijn er nog drie rondes te gaan.

Er zijn 4 Interlandsperiodes waarin dagen geblokt staan. De woensdagen (en donderdagen) na die weekenden staan wel vrij. Er zijn 14 periodes die voor de Europa cup geblokt zijn, waarvan 8 na de winterstop. Inclusief de halve finales en de finales. Hier kun je drie van gebruiken voor een eredivisie ronde, zonder de teams die nog in Europa actief zijn. Deze teams kunnen hun wedstrijden inhalen na de Interland weekenden op de woensdag (of donderdag) of op de vier nog vrije weken gedurende het seizoen. Hiervoor heb je waarschijnlijk wel toestemming nodig van de EUFA.

Kortom het is lastig, maar het kan wel zeker.

Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Grijskijkert op april 27, 2020, 08:18:33
https://naareredivisie.petities.nl/

De petitie staat ondertussen(in maar 2 dagen) op ruim 19500

https://naareredivisie.petities.nl/
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Cambuur Groningen op april 27, 2020, 08:29:47
Citaat van: Grijskijkert op april 27, 2020, 08:18:33
https://naareredivisie.petities.nl/

De petitie staat ondertussen(in maar 2 dagen) op ruim 19500

https://naareredivisie.petities.nl/
20.000 inmiddels
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Grijskijkert op april 27, 2020, 08:31:44
Citaat van: Cambuur Groningen op april 27, 2020, 08:29:47
20.000 inmiddels
En over de 20000 heen, vanochtend binnen een half uur van 19500 naar over de 20000

https://naareredivisie.petities.nl/


https://naareredivisie.petities.nl/
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: papier op april 27, 2020, 09:04:04
Citaat van: Lore op april 26, 2020, 18:56:47
Communiceren met de eigen clubs was lastig. Wel liet Spee tegenover de BBC weten dat Liverpool wat hem betreft geen Ajax-scenario hoefde te vrezen. 'In ons geval was het niet gepast een kampioen aan te wijzen, maar dit geval is anders', wijzend naar de enorme voorsprong van The Reds. 'Liverpool staat zo ver voor, dat ik het zou begrijpen als er een andere keuze wordt gemaakt dan bij ons.' Een opmerking die hij niet uit kon leggen toen de Cambuur-directie, met elf punten voorsprong op FC Volendam, vroeg hoe dit dan met de Eerste Divisie zat.

Dit stukje gaat toch gewoon door merg en been?

Leeds en WBA staan respectievelijk 7 en 6 punten los van promotie richting de Premier League. Maw, een voorsprong van 6 a 7 punten is ook voldoende? En de achterstand in de PL van 6 en 2 punten van Norwich en Aston Villa is niet meer overbrugbaar? Perfecte uitspraak dus.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 27, 2020, 09:38:12
Citaat van: papier op april 27, 2020, 09:04:04
Leeds en WBA staan respectievelijk 7 en 6 punten los van promotie richting de Premier League. Maw, een voorsprong van 6 a 7 punten is ook voldoende? En de achterstand in de PL van 6 en 2 punten van Norwich en Aston Villa is niet meer overbrugbaar? Perfecte uitspraak dus.

Ja, de rechter moet maar toetsen of dat juridisch meegewogen kan worden. Maar het geeft zo enorm duidelijk weer dat zij geen oog hebben voor de belangen van de KKD dat zij eigenlijk niet geschikt zijn om alle betaald voetbal clubs te vertegenwoordigen.

Ik snap echt wel dat de knvb enorm onder druk staan en dat daardoor onhandige opmerkingen kunnen komen, zelfs fouten vind ik te accepteren in deze fase. Maar het is zo enorm vee,, dat de grenzen echt overschreden zijn.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: papier op april 27, 2020, 09:41:57
Citaat van: Lore op april 27, 2020, 09:38:12
Ja, de rechter moet maar toetsen of dat juridisch meegewogen kan worden. Maar het geeft zo enorm duidelijk weer dat zij geen oog hebben voor de belangen van de KKD dat zij eigenlijk niet geschikt zijn om alle betaald voetbal clubs te vertegenwoordigen.

Ik snap echt wel dat de knvb enorm onder druk staan en dat daardoor onhandige opmerkingen kunnen komen, zelfs fouten vind ik te accepteren in deze fase. Maar het is zo enorm vee,, dat de grenzen echt overschreden zijn.

Fouten zijn te billijken in een situatie als deze en eerlijk waar, ieder besluit kent winnaars en verliezers. Een besluit zonder promotie/degradatie is, hoe wrang voor ons ook, wel uit te leggen. Wat ik hier absoluut mis is erkenning voor de prestaties van Cambuur dit seizoen, en daarnaast erkenning voor de prestaties van AZ, Graafschap en Utrecht. In mindere mate dan FC VOlendam en NAC. De KNVB had een besluit neer moeten leggen waarbij xx clubs de gebeten hond zijn, die zijn er in ieder scenario. En daarbij een plan moeten hebben waaruit erkenning voor de gemiste kans om te promoveren/handhaven blijkt. Dat heeft de KNVB naargelaten. En met een uitspraak als deze laten ze zien niet na te denken over gevolgen voor anderen. Dat er geen perfect plan ligt is niet gek, maar dat er binnen 5 weken überhaupt geen plan is dat is schandalig.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Collingwood op april 27, 2020, 09:47:00
Citaat van: papier op april 27, 2020, 09:41:57
Fouten zijn te billijken in een situatie als deze en eerlijk waar, ieder besluit kent winnaars en verliezers. Een besluit zonder promotie/degradatie is, hoe wrang voor ons ook, wel uit te leggen. Wat ik hier absoluut mis is erkenning voor de prestaties van Cambuur dit seizoen, en daarnaast erkenning voor de prestaties van AZ, Graafschap en Utrecht. In mindere mate dan FC VOlendam en NAC. De KNVB had een besluit neer moeten leggen waarbij xx clubs de gebeten hond zijn, die zijn er in ieder scenario. En daarbij een plan moeten hebben waaruit erkenning voor de gemiste kans om te promoveren/handhaven blijkt. Dat heeft de KNVB naargelaten. En met een uitspraak als deze laten ze zien niet na te denken over gevolgen voor anderen. Dat er geen perfect plan ligt is niet gek, maar dat er binnen 5 weken überhaupt geen plan is dat is schandalig.

Vind ik ook, maar dan wel alleen als er één lijn was getrokken. Dus dan ook geen Europees voetbal op basis van de huidige ranglijst, maar op basis van vorig seizoen of de Europese coëfficiëntenlijst. Dan had je als Cambuur zijnde ook geen poot om op te staan bij de rechter.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Shar op april 27, 2020, 09:52:12
Citaat van: papier op april 27, 2020, 09:41:57
Fouten zijn te billijken in een situatie als deze en eerlijk waar, ieder besluit kent winnaars en verliezers. Een besluit zonder promotie/degradatie is, hoe wrang voor ons ook, wel uit te leggen. Wat ik hier absoluut mis is erkenning voor de prestaties van Cambuur dit seizoen, en daarnaast erkenning voor de prestaties van AZ, Graafschap en Utrecht. In mindere mate dan FC VOlendam en NAC. De KNVB had een besluit neer moeten leggen waarbij xx clubs de gebeten hond zijn, die zijn er in ieder scenario. En daarbij een plan moeten hebben waaruit erkenning voor de gemiste kans om te promoveren/handhaven blijkt. Dat heeft de KNVB naargelaten. En met een uitspraak als deze laten ze zien niet na te denken over gevolgen voor anderen. Dat er geen perfect plan ligt is niet gek, maar dat er binnen 5 weken überhaupt geen plan is dat is schandalig.
Mooi geschreven, 100% mee eens. Waar het (denk ik) fout gegaan is, is dat ze eigenlijk achter het scenario van promotie degradatie stonden. Om de een of andere reden is hier donderdag een omslag in gekomen. Als je dan in allerijl een besluit moet verdedigen waar je eigenlijk niet achter staat, dan wordt het lastig. Denk dat dat ook de reden is dat ze meteen na het bekendmaken van het besluit de verbinding wilden verbreken.

Hopelijk verschijnen er elke dag weer nieuw stukken in de media en wordt zo de druk op de KNVB steeds verder opgevoerd. Zijn denk ik genoeg sportjournalisten die hier met liefde induiken.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 27, 2020, 10:41:05
Citaat van: papier op april 27, 2020, 09:41:57
Fouten zijn te billijken in een situatie als deze en eerlijk waar, ieder besluit kent winnaars en verliezers. Een besluit zonder promotie/degradatie is, hoe wrang voor ons ook, wel uit te leggen. Wat ik hier absoluut mis is erkenning voor de prestaties van Cambuur dit seizoen, en daarnaast erkenning voor de prestaties van AZ, Graafschap en Utrecht. In mindere mate dan FC VOlendam en NAC. De KNVB had een besluit neer moeten leggen waarbij xx clubs de gebeten hond zijn, die zijn er in ieder scenario. En daarbij een plan moeten hebben waaruit erkenning voor de gemiste kans om te promoveren/handhaven blijkt. Dat heeft de KNVB naargelaten. En met een uitspraak als deze laten ze zien niet na te denken over gevolgen voor anderen. Dat er geen perfect plan ligt is niet gek, maar dat er binnen 5 weken überhaupt geen plan is dat is schandalig.

Dit is eigenlijk precies zoals ik er over denk. En dan zouden wij ons ook gedupeerd voelen, maar dit is zo enorm gevoelloos. Geeneens een telefoontje, bizar. Dit zijn onze vertegenwoordigers, het is een vereniging!


Citaat van: Shar op april 27, 2020, 09:52:12
Mooi geschreven, 100% mee eens. Waar het (denk ik) fout gegaan is, is dat ze eigenlijk achter het scenario van promotie degradatie stonden. Om de een of andere reden is hier donderdag een omslag in gekomen. Als je dan in allerijl een besluit moet verdedigen waar je eigenlijk niet achter staat, dan wordt het lastig. Denk dat dat ook de reden is dat ze meteen na het bekendmaken van het besluit de verbinding wilden verbreken.

Hopelijk verschijnen er elke dag weer nieuw stukken in de media en wordt zo de druk op de KNVB steeds verder opgevoerd. Zijn denk ik genoeg sportjournalisten die hier met liefde induiken.

Ik denk eerlijk gezegd dat Gudde hier geeneens achter staat, maar dat hij is teruggefloten. Als je een ruggengraat hebt en je wordt teruggefloten op zo'n belangrijke beslissing moet je wel direct je positie beschikbaar stellen.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Bankzitter op april 27, 2020, 10:47:24
Op het laast is er alleen nog maar vauit de positie van ADO geredeneerd en dat is heel willekeurig als het om 4 clubs gaat.

Je kan net zo goed zeggen: wat is de kans dat  N.A.C. en Volendam nog 1 en 2 zouden worden(Dat is het scenario waarin zowel Cambuur als De Graafschap rechtstreeks promotie mis zouden lopen zoals nu is besloten). Nou, die kans is dus 0,0%. En dan hadden Cambuur en De Graafschap ook nog een herkansing in de nacompetitie gehad. Er kon nog van alles gebeuren (in theorie), maar niet dat BEIDE ploegen niet zouden promoveren.... die uitkomst was onmogelijk dus hoe kun je dat scenario dan kiezen?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Grijskijkert op april 27, 2020, 10:58:31
Ik vind het bijna verdacht stil wat betreft de 2 niet getelde "stemmen", wat de Graafschap gister naar buiten bracht..

https://www.vi.nl/nieuws/de-graafschap-eist-bij-knvb-inzage-in-peiling
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Shar op april 27, 2020, 11:14:26
Ik denk eerlijk gezegd dat Gudde hier geeneens achter staat, maar dat hij is teruggefloten. Als je een ruggengraat hebt en je wordt teruggefloten op zo'n belangrijke beslissing moet je wel direct je positie beschikbaar stellen.
[/quote]

Dat zou inderdaad zo maar kunnen. Dan zou het mij ook niet verbazen als er binnen de KNVB een aantal mensen zijn die momenteel de nodige frictie naar elkaar toe hebben en er meerdere mensen daar zijn die moeite met dit besluit hebben. Of ons dat wat oplevert weet ik niet, maar beter nu een verdeelde bond in dit geval dan een eensgezinde.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Destroyer op april 27, 2020, 11:31:34
In plaats van bezinning loopt mij de laatste dagen en uren alleen de bloeddruk maar meer op. Ik vind dit zo onrechtvaardig allemaal en de gevolgen worden steeds meer duidelijk. Cambuur moet gerechtelijke stappen nemen en het recht  moet zegevieren koste wat kost. De onderste steen moet boven.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: okkele op april 27, 2020, 11:34:33
Citaat van: Grijskijkert op april 27, 2020, 08:31:44
En over de 20000 heen, vanochtend binnen een half uur van 19500 naar over de 20000

https://naareredivisie.petities.nl/


https://naareredivisie.petities.nl/

ik had het hier moeten vragen zie ik.
wat gebeurt hier mee?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: PePe op april 27, 2020, 20:02:37
Sportjournaal van 18:45 gezien? 4 clubs kunnen zorgen voor een nieuwe ledenvergadering.
Cambuur, Graafschap, Utrecht en ik denk dat AZ wel mee wil doen.

https://twitter.com/Molfers/status/1254792078824890368
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: fred op april 27, 2020, 21:17:36
Citaat van: okkele op april 27, 2020, 11:34:33
ik had het hier moeten vragen zie ik.
wat gebeurt hier mee?

Volgens mij mag je het bij 40k bij de Kamer aanbieden ?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 27, 2020, 21:21:55
Citaat van: fred op april 27, 2020, 21:17:36
Volgens mij mag je het bij 40k bij de Kamer aanbieden ?

En wat moeten die er mee doen dan?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 27, 2020, 21:22:37
Even over die algemene ledenvergadering. Dit is het hoogste orgaan dus zal daar zeker veel matcht liggen. Maar kunnen zij zeker daar de beslissing omdraaien?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: fred op april 27, 2020, 21:29:49
Citaat van: Lore op april 27, 2020, 21:21:55
En wat moeten die er mee doen dan?
Geen idee, maar dat is normaal het doel van een petitie, toch ?
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 27, 2020, 22:00:41
In de statuten over de bijzondere algemene ledenvergadering staan een aantal punten:

- tien procent van de stemgerechtigden moeten de vergadering inroepen, feitelijk dus vier
- waarna de vergadering binnen vier weken wordt uitgeroepen
- en er zit minimaal drie weken tussen de vergadering en het uitroepen daarvan
- in principe besloten, tenzij anders afgesproken en zwijgplicht kan worden afgedwongen
- minimaal de helft moet aanwezig zijn
- bij stemming is het de helft plus 1
- tijdens de vergadering kan het regelemenr betaald voetbal worden gewijzigd

Is wel een lange weg, en voor mij niet zeker dat het besluit daar terug gedraaid kan worden. Wel kan daar de directeur worden ontslagen.



Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 27, 2020, 22:01:45
Citaat van: fred op april 27, 2020, 21:29:49
Geen idee, maar dat is normaal het doel van een petitie, toch ?

Ja, volgens mij kan dat inderdaad. Maar dat lijkt mij een heilloze weg. Dus kan het maximaal wat druk op de invloed leggen, maar die gaan zichzelf echt niet corrigeren
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Bankzitter op april 28, 2020, 12:35:47
Citaat van: Lore op april 27, 2020, 22:00:41

Is wel een lange weg, en voor mij niet zeker dat het besluit daar terug gedraaid kan worden. Wel kan daar de directeur worden ontslagen.

Het is crisis, lijkt me dat net als in de rest van de maatschappij de "papieren werkelijkheid" even aan de kant moet worden gezet en men gewoon moet doen wat nodig is om elkaar te helpen. Het zou mijn voorkeur ook hebben om dit binnen het voetbal te ongedaan te maken en niet via de rechtbank.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 28, 2020, 15:32:18
Citaat van: Bankzitter op april 28, 2020, 12:35:47
Het is crisis, lijkt me dat net als in de rest van de maatschappij de "papieren werkelijkheid" even aan de kant moet worden gezet en men gewoon moet doen wat nodig is om elkaar te helpen. Het zou mijn voorkeur ook hebben om dit binnen het voetbal te ongedaan te maken en niet via de rechtbank.

Poeff, dat klinkt als "redelijkheid en billijkheid", maar dat vertroouwen ben ik na vrijdag eventjes kwijt geraakt.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Naastismis op april 28, 2020, 18:34:02
Citaat van: Lore op april 27, 2020, 22:00:41
In de statuten over de bijzondere algemene ledenvergadering staan een aantal punten:

- tien procent van de stemgerechtigden moeten de vergadering inroepen, feitelijk dus vier
- waarna de vergadering binnen vier weken wordt uitgeroepen
- en er zit minimaal drie weken tussen de vergadering en het uitroepen daarvan
- in principe besloten, tenzij anders afgesproken en zwijgplicht kan worden afgedwongen
- minimaal de helft moet aanwezig zijn
- bij stemming is het de helft plus 1
- tijdens de vergadering kan het regelemenr betaald voetbal worden gewijzigd

Is wel een lange weg, en voor mij niet zeker dat het besluit daar terug gedraaid kan worden. Wel kan daar de directeur worden ontslagen.

Dus geen optie voor Utrecht. Eind Mei moet de KNVB aan de Uefa de clubs doorgeven die Europees voetbal spelen. Als er minimaal 3 weken moet zitten tussen de vergadering en uitroepen ervan is dat te laat voor Utrecht.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 28, 2020, 20:31:27
Citaat van: Naastismis op april 28, 2020, 18:34:02
Dus geen optie voor Utrecht. Eind Mei moet de KNVB aan de Uefa de clubs doorgeven die Europees voetbal spelen. Als er minimaal 3 weken moet zitten tussen de vergadering en uitroepen ervan is dat te laat voor Utrecht.

Denk het, en Utrecht gaat echt niet met ons optrekken. Die hebben andere punten die ze willen  aanvechten
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 30, 2020, 01:25:04
Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 26, 2020, 12:14:35
Die (Den Haag) zijn er gerust op, die spelen volgend jaar ere divisie met 18 of 20 clubs,  die degraderen nooit meer. Gaan snel een speler aantrekken en hebben  daarmee genoeg argument.

https://nos.nl/artikel/2332181-ado-rolt-kunstgras-op-en-maakt-plaats-voor-nieuw-echt-gras.html

zo kan het ook natuurlijk
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: speculeter op april 30, 2020, 07:59:46
Volgens het laatste nieuws hebben ze meer dan 4 clubs bij elkaar gevonden die een ledenvergadering willen.
Denk dat dit ook de grootste kans is op succesvol terugdraaien van de "grootste schande uit de Nederlandse sportgeschiedenis "
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: fred op april 30, 2020, 08:08:21
 :koffie

Klopt, het zou natuurlijk het mooiste voor iedereen zijn dat er geen rechter aan te pas hoeft te komen en er volgend seizoen 'gewoon' 20 clubs in de Eredivisie spelen. Snap alleen niet waarom Utrecht nu weer in het rijtje van 4 genoemd wordt, want van Seumeren gaf eerder aan niet deel te nemen aan een ALV...

:koffie
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: speculeter op april 30, 2020, 08:19:01
Voor Utrecht ook snelste kans om hun gelijk te krijgen lijkt mij.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Lore op april 30, 2020, 09:39:28
Citaat van: speculeter op april 30, 2020, 08:19:01
Voor Utrecht ook snelste kans om hun gelijk te krijgen lijkt mij.

Dat denk ik niet. Utrecht zal altijd direct ten kosten gaan van een andere ploeg, Willem II in dit geval. Het voorstel van Cambuur gaat zijn naar 20 ploegen, dus niet direct ten kosten van een andere ploeg.

Utrecht zal zich moeten baseren op de beker, die ineens geschrapt is, terwijl in de regelementen staat dat er een bekerwinnaar europa in moet.
Titel: Re: gerechtelijke stappen / suggesties / tips.
Bericht door: Bolle op april 30, 2020, 12:18:17
Citaat van: Lore op april 30, 2020, 09:39:28

Utrecht zal zich moeten baseren op de beker, die ineens geschrapt is, terwijl in de regelementen staat dat er een bekerwinnaar europa in moet.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch? Zeker niet voor een dergelijk overleg.