Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Chipke, januari 22, 2013, 15:51:44

Vorige topic - Volgende topic

Cor

Ik mag hopen dat we hier nooit een buitenlandse trainer krijgen, dan is het hier helemaal raak

Geelblauwstiens

Citaat van: Marc S op juni 30, 2015, 16:53:52
Het verschilt, per artikel en per media type. Daarnaast is het irritant dat als een artikel in het Nederlands is, er citaten in het fries tussen zitten.

Daarnaast gaat dit niet specifiek over voetbal.
wordt pas moeilijk voor sommige supporters als spelers plotseling met zwaar Iers accent gaan praten. Ook in de ban zeker. Doe niet su bekrompen man, wereldburgers.

Kunstgras

Wat heeft een zwaar Iers accent of een buitenlandse trainer hiermee te maken? Snappen jullie nou echt niet wat ik bedoel?

dizzhead

#1773
Citaat van: Kunstgras op juni 30, 2015, 18:14:23
Wat heeft een zwaar Iers accent of een buitenlandse trainer hiermee te maken? Snappen jullie nou echt niet wat ik bedoel?

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik heb er alleen geen begrip voor. Overigens is dit stuk niet speciaal voor de achterban van Cambuur geschreven, anders hadden ze het net zo goed alleen op de website van  |:)  of in het hertsje kunnen publiceren. Daarnaast mag iedereen spreken in de taal waar hij zich prettig bij voelt in een interview. Het is aan het medium dit te vertalen/ondertitelen, of niet.


Mp

Citaat van: Kunstgras op juni 30, 2015, 13:58:34
Het is een Fries die net zo goed Nederlands kan praten. Wanneer je dan weet dat een groot deel van je publiek geen Fries spreekt of er zelfs een hekel aan heeft, dan is het een kleine moeite om je aan te passen.

Een groot deel spreekt het ook wel en heeft een hekel aan kleinzerige types zoals jij.

Goudvinger

Het zal mij een worst zijn welke taal Henk de Jong tijdens interviews spreekt. Dat is een afspraak tussen hem en de interviewer. Volgens mij hoeft niemand anders daar wat van te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat mensen zich hier druk om maken.

PePe

As je in disse provincie wone dan mutte je de boere taal verstaan en leze kenne.

Marc S

Citaat van: Geelblauwstiens op juni 30, 2015, 18:08:53
wordt pas moeilijk voor sommige supporters als spelers plotseling met zwaar Iers accent gaan praten. Ook in de ban zeker. Doe niet su bekrompen man, wereldburgers.

Engels heb ik geen problemen mee, versta ik prima. Ook dit zwaar Iers accent. En als ik mn best doe kan ik wel uit de context halen wat er bedoeld wordt maar dat is mijn punt niet. Het is ook geen aanval specifiek op Henk. Ik spreek hier ook voor mensen die hier wonen maar niet fries zijn, of ze nu in de provincie zijn op gegroeid of ergens anders vandaan komen dat doet er niet toe. Er gebeuren wel eens dingen in de omgeving waarvan het handig is dat iedereen daarvan af weet. Ook mensen die hier wonen voor hun studie of hun werk. Als we van allochtonen eisen dat ze Nederlands moeten spreken waar eisen we dat dan niet van mensen die er op staan dat ze Fries spreken. Dat is pas bekrompen. Maar als jij vind dat iedereen de wereld taal fries moet begrijpen dan gaan we het nooit eens vinden. Nogmaals het gaat me niet om dat Henk in het Fries antwoord geeft of wat dan ook. Maar dat een regiotaaltje de voorrang geniet ten opzichte van een taal die in het hele land gesproken wordt.

Geelblauwstiens

Citaat van: Marc S op juni 30, 2015, 18:32:43
Engels heb ik geen problemen mee, versta ik prima. Ook dit zwaar Iers accent. En als ik mn best doe kan ik wel uit de context halen wat er bedoeld wordt maar dat is mijn punt niet. Het is ook geen aanval specifiek op Henk. Ik spreek hier ook voor mensen die hier wonen maar niet fries zijn, of ze nu in de provincie zijn op gegroeid of ergens anders vandaan komen dat doet er niet toe. Er gebeuren wel eens dingen in de omgeving waarvan het handig is dat iedereen daarvan af weet. Ook mensen die hier wonen voor hun studie of hun werk. Als we van allochtonen eisen dat ze Nederlands moeten spreken waar eisen we dat dan niet van mensen die er op staan dat ze Fries spreken. Dat is pas bekrompen. Maar als jij vind dat iedereen de wereld taal fries moet begrijpen dan gaan we het nooit eens vinden. Nogmaals het gaat me niet om dat Henk in het Fries antwoord geeft of wat dan ook. Maar dat een regiotaaltje de voorrang geniet ten opzichte van een taal die in het hele land gesproken wordt.
Nee, Nederlands, daar kom je in de wereld verder mee. Louis v Gaal probeert het wel maar helaas.

Marc S

Citaat van: Geelblauwstiens op juni 30, 2015, 18:39:02
Nee, Nederlands, daar kom je in de wereld verder mee. Louis v Gaal probeert het wel maar helaas.

Zeg ik toch niet? Ik heb het over Nederland.

Geelblauwstiens

Citaat van: Marc S op juni 30, 2015, 18:44:35
Zeg ik toch niet? Ik heb het over Nederland.
Ik schrok al, dacht dat je Fries een regio-taaltje noemde t.o.v. het mondiaal veel gebruikte Nederlands. Beetje je best doen bij de Engelse les! Waar iedereen verder z'n moedertaal gebruikt lijkt me een vrije keuze.

Cor

Opvallend dat de niet Friezen precies dat doen wat ze de Friezen verwijten. Hun normen opleggen aan iemand anders. Ben er wel weer klaar mee met dat anti-Fries gelul. Mag hopen dat Henk nooit weer een interview geeft, hoeft daar ook niet meer over geklaagd te worden.

denistel

mij maakt het niet uit ,,ik hev al1 een hekel aan fries at ut om dat dkv gaat..want die buiten het uit.

Cor

Citaat van: denistel op juni 30, 2015, 19:01:13
mij maakt het niet uit ,,ik hev al1 een hekel aan fries at ut om dat dkv gaat..want die buiten het uit.

Dou snapst et

Marc S

Ik heb er ook geen hekel aan. Ik heb er gewoon niets mee. Verder zal het mij een rotzorg zijn als friessprekenden onderling fries spreken.