Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Oud Spelers

Gestart door Dokkumer, januari 20, 2013, 13:38:27

Vorige topic - Volgende topic

Bernardo

Mooi dat ie nog een club heeft gevonden, had van mij hier ook best een jaar mogen bijtekenen.

Noordcambuur

el haj

Citaat van: Bernardo op augustus 08, 2023, 12:14:02
Zo'n Jacobs maakt in KKD toch gewoon minimaal 8 a 10 goals. Verrassend dat hij nog geen club heeft, of hij zet zelf te hoog in. Kan ook nog

Hij heeft bedankt voor DGS begrijp ik. Lijkt erop dat ?ie redelijk hoog inzet inderdaad.

Tsjawat

Citaat van: Specuveter op juli 28, 2023, 17:00:21
Maulun wil zelf naar het buitenland.
Hij is toch al in het buitenland?

richard

Citaat van: Tsjawat op augustus 09, 2023, 01:35:52
Hij is toch al in het buitenland?

Trainde vorige week bij Blauw Wit bij panenka voetbal school.

Specuveter

Mahi naar de Graafschap.
We komen straks heel wat bekenden tegen in ons stadion.

Noordcambuur

Citaat van: Specuveter op augustus 09, 2023, 16:41:17
Mahi naar de Graafschap.
We komen straks heel wat bekenden tegen in ons stadion.
phoeeee dat vult de selectie mooi op 8P

Grijskijkert

De Roger Milla van Friesland: hoe Mark Mboua verliefd werd op Cambuur

Door Reon Boeringa

Hij kwam als onbekende naar SC Cambuur, werd er in korte tijd razend populair, maar zijn roem verging daarna mogelijk nog sneller dan hij gekomen was. Dit is het verhaal van Marc Bouma Mboua, eendagsvlieg door domme pech.

We schrijven de zomer van 2007. Door financi?le ellende bungelt Cambuur al geruime tijd in het rechterrijtje van de Eerste Divisie. De selectie hangt aan elkaar van herkansers, underdogs, veteranen en amateurs. Het was niets, is niets en zal nooit wat worden. Op geen enkele periode uit de clubgeschiedenis is die Leeuwarder lijfspreuk, typerend voor de cynische volksaard, zo van toepassing als die van een jaar of vijftien geleden.

En toen verscheen er ineens een speler die onbevangenheid en enthousiasme bracht te midden van al dat pessimisme. Onvoorspelbare dingen deed, energie voor tien leek te hebben. Het Cambuur-publiek had nog nooit van hem gehoord en hij nog nooit van Leeuwarden, maar het was liefde op het eerste gezicht tussen de supporters en de behendige, lichtvoetige en goedlachse aanvaller uit Yaound?, Kameroen.

DROMEN VAN GROTE CLUBS

Een tijdje heeft het er alle schijn van dat deze Marc Mboua zichzelf in Leeuwarden naar een prachtige carri?re lanceert. Zijn prestaties in de Eerste Divisie zijn dusdanig dat hij wordt uitgenodigd voor de Olympische Spelen. Grote clubs zouden het pareltje van Cambuur op de radar hebben. Mboua mag dromen van een kans in een topcompetitie en de armlastige Leeuwarder club van een transfersom met zes nullen.

De man die Afrikaanse passie en hartstocht naar Leeuwarden bracht, is tegenwoordig heftruckchauffeur in Nantes

Inmiddels zijn we bijna zestien jaar verder en is Mboua op een leeftijd (36) waarop hij ? gezien de voortekenen uit het seizoen 2007/08 ? in de nadagen van een prachtige carri?re had kunnen zitten. Premier League, interlands, doelpunten, een goedgevulde spaarrekening bovendien. De werkelijkheid blijkt een stuk weerbarstiger. De man die Afrikaanse passie en hartstocht naar Leeuwarden bracht, is tegenwoordig namelijk heftruckchauffeur in Nantes. Via een videoverbinding vertelt Mboua over zijn leven na het voetbal: ?Ik draai nachtdiensten. Elke dag kom ik om zeven uur ?s ochtends thuis. Het is hard werken.?

Mboua is echter niet het type om te klagen, maar iemand die hoofdzakelijk de zonnige kanten van het leven ziet, nog precies zoals zestien jaar geleden. ?Hoe is het nu in Leeuwarden? Weer regen zeker.? Hij schaterlacht. ?Elke dag weer die buien, en de Nederlanders die dan net doen alsof er niets aan de hand is. Gewoon trainen, buiten lopen, boodschappen doen. Rare mensen, hoor.?

'De mensen uit Leeuwarden hielden van mij, maar vergis je niet: ik hield ook van Cambuur?

Vervolgens: ?Maar wat was het een mooie tijd, een schitterende tijd, mijn beste tijd als speler. De mensen uit Leeuwarden hielden van mij, maar vergis je niet: ik hield ook van Cambuur.?

Het was een combinatie van geluk en stom toeval die de man uit Yaound? naar Noord-Nederland bracht. Zijn eerste buitenlandse club was Real Bamako uit Mali, daarna speelde de Kameroener voor de Egyptische topclub Al-Zamalek. In Ca?ro kreeg hij vervolgens een relatie met een Fran?aise, met wie hij een dochter kreeg en naar Noord-Frankrijk verhuisde. Daar meldde Mboua zich bij SC Feignies, een club acterend in het schemergebied tussen amateurs en profs.

Op een dag staat er een Nederlandse spelersmakelaar langs de lijn bij een wedstrijd, de voormalige PSV?er Adick Koot. Hij komt voor een speler van de tegenpartij, maar zijn oog valt op de energieke Kameroense aanvaller van de thuisclub. Eenmaal thuis belt hij oud-ploeggenoot Jurrie Koolhof, dan actief als trainer van Cambuur. Koolhof raakt enthousiast en rijdt een week later zelf naar Noord-Frankrijk, om daar de ontdekking van Koot met eigen ogen te bekijken. Ook hij is snel overtuigd. Mboua: ?Na die wedstrijd kwamen Jurrie en Adick naar me toe, een paar dagen later zat ik in Leeuwarden. Ik had nog nooit van de stad gehoord, van Cambuur ook niet, maar ik heb geen seconde getwijfeld. Op het tweede profniveau in Nederland spelen, dat was voor mij een fantastische kans.?

Voor het geld deed hij het niet. ?Dat had de club amper, maar dat maakte me niet uit. Dit was een mogelijkheid die ik met beide handen aangreep.? Met zijn dochter en toenmalige vrouw wordt Mboua in de Friese hoofdstad met open armen ontvangen. ?Ondanks het gebrek aan geld hadden ze wel een huisje en auto voor ons geregeld. Alles dat je nodig hebt in het leven kreeg ik van de club, dat vond ik fantastisch.?

JUWEEL

De man die een paar maanden eerder nog over de Franse amateurvelden raasde schiet in Leeuwarden uit de startblokken, met zes goals in zijn eerste tien duels, waaronder een absolute juweel in een uitwedstrijd tegen FC Den Bosch. Dribbelen, kappen, draaien en een knal van ruim twintig meter. Onderkant lat, stuit, raak. Het Cambuur-publiek, die jaren gewend aan werkpaarden en broodvoetballers, weet niet wat het meemaakt. Ineens heeft Leeuwarden zijn eigen Roger Milla. Directeur Alex Pama weet niet hoe snel hij het contract van Mboua moet openbreken. En dan moet het bekerduel met het grote AZ van Louis van Gaal nog komen.

?Of ik me die wedstrijd tegen AZ nog herinner?? Mboua begint te stralen. ?Seriously. Dat is een wedstrijd die ik nooit meer zal vergeten'

?Of ik me die wedstrijd tegen AZ nog herinner?? Mboua begint te stralen. ?Seriously. Dat is een wedstrijd die ik nooit meer zal vergeten. We speelden tegen een topclub, de grote favoriet. Hoewel we in de competitie slecht presteerden, zat voor deze wedstrijd het hele stadion vol. Ik weet nog dat ik op het veld kwam en dacht: dit is echt een bijzondere club. De sfeer was fantastisch, als spelers voelden we ons die avond omarmd door de stad.?

Kappend, draaiend, dribbelend en sprintend is Mboua die septemberavond een plaag voor de Alkmaarse defensie. In de slotfase geeft hij na weer een geslaagde individuele actie een scherpe pass op Rachid El Khalifi, die vervolgens ??n op ??n met Boy Waterman ijskoud blijft en het bekerduel in Cambuurs voordeel beslist. ?Good times, good times. Het was mijn beste wedstrijd voor Cambuur. Een wedstrijd waar ik nog steeds trots op ben.?

Tijdens die bekerwedstrijd ontstaat iets ongrijpbaars. De vonk tussen Mboua en het Leeuwarder publiek slaat definitief over. De Kameroense vlag krijgt vervolgens een plek in het Cambuur Stadion, Mboua ol? groeit uit tot strijdkreet op de tribunes en zijn naam wordt vernederlandst tot Mark Bouma. Als in: jij hoort bij ons. Mboua: ?Cambuur had mij de kans gegeven en dus gaf ik alles voor Cambuur. Ik voelde zoveel liefde van de fans, dat heb ik altijd geprobeerd terug te geven. De club zat en zit in mijn hart. Toen wist ik ook: al bieden ze me bakken vol geld, ik zal nooit naar SC Heerenveen vertrekken. I love Cambuur.?

OLYMPISCHE SPELEN

Hij was als complete onbekende gekomen, een toevalstreffer in zekere zin. Maar tussen Cambuur en Mboua groeit iets dat je als sprookjeshuwelijk kunt omschrijven. Aan het einde van het seizoen 2007/08 komt er in Leeuwarden een onwaarschijnlijk bericht binnen uit Kameroen: Mboua mag zich verheugen op de Olympische Spelen in China. Daar deelt de aanvaller van de nummer zeventien van de Eerste Divisie een kleedkamer met spelers van Arsenal en Barcelona. Alexandre Song meets Marc Bouma. Mboua: ?Ik zal het nooit vergeten, ik als speler van het kleine Cambuur tussen al die grote namen. Ik was trots om mijn club op de Olympische Spelen te vertegenwoordigen. Dat toernooi is het hoogtepunt van mijn carri?re.?

In Peking staat hij ineens tegenover Ronaldinho en Marcelo. Mboua: ?Ongelofelijk, h?? Dat was het toen en dat is het nu nog steeds. A big moment'

In het dagelijks leven wordt Mboua dan bediend door local heroes als Sandor van der Heide en Ren? van der Weij, maar in Peking staat hij ineens tegenover Ronaldinho en Marcelo. Mboua: ?Ongelofelijk, h?? Dat was het toen en dat is het nu nog steeds. A big moment. Wie kan nou zeggen dat hij met een van de beste spelers ter wereld op het veld gestaan heeft??

Er zijn dan geruchten dat de Leeuwarder Olympi?r gevolgd wordt door grote clubs. Topclubs jagen op Cambuur-revelatie, kopt VI.nl die zomer. Het armlastige Cambuur rekent zich al rijk. De revelatie uit Yaound? zou zelfs de duurste speler uit de clubgeschiedenis kunnen worden. ?Geruchten?? reageert Mboua vijftien jaar later. ?It was for real! Geloof me. Bij Kameroen speelde ik samen met een speler die voor Lille uitkwam. Het was de bedoeling dat ik daar ook heen zou gaan. Na de Olymipische Spelen zag het er fantastisch uit, helaas is het anders gelopen.?

NOOIT MEER DE OUDE

Mboua blijft uiteindelijk namelijk in Leeuwarden. En is in de maanden erna geen schim meer van de ongrijpbare aanvaller die hij in zijn eerste seizoen was geweest. De interesse van grote clubs vervaagt, uiteindelijk verliest de publiekslieveling zelfs zijn basisplaats in Leeuwarden. Mboua sukkelt niet alleen met zijn vorm, maar ook met zijn fitheid, dat is dan al wel duidelijk. Maar hoe het precies kan dat de revelatie verwelkt, blijft een mysterie. Waarom blijkt nu, vijftien jaar later. Mboua: ?Na de Olympische Spelen kreeg ik wat last van mijn knie. Ik heb me laten onderzoeken in het ziekenhuis en daarna kwamen artsen met dramatische berichten. Ze zeiden dat ik gelijk met voetballen moest stoppen. Ik had te maken met gevorderde artrose. Ik was begin twintig, maar had de knie van een oude man.?

?De artsen zeiden dat ik gelijk met voetballen moest stoppen. Ik was begin twintig, maar had de knie van een oude man?

Mboua is compleet uit het veld geslagen, geschokt. Hij negeert het advies van de artsen, wil het niet horen. Hij houdt het nieuws klein, om te voorkomen dat geen enkele club hem meer zou willen. ?Ik kwam uit een geweldig seizoen, maar ineens viel de bodem onder me vandaan en ik ben nooit meer de oude geworden. Doktoren zeiden dat ik moest stoppen, maar ik k?n niet stoppen. Voetbal was mijn leven, alles dat ik had. Ik ben dus blijven vechten, hoewel ik wist dat het eigenlijk niet meer kon.? Mboua komt in Leeuwarden steeds minder aan spelen toe en wordt in het seizoen 2009/10 nog even verhuurd aan Fortuna Sittard. ?Maar daar heb ik weinig laten zien, de knie, h腒

Medio 2010 loopt zijn contract in Leeuwarden af. De man die als nobody naar Cambuur was gekomen en tot publiekslieveling uitgroeide, vertrekt uiteindelijk weer ook weer met stille trom. ?Na Cambuur ben ik teruggegaan naar Egypte, waar ik nog goede contacten had. Daar heb ik nog een paar redelijke jaren gehad als prof. Uiteindelijk ging het echt niet meer met mijn knie en ben ik teruggekeerd naar Frankrijk, waar ik nog een tijdje als amateur heb gespeeld. In 2018 ben ik helemaal gestopt.?

De nalatenschap van Mboua? Een waanzinnig uitgebreide Wikipedia-pagina, vol fascinerende, onverifieerbare feiten. Winnaar van de Zilveren Schoen in Mali (2004), topscorer van de Gouverneur van Alexandri? Cup (2007), een aan hem opgedragen dancetrack (2007). Maar vooral: een eeuwige plek in de harten van het Cambuur-publiek. Eerder dit seizoen was hij op uitnodiging van de club te gast rondom het duel met zijn andere oude Nederlandse club, Fortuna Sittard. ?Ik vond het fantastisch om weer in Leeuwarden te zijn. Ik ben de club en fans nooit vergeten en vond het schitterend om te zien dat zij mij ook niet vergeten waren.?

'Cambuur heeft veel voor mij betekend. The love was real, in goede en slechte tijden. Dat draag ik voor altijd in mijn hart?

Hoe blikt de Kameroener terug op zijn profcarri?re, tijdens de nachtelijke momenten van overpeinzingen in het magazijn waar hij werkt? ?Het is niet de carri?re die het had kunnen worden, maar ik ben blij met wat ik heb mogen meemaken. Overal waar ik gespeeld heb, heb ik liefde gekregen en gegeven. Cambuur heeft veel voor mij betekend. The love was real, in goede en slechte tijden. Dat draag ik voor altijd in mijn hart.?
IN HENK WE TRUST!!!

Tsjawat

Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Destroyer

Machtig mooi artikel over Mboua. Hij en Ogbeche, je kwam er voor naar het stadion...
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Noordcambuur

Citaat van: Destroyer op augustus 12, 2023, 11:34:06
Machtig mooi artikel over Mboua. Hij en Ogbeche, je kwam er voor naar het stadion...
en nu hebben we Wiebe ;)

Grijskijkert

Van der Streek naar Volendam?
IN HENK WE TRUST!!!

Noordcambuur

Citaat van: Grijskijkert op augustus 13, 2023, 12:20:47
Van der Streek naar Volendam?
van Utrecht naar Volendam  :?

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: Noordcambuur op augustus 13, 2023, 13:53:55
van Utrecht naar Volendam  :?

Wat moeten die nou weer met Van Utrecht?
SC Cambuur Kampioen 2019-2021