Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

gerechtelijke stappen / suggesties / tips.

Gestart door okkele, april 25, 2020, 12:10:52

Vorige topic - Volgende topic

okkele

er is nog niets bekend over een eventuele gang naar de rechter maar het lijkt mij goed om goed beslagen ten ijs te verschijnen.
hebben we voorzetten voor onze club?
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

okkele

een stemming onder rivalen/collega`s houden en dat vervolgens een "toetsing" noemen om juridische stappen te voorkomen?
lijkt mij iets met voorbedachte rade opzetten.
ook de spelregels voor deze "toetsing" pas NA een uitspraak neerleggen lijkt me niet correct.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

okkele

zoals cambuur groningen al aangaf : dreigen met terug eisen van het betaalde seizoenkaartgeld.
in mijn geval zelfs in het vooruit want met mijn gouden sk loop ik nu wel eredivisie wedstrijden mis en kijk ik weer(als we verder gaan) naar jong az.
:R
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

Huzummer

Juridisch is er geen eer te behalen, het bestuur is gerechtigd deze stappen te nemen.
De enige oplossing is om het bizarre van de beslissing te delen met meer clubs.
Er stemden 14 KK clubs voor promotie. Dat is een ruime meerderheid.
Maar zelf onze beperkte rechtsback met de grote bek Johan Derksen steunt de bond.

Lore

Citaat van: Huzummer op april 25, 2020, 12:29:10
Juridisch is er geen eer te behalen, het bestuur is gerechtigd deze stappen te nemen.
De enige oplossing is om het bizarre van de beslissing te delen met meer clubs.
Er stemden 14 KK clubs voor promotie. Dat is een ruime meerderheid.
Maar zelf onze beperkte rechtsback met de grote bek Johan Derksen steunt de bond.

Ik denk het ook niet. Er zijn vast juristen die denken van wel, maar die willen gewoon met de naam in de krant. Wij zijn genaaid door de knvb in een juridische poppenkast gisteren. De hele call was niet om te bepalen of dr gedegradeerd moest worden, de call was er om juridisch sterker te staan voor de onvoormijdelijke rechtszaken die gaan komen:

Juridisch goed gedaan,  moreel echt verwerpelijk. En dat te bedenken dat dat de leiders van ons voetbal moeten voorstellen

Collingwood

Ik zie het in ieder geval zo:

Door overmacht is zowel de ere- als eerste divisie na het spelen van slechts ongeveer 75% van de wedstrijden afgelopen. De vraag die voorligt is of je op basis hiervan clubs (zowel positief als negatief) kunt afrekenen op hun sportieve prestaties. De KNVB moet hier een redelijke en billijke beslissing over nemen.

Wat volgens mij sowieso onder 'redelijk en billijk' valt is dat je één lijn trekt en de ene club niet anders behandelt dan de andere zonder goede reden. De KNVB kiest hier niet voor. De bovenste clubs in de eredivisie worden wél op hun sportieve prestaties afgerekend en krijgen op basis daarvan wel of niet een Europees ticket toegewezen. Clubs onderin de eredivisie en bovenin de eerste divisie worden níét op hun sportieve prestaties afgerekend: voor hen wordt het afgelopen seizoen nietig verklaard en ze mogen na de zomer overnieuw beginnen. Geen promotie en degradatie dus.

Dit besluit is in eerste opzicht vreemd. Je trekt niet één lijn en behandelt clubs wel degelijk verschillend. Met als bizarre consequentie bijvoorbeeld dat Ajax op basis van doelsaldo de groepsfase van de Champions League in gaat en Cambuur op basis van 11 punten voorsprong op de concurrentie niet promoveert, terwijl beide clubs slechts 75% van de competitie hebben gespeeld. De KNVB moet dus heel goed uitleggen waarom dit onderscheid tussen clubs wordt gemaakt en niet willekeurig is.

De eerste verdedigingslinie van de KNVB is de richtlijn die door de UEFA is uitgevaardigd. De Europese bond heeft gezegd dat nationale bonden zich bij verdeling van de Europese tickets zouden moeten baseren op de stand zoals die na 75% van de wedstrijden is, en dat ze zelf maar moeten weten hoe ze de promotie-/degradatieregeling aanpakken. De KNVB is door de UEFA dus 'gedwongen' om ondanks het niet uitspelen van de competitie Europese tickets uit te delen.

Zelfs als de UEFA-richtlijn inderdaad een keiharde eis is (wat ik op basis van wat ik heb gelezen betwijfel), dan is dat op zichzelf nog geen reden om de rest van de clubs anders te behandelen. Sterker nog, vanuit het oogpunt van 'redelijkheid en billijkheid' zou je zelfs kunnen zeggen dat de UEFA de KNVB hiermee 'dwingt' om de lijn voor plaatsing voor Europees voetbal door te trekken naar de rest van de competities en dus ook clubs onderin de eredivisie en bovenin de eerste divisie af te rekenen op sportieve prestaties na het spelen van slechts 75% van de wedstrijden. Waarom doet de KNVB dit niet? Welke goede reden kan zij aanvoeren om de rechter te overtuigen dat het hier niet gaat om een willekeurige beslissing?

Dan komen we bij de tweede verdedigingslinie van de KNVB: de raadpleging gehouden onder de BVO's. Op het allerlaatste moment stuurt de KNVB een brief naar de clubs waarin wordt gevraagd een standpunt in te nemen over wel of geen degradatie en promotie van andere clubs. Het wil langs deze wijze het draagvlak peilen voor verschillende oplossingen. Door het late tijdstip van versturen hebben clubs amper tijd om aan meningsvorming te doen. Sommige clubs vinden bovendien dat niet zij maar de KNVB moet beslissen over het lot van andere clubs. Om die twee redenen onthouden 9 clubs zich van stemming. 16 zijn voor promotie/degradatie, 9 tegen.

Volgens een bizarre redenering concludeert de KNVB hieruit dat er géén meerderheid is voor promotie/degradatie. De 9 clubs die niet hebben gestemd kunnen immers even goed bij de tegen-stemmers horen, zo zegt Eric Gudde van de KNVB bij de NOS. Er zijn dus volgens hem 18 clubs níét voor promotie/degradatie. Ik noem deze redenering bizar omdat je volgens exact dezelfde logica kunt zeggen dat 25 clubs niet tégen promotie/degradatie zijn.

Het is bovendien zeer dubieus om niet-stemmers toch in de telling mee te nemen. Dit is normaal gesproken binnen organisaties not done. Ook zijn clubs die geen stem hebben uitgebracht niet gekend in het voornemen van de KNVB om hun stem toch mee te laten wegen voor het peilen van het draagvlak voor deze of gene oplossing. Dit is duidelijk aangegeven door algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV bij het Eindhovens Dagblad. Clubs die hebben besloten niet te stemmen konden dus onmogelijk weten wat voor consequentie deze actie zou hebben: het is niet gebruikelijk niet-stemmen mee te tellen en de KNVB heeft niet verteld dit tóch te doen.

Ik weet dat de peiling onder de clubs slechts raadgevend en niet bindend was. Toch denk ik dat je hier wat mee kunt. Immers, de peiling onder de clubs is het belangrijkste argument van de KNVB voor het maken van onderscheid tussen de ene groep clubs (die zich wel of niet kwalificeren voor Europees voetbal) en de andere (die wel of niet promoveren/degraderen). Als dit argument van tafel wordt geveegd - wat niet anders kan lijkt me ; het is een bizarre redenering die ook nog door list en bedrog tot stand is gekomen - is dat onderscheid totaal willekeurig en is het besluit van de KNVB absoluut niet 'redelijk en billijk'.

(Sorry voor het lange verhaal, maar het is wel lekker dit even van me af te schrijven  :proost)
Kalmte alleen kan u redden.

Huzummer

Goed stuk.
Concluderend kun je vaststellen dat de meest eerlijke oplossing een eredivisie is van 20 clubs.
Dit schijnt onmogelijk te zijn gezien het programma, het gaat om 4 extra duels per club.
Dat zijn twee weken van 2 wedstrijden per club.
Daarmee haal je in een tijd die bijzondere besluiten vergt wel de eerlijkheid en sportiviteit terug. Bij een commitment van de volledige top vd eredivisie (Gerbrandts) en de vrijwel hele eerste divisie moet het bestuur dit accepteren. Zo niet dan lijkt het er wel veel op dat de directeur van de eredivisie de belangen dient van zijn oud werkgever ADO Den Haag.

DKV bedankt voor de duidelijkheid, kom het maar eens weer ophalen.

Bankzitter

De KNVB heeft gekeken hoe ze juridisch het minste risico liepen. Simpelweg dus dat ADO in een rechtszaak de beste kans had gemaakt omdat het officieel niet was gedegradeerd. Met het debacle van met het terugzetten van Twente in het achterhoofd wilden ze herhaling voorkomen.

De KNVB mag gewoon een beslissing nemen in onvoorziene gevallen. Dat is ook niet het probleem.

De meeste clubs zullen echter de KNVB er op vertrouwd hebben dat sportiviteit al leidraad zou gelden (ook een deel van de neutrale stemmers). 

Daarbij is er is ook niet echt geprobeerd aan een aanvaardbaar compromis te werken om recht te doen aan de standen. Het 20-club compromis werd heel snel afgeschoten. Ik zeg niet dat dat geen nadelen had, maar niets wat met een beetje solidariteit en creativiteit niet op te lossen was.

Het bleek dus puur te gaan welke beslissing voor de rechter de meeste kans had en zo simpel mogelijk was zonder rekening te houden met belangen van de betrokken clubs.

Maar goed, alle clubs weten bij de eerstvolgende problemen in deze crisis dus dat de KNVB niet kijkt naar wat eerlijk is, niet zoekt naar compromis , geen clubbelang meeweegt, maar gewoon de beslissing doordrukt waar ze zelf de minste risico's lopen.

EdsjeSCC

Citaat van: Huzummer op april 25, 2020, 13:14:04
Goed stuk.
Concluderend kun je vaststellen dat de meest eerlijke oplossing een eredivisie is van 20 clubs.
Dit schijnt onmogelijk te zijn gezien het programma, het gaat om 4 extra duels per club.
Dat zijn twee weken van 2 wedstrijden per club.
Daarmee haal je in een tijd die bijzondere besluiten vergt wel de eerlijkheid en sportiviteit terug. Bij een commitment van de volledige top vd eredivisie (Gerbrandts) en de vrijwel hele eerste divisie moet het bestuur dit accepteren. Zo niet dan lijkt het er wel veel op dat de directeur van de eredivisie de belangen dient van zijn oud werkgever ADO Den Haag.

DKV bedankt voor de duidelijkheid, kom het maar eens weer ophalen.

In nederland 'kan het niet' om met 20 teams in een competitie te spelen...
Net als in engeland, frankrijk, spanje, italie. Oh. Wacht.

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: EdsjeSCC op april 25, 2020, 14:04:39
In nederland 'kan het niet' om met 20 teams in een competitie te spelen...
Net als in engeland, frankrijk, spanje, italie. Oh. Wacht.

En dan staat erbij dat het niet kan omdat politie en gemeenten daar een negatief advies over geven.. Wat een onzin
SC Cambuur Kampioen 2019-2021


Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: EdsjeSCC op april 25, 2020, 14:04:39
In nederland 'kan het niet' om met 20 teams in een competitie te spelen...
Net als in engeland, frankrijk, spanje, italie. Oh. Wacht.

Net als in de 1ste divisie, oh, wacht.
Henk, held, bedankt

Huzummer

Prima, Gerard Bos,

De juridische weg is echter redelijk dichtgetimmerd, een voorstel doen samen met Graafschap. Een gezamenlijk artikel in de pers. Positieve opstelling, zorgen voor commitment bij andere clubs. En dan een video call life uitgezonden, met een bindend advies.
20 clubs

AL


Bankzitter

#14
Hier wordt de argumentatie van "er kan nog van alles gebeuren""  toch redelijk overtuigend weerlegt met een data model:
"Databureau Hypercube simuleerde het restant van de eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie 10.000 keer op de computer, waaruit bleek dat SC Cambuur in 99,5 procent van de gevallen promotie naar de eredivisie afdwong."

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/promotie-cambuur-was-voor-99-5-procent-zeker-degradatie-rkc-nog-duidelijker~accfb377/

Dit is zeker bruikbaar, denk ik. Zeker ook in de discussie over compensatie.

Mooi detail: de KNVB is klant van Hypercube dus kan de betrouwbaarheid lastig betwisten.