Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Dwight Lodeweges

Gestart door Grijskijkert, februari 18, 2013, 17:45:19

Vorige topic - Volgende topic

denistel

Citaat van: richard op februari 19, 2013, 14:10:15
Citaat van: grijskijker op februari 19, 2013, 13:01:27
Citaat van: richard op februari 19, 2013, 12:47:38
Prima keuze denk ik ook omdat Henk Sandor en Jan er veel meer bij betrokken worden!!
Ik denk dat vooral Henk veel meer te vertellen krijgt en denk ook dat dat de reden is dat Arts niet wou verlengen..

Dat weet ik wel zeker, die arts ziet achter elke boom een vijand niet als die Menzo, nu al zin in eerste training van nieuwe seizoen!!

1e training int stadion,,,supporters die willen mogen mee in de rondo maar
moeten wel in het midden beginnen _O_

oost058

Citaat van: gewoon een fan op februari 19, 2013, 14:08:06
Citaat van: Chipke op februari 19, 2013, 14:04:13
Zelfs zijn telefoonnummer werd vermeld bij de persconferentie _O_
Mooi korte lijntjes daar hou ik van  :_schater

Die wordt na elke wedstrijd 6000 keer gebeld   :devil

denistel


brambo3004


oost058

mooi stukje.
bedankt voor de link

keije

Welkom, zie het helemaal zitten met de nieuwe technische staf.

De Gast

Ben wel benieuwd naar de rolverdeling straks binnen de ts.. gun het Henk dat hij in de praktijk hoofdtrainer wordt.

michello

LEEUWARDEN - Dwight Lodeweges (55) tekende vanochtend een tweejarig contract bij Cambuur. Hij traint zaterdaghoofdklasser VVOG, maar heeft een schat aan ervaring in het betaalde voetbal.

De in het Gelderse Voorthuizen woonachtige Dwight Lodeweges heeft veel culturen ervaren. Als trainer wordt hij als iemand omschreven die er in slaagt spelers beter te maken. Tegelijk is hij een trainer die 'straight' is in zijn opvattingen. Hij heeft een uitgesproken eigen visie, maar is tegelijk iemand met een sociaal gezicht. Een vaderfiguur. ,,Ik wil voetballers helpen, motiveren, inspireren. Ik snap dat spelers soms niet goed in hun vel zitten'', zei Lodeweges. ,,Misschien kom ik af en toe wat nors over, maar dat heeft dan met mijn gelaatsuitdrukking te maken.''

Zijn intentie als trainer is voor entertainment te zorgen. ,,De opdracht die ik bij Cambuur krijg, wordt een herkenbaar soort voetbal te spelen. Ik wil zoveel mogelijk vooruit voetballen, zonder naïef te zijn. Twee, drie jaar geleden was deze club op sterven na dood, maar is er toch weer bovenop gekomen. Een club in een volksbuurt, dat vind ik mooi.''

Lodeweges geldt als iemand die zijn eigen koers gaat. In 2004 zei hij in deze krant, toen hij bij PSV interim-trainer was: ,,Ik ben een avonturier die op zijn eigen kompas vaart. Altijd gedaan.''


'De opdracht die ik krijg wordt een herkenbaar soort voetbal spelen'


Bij PSV was hij een bekende Nederlander en dat leverde ook weer humor op. Striptekenaar Toon van Driel wijdde in AD Sportwereld een cartoon aan hem. Lodewegens: ,,Ik stond al in FC Knudde en mijn vrouw lag naast me in bed.''

Hij maakt beslissingen op intuitie. Lodeweges: ,,Dat is voor mij een belangrijke leidraad. Ik werd door Cambuur uitgenodigd. Het gesprek kwam op mij over als een warm bad. Open, eerlijk, to the point. Ik had er meteen een goed gevoel bij.''

De ouders van Dwight Lodeweges, die nog in leven zijn, waren avonturiers. Ze trokken na de tweede wereldoorlog naar Canada en zagen wel waar ze terecht kwamen. Dwight werd in Turner Valley geboren, evenals zijn broers en zussen. Zijn vader was een man die verknocht was aan de natuur en het buitenleven.

Na dertien jaar keerden ze terug naar Nederland, waarna op de Veluwe bij Voorthuizen door Lodeweges sr. een bloeiend hoveniersbedrijf werd opgezet. Een speculant kocht later de uitgebreide landerijen die pa Lodeweges in bezit had.

Dwight Lodeweges werkte aanvankelijk ook in het bedrijf, maar voetbal was zijn passie en is dat altijd gebleven. Hij begon als speler bij GA Eagles en haalde zelfs Jong Oranje. Zijn avontuurlijke inborst dreef hem met Hans Kraay senior en junior naar Amerika en vervolgens naar Canada en Amerika. Hij speelde bij clubs in Edmonton, Montreal en Minnesota.

In 1990 begon hij zijn trainersloopbaan als assistent bij GA Eagles. Van 1998-2001 was hij hoofdtrainer bij FC Zwolle, zijn eerste baan als hoofdcoach. Daar was hij oefenmeester van Cambuurs huidige directeur Gerald van den Belt. ,,Een heel aardige voetballer'', zegt Lodeweges. ,,Ik vind Gerald trouwens een hartverwarmend persoon.''

Na Zwolle koos hij voor FC Groningen. Dat werd een teleurstelling. Na acht competitiewedstrijden had FC Groningen slechts een punt. Lodeweges werd niet ontslagen, maar pakte zelf zijn biezen, ontgoocheld. Zoals hij ook in 2007 ontgoocheld was bij NEC. Daar hield hij het, als opvolger van Mario Been, na enkele maanden voor gezien en vroeg de directie om contractontbinding.

In het seizoen 2003-2004 was hij assistent bij SC Heerenveen en rechterhand van Foppe de Haan. Vervolgens stortte hij zich in een onbekend avontuur door naar de Arabische Emiraten te gaan en trainer bij Al Jazira te worden. Hij proefde de cultuur in het Midden-Oosten en later in Japan. Het leverde hem een schat aan levenservaring op.

Lodeweges: ,,In de Emiraten hebben ze een heleboel geld en wilden ze de volgende dag nog meer geld zonder zich in die hitte van 50 graden al te veel in te spannen. Japan was het tegenovergestelde. Daar moet je eerst het vertrouwen van de mensen winnen. Daar staat de groep centraal, niet het individu.''

marrumer

ben blij met de nieuwe trainer  :)

scclwd

Citaat van: Ronnie tng op februari 18, 2013, 18:15:31
Ik heb mijn twijfels bij hem, maar uiteraard zal hij van mij een eerlijke kans krijgen  :y

Waarom heb jij je twijfels?

scclwd

Citaat van: richard op februari 19, 2013, 14:10:15
Citaat van: grijskijker op februari 19, 2013, 13:01:27
Citaat van: richard op februari 19, 2013, 12:47:38
Prima keuze denk ik ook omdat Henk Sandor en Jan er veel meer bij betrokken worden!!
Ik denk dat vooral Henk veel meer te vertellen krijgt en denk ook dat dat de reden is dat Arts niet wou verlengen..

Dat weet ik wel zeker, die arts ziet achter elke boom een vijand niet als die Menzo, nu al zin in eerste training van nieuwe seizoen!!

We zullen nauwkeurig bijhouden wanneer je eerste negatieve post een feit is.

scclwd

Heb wat info over Lodeweges gezocht. Bij meerdere clubs voortijdig opgestapt, oa  bij NEC. Is deze man sterk genoeg om zich te handhaven binnen een club met een heel kritisch publiek?

Ronnie tng

Citaat van: scclwd op februari 19, 2013, 18:19:10
Citaat van: Ronnie tng op februari 18, 2013, 18:15:31
Ik heb mijn twijfels bij hem, maar uiteraard zal hij van mij een eerlijke kans krijgen  :y

Waarom heb jij je twijfels?

Laten we het erop houden dat het bepaalde vooroordelen zijn. Ik ken de beste man niet heel goed, maar op basis van interviews wat ik van heb gezien kwam hij gewoon een beetje mat over. Ik had graag een krachtige man gezien. Ook z'n CV laat zien dat hij lang niet al z'n klussen heeft afgemaakt en dan vooral als hoofdtrainer niet. Als assistent ging het hem beter af zo blijkt.

Waar ik ook bang voor ben is dat het op de 1 of andere manier niet klikt met de rest van de technische staf en hij op trainingen toch teveel z'n stempel wil drukken aangezien hij al aangeeft graag elke dag op het veld wil staan, dat staat een beetje haaks op het verhaal wat Cambuur vertelde (wat ik begrepen heb).

Maar nogmaals, ik ben erg benieuwd ik brand niet op voorhand iemand af en hij krijgt zoals ik al zei een eerlijke kans. En ik hoop dat iedereen hem die kans geeft ook al zijn er twijfels.

denistel

hij zegt ook dat hij de trainingen zo over kan laten aan de assistenten.

dat hij bij andere clubs snel weer wegwas kan ook met zijn rechtlijnigheid te maken
hebben toch.als je dingen afspreekt dan moet je die na komen en als dat
gebeurd dan komt het helemaal goed.

en wat is een krachtig persoon?? langeler vindt ik ook niet een krachtig persoon
dan.het gaat er om wat ze laten zien met hun team en dat er herkenbaar wordt
gespeeld en spelers beter worden.

ik denk juist dat hij met henk-sandor rene en jan een mooie ts vormt.

Ruppppert

ben ook benieuwd naar welke spelers hij wilt behouden/laten gaan (als die mogelijkheid er is om een speler te behouden)
met kijk op de aflopende contracten