Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

buitenlands voetbal

Gestart door okkele, oktober 04, 2013, 08:57:24

Vorige topic - Volgende topic

SCCornjum

Supporters van Arsenal en West Brom vandaag...
Watching Football Is Not A Crime

gobo


Nobel Noords
Gepubliceerd: 9 mei 2014 09:47 | Laatst gewijzigd: 9 mei 2014 09:47

Door Menno Pot
Bekijk alle columns van Menno Pot

Weg met het geschop, de overtredingen en het winnen ten koste van alles. Het voetbal is toe aan een cultuuromslag. Respect! Fair Play!

Ook u heeft er natuurlijk weer in opperste spanning naar uitgekeken: de bekendmaking van de UEFA Respect Fair Play-ranglijst.

Het is elk jaar weer een van de hoogtepunten van het voetbalseizoen, want je kunt wel de finale van de Champions League bereiken of zoiets dergelijks, maar waar het ons als liefhebbers van het spel natuurlijk écht om gaat, is de vraag waar men het grootste respect voor spelregels en tegenstander aan de dag legt.

In welke nationale competities hielden de heren voetballers het meest hun fatsoen? Welke drie landen zijn bovenaan het klassement geëindigd en mogen een extra club inschrijven voor de eerste voorronde van de Europa League?

Koud biertje in de knuist? Schaal chips op tafel? Dan houden we u niet langer in spanning: de nummers één, twee en drie van de UEFA Respect Fair Play-ranglijst zijn... respectievelijk... Noorwegen, Zweden en Finland!

Ja, daar kijkt u van op. Niks geen sympathiek Balkanland of Portugal of Oekraïne ofzo. Nee, uitgerekend die drie daar bovenin Europa. Je verwacht het niet.
Tromsø

Van harte proficiat, sportief Scandinavië. In het bijzonder feliciteren we Tromsø, Brommapojkarna en MyPa, want dat waren in deze toch al zo sportieve voetballanden de respectievelijke sportiefste elftallen.

Zij mogen Europa in, want de bonden hebben als stelregel dat het extra 'Fair Play-ticket' naar de de sportiefste ploeg uit de hoogste afdeling moet gaan, ook al betreft het een gezelschap dat nog geen bal de goeie kant op kan schoppen en kansloos naar divisie twee is gedegradeerd.

Zo eindigde Idrottsföreningen Brommapojkarna (u mag Bromma Boys zeggen als u dat prettig vindt, daar zijn ze heel sportief in) als dertiende in de Allsvenskan. In het oude voetbaldenken kunnen die jongens er dus niet bijster veel van. Maar dáár moeten we dus vanaf, van dat denken. Waarom zou Real Madrid 'beter' zijn? Beter in gemeen winnen, ja. Het is maar welke criteria je kiest.

We mogen trouwens spreken van een heuse aardverschuiving aan de top van het UEFA Respect Fair Play-klassement, want in 2013 was Zweden nog één en Noorwegen twee. Precies andersom dus. In 2012 was Noorwegen één, maar Finland twee.
Schok

De laatste keer dat Noorwegen géén extra Europa League-plekje won via de UEFA Respect Fair Play Ranking was in 2010: toen vormden Zweden, Denemarken (!) en Finland de topdrie. Daar was een hele schok voor de Noren en leidde tot een nationaal debat. In sportieve, respectvolle bewoordingen, overigens.

De bond scherpte meteen de nationale voetbalfilosofie aan. Het accent in de  Noorse jeugdopleiding ligt niet meer op winnen, maar op incasseringsvermogen, vergevingsgezindheid, de techniek van het collegiale handjeschudden en het soepeltjes vormen van erehagen voor tegenstanders.

Met groots resultaat: de laatste zes jaar eindigde Noorwegen viermaal bovenaan de UEFA Respect Fair Play-ranking. De sportieve wijze waarop Aalesund, Lillestrøm en Stabæk hun uitschakeling in de kwalificatiefase van de Europa League accepteerden, heeft diepe indruk gemaakt in heel Europa.

In Engeland roepen ze een speler tot 'Player Of The Year' uit die er niet voor terugdeinst om zijn geprononceerde Uruguayaanse giftandjes diep in het schouderweefsel van een tegenstander te boren.
Afbraakvoetbal

Spanje levert ons twee Champions League-finalisten die desnoods bikkelhard afbraakvoetbal spelen en samen evenveel schuld hebben als een middelgroot Centraal-Afrikaans ontwikkelingsland, om Financial Fair Play er ook maar even bij te halen. Ook op die ranglijst doen de Noordse landen het geweldig.

Ik neem aan dat ook u thuis, op het werk en in het café constateert dat een omslagpunt nadert. Steeds minder mensen pruimen de Champions League, de Primera Division en de Premier League. Men is het zat, c'est ça. De Eliteserien, de Allsvenskan en de Veikkausliiga worden steeds massaler omarmd. Als u dat niet ziet, zit u nog in de ontkenningsfase,

Wie écht van voetbal houdt, wie werkelijk vindt dat het respect op de velden moet toenemen, die richt zich vanaf nu op het noorden. Daar is het leuk. Daar is het goed. Daar spaart men voor men koopt.

Die zieke focus op winnen, op sterker zijn, dat doen alleen clubs die weten dat ze voor succes in de UEFA Respect Fair Play-compeitie domweg de beschaving missen.

Door: NU.nl/Menno Pot
As de slager spreekt, mut de wurst um stilhouwe....

Marc S

CiteerEen merkwaardig moment in het treffen tussen Tottenham Hotspur en Aston Villa van zondagmiddag. Kort voor het einde riep Tim Sherwood een supporter naar zich toe en liet hij de fan op de bank plaatsnemen. De fan kreeg zelfs het jasje van de coach en bekeek het restant van de wedstrijd naast assistent-trainer Les Ferdinand, met achter zich de verbaasde wisselspelers.

De fan zit iedere thuiswedstrijd van Tottenham vlak bij Sherwood op de tribune. "Hij roept altijd 'haal hem eruit Tim, haal hem eruit!' Hij is de echte manager, dus dit was zijn kans om het te laten zien", lachte Sherwood na afloop van de 3-0 overwinning van zijn ploeg. "Hij pakte zelfs mijn jasje! Voetbal is van de fans en dit was gewoon een geintje. Daar zouden we er meer van moeten hebben in het voetbal."

Het is nog de vraag of Sherwood volgend seizoen zelf weer op de bank zal zitten bij Tottenham: de coach heeft nog een eenjarig contract op White Hart Lane, maar zal volgens de Engelse media ontslagen worden. Mauricio Pochettino van Southampton geldt als de meest realistische opvolger, maar ook de naam van Frank de Boer (Ajax) wordt genoemd

geniaal :')

Dokkumer


dizzhead


SCCornjum

Watching Football Is Not A Crime

SCCornjum

Watching Football Is Not A Crime

drg

Citaat van: SCCornjum op mei 17, 2014, 20:33:23


Het enigste excuus om dichte hoeken te hebben in ons nieuwe stadion  :devil

Holwerd voor Cambuur

Voetbalclub Eibar gestraft voor z'n succes?
23 mei 2014 |  door ForzaMols  |  Actueel

eibar1

Eibar is een dorp in Baskenland, in het noorden van Spanje met slechts zo'n 27000 inwoners. De gelijknamige club speelt momenteel in de Segunda Division van Spanje nadat het vorige seizoen na play-offs wist te promoveren vanuit de Segunda Division B.

Eibar is de kleinste club die momenteel actief is op het tweede niveau. De club komt uit het kleinste dorp, heeft het kleinste stadion, heeft het laagste toeschouwersgemiddelde en ook verreweg het kleinste budget in de hele Segunda División. Toch weet het team dit seizoen alle andere clubs te verrassen en staat het op dit moment zelfs tweede in de competitie, een plaats die recht geeft op directe promotie naar de Primera Division. Met nog slechts drie wedstrijden te spelen en een voorsprong van vier punten op Barcelona B (dat niet mag promoveren) en Las Palmas lijkt promotie naar het hoogste niveau dichterbij dan ooit.

Toch heerst er op het moment geen feestvreugde bij de club en de supporters. Een belachelijke regel van de Spaanse voetbalbond is namelijk dat elke club een vermogen moet hebben dat minimaal gelijk is aan 25% van de gemiddelde uitgaven van alle clubs in de tweede divisie (de twee clubs met de grootste uitgaven en de twee met de kleinste uitgaven worden niet meegerekend). Een regel die in theorie bedoeld is om clubs te beschermen, maar ook een regel waar het kleine Eibar niet aan kan voldoen. De club die op financieel gebied als een van de gezondste clubs in het betaald voetbal gezien kan worden lijkt dus te worden gestraft voor jaren van goed beleid. Terwijl andere clubs al jaren teveel uitgeven en veel clubs in de schulden zitten heeft Eibar een eigen vermogen van ruim 400.000 euro en dat is iets waar de rest van Spanje een puntje aan kan zuigen.

Om toch aan deze regel te voldoen zal Eibar voor augustus 1.7 miljoen euro bij elkaar moeten sprokkelen, een bijna onmogelijke opgave voor zo'n kleine club uit zo'n klein dorp. De club is nu begonnen met het uitgeven van aandelen van 50 euro, maar toch zal het een hels karwei worden om dit voor elkaar te krijgen. De club trekt gemiddeld 3000 toeschouwers en om die 1.7 miljoen bij elkaar te krijgen zouden deze toeschouwers dus gemiddeld 11 aandelen per persoon moeten aanschaffen. Een moeilijk verhaal voor een dorp waar veel jongeren onder de 18 jaar, werklozen en oude vandagen wonen. De hulp van buitenaf is dus van harte welkom!

Mocht Eibar de benodigde 1.7 miljoen euro niet op tijd bij elkaar krijgen, dan zal de club direct gestraft worden met degradatie naar de Segunda División B.  Eibar zal dan niet promoveren naar de Primera División en spelen tegen teams als Barcelona, Real Madrid en Atlético Madrid, maar degraderen naar de Segunda División B. Oftewel de wereld op z'n kop!

Zelf een bijdrage leveren kan, teken de petitie of koop een aandeel en krijg als dank van de club een ereplek aan de muur op de hoofdtribune.

Vanuit In de Hekken doen we uiteraard ook een duit in het zakje. Aupa Eibar!
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Holwerd voor Cambuur

En vandaag zijn ze officieel gepromoveerd! Ik ben benieuwd.
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Marc S

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op mei 25, 2014, 23:33:12
En vandaag zijn ze officieel gepromoveerd! Ik ben benieuwd.

Klopt, en kunnen ook nog eens kampioen worden.

Cambuur058

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op mei 25, 2014, 23:33:12
En vandaag zijn ze officieel gepromoveerd! Ik ben benieuwd.
De spaande bond maakt zichzelf compleet belachelijk als deze club niet promoveert

moodygrunn

http://www.indehekken.net/kippenvelfilmpje-dynamo-dresden-schalke-04/

Dynamo schakelt Schalke uit in de DFB-Pokal. Levert mooie sfeerbeelden op

In Henk en Sandor we trust

Lore

 :_schater :_schaterc Zo'n schreeuw-mannetje in een bakje! Man, Man, Man, als wij dat ooit, ooit overwegen dan moet ik overwegen nooit meer te komen!

gobo

Mooie club. Ga ik zeker nog eens kijken.
As de slager spreekt, mut de wurst um stilhouwe....