Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Eredivisie

Gestart door RotterdamLeeuwarden, januari 16, 2013, 22:56:30

Vorige topic - Volgende topic

Collingwood

Van den Ham toch van Dordrecht naar Utrecht. Verrassend, aangezien hij had aangegeven hoofdtrainer te willen blijven. Toch een fikse aderlating voor Dordrecht, lijkt me.
Kalmte alleen kan u redden.

speculeter

En lees net dat ze voor die de ridder maar liefst 2 miljoen
hebben ontvangen van kopenhagen!
mooie deal....

gobo


Totaalhuldiging
Gepubliceerd: 23 mei 2014 06:16 | Laatst gewijzigd: 23 mei 2014 06:16

Door Menno Pot
Bekijk alle columns van Menno Pot

Twee knock-outrondes overleefd, nog drie knock-outrondes te gaan, dus tijd voor een huldiging, zo dachten ze in Groningen. En terecht.

Ik ben een bijzonder groot voorstander van feestjes. Grijp vooral elke gelegenheid aan om mensen in de bloemetjes te zetten, een polonaise te starten of wat dan ook. Je leeft maar één keer en er is al genoeg narigheid in de wereld.

Soms moet je de aanleiding voor een feestje een beetje uit de grond stampen, maar daar is niets mis mee: gewoon doen. Van je hieperdepiep en van je holadiejee, dikke lul, drie bier.

In Groningen hebben ze dat goed begrepen. Daar verzamelden zich woensdag tienduizend mensen op de Grote Markt om de voetballers van de plaatselijke FC toe te juichen. Waarom was voor buitenstaanders niet helemaal duidelijk, maar het was een prachtig feest. Iedereen blij.

FC Groningen eindigde het seizoen als de nummer zeven van de eredivisie, een eindklassering die de club het recht gaf om een gooi te doen naar een plaats in de Europa League.

De weg was nog lang en is dat nog steeds. FC Groningen moest op dat moment vijf knock-outronden door: twee Nederlandse play-offronden en drie Europa League-voorronden. Geef het beestje maar een naam: vijf knock-outronden, daar gaat het om.
Tussentijds

De huldiging van afgelopen woensdag was dus eigenlijk een tussentijdse huldiging, een soort aanmoedigingshuldiging omdat FC Groningen 40 procent van de kwalificatieroute naar de Europa League heeft afgelegd.

Een feestje wegens kwalificatie voor de kwalificatiefase, waarin je de Europa League-hymne overigens nog niet draaien mag. Vitesse en AZ zijn uitgeschakeld. Knap, klasse. Nog drie tegenstanders te gaan tot aan de Europa League, maar... eerst feest!

Ik vind dat volkomen terecht. Niet alleen is het een mooie stimulans voor die jongens, het is ook nog een mooi excuus om na de volgende knock-outronde lekker wéér een huldiging te doen (60 procent!) of anders na de daaropvolgende ronde (80 procent!). Of allebei.

Merkwaardig genoeg werd FC Groningen bij de plaatsing voor de play-offs en na het uitschakelen van Vitesse in de eerste play-offronde níet gehuldigd. De reden is door de gemeente niet bekendgemaakt.

Groningen borduurt voort op een Nederlandse voetbaltraditie, te weten die van de huldigingsinflatie. Dat begon al in 1974, toen het Nederlands elftal al vóór de finale een flink knalfeest bouwde, compleet met pers, drank, The Cats en naakte vrouwen in een zwembad.
Lintjesregen

Dan heb je die maar vast in de pocket en kun je na de finale gewoon lekker op herhaling. Zo geschiedde: Nederland verloor de finale, maar dat mocht de pret niet drukken. De lintjesregen voor de selectie en de polonaise in de achtertuin van koningin Juliana gingen gewoon door, want goud of zilver: na een paar blikjes Heineken zie je het verschil nauwelijks meer.

De traditie werd voortgezet in 2010: WK-finale verloren, maar toch een rondvaart met alles erop en eraan. Aangenomen mag worden dat de komende week ook Oranje onder-17 het verliezen van de EK-finale op grootse wijze zal vieren.

Nu is er dus, op clubniveau, de tussentijdse huldiging. Ik zeg: doen. Zo sterk is Holland voetballand niet meer, die lat moet iets lager, anders vier je nooit meer iets. Huldig die gasten voor het te laat is. Het lijkt me ook verstandig om Ajax komend seizoen te huldigen voor elk behaald Champions League-punt.

En FC Groningen dus gewoon na elke ronde. En dan komend seizoen (over Hollandse voetbaltradities gesproken) weer die onnavolgbare cirkelredenering ophangen: Europese wedstrijden zijn leuk en aardig, maar de competitie is toch veruit het belangrijkst. Waarom? Omdat je je via de competitie kunt plaatsen voor Europese wedstrijden.
Michels

In de jaren zeventig introduceerde trainer Rinus Michels het totaalvoetbal: een systeem van avontuur, vrijheid en verrassing, waarin elke speler op elke positie kon opduiken.

Dat totaalvoetbal, daar zijn we (op de Europese schaal der dingen) iets minder goed in dan in de jaren zeventig, maar niet getreurd. In plaats daarvan moeten we nu toe naar het principe van de totaalhuldiging: een systeem waarin elke ploeg gehuldigd kan worden voor elke willekeurige prestatie.

Ook dát is de 'Hollandse School.'

Door: NU.nl/Menno Pot
As de slager spreekt, mut de wurst um stilhouwe....

SCCornjum

Vandaag, 10:26 

Het nieuwe college van burgemeester en wethouders van Deventer wil eredivisieclub Go Ahead Eagles 6 miljoen euro lenen. De club heeft het geld nodig voor een grote verbouwing van stadion De Adelaarshorst.

Dat meldde de gemeente vrijdagochtend. De voetbalclub had de gemeente om een lening van 11 miljoen euro gevraagd. Uit een brief van de club aan het gemeentebestuur blijkt dat de tribunes ,,bouwkundig niet meer in goede staat zijn''. Ook kan de club 'in toenemende mate' niet meer voldoen aan de aangescherpte veiligheidseisen van de KNVB.

De Deventer raad moet nog akkoord gaan met de voorgenomen lening.
Watching Football Is Not A Crime

Lore

Citaat van: SCCornjum op mei 23, 2014, 13:34:02
Vandaag, 10:26 

Het nieuwe college van burgemeester en wethouders van Deventer wil eredivisieclub Go Ahead Eagles 6 miljoen euro lenen. De club heeft het geld nodig voor een grote verbouwing van stadion De Adelaarshorst.

Dat meldde de gemeente vrijdagochtend. De voetbalclub had de gemeente om een lening van 11 miljoen euro gevraagd. Uit een brief van de club aan het gemeentebestuur blijkt dat de tribunes ,,bouwkundig niet meer in goede staat zijn''. Ook kan de club 'in toenemende mate' niet meer voldoen aan de aangescherpte veiligheidseisen van de KNVB.

De Deventer raad moet nog akkoord gaan met de voorgenomen lening.


Geen uitbreiding? Puur het bouwkundig verbeteren van het stadion en daarvoor 6 mln meer schuld?

EastSide058

Citaat van: Cambuur058 op mei 22, 2014, 22:10:44
Utrecht stront geluk. De Ridder weg, Leeuwin er bij en flink veel geld er bij.
2 miljoen voor de Ridder  :wall
Het geel en blauw zit in mien bloed dit is de club waar je het allemaal voor doet!

speculeter

Heracles heeft vier nieuwe spelers aangetrokken.
waaronder Weghorst van Emmen die hier ook wel
werd genoemd.
Verder jonge jongens uit jeugdelftallen.

Dokkumer

Citaat van: Goudvinger op mei 22, 2014, 18:13:36
Kan dit niet gewoon in de discussie 'Eredivisie'?  :clint
Och heden.. Ik bin een paar dagen niet actief en de topics komen op als onkruud.
Hest geliek Goudvinger, kin allemaal wel in het Eredivisie topic

Destroyer

Citaat van: EastSide058 op mei 23, 2014, 19:01:03
2 miljoen voor de Ridder  :wall

Ja, onvoorstelbaar. Lucky shot.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Collingwood

#2994
Antonia waarschijnlijk naar Groningen. Had gelimiteerde transfersom in zijn contract, dus de Eagles vangen een laag bedrag voor hem.

Wordt voor hun ook nog een hele toer om een sterke selectie te formeren. Falkenburg, Antonia en Houtkoop vertrokken, Kolder al op leeftijd... Zal in Deventer ook een drukke zomer worden!
Kalmte alleen kan u redden.

Cambuur058

Citaat van: Collingwood op mei 24, 2014, 16:27:11
Antonia waarschijnlijk naar Groningen. Had gelimiteerde transfersom in zijn contract, dus de Eagles vangen een laag bedrag voor hem.

Wordt voor hun ook nog een hele toer om een sterke selectie te formeren. Falkenburg, Antonia en Houtkoop vertrokken, Kolder al op leeftijd... Zal in Deventer ook een drukke zomer worden!
Hele aanval weg, terwijl dat hun sterke punt was. Middenveld/verdedeging stelt niet veel voor

Collingwood

Citaat van: Cambuur058 op mei 24, 2014, 16:39:17
Hele aanval weg, terwijl dat hun sterke punt was. Middenveld/verdedeging stelt niet veel voor

En ze zitten ook nog zonder keeper. Haps en Schmidt terug naar AZ en DKV. Al zijn die laatste twee wel vervangbaar waarschijnlijk.
Kalmte alleen kan u redden.

Grijskijkert

Citaat van: Cambuur058 op mei 24, 2014, 16:39:17
Middenveld stelt niet veel voor
Turuc en Overgoor stellen niet veel voor?
IN HENK WE TRUST!!!

speculeter

Citaat van: grijskijker op mei 24, 2014, 17:27:58
Turuc en Overgoor stellen niet veel voor?
die staan ook in nadrukkelijke belangstelling
dus zullen ook wel weggaan.

Scc01

Citaat van: grijskijker op mei 24, 2014, 17:27:58
Turuc en Overgoor stellen niet veel voor?

Turuc gaat zeker weg.