Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Supportersclub Cambuur Culture

Gestart door Cambuur Culture, januari 22, 2013, 20:17:14

Vorige topic - Volgende topic

Eewal

Citaat van: Goudvinger op september 18, 2014, 13:13:43
Je hoeft niet per se iets met Friesland te hebben, dat heb ik ook niet. Maar als mensen zich zoveel Leeuwarder voelen, neem dan naar de derby voortaan blauw-gele vlaggen mee i.p.v. dat beschamende gedoe met die Nederlandse vlaggen. Dat afgeven op die Friese identiteit komt mij persoonlijk de strot uit. Laten we ons vooral met onszelf bezig houden.

dat is precies wat ik bedoel  :thumbsup

thankyou

Ik heb ook liever een chaos met Blauwe/Gele vlaggen of met een groot spandoek in Cambuur kleuren dan Nederlandse vlaggen met anti fries. Maar als Cambuur Culture zich net zo inzet als vorig jaar met de derby hoor je mij niet en heb ik diep respect voor deze acties  |:)
Cambuur, Beer & Loyal Mates

Kunstgras

Leeuwarden heeft gewoon niks met dat Friese geouwehoer. Anti Fries is een belangrijk onderdeel van de Leeuwarder identiteit en dus ook van de clubcultuur van Cambuur. Het is vooral een reactie op dat nationalistische en folkloristische gedrag van de Friezen. Het Fries wordt je gewoon door de strot geduwd en daar is dit een reactie op.

Anti Fries houdt trouwens niet in dat mensen die Fries spreken als minderwaardig worden beschouwd. Dat staat ook nergens in dit interview. Mensen die Fries spreken en Cambuur bezoeken hoeven zich dan ook niet aangesproken te voelen.

Dokkumer

Voor mij persoonlijk is het "Anti-Fries" gevoel, puur het afzetten tegen de club die zich alles wat zich maar kan identificeren met Friesland wil of heeft toegeëigend. Dit betekent niet dat ik iets tegen de provincie heb (anders was ik allang verhuisd en sterker nog ik geniet van het Skûtsjesilen en spreek ook vloeiend Fries). Wél heb ik iets tegen de dorpsmentaliteit van een bepaalde categorie Friezen die het verdommen om iets anders te spreken dan Fries.

dit is mien club

Dat Fries gedoe en het met de borst vooruit Fries gedragen en praten.
Mien skoonmoeke kin geen eens Nederlands zu verfriest is ze.

Jim loove wel dak der liever niet kom....
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols? Then try and avoid your wife's gaze as you struggle to come to terms with your sexless marriage? Then go and spunk your wages on kebabs, fruit machines and brasses? Fuck that for a laugh! I know what I'd rather do. Heerenveen away, love it

Dokkumer

Citaat van: dit is mien club op september 18, 2014, 13:45:26
Dat Fries gedoe en het met de borst vooruit Fries gedragen en praten.
Mien skoonmoeke kin geen eens Nederlands zu verfriest is ze.

Jim loove wel dak der liever niet kom....
Ach trots zijn op je afkomst doe ik niet moeilijk over.. Dat ben ik ook op mijn NEDERLANDSE afkomst.. Maar het verdommen Nederlands te spreken (omt je yn Fryslân binne) hangt me wel de strot uit.
Oh ja, het verfriezen van de plaatsnamen waarbij de Friese naam boven de Nederlandse komt, ook irritant :devil

Goudvinger

Citaat van: Kunstgras op september 18, 2014, 13:40:40
Leeuwarden heeft gewoon niks met dat Friese geouwehoer. Anti Fries is een belangrijk onderdeel van de Leeuwarder identiteit en dus ook van de clubcultuur van Cambuur. Het is vooral een reactie op dat nationalistische en folkloristische gedrag van de Friezen. Het Fries wordt je gewoon door de strot geduwd en daar is dit een reactie op.

Maar vind je niet dat het eens tijd wordt om Leeuwarden zelf centraal te stellen i.p.v. ons alleen maar te profileren tegen zaken die zich notabene buiten de stadsgrenzen afspelen? Volgens mij hebben we dat hele anti-gedoe niet nodig, Cambuur en Leeuwarden hebben zelf genoeg te bieden. Je mag uiteraard vinden wat je vindt, maar in mijn ogen is alle aandacht die er aan besteed wordt verspilde energie, ik steek energie persoonlijk liever in blauw-geel dan het afzetten tegen iets waar ik niets mee heb.

Eewal

Citaat van: Dokkumer op september 18, 2014, 14:01:52
Ach trots zijn op je afkomst doe ik niet moeilijk over.. Dat ben ik ook op mijn NEDERLANDSE afkomst.. Maar het verdommen Nederlands te spreken (omt je yn Fryslân binne) hangt me wel de strot uit.
Oh ja, het verfriezen van de plaatsnamen waarbij de Friese naam boven de Nederlandse komt, ook irritant :devil

die lui van de FNP mogen ze wat mij betreft opsluiten...

sccambuurlwdd

Citaat van: Goudvinger op september 18, 2014, 14:06:09
Maar vind je niet dat het eens tijd wordt om Leeuwarden zelf centraal te stellen i.p.v. ons alleen maar te profileren tegen zaken die zich notabene buiten de stadsgrenzen afspelen? Volgens mij hebben we dat hele anti-gedoe niet nodig, Cambuur en Leeuwarden hebben zelf genoeg te bieden. Je mag uiteraard vinden wat je vindt, maar in mijn ogen is alle aandacht die er aan besteed wordt verspilde energie, ik steek energie persoonlijk liever in blauw-geel dan het afzetten tegen iets waar ik niets mee heb.

Mee eens.

Marc S

Citaat van: Eewal op september 18, 2014, 14:09:47
die lui van de FNP mogen ze wat mij betreft opsluiten...

Die lui zijn compleet gestoord. Maar eerlijk gezegd dat gedrag van ze dat er teveel den haag zou zijn hangt me echt verschrikkelijk de keel uit. Ze zullen kansloos zijn, maar ik erger me aan ze.

666

Citaat van: Dokkumer op september 18, 2014, 14:01:52
Ach trots zijn op je afkomst doe ik niet moeilijk over.. Dat ben ik ook op mijn NEDERLANDSE afkomst.. Maar het verdommen Nederlands te spreken (omt je yn Fryslân binne) hangt me wel de strot uit.
Oh ja, het verfriezen van de plaatsnamen waarbij de Friese naam boven de Nederlandse komt, ook irritant :devil

Dit vind ik ook...

Ik moet zeggen dat het mij het meeste stoort dat (bepaalde) Friezen zich eigenlijk afzetten tegen alles wat niet Fries is
en die boeren hebben daar nog een stapje bovenop gedaan. Ik hoef dat Friese folklorelied absoluut niet te horen maar in het verleden, toen er nog wel eens een derby gespeeld werd, kon ik het zelfs nog wel enigszins waarderen dat was dan van de regio voor de derby.

En ik heb niets tegen Friezen absoluut niet en al helemaal niet in het stadion, maar tegen die gasten die altijd maar stug doorgaan om hun eigen Friese gevoel aan een ander op te dringen.
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

dizzhead

#836
Citaat van: 666 op september 18, 2014, 14:52:10
Dit vind ik ook...

Ik moet zeggen dat het mij het meeste stoort dat (bepaalde) Friezen zich eigenlijk afzetten tegen alles wat niet Fries is
en die boeren hebben daar nog een stapje bovenop gedaan. Ik hoef dat Friese folklorelied absoluut niet te horen maar in het verleden, toen er nog wel eens een derby gespeeld werd, kon ik het zelfs nog wel enigszins waarderen dat was dan van de regio voor de derby.

En ik heb niets tegen Friezen absoluut niet en al helemaal niet in het stadion, maar tegen die gasten die altijd maar stug doorgaan om hun eigen Friese gevoel aan een ander op te dringen.

Ik irriteer me, namens alle friese cambuur-supporters, mateloos aan het geclaimde door dkv. Als friese cambuur supporter blijf je dan toch met het gevoel dat zitten dat je vlag en lied zijn afgepakt door een club waar je niks mee hebt. Ik heb al eens eerder de vergelijking gemaakt met wat NL er van zou vinden als Ajax plotseling het wilhelmus gaat doen voor elke wedstrijd. Want in principe is dit exact hetzelfde. Dat zou de waarde van het lied ook doen afnemen in de perceptie van veel andere club-supporters.

/toevoeging:
Verder kan ik er niet over mee praten. Ik ben geboren Gelderlander, m'n pa komt uit Wargea en m'n moeke uit Fochteloo (die zijn dus geografisch gezien wel fries). Vlakbij fochteloo, in zuid oost friesland ben ik opgegroeid.


Ik ben echter niet friestalig opgevoed, dat gebeurt in die regio maar weinig tot helemaal niet zelfs. Mijn moeder kan het ook niet spreken, die spreekt stellingwerfs...   :thumbsup

Gasgeve

Citaat van: dizzhead op september 18, 2014, 15:02:59
Ik irriteer me, namens alle friese cambuur-supporters, mateloos aan het geclaimde door dkv. Als friese cambuur supporter blijf je dan toch met het gevoel dat zitten dat je vlag en lied zijn afgepakt door een club waar je niks mee hebt. Ik heb al eens eerder de vergelijking gemaakt met wat NL er van zou vinden als Ajax plotseling het wilhelmus gaat doen voor elke wedstrijd. Want in principe is dit exact hetzelfde. Dat zou de waarde van het lied ook doen afnemen in de perceptie van veel andere club-supporters.
Precies dit is het!

SCC-J


Lore

Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, maar ik vind het interview nogal kinderachtig.