Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Chipke, januari 22, 2013, 15:51:44

Vorige topic - Volgende topic

Viper

Het is überhaupt opmerkelijk dat de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad Friese citaten hanteren. Het Fries neigt meer naar een spreektaal dan naar een schrijftaal. Nederlandse zinnen zijn functioneler; ze worden m.i. sneller gelezen en beter opgenomen.

Ondanks dat ik een hekel heb aan (het opdringen van) het Fries vind ik dat Henk vrij is in de keuze voor de taal die hij in de media spreekt. Hij respecteert mijn mening over dit onderwerp ook. Hierdoor vind ik het artikel helaas wel een stuk minder aantrekkelijk.

Spine

Ik hoor liever Fries op Noord dan het hooghaarlemmerdijks van de anti-friezen.
Wat yn gesijk altied, as je tog goddomme de hele dag Liwwaddes prate, kist dat Friesch oek wel lese en begriepe.

veteraan

Hoe Henk prate mut , ouwe wieven !

Unknown

Citaat van: denistel op juni 30, 2015, 19:01:13
mij maakt het niet uit ,,ik hev al1 een hekel aan fries at ut om dat dkv gaat..want die buiten het uit.

Hij snapt het? omdat hij dezelfde mening heeft als jij? haha..

Ik vind fries sowieso kut, en dat heeft niks met dkv te maken.
Maar goed, het wordt hier nou eenmaal veel gesproken.

Cor

Citaat van: Unknown op juni 30, 2015, 23:17:12
Hij snapt het? omdat hij dezelfde mening heeft als jij? haha..

Ik vind fries sowieso kut, en dat heeft niks met dkv te maken.
Maar goed, het wordt hier nou eenmaal veel gesproken.

Jij snapt het ook

Kunstgras

Citaat van: Mp op juni 30, 2015, 18:23:23
Een groot deel spreekt het ook wel en heeft een hekel aan kleinzerige types zoals jij.

Haha toe maar even.. Wat mensen thuis spreken moeten ze verder zelf weten. Vind het alleen niet handig dat een uithangbord van de club, want dat is Henk de Jong, niet de taal van veel supporters spreekt in de lokale media.

Voor de rest kleinzerig? Leeuwarden is en blijft Anti Fries. Cambuur dus ook. Daar zul je als iemand van buiten de stad maar mee moeten leven.

Treb

Citaat van: Kunstgras op juli 01, 2015, 01:37:42

Voor de rest kleinzerig? Leeuwarden is en blijft Anti Fries. Cambuur dus ook. Daar zul je als iemand van buiten de stad maar mee moeten leven.

Ik ben een Leeuwarder. Geboren, groot gebracht en ik ga hier ook dood. Ik hou van Leeuwarden, de mensen en het Leeuwarders. Maar ik heb geen hekel aan het Fries. Ik luister vaak naar Omrop Fryslan. Als mensen Fries tegen mij praten vind ik dat geen enkel probleem. We zijn tenslotte in Friesland en voor veel mensen is het hun moedertaal. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar dat is een feit.

Verder vind ik Friese tradities mooi, zoals het skutsjesilen of de PC in Franeker.

Ik associeer al die dingen niet met hveen. Als je alles wat Fries is associeert met hveen en daarom aan alles wat Fries is een hekel hebt is het inderdaad kleinzerig.

Verder krijg ik kromme tenen wanneer ik iemand hoor zeggen; "Liwwadden antifries weest wel eeuuhhh". Die mensen vind ik op de een of andere manier altijd een beetje dom.

pvanbuijtene

Volgens mij leeft het Anti Fries 10x meer bij cambuur dan bij alle inwoners van leeuwarden. Ik heb familie, kennissen en vrienden in leeuwarden zitten maar die hebben echt geen problemen met het fries of friesland, behalve de cambuursupporters.

speculeter

Sorry hoor....wat een onzindiscussie.

Cor

Citaat van: speculeter op juli 01, 2015, 13:13:04
Sorry hoor....wat een onzindiscussie.

Mooi dat je je er ook even in mengt  :_schater

dit is mien club

Citaat van: pvanbuijtene op juli 01, 2015, 09:59:57
Volgens mij leeft het Anti Fries 10x meer bij cambuur dan bij alle inwoners van leeuwarden. Ik heb familie, kennissen en vrienden in leeuwarden zitten maar die hebben echt geen problemen met het fries of friesland, behalve de cambuursupporters.

Opzeker dat het wel leeft onder de Leeuwarders.
Mijn voltallige familie woont in Leeuwarden de meesten hebben niks met voetbal maar al helemaal niet met het fries
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols? Then try and avoid your wife's gaze as you struggle to come to terms with your sexless marriage? Then go and spunk your wages on kebabs, fruit machines and brasses? Fuck that for a laugh! I know what I'd rather do. Heerenveen away, love it

dit is mien club

Ik heb er persoonlijk helemaal niks mee, maar ik kom het in mijn werk ook veel tegen.
Waar ik wel moeite mee heb, is dat veel mensen die fries praten weigeren om Nederlands tegen je te praten.
Daar walg ik van. Als je uit Friesland komt maar gewoon a.b.n. of liwwarders praat, moeten ze gewoon antwoorden in het Nederlands.

In winkels zoals bv in Dokkum (sorry dokkumer) wordt je in het Fries te woord gestaan.
Ik vindt dat afschuwelijk, ze hebben niet het fatsoen je gewoon in het a.b.n. te woord te staan.
Mijn schoonmoeder praat bv altijd Fries, daarom kom ik er bijna ook niet meer, als die naar het MCL gaat eiste ze van die chirurg dat die Fries praat. Hoe ist met 't hoofd?
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols? Then try and avoid your wife's gaze as you struggle to come to terms with your sexless marriage? Then go and spunk your wages on kebabs, fruit machines and brasses? Fuck that for a laugh! I know what I'd rather do. Heerenveen away, love it

Montana

Citaat van: pvanbuijtene op juli 01, 2015, 09:59:57
Volgens mij leeft het Anti Fries 10x meer bij cambuur dan bij alle inwoners van leeuwarden. Ik heb familie, kennissen en vrienden in leeuwarden zitten maar die hebben echt geen problemen met het fries of friesland, behalve de cambuursupporters.

Het 'anti' fries is juist meer Leeuwarders dan Cambuur.
Ben er persoonlijk trouwens niet op tegen, maar heb er helemaal niks mee.

Kunstgras

Citaat van: Treb op juli 01, 2015, 01:51:02
Ik ben een Leeuwarder. Geboren, groot gebracht en ik ga hier ook dood. Ik hou van Leeuwarden, de mensen en het Leeuwarders. Maar ik heb geen hekel aan het Fries. Ik luister vaak naar Omrop Fryslan. Als mensen Fries tegen mij praten vind ik dat geen enkel probleem. We zijn tenslotte in Friesland en voor veel mensen is het hun moedertaal. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar dat is een feit.

Veel Leeuwarders denken daar anders over. Ook Leeuwarders die niet bij het voetbal komen. Ik kom niet bepaald uit een voetbalfamilie. Wel heeft zowel mijn hele familie een hekel aan de nationalistische en folkloristische mentaliteit van veel mensen buiten de stad.

Wat mensen thuis spreken maakt me niks uit. Dit mag Nederlands, Fries of wat mij betreft Turks zijn. Als het andere mensen maar niet wordt opgedrongen. En juist dit gebeurt met het Fries veel te vaak.

Citaat van: Treb op juli 01, 2015, 01:51:02
Verder vind ik Friese tradities mooi, zoals het skutsjesilen of de PC in Franeker.

Ik associeer al die dingen niet met hveen. Als je alles wat Fries is associeert met hveen en daarom aan alles wat Fries is een hekel hebt is het inderdaad kleinzerig.

Los van dat ik helemaal niets met die sporten heb, associeer ik dit ook helemaal niet met dkv. Sterker nog de Friese taal associeer ik zelfs niet met die club. Anti Fries en anti dkv staat voor mij compleet los van elkaar.

Citaat van: Treb op juli 01, 2015, 01:51:02
Verder krijg ik kromme tenen wanneer ik iemand hoor zeggen; "Liwwadden antifries weest wel eeuuhhh". Die mensen vind ik op de een of andere manier altijd een beetje dom.

Dat mag je vinden. Dom is het zeker niet als je de achterliggende reden kent.

Verder is het nu op een Anti Fries discussie uitgelopen. Dit was in eerste instantie helemaal niet mijn punt. Iemand die spreekt vanuit zijn functie bij een club, maar ook bij een gewoon bedrijf, moet in zijn communicatie altijd rekening houden met het publiek dat hij wil bereiken. Wanneer een groot deel van het publiek het Fries niet beheerst, is het niet minder dan professioneel om gewoon op het Nederlands over te stappen.

pvanbuijtene

Citaat van: Montana op juli 01, 2015, 13:39:09
Het 'anti' fries is juist meer Leeuwarders dan Cambuur.
Ben er persoonlijk trouwens niet op tegen, maar heb er helemaal niks mee.

grappig. heeft dus veel te maken met wie je allemaal kent dus ;).

wat dimc zijn.. het stug blijven doorpraten in het fries als je geen fries terugpraat, is zo verschrikkelijk.. vaak genoeg gesprekt afgekapt om die reden.