Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Supportersclub Cambuur Culture

Gestart door Cambuur Culture, januari 22, 2013, 20:17:14

Vorige topic - Volgende topic

dizzhead

#810
Citaat van: Kunstgras op september 16, 2014, 13:26:58
Volgens mij heeft de Kern van Cambuur dit ook niet gedaan, dus ik snap niet waarom dat bij ons nu wel een issue zou zijn.

Citeercc
De commotie en onrust van vandaag had voorkomen kunnen worden wanneer de BVO direct het besluit had genomen Lodeweges op non-actief te zetten. Cambuur Culture betreurt dat dit niet is gebeurd. De BVO heeft, zoals Gerald van den Belt inmiddels ook heeft aangegeven, duidelijk onderschat hoe groot de rivaliteit is tussen onze club en dkv.

Wij willen de honderden supporters die morgen meereizen naar Utrecht vragen vol achter de spelers en staf te gaan staan. De hectiek van vanmorgen zal ongetwijfeld indruk op de spelers hebben gemaakt. We moeten ze echter laten zien dat we nog steeds vol achter ze staan. Met Henk de Jong aan het roer moet een goed einde van het seizoen mogelijk zijn.

Citeerkvc (vooraf)
In het belang van de club achten wij het dan ook noodzakelijk om per direct Dwight vrij te stellen van arbeid om eventuele escalaties in het stadion te voorkomen en onze kampioenenmaker Henk de Jong naar voren te schuiven als eindverantwoordelijke.


Na update:
Lodeweges is per direct opgestapt als hoofdtrainer van SC Cambuur.
Wij hopen dat de focus nu weer op het voetbal komt te liggen en dat de supporters, zoals altijd, weer voor de volle 100% achter onze jongens gaan staan om er samen voor te zorgen dat we zo snel mogelijk van nog een jaar eredivisie voetbal zijn verzekerd.
Graag sluiten we af met de mededeling dat SCS Kern van Cambuur zich distantieert van het aantal supporters die vanmorgen op 'niet vriendelijke' wijze hun ongenoegen hebben geuit bij de training van SC Cambuur.




Kunstgras

Citaat van: Cambuur Culture op april 03, 2014, 11:18:03
Zoals SCC-J aangeeft keurt Supportersclub Cambuur Culture geweld inderdaad af.

Met betrekking tot Ajax-uit hebben wij met name bericht over de grove fouten die gemaakt zijn  door de plaatselijke lokale driehoek. Daarnaast hebben wij aangegeven dat in onze ogen Ajax duidelijk de aanstichter was van de ongeregeldheden. Dat op een actie vervolgens een reactie komt is niet goed, maar in onze ogen wel begrijpelijk. Het is echter niet in het belang van Cambuur en ook niet in het belang van haar supporters om uitgebreid bij deze reactie stil te staan.

Met betrekking tot Lodeweges hebben wij met name aandacht besteed aan zijn vertrek en de manier waarop dit door de BVO is aangepakt. Hoewel we het niet goed willen praten, zagen wij de onrust rond Lodeweges al van verre aankomen. Vanwege deze reden hebben wij er meteen op aangedrongen de heer Lodeweges per direct op non-actief te zetten om, zoals wij schreven, "de negatieve effecten op club, teamspirit en sfeer zoveel mogelijk te beperken".

Zoals altijd heeft de media ook in dit geval al meer dan genoeg aandacht besteed aan de negatieve randzaken rond het voetbal. Wij zien het niet als onze taak hier ook nog eens over te gaan berichten. Wij willen juíst de positieve randzaken benadrukken. Negativiteit rondom het voetbal is er al meer dan genoeg.

In Engeland is het zelfs zo dat met de media is afgesproken dat zij geen aandacht besteden aan supportersgeweld. Dit juist om geweld te voorkomen.


Overigens denken wij dat de heer Lodeweges sowieso voor het einde van het seizoen was opgestapt. Ook zonder de dreigende situatie van dinsdag. Dinsdag op de training was het druk, en dit waren echt niet allemaal supporters die uit waren op ellende. Wanneer Lodeweges was blijven zitten, dan had hij de rest van het seizoen er vocaal flink van langs gekregen. De overstap naar onze rivaal, en zeker de manier waarop, wordt namelijk niet geaccepteerd door de supporters van een volksclub zoals Cambuur. Terecht in onze ogen.

Lore

Citaat van: Kunstgras op september 16, 2014, 13:39:48


Je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor, maar kan je je inleven in de gevoelens die binnen het bestuur van Cambuur leven? Zonder daar een argument tegen over te stellen?

Kan jij je voorstellen dat Cambuur niet blij is met de toon die CC soms aanslaat?

dizzhead

Het is net politiek. De oppositie stelt aldoor vragen, waardoor of het antwoord blijft liggen of de nodige actie vertraagd wordt..

Kunstgras

Citaat van: Lore op september 16, 2014, 14:10:53
Je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor, maar kan je je inleven in de gevoelens die binnen het bestuur van Cambuur leven?

Deels. Ik denk dat de BVO een verkeerd beeld van ons heeft. We zijn echt niet een zootje ongeregeld dat alleen maar overal tegenaan wil trappen. Hoewel we kritisch zijn, zijn we echt wel voor rede vatbaar en bereid om het gesprek aan te gaan.

Probleem is vooral dat de BVO ons niet kent doordat we geen gesprekken voeren. Wanneer dit wel gaat gebeuren denk ik dat er veel meer (wederzijds) begrip ontstaat.

Citaat van: Lore op september 16, 2014, 14:10:53Zonder daar een argument tegen over te stellen?

Ik reageer nooit zonder argumenten.

Citaat van: Lore op september 16, 2014, 14:10:53Kan jij je voorstellen dat Cambuur niet blij is met de toon die CC soms aanslaat?

Onze toon was in het begin van Cambuur Culture veel harder. Dat is veranderd, lees de berichten van het afgelopen seizoen er maar op na. Wel blijven we kritisch, maar deze kritiek is altijd goed onderbouwd.

Doordat wij kritisch zijn, en misschien soms zelfs de vinger wel op de zere plek leggen, kan het best zo zijn dat de BVO niet blij met ons is. Het moet echter helemaal niet uitmaken of de BVO wel of niet blij met ons. Het zou lekker makkelijk zijn om als BVO alleen te (hoeven) praten met groepen die door diezelfde BVO aardig worden gevonden. Die keuze hoort helemaal niet bij de BVO te liggen. Deze keuze moet worden gemaakt door de achterban van Cambuur.

Ik denk dat wij onderhand wel aangetoond hebben dat een groot deel van de achterban ons steunt en achter ons staat. Dit betekent dat de BVO gewoon met ons om tafel zou moeten gaan. Ik hoop dan ook dat dit in de nabije toekomst gebeurt.

Kunstgras

Citaat van: Lore op september 16, 2014, 13:06:21
Dit is eigenlijk wel wat ik bedoel je. Ik kan mij goed voorstellen dat Cambuur dit niet beschouwt als hard uitspreken tegen deze uitwassen.

Het komt in mijn ogen ook niet echt over. Ja wij keuren het af, maar wij hebben wel altijd redenen waarom het toch ook wel begrijpelijk is.

Zonder deze hele discussie overnieuw te voeren had CC ook kunnen zeggen dat hetgeen wat Lodeweges is overkomen onacceptabel is op welke gronden dan ook en als er leden van CC bij betrokken zijn dat zij geroyeerd zouden worden.

Dat doet CC niet, en wil dat denk ik ook niet doen. En daar zit het grootste probleem voor Cambuur! Die standpunten liggen wel ver uit elkaar

Het bericht van Cambuur Culture dat je hier aanhaalt is trouwens verkeerd geciteerd.

Deze uitspraak ziet niet op het Lodeweges-incident:

"Dat op een actie vervolgens een reactie komt is niet goed, maar in onze ogen wel begrijpelijk. Het is echter niet in het belang van Cambuur en ook niet in het belang van haar supporters om uitgebreid bij deze reactie stil te staan."

Deze uitspraak ziet op Ajax-uit, en juist dit heb je weggeknipt.

Cambuur LWD

#816
Het lijkt wel of een supportersclub persé moet volgen wat de directie van Cambuur roept. Ik vind dat zo'n onzin. Niet verkeerd bedoeld, maar ik vind KvC meer een afdeling van het bedrijf Cambuur en Cambuur Culture meer de stem van onze Fanatieke aanhang.

Het is niet dat KvC niets aangeeft wat de Fanatieke aanhang wil. Maar als ze iets aangeven en de directie ziet het anders dan knikken ze braaf naar de directie en communiceren dit weer naar zijn leden toe. Cambuur Culture bijt zich meer vast in hun standpunten. En dit zijn meer standpunten wat de fanatieke aanhang aanspreekt. Dit is om de cultuur van Cambuur waarvoor Cambuur altijd veel lof voor krijgt in NL te behouden. Dat is om een fanatieke club te zijn en te blijven. Dit doen ze door zich oa hard te maken voor meer volk naar uitwedstrijden, sfeeracties bij de trainingen en de thuis en uitwedstrijden en bij fanatisme hoort de anti-dkv sentiment ook bij. Dus ben ook eens met het standpunt dat Lodeweges moest gaan, denk dat 90% van de Fanatieke aanhang dit wou. Daarnaast behouden ze ook de cultuur van Cambuur met het behoud van de logo. Mijn mening is dat ze de Fanatieke aanhang veel beter aanvoelen dan KvC.

Heb dus ook liever dat de directie meer naar CC luistert dan naar KvC. Maar hoop niet als CC de erkenning krijgt van Cambuur als supportersvereniging dan ze dan ook hun kracht gaan verliezen. Ze moeten lekker zo doorgaan met het vastbijten in bepaalde standpunten om hun standpunten te behalen. Als je erkenning krijgt en je vastbijt (dus eigenlijk de directie tegenzit) dan zal dit niet geaccepteerd worden door de directie. Daarom vind ik dat CC zich niet bezig moet houden met de erkenning, maar gewoon lekker zo door moet gaan. Wees lekker creatief met jullie (geweldloze) acties en ga niet op zoek naar de erkenning bij Cambuur. Cambuur geeft dit nu niet en als ze het doen dan moeten jullie meeknikkers worden.

Ik wil daarnaast wel aangeven dat ik ook vind dat KvC veel goede dingen doet. Forum voor Supporters met de club in het Hertje, kortingen voor artikelen/kaartjes, supportersfeesten, voetbaltoernooien, sfeeracties en daarnaast sponsoren ze Cambuur met een mooi bedrag per jaar. Mis alleen wat meer de stem van de Fanatieke aanhang.

dizzhead

#817
Citaat van: Cambuur LWD op september 16, 2014, 17:50:39
Dit doen ze door zich oa hard te maken voor meer volk naar uitwedstrijden, sfeeracties bij de trainingen en de thuis en uitwedstrijden en bij fanatisme hoort de anti-dkv sentiment ook bij. Dus ben ook eens met het standpunt dat Lodeweges moest gaan, denk dat 90% van de Fanatieke aanhang dit wou. Daarnaast behouden ze ook de cultuur van Cambuur met het behoud van de logo. Mijn mening is dat ze de Fanatieke aanhang veel beter aanvoelen dan KvC.


Helemaal mee eens. Lodeweges was onhoudbaar, maar om dan achteraf te gaan roepen dat de directie alle ellende had kunnen voorkomen door hem direct op straat te zetten vind ik zo verschrikkelijk goedkoop en vingerwijzend argument. Ondoordacht zelfs.

Als er een buscombi (of utikaart / andere maatregelen) wordt ingezet om rellen te voorkomen dan is dat belachelijk, maar ondertussen moet je wel je trainer op straat zetten om rellen te voorkomen. Vind het een zeer subjectieve benadering. Sentimenten moeten los staan van besluiten.


/ overigens vind ik het ook goed dat er een kritische kijk is naar het handelen van de directie. CC ontwikkelt zich nog, zit in een opstart en zal nog wel vaker inconsequentie tonen in stellingnamen. Geeft niks. Geeft alleen maar inzicht hoe lastig het is om iets te veranderen zonder iets of iemand anders weer tekort te doen.

0517

De activiteiten van de KVC worden bijna niet meer gehouden door een gebrek aan belangstelling. CC neemt dit echter op natuurlijke wijze over en weet er wel een succes van te maken (zie toernooi, eigen bussen, betere sfeeracties, feesten etc)

NB: het ledenaantal is met 300 noemenswaardig, maar naar mijn idee is er veeel meer potentieel!

0517

Overigens bij het bekend maken van de vervoersregeling naar Excelsior (ik mis hierin de stem van de achterban om hier tegen in actie te komen) op het punt gestaan mijn lidmaatschap bij de KVC op te zeggen. Bedacht me toen dat het enige voordeel van korting op busreizen, mij heeft weerhouden....  ;(

Dokkumer

Citaat van: dizzhead op september 16, 2014, 18:11:07
Helemaal mee eens. Lodeweges was onhoudbaar, maar om dan achteraf te gaan roepen dat de directie alle ellende had kunnen voorkomen door hem direct op straat te zetten vind ik zo verschrikkelijk goedkoop en vingerwijzend argument. Ondoordacht zelfs.

Als er een buscombi (of utikaart / andere maatregelen) wordt ingezet om rellen te voorkomen dan is dat belachelijk, maar ondertussen moet je wel je trainer op straat zetten om rellen te voorkomen. Vind het een zeer subjectieve benadering. Sentimenten moeten los staan van besluiten.


/ overigens vind ik het ook goed dat er een kritische kijk is naar het handelen van de directie. CC ontwikkelt zich nog, zit in een opstart en zal nog wel vaker inconsequentie tonen in stellingnamen. Geeft niks. Geeft alleen maar inzicht hoe lastig het is om iets te veranderen zonder iets of iemand anders weer tekort te doen.
Ontslaan? Nee, ondanks het "verraad" (want zo voelde het aan) was het in mijn ogen beter geweest om Lodeweges in de luwte te houden en hem op de achtergrond aan het werk te houden. Hierin zijn gewoon alle partijen tekort geschoten, omdat iedereen had kunnen weten dat die sentimenten bij veel supporters heel diep zitten.
Dit betekent echter nog niet dat ik het goedkeur wat er gebeurd is.
Aan de andere kant, de hekken zouden op een normale tijd open gaan, wat niet gebeurd is. Waren die hekken open gegaan, dan had je het gedonder bij de hoofdingang ook niet gehad en hooguit wat verbale actie tegen het besluit van Lodeweges.

Cambuur Culture

"Wij voelen ons Leeuwarder en Nederlander. Niet Fries."

Interview Cambuur Culture met VICE:

CiteerDEZE FRIEZEN HEBBEN EEN HEKEL AAN FRIESLAND

Wie denkt dat het referendum voor onafhankelijkheid in Schotland het begin is van de afsplitsing van 'ons' Friesland komt bedrogen uit. De Friezen hebben hun marketing misschien het beste geregeld van alle Nederlandse provincies, maar het beeld dat alle Friezen met hun hoofd voor Nederland kiezen, maar in hun hart liever in een onafhankelijke staat zouden willen wonen, klopt niet.

Dat blijkt wel uit het gesprek dat ik had met een woordvoerder van Cambuur Culture, de rebelse supportersvereniging uit Leeuwarden die niets moet hebben van al die dweperij met Friese symbolen. De onafhankelijke vereniging is ontstaan omdat de supporters vonden dat het supportersbeleid op punten niet deugde, en heeft meer dan 300 leden, die vanuit hun vak bij Cambuur vaak luidkeels pro-Nederlandse en anti-Friese sentimenten verkondigen.

Daarover belde ik met Peter, woordvoerder van Cambuur Culture en een geboren en getogen Leeuwarder, net als zijn ouders. Peter wilde liever niet zijn achternaam erbij hebben, want het onderwerp ligt nog wel gevoelig in zijn woonplaats.

VICE: Je bent geboren en opgegroeid in Friesland, maar je hebt er niks mee. Hoe komt dat?
Peter: Ik denk dat het een verschil is tussen de stad en het platteland. Buiten de stad heerst toch een andere cultuur dan hier. Weet je wat het is met dat Friese gedoe? Het wordt je opgedrongen hier. Het regionieuws op Omroep Friesland is alleen in het Fries te zien. Op de basisschool is Fries ingevoerd als verplicht vak en dat gaat ten koste van andere vakken die ik belangrijker vind. Of mensen die stug in het Fries tegen je blijven aanpraten, heel irritant.

Cambuur heeft een enorme rivaliteit met Heerenveen, dat veel meer met Friese symbolen te koop loopt. Is het een voetbalding?
Nee, er zijn ook mensen in Leeuwarden die niks met voetbal hebben, maar dat Friese gedoe ook onzin vinden. Mijn oma hield niet van voetbal en ook niet van de Friezen. In Leeuwarden wordt nauwelijks Fries gesproken, behalve door mensen van buiten die komen winkelen. Een echte Leeuwarder spreekt geen Fries.

Maar je bent toch wel een echte Fries?
Ik ben een echte Leeuwarder. En daarna een Nederlander. Ik voel me totaal geen Fries. Dat is altijd al zo geweest en daar ben ik mee opgegroeid. En dat werd alleen maar sterker toen ik steeds vaker werd geconfronteerd met een taal die ik niet spreek, die mijn familie niet spreekt, die mensen op de sportclub niet spreken. Alleen maar omdat mensen van buiten de stad willen dat je het leert.

Jullie noemen aartsrivaal sc Heerenveen ook wel 'dkv', dertig kilometer verder. Als jullie tegen ze spelen hangen jullie grote "anti-Fries" spandoeken op. Grappig. Zitten jullie gewoon een beetje te stangen?
Je vindt het grappig? Het is niet grappig bedoeld hoor. En ook niet alleen maar om te provoceren. Wij vinden het belangrijk dat onze mening ook gehoord wordt. Wij willen laten merken dat niet iedereen in Friesland Fries spreekt en zich bovenal Fries voelt en dan pas Nederlander. Wij voelen ons Leeuwarder en Nederlander. Niet Fries. Dat willen we laten zien. Zie het als een tegenreactie op het overdreven Friese nationalisme en folklorisme.

Het referendum in Schotland heeft de onafhankelijkheidswens van verschillende regio's weer onder de aandacht gebracht. Er is zelfs een bus met leden van de Fryske Nasjonale Partij naar Schotland gegaan. Heeft een referendum in Friesland kans denk je?
Nee, dat is volslagen kansloos. Ik denk dat nog geen vijf procent van de mensen vóór zou stemmen. Bovendien, wat krijg je dan? Schotland heeft 6 miljoen inwoners; Friesland zou een land zijn met maar 600.000. Afgezien van onwenselijk, lijkt het me economisch gezien ook onhaalbaar.

Ik zag op jullie Facebook-pagina een post waarin stond: "Laten we Friesland samenvoegen met Groningen". Ben je daar dan voorstander van?
Ja hoor, prima. Daar heb ik gestudeerd. En dan ook Drenthe erbij. Lijkt me veel efficiënter. Gewoon afschaffen die handel.

http://www.vice.com/nl/read/deze-friezen-hebben-een-hekel-aan-friesland

Eewal

Het fries of anti-fries begint me nou inmiddels ook wel een beetje de keel uit te hangen. Wat een vermoeiend gedoe....

Clint


Goudvinger

Je hoeft niet per se iets met Friesland te hebben, dat heb ik ook niet. Maar als mensen zich zoveel Leeuwarder voelen, neem dan naar de derby voortaan blauw-gele vlaggen mee i.p.v. dat beschamende gedoe met die Nederlandse vlaggen. Dat afgeven op die Friese identiteit komt mij persoonlijk de strot uit. Laten we ons vooral met onszelf bezig houden.