Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Oud Spelers

Gestart door Dokkumer, januari 20, 2013, 13:38:27

Vorige topic - Volgende topic

oost

Citaat van: Bankzitter op januari 03, 2025, 21:04:19
Ik mis wel in het stukje dat Henk hem van de beloften naar het eerste haalde met 21 jaar. Laatbloeier maar geweldige speler voor ons.

Redelijke speler die het maximale eruit heeft gehaalde. Maar we moeten ook niet overdrijven als je op  je 29e bij Zwolle zit  heb je het niet echt gemaakt.

TheDutchman

Als er ergens een deur gesloten is, staat er ergens anders vast wel een deur open. Jamiro Monteiro (31) weet het als geen ander en beleefde daardoor een vrij atypische loopbaan. Op bezoek bij de goedlachse middenvelder van PEC Zwolle voor een gesprek over onvoorziene transfers, het doorgeven van een boodschap en de ?streken van Arne Slot.
Dit verhaal is afkomstig uit het VI-weekblad. Bekijk hier wat er nog meer in de laatste editie staat!

Breng een bezoek aan YouTube en de mogelijkheden zijn eindeloos. De videowebsite staat vol met miljarden filmpjes, die in bijna evenveel categorie?n verdeeld zouden kunnen worden. Er zijn een hoop video?s ter vermaak, er zijn een hoop video?s ter informatie. En dan zijn er ook nog een hoop video?s bedoeld ter inspiratie. De bekende TED Talks, waarbij sprekers op een podium de kans krijgen om een bepaald idee te verspreiden naar de rest van de wereld, zijn daar een mooi voorbeeld van.

Een jaar of twaalf, dertien geleden kreeg Jamiro Monteiro zo?n TED Talk-filmpje te zien. De middenvelder droomde op dat moment van een leven als profvoetballer, maar kreeg zijn loopbaan maar niet van de grond. Bij Sparta Rotterdam, Excelsior ?n FC Dordrecht vertelden ze hem dat hij te klein en te licht was voor het betaalde voetbal. Een avontuur in het oosten van Duitsland was een enorme domper geworden en terug in Rotterdam kwam steeds vaker de vraag of het niet eens tijd werd om iets anders te gaan doen. Het zag er niet naar uit dat het als voetballer zou gaan lukken voor de technicus.

Monteiro weigerde om te stoppen met dromen en negeerde het advies om op te geven. Wel zat hij met de handen in het haar en had hij dringend behoefte aan een duwtje de goede richting in. In die fase van zijn leven kreeg hij van zijn neef een TED Talk-filmpje van Zain Asher doorgestuurd. De Britse journaliste vertelt daarin het verhaal van haar Nigeriaanse moeder, een weduwe die vier kinderen alleen groot bracht en keihard werkte om naar Engeland te kunnen verhuizen, zodat haar kroost een goede opleiding en een mooie kans in het leven zou kunnen krijgen. Die wens werd uiteindelijk werkelijkheid.

'Ik kom tegenwoordig best veel mensen tegen die het vroeger niet in mij zagen zitten. Dat deed toen pijn, maar het heeft me achteraf heel veel kracht gegeven en juist gemotiveerd'

?Trust your struggle? is de strekking van het verhaal van Asher, die Monteiro raakte met haar woorden. De middenvelder keek ?n kijkt de video met regelmaat terug en nam de boodschap over als zijn levensmotto. ?Want die struggle maakt je alleen maar sterker in het leven. Vertrouw erop, omarm hem?, vertelt Monteiro als hij is aangeschoven in het spelershome van PEC Zwolle. ?Het maakt niet uit wat er gebeurt in het leven, er is altijd een kans om het om te draaien. Ik kom tegenwoordig best veel mensen tegen die het vroeger niet in mij zagen zitten. Dat deed toen pijn, maar heeft me achteraf heel veel kracht gegeven en juist gemotiveerd. Trust your struggle. Niet opgeven, altijd doorgaan.?

Monteiro staat met de lijfspreuk op, gaat ermee naar bed en draagt hem uit. Bijvoorbeeld via de eigen kledinglijn die hij vorig jaar samen met een goede vriend opstartte. Er zijn hoodies en trainingspakken te koop van Trust Your Struggle; binnenkort komen er spijkerbroeken en T-shirts bij. Het logo is een boom waar aan de ene kant bladeren aan hangen en die aan de andere kant leeg is. Daar is over nagedacht. ?Die boom, dat ben jij. En die boom staat voor standvastigheid. Wat er ook tegen die boom opknalt: hij blijft staan. Maar de bladeren vallen er wel af, terwijl je weet dat ze ook weer terug zullen komen. Dat zijn dan je ups-and-downs. Zo kijk ik naar het leven. Raak niet in paniek van de downs, weet dat er ook weer ups zullen komen. Die gedachte heeft mij altijd goed geholpen.?

Voor Monteiro komen er met zijn kledinglijn twee zaken mooi bij elkaar. ?Ik hou wel van fashion, dus het is leuk om daar iets mee te doen, en ik hou ervan om andere mensen te motiveren. Als ik dat via deze weg kan doen, is dat natuurlijk supermooi. Ik sta zelf heel positief in het leven en hoop dat ik mensen kan inspireren om dat ook te doen, zodat we met zijn allen voor wat meer positiviteit kunnen zorgen. Dat vind ik heel belangrijk, ja.?
VAN SLOT NAAR DE STATES

Monteiro vertelt zijn verhaal met een grote glimlach op zijn gezicht. Ge?nspireerd door de woorden van Asher kwam het voor hem uiteindelijk allemaal goed en werden zijn voetbaldromen na de valse start toch nog werkelijkheid. Zes jaar lang speelde de middenvelder in het buitenland, voornamelijk in de Verenigde Staten, voordat hij in de zomer terugkeerde naar de Eredivisie. PEC Zwolle haalde hem transfervrij binnen.

Hij had al eerder voor De Blauwvingers kunnen uitkomen. In de tijd dat Monteiro nog zoekende was liep hij stage bij PEC en bij SC Cambuur, die hem allebei op amateurbasis wilden inlijven. De keuze voor Monteiro viel op een avontuur in Friesland, waar Arne Slot zich hard had gemaakt voor zijn komst. De huidige trainer van Liverpool was destijds de coach van de beloften van Cambuur en enthousiast over de kwaliteiten van Monteiro. Zo erg zelfs, dat de geboren Zwollenaar langs het trainingsveld bij PEC verscheen toen de middenvelder zich daar mocht laten zien. ?Hij zat constant op mij en mijn zaakwaarnemer in te praten, dat ik echt naar Cambuur moest komen. Waren ze bij PEC niet zo blij mee, geloof ik?, gniffelt Monteiro. Het overtuigde hem wel om inderdaad naar Leeuwarden te trekken.

De keuze pakte goed uit voor Monteiro, die zich via de beloftenploeg in het eerste elftal speelde en later een transfer naar Heracles Almelo verdiende. Daar werd hij een vaste basisspeler en een smaakmaker in de Eredivisie. Reden genoeg voor Monteiro om al na een jaar naar buiten te brengen dat hij het tijd vond voor een volgende stap. De Rotterdammer met Kaapverdische roots was ambitieus en had voor zijn gevoel geen tijd meer te verliezen, nu hij pas betrekkelijk laat profvoetballer was geworden.

Monteiro hoopte op een belletje vanuit de Nederlandse top. Dat kwam er niet. ?Ik weet nu dat je eerst wel twee of drie jaar goed moet presteren voordat je zo?n stap kan maken?, blikt hij terug. Van een toenadering van FC Metz werd hij niet direct enthousiast. ?Die speelden op het tweede niveau in Frankrijk. Wat moest ik daar nou doen? Maar ze bleven maar komen, ze bleven maar pushen. Op een gegeven moment kreeg ik een heel gek aanbod, dat kon ik ? zeker gezien waar ik vandaan kom ? gewoon niet laten liggen. Financieel gezien was dat een enorme stap voor mij, terwijl ze ook echt wel een sportief plan met me hadden. Dus toen ik ben ik toch maar die kant opgegaan.?

Gelukkig werd hij er niet. Fr?d?ric Antonetti, de coach die zich zo hard had gemaakt voor zijn komst, liet Monteiro nauwelijks meedoen. Waarom niet: dat weet de middenvelder nog steeds niet. ?Ik heb daar nooit uitleg over gekregen. Metz was echt ver gegaan voor mij, dan verwacht je wel dat je gaat spelen. Maar die trainer was een hele rare man. Ik wist al snel dat het beter was om maar ergens anders naar te gaan kijken.?

'De MLS was niet meteen een competitie waar ik in die fase van mijn carri?re aan dacht. Amerika, dat is toch het land van de NFL en basketbal?'

De oplossing lag in de Verenigde Staten. Philadelphia Union, uitkomend in de Major League Soccer, had interesse in een huurdeal. De Amerikanen volgden Monteiro al in zijn tijd bij Heracles en zagen nu hun kans schoon. Ook deze keer had de hoofdrolspeler in het verhaal weer zijn bedenkingen. ?Want de MLS was niet meteen een competitie waar ik in die fase van mijn carri?re aan dacht. Amerika, dat is toch het land van de NFL en basketbal? Maar goed, ik kwam bij Metz niet aan spelen toe en je moet toch wat. Mijn vrouw had wel zin in het avontuur, dus ik dacht: goed, ik kijk het gewoon even aan. Al na twee weken voelde ik me er als een vis in het water en wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt.?
AMERICAN DREAM

In de VS had Monteiro de wind direct in zijn rug staan. Sportief gezien ging het vanaf het eerste moment goed, waardoor Philadelphia Union de huurdeal uiteindelijk ook omzette in een definitieve transfer, en het leven in de stad van de cheesesteak beviel Monteiro uitstekend. De middenvelder bleef er drie jaar en verhuisde vervolgens naar de andere kant van het land, waar hij nog twee seizoenen uitkwam voor San Jos? Earthquakes.

Zijn American Dream werd er ??n waar hij vol warme gevoelens aan terugdenkt. ?Het is gewoon een prachtige tijd geweest?, blikt Monteiro terug. ?Ik heb me altijd thuis gevoeld in de Verenigde Staten en datzelfde geldt voor mijn gezin. We missen het soms ook wel, moet ik toegeven. Mijn dochters zeggen nog vaak dat ze naar de Target willen, zo?n megasupermarkt waar je van alles kan kopen.? Glimlachend: ?Hier moeten ze het met de Albert Heijn doen. Dat is toch net even wat anders voor die meiden.?

Vijf jaar lang was Monteiro basisspeler in de Major League Soccer. Hij speelde er wedstrijden tegen wereldsterren als Zlatan Ibrahimovic en Bastian Schweinsteiger. Veel Nederlandse voetbalvolgers kregen er weinig tot niets van mee. ?Ik was inderdaad even van de radar verdwenen?, weet Monteiro. ?In Nederland wordt de Amerikaanse competitie niet echt gevolgd. Dat komt misschien door het tijdsverschil, maar ik denk ook door hoe de mensen hier over de MLS praten. Dat is jammer, want het is echt een goed niveau. Je ziet het ook aan de spelers die er tegenwoordig naartoe gaan. De MLS wordt wel wat onderschat, dat gevoel heb ik zeker, ja.?

Niet door Nederlandse clubs, overigens. ?Er is door de jaren heen best wat ge?nformeerd, of ik niet terug wilde komen naar Nederland. Maar dat was helemaal niet haalbaar?, aldus Monteiro. ?En ik was er ook niet naar op zoek. Toen ik mijn contract verlengde en naar San Jos? ging, had ik nog in mijn hoofd dat ik mijn hele carri?re in Amerika zou blijven. Ik zat zo lekker in mijn vel, voetballend ging het goed en mijn gezin was gelukkig. Maar bij voetballers gaat het soms heel raar: je hebt heel vaak moodswings. De ene dag wil je ergens de rest van je leven blijven, de volgende dag ben je opeens op zoek naar een nieuwe uitdaging. Dat kan ik ook niet verklaren. Heel gek hoe dat gaat, eigenlijk.?

Die volgende uitdaging lag in Turkije, waar Monteiro na een sterke Afrika Cup met Kaapverdi? aan de slag ging bij Gaziantep FK. Hij bleef er vier maanden en had het toen ook wel weer gezien, mede doordat er een hoop gezeur was over zijn salaris. Gaziantep wilde langer met Monteiro verder; de speler zelf had andere plannen. Na overleg met zijn vrouw was de conclusie dat het misschien wel goed zou zijn om terug te gaan naar Nederland. Terug naar vrienden en familie, terug naar Rotterdam. Monteiro was in contact met een aantal clubs en kreeg het beste gevoel bij PEC. Daar tekende de middenvelder voor twee jaar, met een optie voor een derde seizoen.

Hij is vanaf het begin basisspeler en heeft sindsdien geen wedstrijd gemist. Scoren deed Monteiro al tegen Go Ahead Eagles, Sparta Rotterdam en in de bekerontmoeting met NEC. ?Het is leuk om mezelf nu weer te laten zien in Nederland?, zegt de technicus. ?Je merkt toch dat mensen na een goede wedstrijd weer even verrast waren. H?, Monteiro is er weer! Ik denk dat ik nog wel een beetje dezelfde speler ben als toen ik hier wegging, alleen probeer ik me wat meer te focussen op doelpunten en assists. Voorheen wilde ik alleen maar voetballen, voetballen, voetballen. Arne Slot hamerde daar in mijn tijd bij Cambuur ook al op. Hij zag dat mijn kracht was om ballen af te pakken, dat heb ik gecombineerd met meer naar voren voetballen. Zo ben ik zeker gegroeid als speler.?

Voor nu is Monteiro even uitgefladderd, al is zijn terugkeer in Nederland wat hem betreft niet definitief. ?Ik wil straks nog wel een keer een klapper maken?, zegt hij eerlijk. Lachend ?Ik heb drie kinderen, h?? Die zijn niet goedkoop! Voor nu doe ik er alles aan om er het beste van te maken bij PEC en belangrijk te zijn voor deze club, dan zien we wel wat er uiteindelijk nog voorbijkomt. De Eredivisie is in ieder geval een goed podium en we hebben een leuke ploeg, waarmee we echt wel iets moois kunnen neerzetten in dit seizoen. Het linkerrijtje? Dat moeten we wel kunnen halen, ja. Daar ben ik zeker van.?

Monteiro probeert er een mooie bijdrage aan te leveren. Op het veld, en in de kleedkamer. Het veelvuldig afgeschreven lichtgewicht, dat als tiener als postsorteerder en in een vleesfabriek aan de slag moest gaan omdat clubs hem maar bleven negeren, is nu een van de meest ervaren krachten in de PEC-kleedkamer. Talenten die wel wat opbeurende woorden kunnen gebruiken, kunnen te allen tijde bij hem aankloppen.

Het beste advies dat Monteiro in dat geval kan geven: Trust your struggle. ?Als er ergens een deur gesloten is, dan staat er ergens anders wel eentje open?, zegt hij. ?Die boodschap probeer ik ook steeds aan jongeren mee te geven, als ik zie dat een trainer het niet in hem ziet zitten. Dat het hier niet lukt, betekent niet dat het ergens anders ook niet lukt. Gewoon altijd blijven geloven en nooit opgeven. Met die mindset zullen er altijd mooie dingen op je pad terechtkomen; daar ben ik heilig van overtuigd.?
?Rotterdams is nog niet de voertaal bij Kaapverdi??

Het Kaapverdische elftal zit vol met Rotterdammers die hun roots in het Oost-Afrikaanse land hebben liggen. Jamiro Monteiro is er daar een van. Hij maakte in 2016 reeds zijn debuut voor het land waar zijn beide ouders vandaan komen en staat inmiddels op 41 interlands. Twee keer nam Monteiro met Kaapverdi? al deel aan de Afrika Cup.
?In de vorige interlandperiode hebben we het helaas niet goed gedaan, waardoor we ons niet hebben gekwalificeerd voor de volgende editie?, treurt Monteiro. ?Wel zijn we nog in de race voor het WK van 2026. Dat halen: dat zou ?cht geweldig zijn. Het zal heel moeilijk worden, maar ik wil er alles aan doen om dat te bereiken.?
Monteiro ziet kansen. ?Kaapverdi? is maar een klein land, maar het niveau is heel aardig en de ploeg wordt eigenlijk alleen maar beter, nu er steeds vaker jonge en gretige jongens worden opgeroepen. Voorheen ging het altijd maar over ervaring en was het heel moeilijk om er als jonge jongen bij te komen, maar tegenwoordig krijgen talentvolle spelers meer kansen. Dat is heel positief.?
Een deel van deze spelers komt uit Rotterdam, dat sowieso al een tijdje een belangrijke leverancier voor De Blauwe Haaien is. ?Gary Rodrigues, Jeffrey Fortes, de broertjes Duarte: die ken ik allemaal al van kleins af aan?, glimt Monteiro. ?Dat is heel leuk. Op de hotelkamer spreken we Nederlands met elkaar, maar verder is het gewoon Portugees of Kaapverdiaans, hoor. Het is nog niet zo dat Rotterdams daar de voertaal is, nee.?

Galdiano

When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Grijskijkert

Contract Breij ontbonden, komt terug naar Nederland..
IN HENK WE TRUST!!!

Holwerd voor Cambuur

Hopelijk komt er een nieuw buitenlands avontuur voor hem wat w?l mooi is, want hier kan hij onmogelijk tevreden mee zijn..
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Grijskijkert

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op januari 06, 2025, 17:40:20
Hopelijk komt er een nieuw buitenlands avontuur voor hem wat w?l mooi is, want hier kan hij onmogelijk tevreden mee zijn..
Wil naar Nederland ivm kind wat opkomst is..
IN HENK WE TRUST!!!

Specuveter

Genoeg mooie clubs voor hem in de KKD denk ik.

De Gast

Laten we de concurrentie liever niet sterker maken.. zou hier de beste zijn.

okkele

Citaat van: De Gast op januari 06, 2025, 18:56:41
Laten we de concurrentie liever niet sterker maken.. zou hier de beste zijn.
persoonlijke voorkeur he?
vergeet je diemers niet?
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

De Gast

Daar heb je een punt. Maar Michael is veel doelgerichter. Precies wat op het middenveld ontbreekt.

Michael wil wel graag, dat is duidelijk. Maarja is er nog wel plek.. Ik denk het eigenlijk niet. Maar het zou het voetbal wel een stuk aantrekkelijker maken (zeker thuis) om naar te kijken.

sunderland

Citaat van: De Gast op januari 06, 2025, 21:26:54
Daar heb je een punt. Maar Michael is veel doelgerichter. Precies wat op het middenveld ontbreekt.

Michael wil wel graag, dat is duidelijk. Maarja is er nog wel plek.. Ik denk het eigenlijk niet. Maar het zou het voetbal wel een stuk aantrekkelijker maken (zeker thuis) om naar te kijken.
tja en dan ons grote talent Narthy ernaast. Verwacht niet dat Cambuur hem terug haalt. Zou hem wel graag zien met zijn werklust en ook zijn schot uit de 2 e lijn .

PePe

Als er jongens met een vertrek wens zijn, dan ontstaat er ruimte voor Breij?

Specuveter

Citaat van: PePe op januari 06, 2025, 21:38:02
Als er jongens met een vertrek wens zijn, dan ontstaat er ruimte voor Breij?
Fedde weg...Breij terug.

Galdiano

Citaat van: Specuveter op januari 06, 2025, 22:33:24
Fedde weg...Breij terug.

Zou voor Fedde en Cambuur de beste oplossing zijn.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Bankzitter

Alrtijd een zwak gehad voor Breij.

Maar puur kijkend naar de selectie missen we een diepgaande middenvelder. Fedde gaat het niet redden. Nartey heeft de potentie, maar hikt er nog tegen aan. R?lke is meer de joker die overal kan worden ingezet.

Ook niet onbelangrijk, Breij scoort en we hebben wel goals nodig.
Misschien voor een half jaar de gedreven , ervaren aanvallende speler die mist.

Moet wel wat weg dan.