Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Oud Spelers

Gestart door Dokkumer, januari 20, 2013, 13:38:27

Vorige topic - Volgende topic

Marc S

Hij vierde zijn goal wel op een mooie manier  :_schater

De Taurus

Hij vierde die goal inderdaad op een heel speciale manier. Tekst en uitleg is hier na te lezen: http://www.dehuisaanhuis.nl/sport/35783/enorme-klappen-in-mijn-gezicht-gehad/

Lore

Citaat van: De Taurus op maart 10, 2014, 19:40:53
Hij vierde die goal inderdaad op een heel speciale manier. Tekst en uitleg is hier na te lezen: http://www.dehuisaanhuis.nl/sport/35783/enorme-klappen-in-mijn-gezicht-gehad/

Als ik lees dat hij vindt/denk dat de trainer eigenlijk niet om hem heen kan, dan denk ik dat hij weer een teleurstelling te verwerken krijgt!

Fantastisch gedaan en ons echt heel erg geholpen toen Hemmen en Ogbeche niet mee konden doen, maar hij is toch onze derde spits!

EastSide058

Vanuit de topklasse naar de Arena en scoren ! Wat een baas verdient de basis sowieso, Als Manu kan spelen hij op links, Barto in de spits. En Ogbeche als buitenspeler  :thumbsup
Het geel en blauw zit in mien bloed dit is de club waar je het allemaal voor doet!

Lore

Citaat van: EastSide058 op maart 10, 2014, 20:23:12
Vanuit de topklasse naar de Arena en scoren ! Wat een baas verdient de basis sowieso, Als Manu kan spelen hij op links, Barto in de spits. En Ogbeche als buitenspeler  :thumbsup

Het loopt na de winter als een tiet en jij gaat de hele voorhoede veranderen?

EastSide058

#920
Citaat van: Lore op maart 10, 2014, 20:26:44
Het loopt na de winter als een tiet en jij gaat de hele voorhoede veranderen?
Deze post is gericht tegen rkc dus lukoki is er NIET bij.
Daarom Ogbeche als buitenspeler en Barto als spits

Of zie jij liever Feldballe, Schepers of Christovao zien spelen als buitenspelers?
Het geel en blauw zit in mien bloed dit is de club waar je het allemaal voor doet!

Lore

Citaat van: EastSide058 op maart 10, 2014, 20:34:45
Deze post is gericht tegen rkc dus lukoki is er NIET bij.
Daarom Ogbeche als buitenspeler en Barto als spits

Of zie jij liever Feldballe, Schepers of Christovao zien spelen als buitenspelers?

:_schater Je hebt helemaal gelijk! Ik heb de kaart voor Lukoki al geblokt! Nee, dan heb je gelijk! Het lijkt mij alleen niet verstandig om Ogbeche gelijk een hele wedstrijd te laten spelen!

YellowBlue

Ik vond het met Barto op de buiten, als alternatief en Hemmen in de spits, helemaal niet onaardig gaan.
Je mist dan natuurlijk wel de normale aanvoer vanaf de zijkanten, maar in de lucht en in de combinatie door het midden wel gevaarlijk.
Is in ieder geval beter dan Feldballe opstellen.
Als je voor logica gaat dan Bob er in.


Dokkumer

Interessante column van Marco van der Heide

Louis van Gaal, de docerende bondscoach

Stel, je hebt als trainer een talentvolle spits in huis; veel oog voor de diepte en dodelijk in de zestienmeter. Je speelt echter het liefst met een type-aanspeelpunt, een kapstok om het spel van het team aan op te hangen. Wat is dan wijsheid? De spits omturnen tot een balvaste spits, die het team beter laat voetballen? Of hem gebruiken zoals hij het beste rendeert, met veel loopacties in de diepte en minder in de bal?

Is het verstandig om uit te gaan van je ideale speelwijze, en daar de juiste spelers bij te zoeken? Of kun je beter eerst bekijken over welke spelers je de beschikking hebt, en zoek je daar vervolgens de ideale speelwijze bij?

Ruwweg zijn er twee typen trainers. Enerzijds de docent; de idealist, de belerende, theoretische trainer, die een bepaald ideaalplaatje voor zich ziet en zijn spelers die manier van voetballen wil bijbrengen. De docent zal proberen zijn lopende spits om te vormen tot een aanspeelpunt.

Anderzijds is er de smeder; de realist, de improviserende, observerende trainer, die bekijkt wat voor vlees hij in de kuip heeft en daarop zijn keuzes baseert. Hij laat zijn spits vooral loopacties in de diepte maken, want daar ligt zijn kracht.

De laatste twee bondscoaches van het Nederlands Elftal zijn hierin tegenpolen. In elke coach schuilt zowel iets van een docent als van een smeder, maar bij Van Gaal en Van Marwijk is het verschil aanzienlijk.

Van Gaal is de docent, die per positie uitgaat van een bepaald eisenpakket. Zijn uitspraak over Kenneth Vermeer spreekt daarbij boekdelen: "Vermeer is de keeper die het beste in mijn profielschets past. Helaas zit hij bij Ajax op de bank." Wonderlijk, als je de prestaties van Jasper Cillessen dit seizoen afzet tegen die van de gepasseerde Vermeer. In twee gespeelde wedstrijden incasseerde Cillessen gemiddeld één doelpunt, Vermeer maar liefst drie.

De smeder Bert van Marwijk daarentegen begon zijn zoektocht naar het ideale Nederlands Elftal door te kijken naar de specifieke kwaliteiten en tekortkomingen van zijn elftal. Om de relatief zwakke verdedigingslinie te ondersteunen, koos hij voor een verdedigend blok met Mark van Bommel en Nigel de Jong.

Als clubtrainer heb je veel tijd om je bedoelingen over te brengen, omdat je bijna elke dag bij elkaar komt. Daarnaast kun je spelers aantrekken die in je ideaalplaatje passen. Een balvaste spits bijvoorbeeld, of een voetballende centrale verdediger, naast de mandekker die je al in huis hebt. Een smedende trainer is in het clubvoetbal niet per se beter dan een docerende trainer.

Maar het bondscoachschap is anders. Je hebt weinig tijd om er allerlei ingewikkelde patronen in te slijpen. Het is roeien met de riemen die je hebt. Om automatismen te ontwikkelen is het noodzakelijk om spelers langere tijd de kans te geven. Van Gaal ziet dat duidelijk anders; voor de positie onder de lat probeerde hij al vijf verschillende keepers uit in zijn tweede periode bij Oranje.

In het post-Alfons Arts-tijdperk bij Cambuur heb ik twee verschillende typen trainers aan het werk gezien; Henk de Jong en Dwight Lodeweges. De Jong is de smeder. Hij gaat altijd uit van de kwaliteiten van een speler, niet van de tekortkomingen. De Jong zoekt bijvoorbeeld niet per se twee voetballende centrale verdedigers, of juist twee pure mandekkers. Hij kijkt simpelweg naar welke spelers er voorhanden zijn en in welke vorm ze verkeren.

Lodeweges is meer de docerende trainer. In mijn eerste gesprek met hem tekende hij een groot vel papier vol met allerlei looplijnen. Hij gaf alvast een tipje van de tactische sluier die hij Cambuur wilde gaan aanmeten. Drie spitsen, een middenveld met de punt naar voren, een verzorgde opbouw van achteruit en veel diepgang vanuit het middenveld. Laatst zag ik een foto van Lodeweges. Hij zat met een notitieboekje aan een grote tafel, omringd door gebiologeerd toekijkende journalisten. Hij bracht ze wat tactische kennis bij.

Henk de Jong smeedde Cambuur vorig seizoen als interim-trainer tot een onverslaanbaar geheel, met de titel als gevolg. Spelers kwamen in hun kracht te voetballen en stegen boven zichzelf uit. Dwight Lodeweges doceert Cambuur nu naar handhaving in de Eredivisie. Alle afspraken zijn glashelder, zowel in balbezit als bij balbezit van de tegenstander.

De sleutel in het clubvoetbal ligt dan ook niet bij het type trainer. Zowel de vaste voetbalvisie en de sturende kracht van de docent als het improvisatievermogen van de smeder kunnen tot succes leiden. Het gaat om de uitvoering. De kracht van Cambuur ligt misschien wil in de complementaire combinatie van beide trainers.

Dit weekend kwam ook de smeder in Ronald Koeman naar boven. Hij gooide zijn elftal om, vanwege het missen van Pellè, het zware programma van Boëtius, maar vooral het veld in de Euroborg en de tactiek van FC Groningen, en ging een soort 3-5-2 spelen. "We hebben de spelers om dit systeem goed te kunnen spelen. Misschien gaan we dat wel vaker doen."

In het clubvoetbal is er genoeg ruimte voor een trainer om het team als docent naar z'n hand te zetten. Maar als coach van het Nederlands Elftal is het idealisme van Louis van Gaal niet haalbaar. Hij krijgt simpelweg niet de tijd om zijn gehele voetbalvisie in de korte interlandperiodes op de spelers over te brengen.

Bovendien bemoeilijkt hij zijn eigen ambitie. Als je je team wilt laten spelen vanuit een vastomlijnde tactiek, dan lijkt zijn wisselende selectiebeleid me niet bevorderlijk. Waar spelers als Sneijder, Van der Vaart en Nigel de Jong soms niet eens werden opgeroepen, kregen bijvoorbeeld Viergever en Toornstra al een kans.

Louis van Gaal is een uitstekende clubtrainer, omdat hij daar de tijd heeft zijn spelbedoelingen om te zetten in automatismen binnen de lijnen. Bovendien kan hij doorselecteren en spelers aantrekken die in zijn visie passen. Bij Oranje is daar echter niet de tijd voor en de mogelijkheid toe. Hij zal er het beste van moeten maken met de beschikbare middelen.

Van Gaal probeert ook Sneijder een jasje aan te meten dat hem niet past. Onder Van Gaal moet hij niet alleen zijn teamgenoten bedienen met bruikbare ballen, hij moet ook sliden, bikkelen, tackelen en ploeteren. Dat deed hij onder Mourinho ook, maar bij Inter kreeg Mourinho de tijd om Sneijder om te vormen tot de gedisciplineerde speler die hij nodig had. Van Gaal krijgt Sneijder steeds een week onder zijn hoede. Het is te idealistisch om te denken een speler met zo'n staat van dienst, op zo'n leeftijd, te kunnen veranderen in de paar weken per jaar dat hij bij Oranje traint en speelt.

Strootman gaat het WK missen met een blessure, Van Persie is uit vorm en een hoop potentiële basisspelers presteren wisselvallig. Toch wordt het voor de bondscoach de hoogste tijd knopen te gaan doorhakken. Automatismen komen niet vanzelf. Voor de KNVB is dit hopelijk een leermoment. Stel een smedende trainer aan als bondscoach, geen docerende. Hiddink is dus een goede keuze.

Kan Henk de Jong het stokje mooi van hem overnemen...

http://denkeniswinnen.nl/2014/03/10/louis-van-gaal-de-docerende-bondscoach/

speculeter

Mooi stukje hoor!

IsmailvanEssen

Goed gezegd. Heb er totaal geen vertrouwen in met Van Gaal, terwijl ik Van Gaal wel hoog had zitten. De manier waarop hij het nu doet is helaas niet de geschikte manier. Hopen dat Hiddink het wel voor elkaar krijgt want het wordt in mijn ogen de laatste kans voor een prijs in lange tijd.

BTW weet niet of mensen het gezien hebben wat hansy junior voor opstelling maakte bij voetbal international, maar daar kon ik mee leven.. 
Mijn vrouw is bij mij weggelopen omdat ik teveel op dit forum zit...

666

Citaat van: IsmailvanEssen op maart 12, 2014, 11:43:11
Goed gezegd. Heb er totaal geen vertrouwen in met Van Gaal, terwijl ik Van Gaal wel hoog had zitten. De manier waarop hij het nu doet is helaas niet de geschikte manier. Hopen dat Hiddink het wel voor elkaar krijgt want het wordt in mijn ogen de laatste kans voor een prijs in lange tijd.

BTW weet niet of mensen het gezien hebben wat hansy junior voor opstelling maakte bij voetbal international, maar daar kon ik mee leven..

Leuk stukje om te lezen.

Ook ik heb er geen vertrouwen in
En Hansie Hansie had nu een opstelling op papier gezet die ik in grote lijnen ook al had opgetekend.

Maar Ja Meneer van Gaal duld geen andere visies, dus wordt het helemaal niets.
Ik zie nog steeds die Blind over het veld lopen tegen die Fransen  :_schater
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

sunderland

Heb er alle vertrouwen in met v Gaal .Hij is de beste trainer vind ik .Nederland zal niet ver komen maar dat komt omdat we te weinig kwaliteit is .Maar het maakt mij ook niks uit want cambuur is het enige wat telt op voetbal gebied

Lore

Citaat van: sunderland op maart 12, 2014, 12:20:53
Heb er alle vertrouwen in met v Gaal .Hij is de beste trainer vind ik .Nederland zal niet ver komen maar dat komt omdat we te weinig kwaliteit is .Maar het maakt mij ook niks uit want cambuur is het enige wat telt op voetbal gebied

Ik denk ook zeker dat Van Gaal een goede trainer is, maar hij wil hel erg graag echt voetbal laten zien en die spelers hebben wij gewoon nu niet.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: sunderland op maart 12, 2014, 12:20:53
Maar het maakt mij ook niks uit want cambuur is het enige wat telt op voetbal gebied
En Sunderland dan?
Henk, held, bedankt