Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Derkx R.H.

Citaat van: papier op juni 13, 2025, 10:17:02
Op het moment dat Cambuur 20 miljoen van de gemeente heeft geleend en daarover een percentage rente moeten betalen dan verdienen ze natuurlijk wel aan de lening. Dat is overigens het goedrecht van de gemeente en Cambuur mag de gemeente dankbaar zijn dat de gemeente z'n nek uitsteekt voor de club. Het zou in mijn ogen schandalig zijn als er nu ook nog een gift van 4.5 miljoen Euro naar de club zou gaan. Als je kijkt naar de cijfers van de afgelopen jaren dan is Cambuur in staat om fatsoenlijk financieel beleid te voeren. Zoals gezegd zijn de lasten hoger dan verwacht en gaat dat ergens pijn doen. Het lijkt mij niet meer dan fair dat de club deze pijn op sportief vlak draagt. Ondanks die last denk ik dat het nog steeds een goed financieel verhaal is waarbij alleen de duur van aflossen en sportieve groei langer is dan verwacht. Ik zou het zeker niet toejuichen dat een gemeente als Leeuwarden waar veel urgentere problemen zijn een bedrijf geld gaat geven. Hoewel ik geen inwoner van Leeuwarden ben heb ik op dit forum begrepen dat de openbare ook wel wat geld kan gebruiken, en ik denk dat er wel wat meer betere doelen zijn dan deze voetbalclub.
Beter laten informeren of inlezen. Dit is win win voor alle partijen...

papier

Citaat van: Derkx R.H. op juni 13, 2025, 10:30:36
Beter laten informeren of inlezen. Dit is win win voor alle partijen...

Het argument dat wordt gebruikt om een 'win' te beschrijven voor de gemeente weegt in mijn ogen niet op tegen de 'min' van de gemeente ? 4.5 miljoen euro. Onderaan de streep gaat het hier om 2 partijen, Cambuur en de gemeente. Dat is niet veel anders dan wanneer ik naar de bank zou gaan om te zeggen doe m'n hypotheek maar door 2 want dan heb ik meer ademruimte en neemt mijn kredietwaardigheid tov de dan nog openstaande hypotheekschuld toe. Zou mooi zijn voor mijn als individu/Cambuur als bedrijf dat een andere partij hier in zou trappen maar alsjeblieft niet met gemeenschapsgeld. De gemeente heeft Cambuur al ruim voldoende geholpen en tegemoet gekomen in de afgelopen decennia.

oost

Citaat van: papier op juni 13, 2025, 12:23:35
Het argument dat wordt gebruikt om een 'win' te beschrijven voor de gemeente weegt in mijn ogen niet op tegen de 'min' van de gemeente ? 4.5 miljoen euro. Onderaan de streep gaat het hier om 2 partijen, Cambuur en de gemeente. Dat is niet veel anders dan wanneer ik naar de bank zou gaan om te zeggen doe m'n hypotheek maar door 2 want dan heb ik meer ademruimte en neemt mijn kredietwaardigheid tov de dan nog openstaande hypotheekschuld toe. Zou mooi zijn voor mijn als individu/Cambuur als bedrijf dat een andere partij hier in zou trappen maar alsjeblieft niet met gemeenschapsgeld. De gemeente heeft Cambuur al ruim voldoende geholpen en tegemoet gekomen in de afgelopen decennia.

Zolang de gemeente nog genoeg geld heeft voor onzin projecten zoals het groener maken bij het beursplein en de zwervers hangplek op de waag kunnen ze ook de club te gemoed komen

NRG

Citaat van: oost op juni 13, 2025, 12:52:45
Zolang de gemeente nog genoeg geld heeft voor onzin projecten zoals het groener maken bij het beursplein en de zwervers hangplek op de waag kunnen ze ook de club te gemoed komen


Onzin natuurlijk. Dat zijn zaken die totaal los van elkaar staan. Persoonlijk vind ik dat de gemeente Leeuwarden al heel veel voor Cambuur heeft gedaan. Een nee op dit plan vanuit de gemeente moet je dan ook respecteren. Een ja zou fantastisch zijn.

oost

Citaat van: NRG op juni 13, 2025, 12:56:42

Onzin natuurlijk. Dat zijn zaken die totaal los van elkaar staan. Persoonlijk vind ik dat de gemeente Leeuwarden al heel veel voor Cambuur heeft gedaan. Een nee op dit plan vanuit de gemeente moet je dan ook respecteren. Een ja zou fantastisch zijn.

Is natuurlijk klein beetje gechargeerd :zweep

Derkx R.H.

#920
De rekensom in het kort:

Cambuur wil 10 miljoen binnen halen:

4,5 miljoen euro van de gemeente Leeuwarden
4,5 miljoen euro door o.a. meer certificaathouders, crowdfunding en een loterij
1 miljoen euro aan certificatenverkoop aan Pieter Kooi

Die 10 miljoen euro wil Cambuur gebruiken voor:

Het aflossen van een lening van de gemeente van 6 miljoen euro
Het aflossen van een deel (4 miljoen euro) van de lening van Pieter Kooi fan 8 miljoen euro

Het levert beide partijen op:
Van de 7,5 miljoen euro die de gemeente apart heeft gezet voor de risico's, gaat 4,5 naar Cambuur en kan 3 miljoen terug naar de algemene reserve van de gemeente


Dat levert Cambuur het volgende op:
Een besparing op de jaarlijkse rentelasten van 600.000 euro plus meerdere tonnen aan aflossing op de beide leningen

Dat levert de gemeente het volgende op:
De lening van 6 miljoen euro wordt direct terug betaald
De gemeente loopt geen enkel risico meer over de overblijvende lening van 14 miljoen euro

fred

Het hele stadion is eigenlijk slecht beleid. Ok door die corona toestand is het wat duurder geworden.
Maar als we niet op de knie?n bij Kooi hadden gegaan, had er niet een rol pleepapier gehangen en had er nu een casco stadion gestaan.
Het is een enorme gok geweest. Ook dat met die BTW blijf ik een raar verhaal vinden.
Verkoop de hut gewoon aan Pieter en huur het voor een goede prijs.
Oh wat mogen we Pieter op onze blote knieen danken.

:0= En nu naar die beloofde gouden bergen
#cambuurkomteraan  |:)

papier

Citaat van: fred op juni 13, 2025, 14:38:56
Het hele stadion is eigenlijk slecht beleid. Ok door die corona toestand is het wat duurder geworden.
Maar als we niet op de knie?n bij Kooi hadden gegaan, had er niet een rol pleepapier gehangen en had er nu een casco stadion gestaan.
Het is een enorme gok geweest. Ook dat met die BTW blijf ik een raar verhaal vinden.
Verkoop de hut gewoon aan Pieter en huur het voor een goede prijs.
Oh wat mogen we Pieter op onze blote knieen danken.

:0= En nu naar die beloofde gouden bergen
#cambuurkomteraan  |:)

Oneens, door de ?zure appel? heenbijten. Kooi doet goede dingen voor ons, maar je moet niet afhankelijk worden van een individu. Dat hebben we bij Riedstra ook gezien.


oscarsielstra

#923
Citaat van: oscarsielstra op mei 28, 2025, 19:35:37
Even gekeken, bijv. een meevaller van Nieling van ? 1.000.000 zou de rentelast enorm naar beneden brengen = meer investeren in de spelersgroep.
Ik vind het rentepercentage eigen ongehoord hoog voor Cambuur (6%) ... zal wel risico opslag zijn.

In navolging op de post(in nieuwe spelers), is me nu (roep naar gemeente) wel duidelijk dat Cambuur deze rentelasten altijd al moeilijk kon dragen.
Ik vond het al absurd dat er voor de lening van 6 miljoen getekend is.
Lijkt er nu onderhand meer op, dat ze de gemeente hebben gepootje haakt.

Teken voor een lening die je moeiljjk/net kan terug betalen ... wie komt je redden ..
De nu voorgestelde oplossing, is een oplossing die er alles van heeft... dat deze al was uitgedacht.
Iets met een vinger, daarna de hele hand,  of anders gezegd ..
Laat je ons failliet gaan, ben je toch al je geld kwijt... iets met .. mes op de keel..

Zie hier ook de drang om een aantal belangrijke spelers te verkopen.
Om zo iets aan de liquiditeit te doen.
Zelf vind ik dit erg slecht financieel beleid vanuit cambuur.

Conclusie voor mij is dat veel mooi weer is gespeeld, maar onderhand de waarheid naar boven komt.

papier

Citaat van: Derkx R.H. op juni 13, 2025, 14:37:50
De rekensom in het kort:

Cambuur wil 10 miljoen binnen halen:

4,5 miljoen euro van de gemeente Leeuwarden
4,5 miljoen euro door o.a. meer certificaathouders, crowdfunding en een loterij
1 miljoen euro aan certificatenverkoop aan Pieter Kooi

Die 10 miljoen euro wil Cambuur gebruiken voor:

Het aflossen van een lening van de gemeente van 6 miljoen euro
Het aflossen van een deel (4 miljoen euro) van de lening van Pieter Kooi fan 8 miljoen euro

Het levert beide partijen op:
Van de 7,5 miljoen euro die de gemeente apart heeft gezet voor de risico's, gaat 4,5 naar Cambuur en kan 3 miljoen terug naar de algemene reserve van de gemeente


Dat levert Cambuur het volgende op:
Een besparing op de jaarlijkse rentelasten van 600.000 euro plus meerdere tonnen aan aflossing op de beide leningen

Dat levert de gemeente het volgende op:
De lening van 6 miljoen euro wordt direct terug betaald
De gemeente loopt geen enkel risico meer over de overblijvende lening van 14 miljoen euro


Zolang Cambuur een lening heeft bij de gemeente, loopt de gemeente het risico dat deze niet wordt afgelost. Dat risico kunnen jij en ik nemen met ons eigen geld maar niet meer met gemeenschapsgeld. Daarvoor hebben ze al voldoende gedaan ikv maatschappelijk belang want dat ziet iedereen ook wel. Lening prima gift absoluut niet.

Derkx R.H.

Citaat van: fred op juni 13, 2025, 14:38:56
Het hele stadion is eigenlijk slecht beleid. Ok door die corona toestand is het wat duurder geworden.
Maar als we niet op de knie?n bij Kooi hadden gegaan, had er niet een rol pleepapier gehangen en had er nu een casco stadion gestaan.
Het is een enorme gok geweest. Ook dat met die BTW blijf ik een raar verhaal vinden.
Verkoop de hut gewoon aan Pieter en huur het voor een goede prijs.
Oh wat mogen we Pieter op onze blote knieen danken.

:0= En nu naar die beloofde gouden bergen
#cambuurkomteraan  |:)
Dit vind ik een dolk in de rug van de mensen die keihard hebben gewerkt aan de realisatie van het stadion.

Derkx R.H.

Citaat van: papier op juni 13, 2025, 14:48:33
Zolang Cambuur een lening heeft bij de gemeente, loopt de gemeente het risico dat deze niet wordt afgelost. Dat risico kunnen jij en ik nemen met ons eigen geld maar niet meer met gemeenschapsgeld. Daarvoor hebben ze al voldoende gedaan ikv maatschappelijk belang want dat ziet iedereen ook wel. Lening prima gift absoluut niet.
Voor die lening staat Pieter Kooi garant...

papier

Citaat van: oscarsielstra op juni 13, 2025, 14:47:28
Zelf vind ik dit erg slecht financieel beleid vanuit cambuur.

Conclusie voor mij is dat veel mooi weer is gespeeld, maar onderhand de waarheid naar boven komt.

Eens. Maar of er opzet in het spel zit betwijfel ik. Eerder een wet van Murphy.

Bankzitter

Zonder stadion was er geen Cambuur meet.
En de gemeente heeft er een mooie lap grond bij nu.

DayDreamer

Citaat van: Derkx R.H. op juni 13, 2025, 14:37:50
De rekensom in het kort:

Cambuur wil 10 miljoen binnen halen:

4,5 miljoen euro van de gemeente Leeuwarden
4,5 miljoen euro door o.a. meer certificaathouders, crowdfunding en een loterij
1 miljoen euro aan certificatenverkoop aan Pieter Kooi

Die 10 miljoen euro wil Cambuur gebruiken voor:

Het aflossen van een lening van de gemeente van 6 miljoen euro
Het aflossen van een deel (4 miljoen euro) van de lening van Pieter Kooi fan 8 miljoen euro

Het levert beide partijen op:
Van de 7,5 miljoen euro die de gemeente apart heeft gezet voor de risico's, gaat 4,5 naar Cambuur en kan 3 miljoen terug naar de algemene reserve van de gemeente


Dat levert Cambuur het volgende op:
Een besparing op de jaarlijkse rentelasten van 600.000 euro plus meerdere tonnen aan aflossing op de beide leningen

Dat levert de gemeente het volgende op:
De lening van 6 miljoen euro wordt direct terug betaald
De gemeente loopt geen enkel risico meer over de overblijvende lening van 14 miljoen euro


Allemaal leuk en aardig dit, maar ik vraag me af of ze dit wel bij elkaar kunnen krijgen:

4,5 miljoen euro door o.a. meer certificaathouders, crowdfunding en een loterij