Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

wiekie1969

Cambuur is financieel failliet

wiekie1969

Die luchtfietser met zijn slappe geleuter moet weg en rap. Ard zwammer De Graaf. Oprotten en rap.

Lore

Citaat van: wiekie1969 op juni 14, 2025, 00:28:06
Cambuur is financieel failliet

Heb je de solvabiliteit en liquiditeit even bekeken?

papier

Citaat van: Lore op juni 13, 2025, 18:59:01
Wat een held is Pieter. Ik ben helemaal met je eens dat je niet afhankelijk moet zijn van 1 persoon. Maar hij dicht geen gaten. Hij zorgt ervoor dat er structureel geld beschikbaar komt.

Als hem dit lukt is hij een van de belangrijkste mensen voor Cambuur ooit.

Ik reageerder met name op het stukje ?verkoop de hut aan Pieter en huur het?, die zal het op termijn weer verkopen en als je vervolgens met een vervelend figuur zit opgescheept ben je verder van huis.

Ogenschijnlijk heeft Kooi het beste voor met de club en bekijkt hij het tegelijkertijd ook met zijn zakelijke ervaring. Die hij ook inzet in het belang van de club en niet alleen voor zichzelf. Dat valt alleen maar te prijzen. Volgens mij zegt hij ook wat wij zeggen; op termijn eigen broek ophouden.

Poetser

Citaat van: wiekie1969 op juni 14, 2025, 00:30:03
Die luchtfietser met zijn slappe geleuter moet weg en rap. Ard zwammer De Graaf. Oprotten en rap.

Wast leuk in de kroeg?

Naastismis

Citaat van: Bernardo op juni 13, 2025, 18:54:22
,,Dit is wat anders dan een extra steunaanvraag. Het is een plan om uiteindelijk de huisvestingslasten naar beneden te krijgen. Als het nee is, dan moeten we het er mee doen.?

,,Bestaanszekerheid van de club is niet aan de orde. Afgelopen jaar hebben we in een niet afgebouwd stadion gespeeld en hadden we ook het oude stadion nog. Daar hebben we veel extra kosten voor moeten maken. Dat heeft wel een tik op de liquiditeit gegeven, maar dat staat los van de exploitatie.?

,,Als de gemeente niet akkoord gaat, duurt het langer voordat we op het gewenste sportieve niveau komen.?

Als dit het verhaal is is het alleen maar om de concurrentiepositie tov andere clubs te versterken. Je moet maar durven om daarvoor bij de gemeente te bedelen. Dit is toch voor de gemeente aan de burgers niet verkopen als ze hier in meegaan?

diekhuzen


Galdiano

Citaat van: Naastismis op juni 14, 2025, 07:27:10
Als dit het verhaal is is het alleen maar om de concurrentiepositie tov andere clubs te versterken. Je moet maar durven om daarvoor bij de gemeente te bedelen. Dit is toch voor de gemeente aan de burgers niet verkopen als ze hier in meegaan?

Ik vind het ook iets vaags hoor zoals het nu gebracht is
Het belangrijkste is dat de scouting op orde is. En volgens mij doen we het op dat gebied nu aardig goed.
Als we dan wel wel wat doorverkopen lossen we daar maar deels sneller mee af.
Je moet ook niet te snel willen.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Derkx R.H.

Citaat van: Bernardo op juni 13, 2025, 20:42:04
Heeft toch weinig met Cambuur supporter zijn te maken, maar er gewoon neutraal naar kijken, dan heeft hij geen ongelijk.
Als hij van te voren wist dat het voor Cambuur niet op te brengen was, waarom heeft hij dan voor de lening gestemd?

fred

Gemeenteraad Leeuwarden niet enthousiast voor extra miljoenen SC Cambuur
Nieuws Redactie

14 juni 2025

Cambuur
,
Gemeenteraad
,
Leeuwarden
,
Nieuws
,
Politiek
,
Stad
,
Tekst-TV-Cambuur
Gemeenteraad Leeuwarden niet enthousiast voor extra miljoenen SC Cambuur
Cambuurdirecteur Ard de Graaf en sponsor Pieter Kooi (rechts)
?Weinig enthousiasme bij raad om meer geld voor Cambuur?, kopt de Leeuwarder Courant zaterdag. SC Cambuur en sponsor Pieter Kooi vragen de gemeente Leeuwarden om een schenking van 4,5 miljoen euro.


Het plan ?Voorstel herfinanciering SC Cambuur? in het kort*.
Cambuur wil 10 miljoen binnen halen:
4,5 miljoen euro van de gemeente Leeuwarden
4,5 miljoen euro door o.a. meer certificaathouders, crowdfunding en een loterij
1 miljoen euro aan certificatenverkoop aan Pieter Kooi
Die 10 miljoen euro wil Cambuur gebruiken voor:
Het aflossen van een lening van de gemeente van 6 miljoen euro
Het aflossen van een deel (4 miljoen euro) van de lening van Pieter Kooi van 8 miljoen euro
Het levert beide partijen op:
Van de 7,5 miljoen euro die de gemeente apart heeft gezet voor de risico?s, gaat 4,5 naar Cambuur en kan 3 miljoen terug naar de algemene reserve van de gemeente
Dat levert Cambuur het volgende op:
Een besparing op de jaarlijkse rentelasten van 600.000 euro plus meerdere tonnen aan aflossing op de beide leningen
Dat levert de gemeente het volgende op:
De lening van 6 miljoen euro wordt direct terug betaald
De gemeente loopt geen enkel risico meer over de overblijvende lening van 14 miljoen euro
Wat overblijft is nog voor 18,5 miljoen euro aan leningen (14 aan de gemeente en 4,5 aan Kooi). Om het voor de gemeente aantrekkelijker te maken, zal Kooi garant staan voor de lening van de gemeente. Daardoor is Leeuwarden verzekerd dat het geld binnen zal komen en zit er voor de gemeente 0,0 risico meer aan.
* Bron: Omrop Frysl?n
Weinig enthousiasme
De LC heeft verschillende fracties in de Leeuwarder gemeenteraad om commentaar gevraagd en ontdekte weinig enthousiasme. Julie Bruijnincx van D66 is heel duidelijk: ?Voor D66 is dit een duidelijk nee. Ik vind het bizar dat het plan zo is opgesteld dat Cambuur de gemeente eigenlijk een plezier doet door de club 4,5 miljoen euro te geven.?  Bruijnink: ?We hebben net het sportbeleid voor de komende jaren vastgesteld. Er kan geen geld af voor een turnhal waar al jaren om wordt gevraagd. En ook geen extra geld voor de breedtesport. Dan kun je nu niet ineens geld vrijmaken voor Cambuur.?

Wieke Goudzwaard
Wieke Goudzwaard (CDA) schetst het dilemma voor de politiek: ?Als je dit niet doet, waar kom je dan uit. Je wilt de club behouden voor de stad, maar tegen welke kosten? Hoelang kan je dat nog maatschappelijk verantwoorden??
Wim Spoelman (GroenLinks) haalt de Liwwadder Blues van Piter Wilkens aan: ?Wy hewwe in oans stadsje un moai foetbalklupke, mar se winne noait gyn prizen en seker gyn kupke. Der mut elk jaar geld bij, ut is nyt te betalen. Nou ik sal dy wel s?ge, bij mij falt niks

Inferno-058

Even zonder een geelblauwe bril op. Logische reactie van de Gemeente...

Derkx R.H.

Citaat van: Inferno-058 op juni 14, 2025, 10:51:56
Even zonder een geelblauwe bril op. Logische reactie van de Gemeente...
Ze geven 4.5 miljoen(wat in eerste instantie was aangeboden) en raken daarmee de verantwoording van 20 miljoen kwijt. En kunnen met de reserveringen die gemoeid zijn met die 20 miljoen andere dingen doen...en daarnaast zijn alle politieke luitjes zo trots en pochen met het stadion alsof het hun grootste prestatie ooit was zonder een vinger uit te steken..(dit laatste is een onzinnige toevoeging van mijn kant maar wel de waarheid)

PePe

Plotseling hebben veel DKV'ers op X ook een (negatieve) mening over het plan van Kooi. Ze vergeten echter hoeveel ze destijds zelf zijn geholpen.

fred

Zie zelfs al nieuwe stadionnaam voorbij komen.....



















Skooi  :_schater

Stanley

Logische reactie van de gemeente: Maar Pieter Kooi is slimmer dan het gemiddelde raadslid.
Pieter kooi heeft door zijn steun aan Cambuur voor een enorme verbinding gezorgd binnen de Leeuwarder bevolking. Iedereen praat over Cambuur met het mooie stadion en is trots, in een tijd waar mensen door politieke  tegenstellingen steeds meer uit elkaar groeien.