Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Derkx R.H.

Citaat van: DayDreamer op juni 13, 2025, 15:06:38
Allemaal leuk en aardig dit, maar ik vraag me af of ze dit wel bij elkaar kunnen krijgen:

4,5 miljoen euro door o.a. meer certificaathouders, crowdfunding en een loterij
Die heeft Kooi al binnen...hier was hij al een tijdje mee bezig.

fred

Citaat van: Derkx R.H. op juni 13, 2025, 14:49:55
Dit vind ik een dolk in de rug van de mensen die keihard hebben gewerkt aan de realisatie van het stadion.
Ik waardeer de jarenlange inzet zeker.
Maar geld uitgeven wat er niet is, vind ik een gok en dus slecht beleid.
Ik mag dat vinden, daar is het een forum voor.
Wilde enkel benadrukken dat we zonder Kooi nergens waren geweest.

fred

Citaat van: Derkx R.H. op juni 13, 2025, 15:08:28
Die heeft Kooi al binnen...hier was hij al een tijdje mee bezig.
Als dit zo is, wederom een dikke pluim voor deze held.

michello

Kooi voorziet onzekere toekomst voor Cambuur zonder steun gemeente: "Vraag om meer geld is dan aannemelijk"
Andor Faber
Vandaag, 15:40 ? 6 minuten leestijd
Pieter Kooi in het nieuwe stadion toen het werd gebouwd
Pieter Kooi in het nieuwe stadion toen het werd gebouwd
? Omrop Frysl?n

Als de gemeenteraad van Leeuwarden SC Cambuur geen 4,5 miljoen euro geeft, is de kans groot dat de club in de toekomst opnieuw bij de gemeente zal aankloppen voor steun. Dat zegt ondernemer Pieter Kooi, die samen met de club een plan heeft opgesteld om de lasten van Cambuur te verlagen.
Dat plan is donderdag gedeeld met de gemeenteraad en lag al snel op straat. Cambuur vraagt de gemeente om 4,5 miljoen euro. In ruil daarvoor lost de club een van de twee gemeentelijke leningen af ?n wordt het risico op de andere lening bij de gemeente weggehaald.
De vraag is of de gemeenteraad bereid is mee te gaan in het plan van Kooi en Cambuur, en of ze de Leeuwarder voetbalclub met 4,5 miljoen euro wil steunen. Er leven veel vragen, waarop de initiatiefnemer van het plan probeert antwoord te geven.
Je hebt meer dan een halfjaar aan dit plan gewerkt, Pieter. Ben je blij met het eindresultaat?

Kooi: "Absoluut. Vooral omdat dit alleen maar winnaars oplevert. Voor mijzelf ook, want ik bouw mijn risico af doordat ik een uitgeleend bedrag terugkrijg. Dat scheelt mij op de lange termijn geld, gezien de koopkracht en de inflatie."
Als je als gemeente volledig uit het risico kunt stappen van een betaald voetbalorganisatie in de stad, dan mag je zelf ook de handjes dichtknijpen.
Initiatiefnemer Pieter Kooi

"Voor Cambuur betekent het dat de club 10 miljoen euro minder aan schulden heeft. En de druk van rente en aflossing neemt af, waardoor Cambuur op een gezonde manier kan doorgroeien."
"Voor de gemeente betekent het dat er voor 20 miljoen euro aan risico van tafel gaat. Dat is niet niks. Als je als gemeente volledig uit het risico kunt stappen van een betaald voetbalorganisatie in de stad, dan mag je zelf ook de handjes dichtknijpen."
Maar waarom moet er geld van de gemeente naar Cambuur? Dat is toch niet de verantwoordelijkheid van de inwoners van Leeuwarden?

Kooi: "Ik denk dat de inwoners van Leeuwarden het niet moeten zien als een uitgave, maar als een investering in een gigantisch zakelijk netwerk met werkgelegenheid en alles wat daarbij hoort voor de stad."
De laatste wedstrijd van SC Cambuur in het Kooi Stadion was in de play-offs tegen FC Den Bosch
De laatste wedstrijd van SC Cambuur in het Kooi Stadion was in de play-offs tegen FC Den Bosch
? Dijks Media
"De gemeente loopt met dit plan 20 miljoen euro minder risico. Dat gaat naar nul. En als dat risico verdwijnt, mag daar ook best iets tegenover staan."
"Het hele stadion heeft bij elkaar 67 miljoen euro gekost. Als de gemeente dan 4,5 miljoen heeft bijgedragen, is dat een 'koopje' voor zo'n prachtig project. Firda heeft er een mooie plek, er zijn supermarkten, het WTC-gebied is ontwikkeld en bij het Cambuurplein komen 600 woningen. Daar heeft de gemeente al aan verdiend, en dat is mede mogelijk gemaakt door het nieuwe stadion."

De rekensom in het kort
Cambuur wil 10 miljoen euro ophalen:
4,5 miljoen euro van de gemeente Leeuwarden
4,5 miljoen euro via o.a. meer certificaathouders, crowdfunding en een loterij
1 miljoen euro aan certificaatverkoop aan Pieter Kooi
Die 10 miljoen euro wil Cambuur gebruiken voor:
Het aflossen van een lening van 6 miljoen euro van de gemeente
Het aflossen van een deel (4 miljoen euro) van de lening van Pieter Kooi van in totaal 8 miljoen euro
Dat levert beide partijen het volgende op:
Van de 7,5 miljoen euro die de gemeente had gereserveerd voor risico's, gaat 4,5 miljoen naar Cambuur en kan 3 miljoen terug naar de algemene reserve van de gemeente
Wat dit Cambuur oplevert:
Een besparing op de jaarlijkse rentelasten van 600.000 euro plus enkele tonnen aan aflossing op beide leningen
Wat dit de gemeente oplevert:
De lening van 6 miljoen euro wordt direct terugbetaald
De gemeente loopt geen enkel risico meer over de resterende lening van 14 miljoen euro

Als ik zeg dat Cambuur zijn hand ophoudt bij de gemeente, wat zeg jij dan?

Kooi: "Dat vind ik een flauwe opmerking. Kijk eens wat je ervoor terugkrijgt. Als ik het vergelijk met andere tijdelijke projecten, zoals wat er nu op het Oldehoofsterkerkhof staat (kunstproject Bouwurk, red.) en welke bedragen daar tegenover staan... Hier gaat het om een project voor de komende 40 jaar."
"Ik verbind me ook voor 40 jaar aan de stad en aan Cambuur, doordat ik het risico op de lening van 14 miljoen euro overneem. En daarmee mogen ze ook de handjes dichtknijpen."

De gemeenteraad van Leeuwarden zei bij het verstrekken van de tweede lening dat het de laatste keer zou zijn dat Cambuur werd gesteund. Ben je niet bang dat ze dit plan wegstemmen?

Kooi: "Ik niet. Ik heb heel veel vertrouwen in de deskundigheid van de gemeenteraad en ik ben ervan overtuigd dat ze dit zien als een kans. Sterker nog: ik zou het echt een gemiste kans vinden als je deze laat liggen."
Het Kooi Stadion
Het Kooi Stadion
? Dijks Media

Cambuur moet zelf ook 4,5 miljoen euro binnenhalen voor 1 november. Dat is al over ruim vier maanden. Is dat realistisch?

Kooi: "Ja, anders hadden we het niet opgeschreven. Daar zit wel een flinke uitdaging in, maar de druk moet er ook een beetje op. Je moet nu niet meer lullen, want het stadion staat er nu en het is prachtig. Nu is het zaak vol gas te geven om die schulden te verlagen.

Om die 4,5 miljoen euro binnen te halen, willen jullie een crowdfunding doen. En een loterij. En meer certificaten verkopen voor 1.000 euro per stuk. Kun je daarmee zoveel binnenhalen?

Kooi: "Vergelijk het met Sankt Pauli in Duitsland. Daar hebben ze 27 miljoen euro opgehaald via een crowdfunding. Zo zijn er meer voorbeelden. Dat zullen we nu ook moeten waarmaken. Het zal nu moeten blijken of Cambuur echt een brede volksclub is. Als je met z'n allen ervoor zorgt dat die 4,5 miljoen bij elkaar komt, dan heb je het fundament volledig liggen."

Hebben jullie al iets van die 4,5 miljoen binnen? Of moet jullie nog op 0 beginnen?

Kooi: "Je dacht toch niet dat ik helemaal gek ben? Dat is mijn antwoord. Natuurlijk zijn er wel toezeggingen, maar er is ook nog een weg te gaan."
Cambuurdirecteur Ard de Graaf (links) met Pieter Kooi (rechts)
Cambuurdirecteur Ard de Graaf (links) met Pieter Kooi (rechts)
? Omrop Frysl?n, Arjen Bosselaar

Haalt dit plan het niet, dan zit de club met jaarlijkse lasten van boven de twee miljoen. Dat is enorm veel. Zijn er grote fouten gemaakt bij de bouw van het stadion en met name bij het doorrekenen van de jaarlijkse kosten?

Kooi: "Of het nu wel of niet zo is, ik kan er niet zoveel mee. Dit is de situatie en daar moeten we het mee doen. Er zijn door de tijd heen zaken veranderd. Er zijn diverse ontwikkelaars geweest, het is een heel andere tijd qua economie en oorlogen in de wereld. Kijk maar hoe de huizenprijzen over de kop zijn gegaan."
De bouw van het nieuwe Kooi Stadion zorgt voor hoge lasten bij Cambuur
De bouw van het nieuwe Kooi Stadion zorgt voor hoge lasten bij Cambuur
? Dijks Media
"Als je dit nu niet voor elkaar krijgt, moeten de gemeente en ik er serieus rekening mee houden dat de vraag van Cambuur toch nog terugkomt dat ze het zo niet redden. Dat die vraag om geld nog eens komt, is dan aannemelijk."
"Dus dit is de ultieme kans. Grijp deze hand nu aan, alsjeblieft. Er is een ondernemer die zo zijn nek uitsteekt voor een voetbalclub, zonder eigenaar te willen zijn of zonder machtsvertoon, niets."
Het is niet alleen maar graaien, graaien, graaien.
Pieter Kooi investeert voor 4,5 miljoen in Cambuur

Je zei in de Sportcast in september vorig jaar dat je niets meer aan Cambuur zou geven, want: "Ik ben gekke Henkie niet". Daarna heb je toch weer twee miljoen geleend en voor bijna een miljoen certificaten gekocht. Ben je dus 'gekke Henkie' wel?

Kooi: "Ik geloof dat je best iets kunt delen in de wereld. Ik heb met mijn bedrijf Kooi een prachtige transactie gemaakt en op dezelfde dag heb ik besloten dat ik iets na wil laten aan de samenleving. Het is niet alleen maar graaien, graaien."
"Als het hele plan rond is, heb ik totaal 4,5 miljoen euro bijgedragen aan dit project. Ik vind het mooi om te zien hoe de gemeenschap ervan kan genieten. Gisteren had ik de burgemeester aan de telefoon en die zegt dan hoe blij hij met mij is en wat een ontzettend mooi stadion we hebben. Dat is toch mooi? Meer is het voor mij ook niet."
Leeuwarder burgemeester Sybrand Buma in het Kooi Stadion
Leeuwarder burgemeester Sybrand Buma in het Kooi Stadion
? Dijks Media
"Ik was gisteren in het oude stadion, waar vrijwilligers de laatste restanten aan het opruimen waren. We hebben een Cornetto gegeten en even gekeuveld over het oude Cambuurplein. Allemaal met een traantje in de ogen. Maar wat hebben we er iets moois voor teruggekregen. Dan denk ik: mooi dat ik daar ook een stukje aan heb bijgedragen."

Bernardo

Wel heel optimistisch van Kooi allemaal, ik moet het nog maar zien of de gemeente hier mee akkoord gaat.

michello

Misschien was er een andere gek opgestaan, maar het lijkt me duidelijk dat er zonder Kooi geen Cambuur zou zijn zoals het er nu is.

Galdiano

Citaat van: DayDreamer op juni 13, 2025, 15:06:38
Allemaal leuk en aardig dit, maar ik vraag me af of ze dit wel bij elkaar kunnen krijgen:

4,5 miljoen euro door o.a. meer certificaathouders, crowdfunding en een loterij

Kooij heeft al meermaals aangegeven te lobbyen in zijn netwerk.
Daar is hij allang mee bezig geweest, en dit komt niet voor niets op dit moment.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Poetser

Citaat van: michello op juni 13, 2025, 17:16:45
Misschien was er een andere gek opgestaan, maar het lijkt me duidelijk dat er zonder Kooi geen Cambuur zou zijn zoals het er nu is.

Dat geldt voor heel veel clubs zonder suikeroompje. Koester het nou maar.

NRG

Citaat van: fred op juni 13, 2025, 16:06:56
Ik waardeer de jarenlange inzet zeker.
Maar geld uitgeven wat er niet is, vind ik een gok en dus slecht beleid.
Ik mag dat vinden, daar is het een forum voor.
Wilde enkel benadrukken dat we zonder Kooi nergens waren geweest.

Je mag dat zeker vinden. Maar vergeet niet dat het oude stadion ?op? was. Zonder nieuw stadion was het op niet al te lange termijn over geweest met betaald voetbal in Leeuwarden. Dus die gok was waarschijnlijk noodgedwongen. En niemand had voorzien dat bouwkosten op zo?n korte termijn zo zouden stijgen.

Bernardo

Raadsleden Leeuwarden verbaasd over vraag om miljoenen euro?s door SC Cambuur: ?Sta niet te juichen?
2025-06-13 18:13

Raadsleden in Leeuwarden staan nog niet te trappelen om 4,5 miljoen euro naar SC Cambuur over te maken. De club en sponsor Pieter Kooi kwamen donderdag met een plan naar de gemeente om de lasten omlaag te brengen.

Raadsleden in Leeuwarden staan nog niet te trappelen om 4,5 miljoen euro naar SC Cambuur over te maken. De club en sponsor Pieter Kooi kwamen donderdag met een plan naar de gemeente om de lasten omlaag te brengen.

Kort samengevat komt het op het volgende neer. De gemeente schenkt Cambuur 4,5 miljoen euro en in ruil daarvoor wordt het risico dat de gemeente loopt met verstrekte leningen een stuk kleiner. Niet alleen de gemeente zou de beurs moeten trekken, ook ondernemer Pieter Kooi legt geld op tafel en zal garant staan voor een deel van de leningen.

De club zal ook op andere manieren geld proberen binnen te halen. Volgens Cambuur en Kooi een win-win situatie: de lasten van Cambuur gaan omlaag en het risico voor de gemeente ook.

,,Ik was best wel verrast?, zegt Otto van der Gali?n van Lijst058. ,,En ik sta niet te juichen.? Van der Gali?n herinnert zich de debatten die voorafgingen aan de toekenning van twee leningen: 14 miljoen voor het bouwen van het stadion in 2021 en 6 miljoen voor de afbouw in 2024. ,,Ik heb toen voorspeld dat de lasten voor de club niet te dragen zouden zijn. En ik snap dat de club en Pieter Kooi nu de lasten naar beneden willen brengen, maar ze zijn de leningen wel zelf aangegaan.?

Ook Marcel Visser van de VVD loopt niet over van enthousiasme om 4,5 miljoen aan Cambuur te geven. ,,De VVD gaat niet zonder meer mee met het verzoek. Cambuur zou de lasten kunnen dragen en niet meer om geld vragen. Dat was de teneur tijdens de gesprekken voor de laatste lening, die van 6 miljoen. Dus het is niet opportuun om nu om geld te vragen.?

Zo denken alle raadsleden er ongeveer over, zowel die van de oppositie als van de coalitie. ,,Ik dacht dat Cambuur gezegd had dat ze niet meer met vragen om geld terug zouden komen. Dus ja, dit verbaast me?, zegt Wim Spoelman van GroenLinks. ,,In 2021 wilde de gemeente 4,5 miljoen geven aan de club. Toen kwamen ze bij Cambuur zelf met het idee om in plaats daarvan een lening te willen van 14 miljoen. En nu willen ze het ineens allebei.?

Spoelman haalt een nummer aan van Piter Wilkens, de Liwwadder Blues. ,,Wij hewwe in oans stadsje un moai foetbalklupke, mar se winne noait gyn prizen en en seker gyn kupke. Der mut elk jaar geld bij, ut is nyt te betalen. Nou ik sal dy wel s?ge, bij mij falt niks te halen.?

,,Dat ze het verpakt hebben als kans voor de gemeente vind ik wel briljant?, stelt Wieke Goudzwaard van het CDA. Ze schetst daarmee meteen het dilemma voor de politiek. ,,Als je dit niet doet, waar kom je dan uit. Je wilt de club behouden voor de stad, maar tegen welke kosten? Hoe lang kan je dat nog maatschappelijk verantwoorden??

Ik heb nog wel een tijdje nodig voor ik hier een kans voor de gemeente in zie
De gemeenteraad praat er pas na de zomer over, op een moment dat de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 in zicht zijn. ,,Ik heb nog wel een tijdje nodig voor ik hier een kans voor de gemeente in zie?, besluit Goudzwaard.

,,Voor D66 is dit een duidelijk nee?, stelt Julie Bruijnincx. ,,Ik vind het bizar dat het plan zo is opgesteld dat Cambuur de gemeente eigenlijk een plezier doet door de club 4,5 miljoen euro te geven.? Volgens de club neemt met zo?n gift het risico voor de gemeente af, omdat Cambuur dan minder moeite zou hebben de lasten van de resterende lening te dragen.

,,We hebben net het sportbeleid voor de komende jaren vastgesteld. Er kan geen geld af voor een turnhal waar al jaren om wordt gevraagd. En ook geen extra geld voor de breedtesport. Dan kan je nu niet ineens geld vrijmaken voor Cambuur.?

Wethouder Hein de Haan houdt zich op de vlakte. ,,We hebben het plan net binnen, we willen als college zicht krijgen op de hele financi?le situatie van de club en ik ga nu nog geen oordeel geven.?

Ard de Graaf, directeur van Cambuur
,,We hebben met Pieter Kooi een financier gevonden die de risico?s van de gemeente voor langere tijd wil overnemen, zodat Cambuur een gezondere club kan worden. Voor zowel de club, de gemeente als de financier moet het beter worden. En dat wordt het met dit voorstel.?

,,Het is een herfinanciering, waarbij we ook proberen een deel van het risico voor de gemeente weg te nemen. Als directie hebben wij de raak om een gezondere club te cre?ren, de lasten naar beneden te krijgen. En daarbij vragen we om 4,5 miljoen euro, waardoor het risico voor de gemeente minder groot wordt en deels naar Pieter Kooi gaat.?

,,Dit is wat anders dan een extra steunaanvraag. Het is een plan om uiteindelijk de huisvestingslasten naar beneden te krijgen. Als het nee is, dan moeten we het er mee doen.?

,,Bestaanszekerheid van de club is niet aan de orde. Afgelopen jaar hebben we in een niet afgebouwd stadion gespeeld en hadden we ook het oude stadion nog. Daar hebben we veel extra kosten voor moeten maken. Dat heeft wel een tik op de liquiditeit gegeven, maar dat staat los van de exploitatie.?

,,Als de gemeente niet akkoord gaat, duurt het langer voordat we op het gewenste sportieve niveau komen.?

Lore

Citaat van: papier op juni 13, 2025, 14:46:51
Oneens, door de ?zure appel? heenbijten. Kooi doet goede dingen voor ons, maar je moet niet afhankelijk worden van een individu. Dat hebben we bij Riedstra ook gezien.

Wat een held is Pieter. Ik ben helemaal met je eens dat je niet afhankelijk moet zijn van 1 persoon. Maar hij dicht geen gaten. Hij zorgt ervoor dat er structureel geld beschikbaar komt.

Als hem dit lukt is hij een van de belangrijkste mensen voor Cambuur ooit.

Derkx R.H.

Citaat van: Bernardo op juni 13, 2025, 18:54:22
Raadsleden Leeuwarden verbaasd over vraag om miljoenen euro?s door SC Cambuur: ?Sta niet te juichen?
2025-06-13 18:13

Kort samengevat komt het op het volgende neer. De gemeente schenkt Cambuur 4,5 miljoen euro en in ruil daarvoor wordt het risico dat de gemeente loopt met verstrekte leningen een stuk kleiner. Niet alleen de gemeente zou de beurs moeten trekken, ook ondernemer Pieter Kooi legt geld op tafel en zal garant staan voor een deel van de leningen.

De club zal ook op andere manieren geld proberen binnen te halen. Volgens Cambuur en Kooi een win-win situatie: de lasten van Cambuur gaan omlaag en het risico voor de gemeente ook.

,,Ik was best wel verrast?, zegt Otto van der Gali?n van Lijst058. ,,En ik sta niet te juichen.? Van der Gali?n herinnert zich de debatten die voorafgingen aan de toekenning van twee leningen: 14 miljoen voor het bouwen van het stadion in 2021 en 6 miljoen voor de afbouw in 2024. ,,Ik heb toen voorspeld dat de lasten voor de club niet te dragen zouden zijn. En ik snap dat de club en Pieter Kooi nu de lasten naar beneden willen brengen, maar ze zijn de leningen wel zelf aangegaan.?

Ook Marcel Visser van de VVD loopt niet over van enthousiasme om 4,5 miljoen aan Cambuur te geven. ,,De VVD gaat niet zonder meer mee met het verzoek. Cambuur zou de lasten kunnen dragen en niet meer om geld vragen. Dat was de teneur tijdens de gesprekken voor de laatste lening, die van 6 miljoen. Dus het is niet opportuun om nu om geld te vragen.?

Zo denken alle raadsleden er ongeveer over, zowel die van de oppositie als van de coalitie. ,,Ik dacht dat Cambuur gezegd had dat ze niet meer met vragen om geld terug zouden komen. Dus ja, dit verbaast me?, zegt Wim Spoelman van GroenLinks. ,,In 2021 wilde de gemeente 4,5 miljoen geven aan de club. Toen kwamen ze bij Cambuur zelf met het idee om in plaats daarvan een lening te willen van 14 miljoen. En nu willen ze het ineens allebei.?

Spoelman haalt een nummer aan van Piter Wilkens, de Liwwadder Blues. ,,Wij hewwe in oans stadsje un moai foetbalklupke, mar se winne noait gyn prizen en en seker gyn kupke. Der mut elk jaar geld bij, ut is nyt te betalen. Nou ik sal dy wel s?ge, bij mij falt niks te halen.?

,,Dat ze het verpakt hebben als kans voor de gemeente vind ik wel briljant?, stelt Wieke Goudzwaard van het CDA. Ze schetst daarmee meteen het dilemma voor de politiek. ,,Als je dit niet doet, waar kom je dan uit. Je wilt de club behouden voor de stad, maar tegen welke kosten? Hoe lang kan je dat nog maatschappelijk verantwoorden??

Ik heb nog wel een tijdje nodig voor ik hier een kans voor de gemeente in zie
De gemeenteraad praat er pas na de zomer over, op een moment dat de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 in zicht zijn. ,,Ik heb nog wel een tijdje nodig voor ik hier een kans voor de gemeente in zie?, besluit Goudzwaard.

,,Voor D66 is dit een duidelijk nee?, stelt Julie Bruijnincx. ,,Ik vind het bizar dat het plan zo is opgesteld dat Cambuur de gemeente eigenlijk een plezier doet door de club 4,5 miljoen euro te geven.? Volgens de club neemt met zo?n gift het risico voor de gemeente af, omdat Cambuur dan minder moeite zou hebben de lasten van de resterende lening te dragen.

,,We hebben net het sportbeleid voor de komende jaren vastgesteld. Er kan geen geld af voor een turnhal waar al jaren om wordt gevraagd. En ook geen extra geld voor de breedtesport. Dan kan je nu niet ineens geld vrijmaken voor Cambuur.?

Wethouder Hein de Haan houdt zich op de vlakte. ,,We hebben het plan net binnen, we willen als college zicht krijgen op de hele financi?le situatie van de club en ik ga nu nog geen oordeel geven.?

Ard de Graaf, directeur van Cambuur
,,We hebben met Pieter Kooi een financier gevonden die de risico?s van de gemeente voor langere tijd wil overnemen, zodat Cambuur een gezondere club kan worden. Voor zowel de club, de gemeente als de financier moet het beter worden. En dat wordt het met dit voorstel.?

,,Het is een herfinanciering, waarbij we ook proberen een deel van het risico voor de gemeente weg te nemen. Als directie hebben wij de raak om een gezondere club te cre?ren, de lasten naar beneden te krijgen. En daarbij vragen we om 4,5 miljoen euro, waardoor het risico voor de gemeente minder groot wordt en deels naar Pieter Kooi gaat.?

,,Dit is wat anders dan een extra steunaanvraag. Het is een plan om uiteindelijk de huisvestingslasten naar beneden te krijgen. Als het nee is, dan moeten we het er mee doen.?

,,Bestaanszekerheid van de club is niet aan de orde. Afgelopen jaar hebben we in een niet afgebouwd stadion gespeeld en hadden we ook het oude stadion nog. Daar hebben we veel extra kosten voor moeten maken. Dat heeft wel een tik op de liquiditeit gegeven, maar dat staat los van de exploitatie.?

,,Als de gemeente niet akkoord gaat, duurt het langer voordat we op het gewenste sportieve niveau komen.?
En dat noemt zich een Cambuur supporter, mijn stem(en van mijn omgeving is ie kwijt) #clown

oscarsielstra

Politiek heeft hier gelijk.
Cambuur is zelf de leningen aangegaan, met een rentelast van ?600.000 per jaar.
Als je dan als Cambuur denkt nog eens gift te krijgen van 4,5 miljoen .. omgekeerde wereld.
Met deze lasten is het op voorhand al duidelijk dat het erg moeilijk wordt om een goede begroting te maken.
Hoe je zaken dan ook beziet, zijn de leningen ondoordacht gepland op de lopende begroting.

Financieel beleid
Uit betrouwbare bron weet ik dat commissarissen al moeilijk inzicht kregen in de lopende rekening van de club.
Dit speelt al tijden. Tel hierbij op de btw affaire, geen scoreborden, geen geld voor afbouw etc etc.

Nu wordt de stap genomen naar de gemeente om de zeer slechte afspraken te "herstructureren".
Het wordt verkocht als minder risico voor de gemeente  :devil
Eigenlijk zeg je : als het stuk gaat kan je naar de centen fluiten .. gemeente.
Onderliggende probleem is voor mij duidelijk ... liquiditeitsproblemen, en daardoor moeten spelers vertrekken.
Ook de verlenging van Diemers zal hier mee te maken hebben.

Dit is gewoon zeer slecht financieel beleid.
Hulde voor Pieter dat hij de handschoen oppakt.

Bernardo

Citaat van: Derkx R.H. op juni 13, 2025, 19:22:30
En dat noemt zich een Cambuur supporter, mijn stem(en van mijn omgeving is ie kwijt) #clown

Heeft toch weinig met Cambuur supporter zijn te maken, maar er gewoon neutraal naar kijken, dan heeft hij geen ongelijk.

Noordcambuur

We moeten afwachten wat er gaat gebeuren  :)