Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Chipke, januari 22, 2013, 15:51:44

Vorige topic - Volgende topic

Stiens

Prachtig mooi interview vandaag met Henk de Jong in het AD  |:)

sccweestwel

Local east-side

Artikel uit Algemeen Dagblad:

Maar noem Henk de Jong, succesvol bij Cambuur, geen ééndimensionale positivo
'Dit ís toch fantastisch werk?'

Nog niet zo lang geleden gaf Cambuur-trainer Henk de Jong spinningles aan huisvrouwen. Hij was een gevierde held in het Friese amateurvoetbal, maar wel eentje die steevast werd geweigerd voor de Cursus Coach Betaald Voetbal. ,,Ze dachten: ach, daar heb je Henk weer. Henk uit Drachten.'' In het heden is hij niet alleen de Koning van Leeuwarden, maar ook de leukste trainer van de eredivisie.

SJOERD MOSSOU

Gemiddeld wordt er om de vijf minuten op de deur van het kantoortje geklopt. Eerst een lokale amateurtrainer. Daarna de secretaresse. Een supporter. Een voetballer. Een oude bekende. Allemaal zeggen ze even dag, of doei, opgewekt zwaaiend in het gat van de deur.

,,Ha,'' zegt Henk de Jong steeds, steekt zijn hand hoog de lucht in, en wenst ze allemaal nog een fijne dag: ,,Altijd welkom, hè. Altijd welkom.''

Van alle trainers in de eredivisie is hij vermoedelijk de meest a-typische. De Jong vervalt zelden in jargon, zegt doodnormale dingen, rechttoe rechtaan uitgesproken met innemende Friese tongval. Hij is de goedgemutste, energieke trainer zoals je die zelf vroeger had. Een man met vrolijk piekhaar en blosjes op de wangen.

Pasgeleden op het voetbalgala werd ik op de schouders getikt,'' vertelt De Jong. ,,Wat denk je? Was het de trainer van Manchester United. Louis van Gaal zei: 'Henk, jullie doen het fantastisch met Cambuur.' Dat is toch geweldig? Dat is toch ongelooflijk?''

Op zijn bureau ligt een boekje. 'Make that the cat wise', een verzameling grappen over Nederlanders en hun steenkolen-Engels. ,,Heb ik van de spelers gekregen,'' vertelt De Jong. ,,Die lachen zich altijd kapot om mijn Engels. Mooi toch?''

Als we even later een rondje maken door het Cambuur-stadion, op weg naar de fotograaf, komen we Bartholomew Ogbeche tegen, de spits van Cambuur die net van de behandeltafel is gestapt. ,,Heeee, Bartje Ogbeche,'' zegt De Jong. ,,Did you take care of your body again, yes? Good!''

,,Soms denk ik zelf wel eens als ik Engels spreek: tsjongejonge, Henk,'' zegt De Jong. ,,We hebben ook nog een Pool en een Litouwer. Dan sta ik druk te coachen en zeg ik opeens: 'Now you druk it up, you know. Druk it up.' Kan ik niet op een woord komen. Die buitenlandse jongens snappen het best, hoor, maar de rest ligt dan he-le-maal dubbel natuurlijk. Ach ja.''

Misschien is dat wel wat Henk de Jong zo bijzonder maakt in deze wereld: hij is nooit cynisch of zelfingenomen, eerder het tegenovergestelde. Een man zonder vijanden, die niet alleen moeiteloos laveert tussen de supporters van de staantribune, maar ook tussen de grote ego's van het profvoetbal.

Maar noem hem geen ééndimensionale positivo. Wie twijfelt aan zijn vakmanschap, hoeft maar naar het spel van Cambuur te kijken. Een elftal dat bruist van de goede wil én herkenbaar, verzorgd voetbal speelt. Een team dat wéét wat het doet.

,,Dat ik uitgesproken ideeën heb over voetbal, weet iedereen met wie ik heb gewerkt,'' zegt De Jong. ,,Maar naar buiten toe hou ik het liever eenvoudig. Hoe wij met Cambuur spelen, de manier van druk zetten, van onderlinge samenwerking: dat is hartstikke moeilijk, hoor. Maar moet ik daar tegen jou interessant over gaan lopen doen? Of tegen de mensen die voor de tv zitten? Wie maak ik daar blij mee? Mezelf misschien. Verder niemand.''

Dat iemand als Louis van Gaal in het spel van Cambuur een duidelijke visie herkent, streelt hem. Nog maar een paar jaar geleden was hij een man van voetbalkantines. Van, bij wijze van spreken, zelf de ballen oppompen in het ballenhok.

,,Wat ik nu meemaak, ik vind het allemaal even mooi,'' zegt De Jong. ,,Ja, ik voel me wel eens een kind in de snoepwinkel. Maar is dat erg? Dit ís toch ook fantastisch werk? Ik stel me niet nederig op, hè. Tegen de vierde man of de materiaalman doe ik precies hetzelfde als tegen Louis van Gaal. Ik ben tegen iedereen dezelfde Henk de Jong.''

Henk de Jong. Het is een naam zo alledaags, dat je soms geneigd bent hem te vergeten. Vraag buiten Friesland hoe de trainer van Cambuur heet en vermoedelijk zal het even stil blijven.

Zijn landelijke doorbraak volgde dankzij een televisie-interview vorig seizoen, kort na het vertrek van hoofdtrainer Dwight Lodeweges naar SC Heerenveen. Een overstap die een volkswoede veroorzaakte onder de fans van Cambuur.

Gevraagd of hij niet solidair had moeten zijn met Lodeweges, reageerde De Jong met het hart op de tong. ,,Ga zelf maar in de schuldsanering, maar ik niet,'' zei De Jong. ,,Ik heb vier kinderen en een normaal salaris. Die mensen die dat zeggen, moeten eens nadenken. Wat denk je dat mijn vrouw zegt als ik zomaar ontslag neem? Die zegt: sodemieter maar op. En terecht.''

In de slaapverwekkende setting van het standaard voetbalinterviewtje stond niet alleen een trainer die ontwapenend eerlijk was, maar die zich ook kwetsbaar op durfde te stellen. ,,Ik vertelde die dag ook aan de pers dat we maar 8000 euro op onze spaarrekening hadden staan en dat dat dus binnen twee maanden op zou zijn. Dat vond mijn vrouw niet zo fijn, maar zelf sta ik daar niet bij stil op zo'n moment.''

Ongekend populair is hij bij Cambuur al langer. De Jong leidde de club in 2013 naar de eredivisie, als interim-coach. Terwijl hij in eerste instantie ook veel scepsis opriep, als de geboren, 'echte' Fries die hij is. In de stad Leeuwarden houden ze daar niet van, van het gedweep met de Friese provinciecultuur. ,,Cambuur is een heel aparte volksclub. De mensen zijn kritisch en sceptisch van natuur. Dat ik bij Omrop Fryslân vaak Fries sprak, daar moesten de mensen hier niks van hebben. Dat heeft wel even geduurd.''

Inmiddels is hij de 'Koning van Leeuwarden', zoals hij dat zelf ooit met een knipoog noemde. De Jong wordt overal voor gevraagd: openingen, schoolbezoekjes, trouwerijen, kantinepraatjes, ziekenbezoek. ,,Lezingen en dergelijke houd ik even af,'' aldus De Jong. ,,Maar deze week ga ik bij een ernstig zieke Cambuur-fan langs. Doe ik graag. Hoort erbij.''

Er komt een moment dat het tij keert, weet De Jong. Hij is er vaak genoeg voor gewaarschuwd: in het voetbal is alles eindig. Ooit gaat vanzelf je kop eraf. Als assistent had hij tot in de lengte der jaren bij Cambuur kunnen blijven, als hoofdcoach is hij een passant. De trainer die nu nog overal als 'authentiek' wordt getypeerd, wordt ooit vanzelf door de gehaktmolen van de cynici gehaald. ,,Ik besef het, maar sta er niet lang bij stil,'' aldus De Jong. ,,Heeft geen zin. Ik doe het op mijn manier. Als dat niet goed meer is, dan maar niet. Als de mensen mij niet meer leuk of goed vinden, dan is dat zo. Ga ik wat anders leuks doen.''

Mensen die hem kennen, roemen zijn sociale vaardigheden en feilloze gevoel voor verhoudingen. Zijn vriend en voormalig CIOS-klasgenoot Gertjan Verbeek kijkt er soms bewonderend naar. ,,Henk heeft de gave om met alle soorten mensen heel natuurlijk om te gaan,'' aldus Verbeek. ,,Zijn didactische basis is bovendien heel breed. Ik werk al dertig jaar in de topsport, Henk heeft jaren spinningles gegeven aan huisvrouwen. Fietst met een groep huisvaders de berg op voor het goede doel. Kinderen, amateurvoetballers: hij werkt op al die terreinen even gemakkelijk met mensen.''

Juist dat maakt De Jongs status als eredivisietrainer ook zo afwijkend. Hij werd geboren in Drachten en zat als tiener in de opleiding van SC Heerenveen, maar moest vroeg stoppen vanwege een knieblessure. Hij bouwde zijn status in de laatste dertig jaar op als zeer succesvol amateurtrainer in Friesland, bij gerenommeerde clubs als Drachtster Boys, Harkemase Boys en Sneek. Tussendoor was hij geregeld assistent in het profvoetbal, bij zowel Cambuur, SC Heerenveen als FC Groningen, maar vrijwel altijd gecombineerd met een reguliere baan als parttime-sportdocent.

Zijn CV lijkt daarmee op dat van geen enkele andere eredivisietrainer. ,,Ik heb het altijd onzin gevonden dat alleen oud-profs goede trainers zouden zijn,'' zegt hij. ,,Het ging soms met een omweg, maar ik ben hier stap voor stap naartoe gegroeid. Toen ik bij Heerenveen zat als assistent, moest ik weg omdat ze een grote naam wilden. Dat werd Wim Suurbier. Na een mooie tijd bij FC Groningen ben ik zelf teruggegaan naar de amateurs.''

Verbeek noemt hem een man van zekerheden. Gehecht aan Friesland. Echte familieman. Geen type voor grote risico's en onbezonnen avonturen. ,,Hij had de stap naar het hoofdtrainerschap bij de profs al eerder kunnen maken,'' aldus Verbeek. ,,Maar ergens zat er ook een rem op. Ik zei wel eens: pak die kans nou. Ga er voor. Maar Henk hield er liever een baan naast.''

De Jong: ,,Deels herken ik wel wat Gertjan zegt. Maar als ik altijd voor zekerheid had gekozen, had ik niet gezeten waar ik nu zit. Ik had ook jarenlang assistent kunnen blijven. Dat wilde ik niet. Ik wilde vooruit. Op eigen benen staan.''

Bijkomend probleem was zijn trainersdiploma. Jarenlang poogde De Jong een plek te krijgen op de Cursus Coach Betaald Voetbal, maar hij werd elk jaar opnieuw afgewezen. Een verleden als prof had hij niet en de KNVB twijfelde ook aan zijn theoretische kennis over management en professioneel voetbal.

,,Ze dachten: daar heb je Henk weer. Henk uit Drachten. Misschien zagen ze in mij wel een typische amateurtrainer. Ook ben ik iemand van het gevoel. Ik doe veel op intuïtie, ben geen man van de boeken.''

Vorig jaar werd De Jong eindelijk toegelaten. ,,Ik heb me vreselijk kwaad gemaakt dat ik steeds werd afgewezen. Maar als ik eerlijk ben: ik ben nu ook gewoon verder dan vijf of zes jaar geleden. Het kwam allemaal precies op het goede moment. Van de cursus heb ik veel geleerd. Ik had dertig jaar niet gestudeerd, moest opeens de boeken weer in. Mijn docent Wim van Zwam zei na de cursus: andersom hebben wij ook van jou veel geleerd, Henk. Dat vond ik mooi.''

Local east-side

Artikel uit Leeuwarden Courant:

Excuses voor het dialect  :rodekaart en Riemer:  l0l

Fantastische sfeermaker en 'rommelkont'

Van onze sportredactie

Henk de Jong (50) is morgen voor de eerste keer hoofdcoach bij Cambuur-FC Groningen. Kenners en collega's roemen de ontwikkeling van de Cambuur-trainer. Maar zijn vrouw weet: ,,Henk is ek in enoarme rommelkont.''

Diana Duursma is de echtgenote van Henk de Jong. Ze zijn twintig jaar getrouwd en hebben vier kinderen.

,,Ik merk eins noait wat oan Henk, as er no wûn hat of ferlern. It is wol sa dat er de nacht nei in wedstriid dy hiele wedstriid noch in kear oer spilet. Dan is hy hiel drok yn 'e holle. Hy is tsjintwurdich foar in wedstriid wat stiller as doe't er assistint wie. 'Ik moat my konsintreare', seit er dan."

,,Henk is yn bepaalde dingen groeid. Hy hat lang in jonkje west en mocht graach nei feestjes ta gean. Dan woe er wol as lêste it ljocht útdwaan. Dêr is hy yn feroare. Fan de opfieding fan de bern kin ik sizze dat dat op my delkomt, mar dat hindert neat. It iennichste dat ik fan him witte wol, is hoe let as er jûns thús komt foar it waarme iten. Hy smart elke moarn wol in stikje bôle foar de lytskes. Foar de rest set er allinnich it 'huisvuil' bûten de doar."

,,Henk is betiden in enoarme rommelkont. Dan is hy fan alles kwyt, mar it komt ek altyd wer teplak. Dan lit er de tillefoan falle, mar bringt de earlike fynder dy nei it plysjeburo. Dan leit er syn beurs op it dak fan de auto en fynt ien dy beurs ergens werom yn de berm. Hy is in type dat as ik him freegje oft er foar my even nei de winkel wol, al fuort is sûnder te freegjen wat er helje moat."

Gertjan Verbeek. Voetbalde in 1985-1986 met De Jong in het tweede van SC Heerenveen. De Jong assisteerde Verbeek in 2000-2001 als trainer van het beloftenteam.

,,Henk en ik kennen elkaar al heel lang. We zaten samen op het Cios, waar we de voetbalvisie van Rinus Michels met de paplepel ingegoten kregen van Foppe de Haan en Henk Heising. We voetbalden samen tot Henk een zware knieblessure kreeg."

,,Henk werkte toen al bij de sportschool van Jan Ebert en ik liep daar stage. In die tijd gingen we vaak op stap. Onze karakters zijn totaal verschillend, maar juist daarom klikt het zo goed. Er is altijd een bepaalde vriendschap gebleven. Ik heb hem in 2000 terug naar Heerenveen gehaald."

,,Als trainer was Henk jarenlang heel voorzichtig. Hij durfde het niet aan om zich vol op het voetbal te richten. Best begrijpelijk, omdat hij vast werk en kleine kinderen had. Maar ik vond dat hij te weinig ambitieus was."

,,'Je kunt meer dan je denkt', zei ik hem. Ik adviseerde hem jaren geleden al om de cursus oefenmeester-1 te volgen. Uiteindelijk heeft hij de stap gewaagd. Eigenlijk te laat, maar ik vind het leuk om te zien hoe goed hij het nu doet. Al blijft de voetballerij altijd grillig; nu is iedereen wijs met hem, maar het zal straks ook een keer wat minder gaan. Ik ben benieuwd hoe hij daar mee zal omgaan."

Riemer van der Velde, ex-voorzitter Heerenveen. Legde De Jong in 1985 als speler vast en in 2000 als beloftencoach. Besloot contract De Jong in 2002 niet te verlengen.

,,Henk hat it kammeraatskiplike altyd heel heech yn it faandel hân. Hy koe yn 2002 ta syn teloarstelling net by Heerenveen bliuwe, mar ik fyn dat de kontakten tusken ús altyd normaal west ha. Hy is belutsen en hat de waarmte dy't typysk is foar in man út de Wâlden. As trainer hat hy him gigantysk ûntwikkeld. Hy is in peoples manager. Mar mei allinnich moaie wurden komst der net. Henk doart hiel 'gedurfd' en mei in idee te fuotbaljen mei syn team."

,,Los fan it feit dat we mei Heerenveen altyd fan Cambuur winne wolle, ha ik in soad wurdearring foar datjinge wat hy yn Ljouwert docht. Ik ha fan Dwight Lodeweges ek wol heard dat hy by Cambuur hiel goed mei Henk gearwurke."

,,Henk is in Fries en hat bewiisd dat er net allinnich by topamateurs, mar ek op dit nivo goed wurkje kin. Dan bist wat my oanbelanget kandidaat om oait ek trainer by Heerenveen te wurden."

Folkert Altena (23), Balk. Heeft een progressieve spierziekte. Trainde onder De Jong bij het voetbal voor lichamelijk gehandicapten.

,,Under Henk wie it de moaiste tiid. Hy wist by elkenien in snaar te reitsjen. Hy soarge der foar dat bern dy 't eins hielendal net fuotbalje koenen, in protte wille hienen. Sels as it hielendal mis gie, wist Henk der noch wol in positive draai oan te jaan. Hy wit sa'n muoilike groep goed te managen. Dat is natoertalint. "

,,Sa't ik him no sjoch by Cambuur is hy noch deselde man. Posityf en fleurich. Mar it moat gjin over-acting wurde. Ast him net kenst, komt Henk miskien wat oerdreaun entûsjast oer. It moat net te, doch mar gewoan. Ik hie wol ferwachte dat Henk by Cambuur probearje soe de anti-Fryske gefoelens wat fuort te nimmen. Sels bin ik ek Cambuur-supporter, mar ik bin ek gewoan Frysk. Somtiden is der wat calimero-gedrach. Gean út fan eigen krêft. Wy binne de haadstêd fan Fryslân en lit dat sportyf ek mar sjen."

Ron Jans. Werkte als hoofdtrainer van FC Groningen met De Jong als assistent in de periode 2005-2007.

,,Henk is iemand van wie iedereen het enthousiaste, het positieve en het ontwapenende zal herkennen. Hij is een fantastische sfeermaker die een groep in zijn eerste jaar direct meekrijgt. Maar Henk is ook een trainer die overal kampioen wordt, althans bij de amateurs. Ik ken hem al sinds hij bij Drachtster Boys en Sneek werkte en ik bij ACV en Achilles '94. We zijn gewoon vrienden, hebben regelmatig sms-contact."

,,Samen met Raymond Libregts vormden we een mooi trio bij Groningen. Tot Henk opeens aangaf dat hij een andere kant op wilde en naar Harkemase Boys ging. Hij was druk met van alles, ik dacht toen echt dat hij in de top van de amateurs wilde blijven. Het is mooi dat hij zich bij Cambuur heeft doorontwikkeld. Henk is een betere, completere trainer geworden. Zijn kracht ligt van nature niet in het aanbrengen van structuur, maar daarin heeft hij zich verbeterd. Ik was zo blij dat hij eindelijk het diploma mocht halen. Hij baalde erg dat ze hem niet toelieten. Hij is namelijk wel degelijk heel ambitieus. Het moment dat hij een keer buiten Noord-Nederland wil werken, gaat denk ik komen. Dat ondernemerschap, die rusteloosheid zit erin. Of hij te laat is doorgebroken? Nee, Henk heeft een jeugdige uitstraling. Dat stralende en fanatieke blijft altijd zijn grote kracht."

Pieter Spinder. Oud-voorzitter Harkemase Boys. Haalde De Jong in 2007 en zag hem in november 2010 naar Cambuur vertrekken.

,,Ik ha him by Groningen wei helle. Wy sochten in nije trainer. Doe ha ik Henk belle en frege: 'witst dû noch ien foar ús'? Doe sei er: 'Ja, ik wit wol ien. Miskien is it wol wat foar my'. Hy hie it smoardrok as assistint yn Grins en hie der ek noch dy fuotbal-skoalle by. Hy tocht it wat rêstiger te krijen. Dêr is neat fan telâne kaam."

,,Ik koe Henk fan it Hearrenfean. Dêr spile myn sweager Cor Elzinga en Henk siet der ek. Hy is rêstiger wurden, mar foar it oare is hy neat feroare. Hy kin soms ympulsyf wêze, dan moat alles fuort op stel en sprong. It is soms in drammerke, alles moat by him perfekt."

,,Ik ha in pear kear mei him ûnderhannele oer in nij kontrakt. Dat gie net altyd maklik. Hy is dan in mantsje, mar 'waar een wil is, is een weg'. Yn earste ynstânsje ha wy it keard doe't Henk nei Cambuur koe. Dat wie doe pats, boem... Dat diene wy ek om Henk tsjin himsels yn beskerming te nimmen. Doe kaam Emmen dêr't er ek hinne koe. Dat ha wy ek tsjinhâlden. Cambuur kaam noch in kear en dan moatst ek in kear sizze: 'dit gunne wy dy'."

Otto van der Galiën. Woonachtig in Leeuwarden, politicus en al jaren fanatiek supporter van Cambuur.

,,Yn it begjin hie ik grutte twifels oer Henk. Ik fûn him te populêr oerkommen, wat te folle in popie jopie, al is dat miskien net it goeie wurd."

,,Ik wie wol ien fan de weinigen dy't doe in oare miening oer him hie."

,,Ik ha it der wol in kear mei him oer hân. Mar hy sei: 'sa bin ik' en hy is ek echt sa. Wat dat oanbelanget is myn miening hielendal bysteld."

,,Ik wie al fan miening feroare foardat Henk mei Cambuur kampioen waard. Hy is en docht net oars as doe't er by de club kaam."

,,Henk fiert gjin toanielstikje op, want dêr prikst wol trochhinne. Doe't de basketballers fan Aris yn de finale fan it lânskampioenskip stiene, gie hy dêr in kear mei ús as Cambuur-supporters hinne. Soks pleitet foar him. Of hy in goeie trainer is wit ik net, mar in winnende trainer hat altyd gelyk."

Local east-side

En als laatste een artikel uit het Dagblad van het Noorden:

Henk de Jong:anders dan anders

Jan Mennega

Henk de Jong voelt zich bij SC Cambuur als een vis in het water. Morgenmiddag treedt hij met zijn ploeg in Leeuwarden aan tegen FC Groningen. Een interview.

Als Henk de Jong morgen in zijn woonplaats Drachten in zijn auto stapt en op weg gaat naar zijn werkplek in Leeuwarden, rijden André Hazes en Jannes met hem mee. ,,Ik heb naar Cambuur altijd Nederlandstalige muziek aan staan en met André Hazes en Jannes kan ik meezingen. Dat vind ik mooi."

Het is ook een vorm van bijgeloof, geeft de eerstejaars hoofdtrainer van SC Cambuur aan. ,,Vroeger had ik dat ook met kleren die ik droeg bij wedstrijden. Ik reed ook altijd dezelfde route naar het stadion, maar dat is nu wat genormaliseerd."

En dan waren er ook nog de kampioenskoeken van bakker Tjoelker. De Jong, grijnzend: ,,Toen ik het in 2013 overnam van Alfons Arts moesten we nog zeven wedstrijden spelen. Vijf daarvan waren uitwedstrijden en we wonnen uit bijna nooit. Van mijn kameraad Gosse Tjoelker kreeg ik toen koeken mee en die deelde ik uit in de bus. Bij elke volgende uitwedstrijd deed ik dat opnieuw en we wonnen vijf uitwedstrijden op rij. Het was natuurlijk domme praat, maar die koeken heb ik kampioenskoeken genoemd. Je kunt ze nu niet meer krijgen, de bakkerij van mijn kameraad is afgebrand."

Henk de Jong. Ooit de koning van het Friese amateurvoetbal, nu Koning Voetbal van Leeuwarden.

In het seizoen waarin hij kampioenskoeken uitdeelde, de slapende reus uit Leeuwarden wakker schudde en via het kampioenschap in de Jupiler League naar de eredivisie katapulteerde, groeide Henk de Jong als interim voor de weggestuurde Arts uit tot een cultfiguur. Was hij in het bezit geweest van de vereiste licentie Coach Betaald Voetbal, dan was Cambuur direct al met hem verder gegaan als hoofdtrainer.

Dwight Lodeweges werd aangesteld als hoofdtrainer en De Jong ging monter terug in zijn rol als assistent-trainer. Toen Lodeweges in april van dit jaar naar buiten bracht te zullen overstappen naar aartsrivaal SC Heerenveen en door woedend reagerende aanhangers van SC Cambuur het werken onmogelijk werd gemaakt, kreeg De Jong het opnieuw voor het zeggen. En omdat hij het hoogste trainersdiploma inmiddels wél kon overleggen, was er daarna geen enkele belemmering meer de knuffeltrainer uit Drachten aan te stellen als hoofdtrainer bij de volksclub uit Leeuwarden.

,,Ik voel me hier als een vis in het water. Ik houd van volksclubs met fanatieke supporters. Cambuur is wat dat betreft vergelijkbaar met FC Groningen, ook een prachtige club. Het is bij FC Groningen alleen allemaal wat groter. Zondag (morgen, red.) wordt het genieten. De nummer vier tegen de nummer twee. Het zijn de krenten in de pap. De allermooiste wedstrijden zijn natuurlijk Cambuur-Heerenveen en Heerenveen-Cambuur, maar dit zit er heel dicht bij. Ook omdat ik een stukje gevoel heb bij FC Groningen. Ik vond het mooi dat FC Groningen vorig seizoen Europees voetbal haalde. Voor de stad, voor de club, voor Hans Nijland, voor Henk Veldmate. Ook bij FC Groningen heb ik fantastische jaren gehad. Dat we het nu allebei zo goed doen, vind ik helemaal mooi. We hebben ook nog een soort van samenwerkingsverband met het tweede elftal en met de jeugd. Maar zondag zijn we sportieve vijanden. Als we winnen staan we gewoon tweede en de week erop spelen we uit tegen koploper PSV. Opnieuw een topwedstrijd. Alleen daarom al moeten we van FC Groningen winnen. Maar eigenlijk kijk ik vooral naar hoe we spelen en naar het aantal punten. We willen zo snel mogelijk 34, 35 punten hebben. Ja, de degradatiegrens, daar kijk ik nog steeds naar."

Toen De Jong het overnam van Lodeweges vonden criticasters dat hij als assistent loyaal aan de weggejaagde hoofdtrainer had moeten zijn. De Jong bestempelt het als de grootst mogelijke onzin. ,,Ik heb fantastisch met Dwight samengewerkt, maar dat kon niet. Dan was ik kapot gegaan, dan was mijn gezin kapot gegaan. Dan had ik zelf ontslag moeten nemen, maar dan krijg je geen uitkering. Dat kun je alleen doen als je miljoenen op de bank hebt staan, maar dat heb ik niet. Ik heb daar maar een paar duizend euro staan."

De voormalig sportinstructeur is geen doorsnee trainer. Hij is authentiek, probeert altijd zichzelf te zijn. ,,Ik doe tegen iedereen normaal en zie niet achter elke boom een vijand. Dan word je wel eens teleurgesteld, maar dat neem ik dan voor lief. Sommige mensen zijn ook jaloers op je. Nou ja, klaar, dat is niet mijn probleem. Ik probeer de groep er altijd bij te betrekken; we doen het samen. Dan kun je ook harde maatregelen nemen als die een keer nodig zijn. En je moet natuurlijk ook voetbalverstand hebben. Je kunt wel een kunstje opvoeren, maar daar prikken spelers snel doorheen. Ik ben nu dertig jaar trainer, als ik er geen verstand van zou hebben, zou ik nooit zo lang werkzaam kunnen zijn in de voetballerij."

Hij is, benadrukt hij nog maar eens, nog dezelfde Henk de Jong die hij ook al was toen hij nog geen hoofdtrainer was van SC Cambuur. ,,Ik heb nog iedere dag contact met mijn vader en moeder, ben iedere dag stapelgek met mijn kinderen, heb nog steeds dezelfde paar vrienden, heb een tweede leg bij dezelfde vrouw... Eigenlijk ben ik heel saai. Saai, maar heel gelukkig. Ik ben echt een familiemens. Dat is gevoel. Ik heb ook altijd contact met mijn broertje, met mijn zusje, ga bijna elke dag even langs bij mijn ouders, soms een minuut, soms tien minuten. Ik kan ook goed met mijn schoonouders. En mijn vrouw en kinderen zijn natuurlijk het allerbelangrijkste." Henk en Diana de Jong hebben vier kinderen, een tweeling van 17 en twee nakomertjes van vier en vijf jaar.

Als hoofdtrainer heeft hij minder stress dan als assistent, laat De Jong weten. ,,Omdat je als assistent vaak machteloos bent. Als hoofdtrainer luister ik goed naar mijn assistenten, maar de eindbeslissing kan ik zelf nemen. Dat je als hoofdtrainer ook wordt afgerekend op je beslissingen doet me niks. Daar denk ik niet eens aan. Als assistent had ik hier een soort van cultuurbewaker kunnen worden en een contract voor het leven kunnen tekenen. Als hoofdtrainer ben je vaak een passant, maar het kan ook maar zo zijn dat ik lang bij Cambuur blijf. Ik heb iets met deze club. Ik vind het prachtig dat er in den lande bij heel veel mensen steeds meer sympathie komt voor Cambuur. Een mooi voorbeeldje: vorige week was ik op het Telesport Gala in een zaal tussen achthonderd mensen op zoek naar mijn tafeltje toen iemand mij op mijn rug tikje. Ik draai me om, het was Louis van Gaal. Hij zei: 'Henk, wat doen jullie het goed'. En vorige week was Wim Jonk bij ons op de training voor de cursus Coach Betaald Voetbal. Hij zei: 'Henk, ik geniet van de manier waarop jouw ploeg traint'. Die waardering vind ik mooi. Daar ben ik trots op. Wij willen altijd vooruit spelen. Daar nemen we ook risico's in. Maar wij weten ons gesteund door ons publiek. Als wij verdedigend gaan spelen, beginnen ze te roepen: 'aanvallen, aanvallen, aanvallen'. Mooier kun je het niet krijgen. Je moet hier nooit verdedigend gaan spelen, dan doe je iets niet goed. Ik vind het prachtig om hier te werken, maar als je het goed doet, kan het ook zomaar zijn dat er wat anders komt. Je krijgt kansen in het leven en ik houd ervan kansen te pakken. Ik zou ook nog graag een keer naar het buitenland willen. Amerika zou ik mooi vinden. Dat heeft een mooie sportcultuur. Ik zou ook wel naar Japan of China willen. Gekke landen. Ver weg. Een andere cultuur. Heerlijk lijkt me dat. Nee, Engeland, Duitsland en Spanje noem ik niet. Ik denk niet dat de clubs daar op Henk de Jong zitten te wachten. Ik houd ook meer van wat aparte landen. Ook in dat opzicht ben ik misschien anders. Oars as oars, noemen we dat in het Fries. Anders dan anders."

Als hoofdtrainer heeft hij minder stress dan als assistent, laat De Jong weten. ,,Omdat je als assistent vaak machteloos bent. Als hoofdtrainer luister ik goed naar mijn assistenten, maar de eindbeslissing kan ik zelf nemen. Dat je als hoofdtrainer ook wordt afgerekend op je beslissingen doet me niks. Daar denk ik niet eens aan. Als assistent had ik hier een soort van cultuurbewaker kunnen worden en een contract voor het leven kunnen tekenen. Als hoofdtrainer ben je vaak een passant, maar het kan ook maar zo zijn dat ik lang bij Cambuur blijf. Ik heb iets met deze club. Ik vind het prachtig dat er in den lande bij heel veel mensen steeds meer sympathie komt voor Cambuur. Een mooi voorbeeldje: vorige week was ik op het Telesport Gala in een zaal tussen achthonderd mensen op zoek naar mijn tafeltje toen iemand mij op mijn rug tikje. Ik draai me om, het was Louis van Gaal. Hij zei: 'Henk, wat doen jullie het goed'. En vorige week was Wim Jonk bij ons op de training voor de cursus Coach Betaald Voetbal. Hij zei: 'Henk, ik geniet van de manier waarop jouw ploeg traint'. Die waardering vind ik mooi. Daar ben ik trots op. Wij willen altijd vooruit spelen. Daar nemen we ook risico's in. Maar wij weten ons gesteund door ons publiek. Als wij verdedigend gaan spelen, beginnen ze te roepen: 'aanvallen, aanvallen, aanvallen'. Mooier kun je het niet krijgen. Je moet hier nooit verdedigend gaan spelen, dan doe je iets niet goed. Ik vind het prachtig om hier te werken, maar als je het goed doet, kan het ook zomaar zijn dat er wat anders komt. Je krijgt kansen in het leven en ik houd ervan kansen te pakken. Ik zou ook nog graag een keer naar het buitenland willen. Amerika zou ik mooi vinden. Dat heeft een mooie sportcultuur. Ik zou ook wel naar Japan of China willen. Gekke landen. Ver weg. Een andere cultuur. Heerlijk lijkt me dat. Nee, Engeland, Duitsland en Spanje noem ik niet. Ik denk niet dat de clubs daar op Henk de Jong zitten te wachten. Ik houd ook meer van wat aparte landen. Ook in dat opzicht ben ik misschien anders. Oars as oars, noemen we dat in het Fries. Anders dan anders."

Dokkumer

Bist nou eindelijk klaar? Hef mien nocht wel van ut verwijderen van die dubbele alinea's :devil

En die Otto van der Galiën, wat een vies mediageil mannetje is dat. Hij laat zich ook nog eens uit in het nationaal erkend spraakgebrek. Twintig  :zweep voor hem  :y

zeewolde

Bedankt voor het plaatsen. Hoe komt het dat stukken er dubbel instaan.

o ja en cambuur fans die fries praten in kranten :rodekaart  :rodekaart 8)

zeewolde

Ben benieuwd wat die politicus hierover te melden heeft op het forum. Ik sprak nl, maar de lc heeft het vertaald..... :zweep :_schater

Local east-side

Haha, ik zal de volgende keer beter opletten als ik het kopieer en hier neer gooi. Overigens was ik zelf alle dubbele alinea's ook al aan het verwijderen, je was me blijkbaar net voor Dokkie. :zweep

Eewal

Citaat van: zeewolde op september 13, 2014, 12:20:35

o ja en cambuur fans die fries praten in kranten :rodekaart  :rodekaart 8)

haha luister je in het stadion wel eens naar de mensen om je heen? altijd dat gezeik over dat Fries...  l8l

zeewolde

Citaat van: Eewal op september 13, 2014, 12:22:56
haha luister je in het stadion wel eens naar de mensen om je heen? altijd dat gezeik over dat Fries...  l8l
ik heb er niet zoveel moeite mee, hoewel ik liever gewoon nederlands of liwwadders hoor.

Eewal

Citaat van: zeewolde op september 13, 2014, 12:24:46
ik heb er niet zoveel moeite mee, hoewel ik liever gewoon nederlands of liwwadders hoor.

middelvinger was ook niet specifiek naar jou bedoeld hoor... maar ik word er wel eens moe van..

Local east-side

Citaat van: zeewolde op september 13, 2014, 12:20:35

Geen idee. Ik heb de artikelen gekopieerd van blende. Blijkbaar worden sommige alinea's dubbel gekopieerd.

Galdiano

Prachtige interviews!

En die John Hiatt  :_spank
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Dokkumer

Citaat van: Eewal op september 13, 2014, 12:22:56
Een Liwwadder die nota bene vloeiend het spraakgebrek beheerst.. En ja ik spreek het ook, heb alleen het excuus dat ik uit een achtergesteld gebied kom, waar het Nederlands nog minder ingeburgerd is dan het Arabisch 8P