Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Chipke, januari 22, 2013, 15:51:44

Vorige topic - Volgende topic

Dokkumer

Citaat van: dit is mien club op juli 01, 2015, 13:28:56
In winkels zoals bv in Dokkum (sorry dokkumer) wordt je in het Fries te woord gestaan.
Ik vindt dat afschuwelijk, ze hebben niet het fatsoen je gewoon in het a.b.n. te woord te staan.
Mijn schoonmoeder praat bv altijd Fries, daarom kom ik er bijna ook niet meer, als die naar het MCL gaat eiste ze van die chirurg dat die Fries praat. Hoe ist met 't hoofd?
Niks sorry dimc, het is gewoon een klink en klaar feit dat winkelmedewerk(st)ers van boven Dokkum geen woord over de dorpsgrens spreken. Ook al spreek ik het zelf vloeiend en versta ik het ook, ik spreek dan gewoon glashard Nederlands en doe alsof ik achterlijk ben (kost me ook totaal geen moeite).
In winkels waar ik regelmatig kom vind ik het helemaal geen probleem, dan ken je elkaar als medewerker en klant.

PePe

Als je een Friese interviewer hebt, dan gaat het automatisch zo, omdat Henk ook fries spreekt.   

PePe

Gisteren gelachen bij de tv opname voor Muziek feest op het plein in DKV. Stef Ekkel zong de Hollandse versie: Woonboot. Geweldig, daar waren ze daar in DKV niet blij mee. Nou ik heb dus de Liwwadder versie van Anneke Douma mee gezongen.  _O_

mugel

Citaat van: dit is mien club op juli 01, 2015, 13:28:56
Waar ik wel moeite mee heb, is dat veel mensen die fries praten weigeren om Nederlands tegen je te praten.

"Ik vindt dat afschuwelijk, ze hebben niet het fatsoen je gewoon in het a.b.n. te woord te staan."

Ik gebruik jou quotes (of moet ik citaten zeggen) slechts als voorbeeld DIMC, maar er zijn talloze van dit soort teksten te vinden hier.
Ik kan mijn lachen niet inhouden als ik hier lees dat mensen met dit soort bewoordingen afgeven op het Fries en het ABN (want zo schrijf je dat) aanmoedigen.
Het is 'Nederlands spreken', en 'Fries praten'. Wanneer je zegt 'Nederlands praten' ben je Fries aan het spreken (of praten).
En 'ik vind' is zonder 't' in het ABN.

En dan nu gewoan weer as Liwwadder:
Awwe dan toch DKV in aansien bevechte wille, kenne we beter ut 'stadsfries' uutdrage en uutbuute, met Elfstedtocht en al.
Dat dorpke telt dan even niet meer met...

gobo

non discussie. Dit is toch het HDJ topic?
As de slager spreekt, mut de wurst um stilhouwe....

el haj

Citaat van: mugel op juli 01, 2015, 21:07:24
Ik gebruik jouw bezittelijk voornaamwoord ;) quotes (of moet ik citaten zeggen) slechts als voorbeeld DIMC, maar er zijn talloze van dit soort teksten te vinden hier.
Ik kan mijn lachen niet inhouden als ik hier lees dat mensen met dit soort bewoordingen afgeven op het Fries en het ABN (want zo schrijf je dat) aanmoedigen.
Het is 'Nederlands spreken', en 'Fries praten'. Wanneer je zegt 'Nederlands praten' ben je Fries aan het spreken (of praten).
En 'ik vind' is zonder 't' in het ABN.

En dan nu gewoan weer as Liwwadder:
Awwe dan toch DKV in aansien bevechte wille, kenne we beter ut 'stadsfries' uutdrage en uutbuute, met Elfstedtocht en al.
Dat dorpke telt dan even niet meer met...

el haj

Het gaat hier trouwens idd nergens meer over, gobo. Ik wijt 't aan de temperatuur. :P

Yellow Army

Citaat van: mugel op juli 01, 2015, 21:07:24
Ik gebruik jou quotes (of moet ik citaten zeggen) slechts als voorbeeld DIMC, maar er zijn talloze van dit soort teksten te vinden hier.
Ik kan mijn lachen niet inhouden als wanneer ik hier lees dat mensen met dit soort bewoordingen afgeven op het Fries en het ABN (want zo schrijf je dat) aanmoedigen.
Het is 'Nederlands spreken', en 'Fries praten'. Wanneer je zegt 'Nederlands praten' ben je Fries aan het spreken (of praten).
En 'ik vind' is zonder 't' in het ABN.

En dan nu gewoan weer as Liwwadder:
Awwe dan toch DKV in aansien bevechte wille, kenne we beter ut 'stadsfries' uutdrage en uutbuute, met Elfstedtocht en al.
Dat dorpke telt dan even niet meer met...
Area 58

dit is mien club

Citaat van: mugel op juli 01, 2015, 21:07:24
Ik gebruik jou quotes (of moet ik citaten zeggen) slechts als voorbeeld DIMC, maar er zijn talloze van dit soort teksten te vinden hier.
Ik kan mijn lachen niet inhouden als ik hier lees dat mensen met dit soort bewoordingen afgeven op het Fries en het ABN (want zo schrijf je dat) aanmoedigen.
Het is 'Nederlands spreken', en 'Fries praten'. Wanneer je zegt 'Nederlands praten' ben je Fries aan het spreken (of praten).
En 'ik vind' is zonder 't' in het ABN.

En dan nu gewoan weer as Liwwadder:
Awwe dan toch DKV in aansien bevechte wille, kenne we beter ut 'stadsfries' uutdrage en uutbuute, met Elfstedtocht en al.
Dat dorpke telt dan even niet meer met...

Bedankt voor je Nederlandse les :|
Mijn schrijven is misschien niet goed Nederlands, maar je snapt wel wat ik hier neer zet toch? l8l
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols? Then try and avoid your wife's gaze as you struggle to come to terms with your sexless marriage? Then go and spunk your wages on kebabs, fruit machines and brasses? Fuck that for a laugh! I know what I'd rather do. Heerenveen away, love it

dizzhead

Citaat van: mugel op juli 01, 2015, 21:07:24
Ik gebruik jou quotes (of moet ik citaten zeggen) slechts als voorbeeld DIMC, maar er zijn talloze van dit soort teksten te vinden hier.
Ik kan mijn lachen niet inhouden als ik hier lees dat mensen met dit soort bewoordingen afgeven op het Fries en het ABN (want zo schrijf je dat) aanmoedigen.
Het is 'Nederlands spreken', en 'Fries praten'. Wanneer je zegt 'Nederlands praten' ben je Fries aan het spreken (of praten).
En 'ik vind' is zonder 't' in het ABN.

En dan nu gewoan weer as Liwwadder:
Awwe dan toch DKV in aansien bevechte wille, kenne we beter ut 'stadsfries' uutdrage en uutbuute, met Elfstedtocht en al.
Dat dorpke telt dan even niet meer met...



:O


ABN heeft betrekking op spreektaal. En nu weer on-topic.

mugel

Ok, you got me!
Ik bedoelde het met een knipoog, en zal vanaf nu weer alleen serieus en on-topic berichtjes plaatsen.  :proost

Yellow Army

Citaat van: mugel op juli 02, 2015, 18:54:05
Ok, you got me!
Ik bedoelde het met een knipoog, en zal vanaf nu weer alleen serieus en on-topic berichtjes plaatsen.  :proost

Serieuze berichten??? Dan ben je hier aan het verkeerde adres.
Area 58

Marc S



http://www.voetbal-analyse.nl/#!%E2%80%9CIk-ben-al-vijftig-jaar-wie-ik-ben%E2%80%9D/cfsf/559d1cf60cf2ae09c19c0ba6
Een interview met Cambuur-trainer Henk de Jong

De woonkamer in het Friese dorp wordt mooi verlicht door de zonnestralen die guitig door het raam naar binnen schijnen. In de hoek staat een verplaatsbaar bed, dat de laatste paar weken dient als vaste verblijfplaats voor Cambuur-trainer Henk de Jong. Hij is laatst eindelijk geopereerd aan zijn knie, na er 24 jaar mee rond te hebben gelopen. De deur achter ons opent en een jongen komt binnengelopen. Zijn zoon. "Kan je deze jongens zo even met de auto naar het station brengen? Anders moeten ze lopen door de regen." Een sympathiek gebaar van een nog sympathiekere trainer. Voetbal-Analyse sprak met hem over onder andere Cambuur, Europees voetbal, criticasters, de twaalfde man en geldschieters: "Als er een oliesjeik komt bij Cambuur, dan is die hartstikke welkom."

Ben je tevreden over het afgelopen seizoen?
Over het algemeen ben ik heel tevreden, ja. Vooral over de eerste seizoenshelft, toen we 26 punten haalden met mooi voetbal. De tweede helft van het seizoen was minder. Dat kwam vooral door het vertrek Albert Rusnák. We hebben het gat dat hij achterliet niet op kunnen vullen. Albert had voor veel scorend vermogen en nam goede corners en vrije trappen. Daar hebben we bijna niet meer uit gescoord in de tweede seizoenshelft, terwijl dat daarvoor één van onze belangrijkste wapens was. Dat mis je gewoon in de tweede seizoenshelft. Maar we mogen zeker niet klagen. We hebben ons weten te handhaven met aantrekkelijk voetbal en dus is de doelstelling behaald.

Jullie hebben afgelopen seizoen maar één keer gescoord uit een counter, terwijl jullie over snelle buitenspelers beschikten. Komt dit voort uit een bewuste keuze?
Dat heeft te maken met het aanvallende voetba dat we spelenl. Met de aanvallers die we hebben, zouden we ons misschien het best kunnen laten inzakken. Dan kan je via een snelle uitbraak de buitenspelers in stelling brengen. Maar dan krijg je countervoetbal en dat willen we niet; vinden we niks aan. Dat heeft te maken met onze spelinstelling.

Wat is die spelinstelling precies?
Wij willen avontuurlijk en aanvallend voetbal spelen. Daar hou ik van. Ik wil zelf graag kijken naar iets wat ik leuk vind. Iets wat past bij de clubcultuur en bij de supporters. Die houden van aanvallend voetbal en dat proberen wij ze te bieden. Natuurlijk, dat lukt niet altijd, maar dat lukt Ajax en Feyenoord ook niet altijd. Wij streven altijd naar aantrekkelijk voetbal, vooral tegen de grote ploegen. Het klinkt misschien gek, maar wij willen tegen Ajax, Feyenoord en de andere grote teams vooral heel leuk voetballen. Die drie punten pakken we tegen de kleinere clubs dan wel weer.


Jullie spelen ook veel lange ballen...
Dat is een misverstand. Laatst kwam dat ook uit een onderzoek: "Cambuur speelt de meeste lange ballen". Maar dat zijn gewoon crosspasses. Dus een verdediger dribbelt in en een middenvelder maakt een contraloopactie. Daardoor komt de buitenspeler vrij en van daaruit kunnen we verder voetballen. Dat is iets anders dan een blinde lange bal naar voren. Hier zit een idee achter.

Gaan jullie deze tactiek komend seizoen doorzetten?
Ik denk het wel, hetzij met een paar nuances. Dat we zeggen: als we een keer met 1-0 voorstaan bij Twente of Feyenoord, dan gaan we ons maar eens laten inzakken. Toch op de counter voetballen om het resultaat veilig te stellen. Maar daar moeten we nog maar even over nadenken deze zomer.

Stel dat je nu – laten we zeggen – 5 miljoen euro zou krijgen van een geldschieter. Welke speler zou je dan willen halen?
Dan zou ik daar heel verstandig mee omgaan, niet gelijk alles uitgeven. Ik ben hartstikke tevreden met deze groep. Sommige posities moeten door het vertrek van een aantal spelers nog ingevuld worden, dus daar zou ik een deel van het geld aan uitgegeven. Maar dat moet nu ook. De rest zou ik bewaren voor de komende seizoenen.

Hoe sta je eigenlijk tegenover oliesjeiks?
Als er een oliesjeik bij Cambuur komt, dan is die hartstikke welkom. Geen probleem. Als die alles in goede banen leidt en niet een één of ander wanbeleid uitvoert. Kunnen we ook een keer meedoen om Europees voetbal, hebben we geld voor een nieuw stadion. Alles zou dan zoveel makkelijker gaan. Wat we nu doen heeft ook z'n charme, maar wat meer geld zou een hoop schelen.

We mogen momenteel dus nog geen Europees voetbal verwachten bij Cambuur?
Dan zal je nog een paar jaar moeten wachten, denk ik. Wij zijn geen tovenaars. We zijn normale trainers die het allerbeste uit de spelers proberen te halen. Nee, om met momenteel met Cambuur Europees voetbal te halen, moet je een tovenaar zijn. Het is heel simpel: we hebben nu een spelersbegroting van 2,1 miljoen euro. Dan zit je bij de onderste drie en dan moet je dus gewoon reëel zijn. Onze doelstelling is nog steeds handhaving en dat zal ook nog wel even zo blijven. Dat verandert pas als er meer geld binnenkomt. Iets wat bijvoorbeeld kan gebeuren als er een nieuw stadion komt.

Is dat niet zonde? Dat oude stadionnetje is toch een beetje jullie handelsmerk, net zoals bij Go Ahead Eagles.
Waar speelt Go Ahead Eagles volgend jaar?

Jupiler League.
Dat zegt genoeg denk ik.


Kan de twaalfde man een wedstrijd voor jullie winnen?
Dat denk ik wel. Daar zijn ook genoeg voorbeelden van. Neem de thuiswedstrijd tegen ADO Den Haag. We stonden 1-2 achter en toen ging het publiek er vol achter staan. Prachtig om te zien. Die wedstrijd wonnen we met 3-2 en dat kwam puur door de twaalfde man. De Cambuursupporters zijn sowieso uniek. Echte Leeuwarders. Ze zijn kritisch als het moet, maar na een tegenslag gaan ze er wel gelijk weer vol achter staan. Ik hou daar echt van.

Het is geen geheim dat je bij SC Heerenveen getraind en gespeeld hebt. Ben je ooit bang geweest voor represailles toen je bij Cambuur kwam?
Bang niet, nee. Natuurlijk waren er in het begin mensen die zeiden dat ik een Heerenveentrainer was. Ik denk dat je dat door prestaties moet omdraaien. Ik schaam me er absoluut niet voor dat ik ooit bij Heerenveen heb gespeeld en getraind. Maar ik werk nu bij Cambuur. Dan moet je je met hart en ziel inzetten voor de club. Dat doe ik en dat herkennen de supporters.

Naast Cambuur hebben ook PEC en Willem II afgelopen seizoen laten zien dat kleine clubs gemakkelijk kunnen meedraaien in de Eredivisie.
Dat is creatief zijn, heel goed zoeken naar spelers. Is mooi, hè. Op een gegeven moment stonden alle noordelijke clubs in de top 6. Dat zijn leuke dingen. Is nog nooit zo geweest en dat betekent dat we het goed doen.

Hoe kijk je naar het niveau van de Eredivisie ten opzichte van het buitenland?
Dan schieten we tekort. Maar het kan nog wel eens zo zijn dat een Nederlandse club de finale van de Europa League nog een keer haalt. De Champions League zal niet meer lukken. Alle grote landen hebben daar vier ploegen inzitten, wij maar eentje. Dat heeft vooral te maken met het weinige geld dat hier in de sport omgaat. Wij zijn gewoon een opleidingsland.

Enig idee hoe we die tendens kunnen omdraaien?
Ik denk dat we meer aan het voetbal moeten doen. Ik hoor steeds vaker dat men geld steekt in videoreferees, kijken of de bal wel of niet over de lijn is. Dan denk ik: steek dat geld nou gewoon in de voetbalontwikkeling. Want ik denk dat we daar nog winst kunnen behalen.

Heb je voorbeelden in het trainersvak?
Voorbeelden niet. Maar ik vind het wel mooi om te zien hoe Koeman en Van Gaal het doen. Met Koeman heb ik ook wel contact. Vind ik mooi. Via de e-mail hoor, het stelt niet al te veel voor. Maar dat zijn leuke dingen.


Je staat mede bekend om je mooie uitspraken. Criticasters denken dat je een rol speelt.
Ja...

Wat vind je daarvan?
Ik ben al vijftig jaar wie ik ben. Wat moet ik daar nou op zeggen dan? Weet je, als je het goed doet dan zijn mensen jaloers en schrijven ze rare dingen over je. En als je het slecht doet, dan doe je het slecht en schrijven ze ook rare dingen over je. Voor de rest laat ik dat mooi glijden. Ik heb een gezin met vier kinderen, daar ben ik gek mee. Mijn familie, mijn vader en moeder. En wat een ander zegt, dat moet diegene zelf weten.

Lees je eigenlijk wat er over je gezegd wordt op de social media?
Nee, ik lees daar helemaal niks van. Ik heb geen Twitter en Facebook. Dat zijn andere mensen, die dat op mijn naam doen. Heb je ook nog mee te maken. Maar weet je wat het is? Je trekt je veel meer aan van die paar mensen die rare dingen over je zeggen dan van al die duizenden complimenten. Maar goed, ik kijk er niet op, dus ik heb er ook geen last van.

Hoe lang blijf je nog trainer van Cambuur?
Ik ben niet met Cambuur getrouwd. Maar ik heb het hier wel geweldig naar mijn zin, dus ik hoef hier zeker niet weg. Ik wil gewoon elk jaar alles uit de groep halen en wat op mijn pad komt, dat zien we dan wel weer. Er komen altijd kansen. Als er een keer wat leuks komt uit het buitenland, dan zou ik dat wel doen.

Kunstgras

Las lekker weg dit interview!

:zweep

Marc S

Citaat van: Kunstgras op juli 08, 2015, 23:54:55
Las lekker weg dit interview!

:zweep

Klopt, maar hij zegt wel een aantal interessante dingen, hoe hij kijkt met betrekking tot het nieuwe stadion. De reactie daarop is even hard als dat de waarheid is. Met betreft een geldschieter geeft hij een verstandig antwoord. Niet uitsluiten maar ze moeten geen gekke dingen doen. Daarnaast nog wat dingen over de tactiek en hoe lang hij hier denkt trainer te zijn.