Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Chipke, januari 22, 2013, 15:51:44

Vorige topic - Volgende topic

Nightmarelwd

Wanneer hij ons dit seizoenen wederom in de Eredivisie houdt dan mag hij van mij een standbeeld krijgen.

Eerste seizoen goed.
Tweede seizoen klasse, maar met goede spelers.

Derde seizoen TOP, met een voor de jl geschikte selectie.  :y
MI-Sider for Life

Lwdscc

'' LEEUWARDEN - Henk de Jong denkt er niet aan om Cambuur voortijdig te verlaten, nu de resultaten tegenvallen.

,,Ik wist dat we het moeilijk zouden krijgen, maar we moeten door", zegt de trainer.

,,Ik wil het seizoen goed afsluiten. Het is een prestigezaak dat samen met de staf en spelers te doen.''

poelie-lwd

Heeft ook totaal geen zin om de trainer eruit te gooien.
Iedereen heeft recht op mijn mening.

John Hiatt

Realistisch interview in LC. Heeft idd geen zin om de trainer te ontslaan. Zie liever dat Slot betrokken wordt bij het eerste elftal.

Tanjajeah

Citaat van: John Hiatt op november 07, 2015, 11:06:26
Realistisch interview in LC. Heeft idd geen zin om de trainer te ontslaan. Zie liever dat Slot betrokken wordt bij het eerste elftal.

Contract van de Jong loopt af. Wordt er ook al gesproken over volgend seizoen?

wiekie1969

Citaat van: Lwdscc op november 07, 2015, 10:16:45
'' LEEUWARDEN - Henk de Jong denkt er niet aan om Cambuur voortijdig te verlaten, nu de resultaten tegenvallen.

,,Ik wist dat we het moeilijk zouden krijgen, maar we moeten door", zegt de trainer.

,,Ik wil het seizoen goed afsluiten. Het is een prestigezaak dat samen met de staf en spelers te doen.''

Zolang het de spelers een reet zal roesten zal het niks worden. Zagst in dkv wel.

carlo de leeuw

Citaat van: poelie-lwd op november 07, 2015, 10:32:27
Heeft ook totaal geen zin om de trainer eruit te gooien.
Dan doen die trainers van Twente en Willem 2 het in verhouding slechter met die selectie.
Willem 2 heeft maar 1 puntje meer met een in mijn ogen veel betere selectie en zonder alle pech die Cambuur ook nog es heeft

wiekie1969

Citaat van: poelie-lwd op november 07, 2015, 10:32:27
Heeft ook totaal geen zin om de trainer eruit te gooien.


Tuurlijk niet. Het loopt als een trein na de winterstop.  :thumbsup

Galdiano

Iemand die het gehele intervieuw hier wil plaatsen?  :devil

Dank  ;)
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Nightmarelwd

Citaat van: wiekie1969 op november 07, 2015, 11:49:20

Tuurlijk niet. Het loopt als een trein na de winterstop.  :thumbsup

We hebben in de Eredivisie maar 1 seizoenshelft nodig  :y
MI-Sider for Life

vialli

Citaat van: Galdiano op november 07, 2015, 12:01:59
Iemand die het gehele intervieuw hier wil plaatsen?  :devil

Dank  ;)
Groeistuip nodig

GERRIT KLOOSTERMAN

Henk de Jong is bezig aan een van zijn zwaarste seizoenen in zijn trainerscarrière.

Hij moet zien te overleven met Cambuur. ,,Er staat prestige op het spel.''

DDe lach is terug én de strijdbaarheid. Het is drie dagen na de teleurstellende derby tegen SC Heerenveen die met 2-0 verloren werd.

Cambuur kon niet brengen wat er verwachtwerd.Henk de Jong had het tijdens en na de wedstrijd zwaar. In eetcafé Binnen te Drachten, een locatie die door de trainer is uitgekozen voor dit gesprek, blikt hij terug en vooruit.

Voorlaatste in de eredivisie. Sportief heeft de Drachtsterwel betere tijden gekend. ,,Ja, het vreet aan me'', erkent de Cambuur-trainer. ,,Kijk naar alle trainers. Als PSV verliest zie je dat aan Phillip Cocu. Verliest Ajax, dan zie je het aan Frank de Boer. Dan wordt alles anders, dat is menselijk.''

,,TegenHeerenveen zijnwe tekortgeschoten.

Dan meld ik dat de spelers, maar ik blijf altijd pal voor mijn groep staan. Ik probeer ze uit de wind te houden en bescherm mijn jongens. Ik weet hoe moeilijk ze het hebben. Dat is ook de taak van een trainer. Nooit je eigen hachje redden over de rug van spelers.''

,,De spelers wilden in Heerenveen wel onder de grond kruipen. Ik had later deze week een gesprek met Sjoerd Overgoor. Hij heeft er nog steeds een vervelend gevoel over.''

,,Na de wedstrijd moest ik ze aanpakken.

Tussen trainers en spelers is het soms ook een strijd. Terwijl we elkaar respecteren moet je ze af en toe ook op hun flikker geven.''

Na de wedstrijd maalden de vragen door het hoofd van Henk de Jong. Hoe kon dit? Wat hebben we verkeerd gedaan? Hij probeerde de zinnen te verzetten. Het lukte niet.

Deze week sprak hij met de directie van Cambuur. ,,Daarin heb ik me blootgegeven. Je moet reëel zijn. Als je elf keer op rij niet kunt winnen, moet je met elkaar in gesprek. Daar draaien we niet omheen. 'Als jullie het anders zien, moeten jullie dat aangeven', heb ik gezegd. Ze zeiden: 'We willen met jou door'. '' Aanvankelijk had hij de indruk dat hij door zijn spelers in de steek gelaten was. ,,Als echte Friese jongen heb ik me even erg lullig gevoeld.'' Die mening liet hij zondagavond al varen. ,,Ik ben niet in de steek gelaten. Hoe het zo gekomen is,weet ik niet. Er valt geen vinger op te leggen. Ook nu nog niet.''

,,Het verschrikkelijke gevoel, dat we onze supporters hebben teleurgesteld, ging maar niet weg. Terecht dat ze teleurgesteld waren. Maar Cambuur is misschien wel de enige club in Europawaar de supporters de trainers en spelers juist nog meer steunen als het wat minder gaat.''

Zijn gemoedstoestand omschrijft De Jong als ,,dramatisch'', toen hij zondag van het Cambuur-stadion terug naar huis reed. Zijn zoons Mark en Ruben zaten in een van de supportersbussen.

Hoe er op de terugreis door de Cambuur-supporters is gesproken? Hebben zijn jongens daarover iets gezegd? ,,We hebben het er niet over gehad.''

Hij zal zijn spelers nooit afvallen, al heeft deze selectie ten opzichte van vorig jaar aan kwaliteit ingeboet.

Henk de Jong slaat tijdens het gesprek één keer met de vuist op tafel.

Ferm: ,,We gaan er met z'n allen voor en proberen dit om te draaien.

Samen de schouders eronder.''

Winst of verlies:DeJong blijft onverminderd populair, de knuffelbeer van het Friese en landelijke trainersgilde. Hij is altijd voorkomend en staat iedereen netjes te woord. Tijdens het gesprek spreekt een vrouwhemaan. Of hij de vroegere trainer van Harkema is?

Haar man heeft daar iets voor de club gedaan. ,,Ja,'' zegt Henk de Jong, ,,ik was vroeger trainer van Harkemase Boys, maar ik zit nu bij Cambuur.''

Henk de Jong is de man die Cambuur en Leeuwarden op 3 mei mei 2013 van trots deed gloeien door met Cambuur kampioen te worden in de eerste divisie.

Daarna was hij, in het eerste seizoen eredivisie, de loyale rechterhand van Dwight Lodeweges. Aanvankelijk ging het in die periode sportief moeizaam. Er volgde echter een geweldige tweede seizoenshelft, onder meer door de komst van spelers als Elvis Manu en Bartholomew Ogbeche.

Vorig seizoen speelde Cambuur een sterke eerste seizoenshelft. Fris voetbal. Daar was plotseling die opdonder van een Albert Rúsnak. Hij werd op het middenveld belangrijk.

Daarna werd het minder, mede omdat Rúsnak naar FC Groningen vertrok.

Begin april dacht Cambuur nog even aan de play-offs voor Europees voetbal, maar met de twaalfde plaats had iedereen toch vrede.

Terug naar het begin van het seizoen, traditiegetrouw het eerste oefenduel tegen DTD. Toen nog met de later door FC Groningen weggekaapte Etiënne Reijnen in de selectie.

De Jong: ,,Tegen DTD kregen we een strafschop tegen, dat was geen toeval.We hebben een groep die veel moetleren.Dat wist ik toen al.'' Cambuurwon slechts met 1-2 van de zondag- tweedeklasser.

Al die strafschoppen-tegen dit seizoen.

,,Die van zondagwas ook onterecht, want Djavan raakte Cavlan niet. Het was een indirecte vrije trap.'' Er waren meer arbitrale blunders die Cambuur parten speelden.

Een zuivere goal tegen Feyenoord werd niet geteld. Iedereen zag het, alleen de scheidsrechter niet.

Daarnaast zijn er de talrijke blessures, vooral bij de verdedigers. Ze vielen bij bosjes om.

Kai Heerings moest aanvankelijk met Reijnen het centrale duo vormen.

Heerings, die vorig seizoen bij FC Utrecht amper speelde, kan de verwachtingen (nog) niet inlossen.

Hijworstelt met hamstringklachten, zegt De Jong. Marlon Pereira (achillespees) is voor de rest van het seizoen weggevallen.

Sinds zondag is Calvin Mac-Intosch tot de winterstop uit de running en ook de Litouwer Vytas is uitgeschakeld.

Van de ene hamstringblessure liep hij naar de andere.

De Jong: ,,Het vertrek van Etiënne was een mokerslag, maar bij Cambuur wordt pas geld uitgegeven als er geld binnen komt. Daar is de club heel duidelijk in. Dat weet ik.We waren ver met Sander Fischer van Excelsior, maar verder gaan kon niet.

Toen konden we Wessel Dammers van Feyenoord huren, een jongen van negentien jaar. Hij moest snel ingepastworden, terwijl hij eigenlijk meer in de luwte gebracht had moeten worden.''

MohamedEl Makrini, Etiènne Reijnen, Wout Droste, Lucas Bijker, Daniël de Ridder, Mart Dijkstra, Wout Droste, ze hebben de deur in Leeuwarden achter zich dicht getrokken.

De Jong: ,,We hadden een basisgroep ontwikkeld, samen met Alfons Arts, Dwight Lodeweges en de andere trainers. Jongens die wisten wat er van hen verwacht werd. We hebben kwaliteit ingeleverd en dat zal volgend jaar opnieuw gebeuren.

Dit is een groeiteam, maar we hebben nu wel een groeistuip nodig.''

Dominik Masek, Jack Byrne en Valmir Berisha kwamen. Jonge jongens, afkomstig van grote clubs, maar nog onervaren. Spelers die niet direct een elftal kunnen dragen. Berisha heeft clubs als Panathinaikos en AS Roma achter zijn naam staan.

De Jong: ,,Over Berisha werd hoog opgegeven, maar het verwachtingspatroon lag veel te hoog. Hij speelde een jaar niet en had nu pech met een rug-heupblessure. Jack Byrne liep tegen DTD een blessure op. Hij liep daardoor achterstand op, maar pakt het nu goed op. We weten dat er elk seizoen spelers zullen vertrekken, maar het heeft ook zijn charme om anderen beter te maken. Bovendien ontwikkelt Jamiro Monteiro zich goed.''

Aanvallend heeft Cambuur het ook moeilijk. Slechts tien doelpunten in elf duels. De helft van het aantal treffers staat op naam van Ogbeche.

Ook de Nigeriaan is nu geblesseerd.

Om die reden koos De Jong zondag voor Sander van de Streek.

,,We wilden een 'uitzakkende' spits, maar dat vulden we niet helemaal goed in. Ik heb van die beslissing overigens geen seconde spijt gehad.

We zagen aan het begin van het seizoen al dat we moeizaam tot scoren zouden komen. Dan probeer je accenten te verleggen om mensen, die wel een neusje voor de goal hebben, in scoringspositie te krijgen.''

De Jong snakt naar de winterstop.

,,Tot de winterstop is het overleven.

We moeten proberen zes wedstrijden met een vaste achterhoede te spelen. Dan komen er vastigheden.''

,,In de winterstop versterking? Ja!

Vanwege langdurige blessures, maar ook om het niveau op te krikken. De groep staat daar achter. Het moet echter wel binnen de financiële mogelijkheden van de club passen.''

Tijdens het trainingskamp, begin januari in Portugal, zalHenk de Jong waarschijnlijk met de clubleiding in gesprek gaan over contractverlenging.

Aan voortijdig opstappen denkt hij niet. ,,Ik wist dat we het moeilijk zouden krijgen, maar we moeten door. Ik wil het seizoen goed afsluiten.Het is een prestigezaakom dat samen met de staf en de spelers te doen.''

Fotobijschrift: Populair bij veel supporters, of ze nu voor Cambuur zijn of voor Heerenveen. Hier poseert Henk de Jong in aanloop naar de Friese derby met een Fean-fan. FOTO'S ANP/PRO SHOTS

Fotobijschrift: Henk de Jong tijdens de derby.Links op de bank assistent Sandor van der Heide.

Fotobijschrift: Na de derby. Henk de Jong spreekt, Foppe de Haan luistert.














Tanjajeah

Prachtig, nuchter en realistisch artikel. Precies zoals Henk de Jong is. Ik hoop dat hij nog jaren hoofdtrainer is bij Cambuur.

moodygrunn

Leuk interview. Eerste keer dat ik iets leuks lees van die G. Kloosterman
In Henk en Sandor we trust

okkele

die kwal schrijft nu eens normaal omdat ie met een fries aan tafel zit.
ik lees niks van die zak hooi.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

John Hiatt

Citaat van: Tanjajeah op november 07, 2015, 11:39:59
Contract van de Jong loopt af. Wordt er ook al gesproken over volgend seizoen?

In de winterstop gaan ze praten.