Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Oud Spelers

Gestart door Dokkumer, januari 20, 2013, 13:38:27

Vorige topic - Volgende topic

fred

Antonia idd naar nac

Lore

Oud-keeper van Cambuur bewaakt nu gevangenis: 'Als ik celdeur opendoe, dan stáát er iemand'
De ene week laat Sjoerd Mossou zijn gedachten los op een actuele foto, in de andere week bespreekt Dennis van Bergen met een oud-prof zijn nieuwe leven. Met vandaag: voormalig Cambuur-doelman Leonard Nienhuis, die tegenwoordig als cipier werkt.

Dennis van Bergen 06-09-21, 17:54
Laatste update: 18:03

Er zijn situaties in het leven waarin je maar beter kunt zeggen dat je Jelle ten Rouwelaar bent. Vraag het Leonard Nienhuis. Zijn eerste dag in de gevangenis was nog maar net begonnen toen een gevangene in hem de oud-doelman van Cambuur meende te herkennen. ,,Welnee, joh", antwoordde de Groninger, toch goed voor ruim honderd officiële duels namens de Friese club, een tikkeltje beschroomd. ,,Ik ben die keeper van NAC."

Genoeg voorbeelden van profvoetballers die na hun loopbaan de verkeerde afslag namen in hun leven en achter de tralies belandden. Dit geldt niet voor Nienhuis. Hij trekt dagelijks volstrekt vrijwillig de celdeur open en dicht. De oud-doelman, een periode lang de man die Cambuur voor degradatie behoedde, is cipier in de Penitentiaire Inrichting Veenhuizen. ,,Prachtig werk", vindt hij. ,,Je doet wat voor de samenleving. En daarnaast heb ik ook wel specifieke kenmerken van een beveiliger. Ik ben niet bang uitgevallen en heb mijn bouw mee. Als ik de celdeur opendoe, dan stáát er iemand."

Als je een gevangene met respect behandelt, krijg je dat respect ook terug.
Leonard Nienhuis
Nienhuis geeft het onomwonden toe. Aanvankelijk was hij enigszins op zijn hoede, wanneer hij zich met de sleutelbos aan zijn broek geklemd een weg baande door de cellengangen in Veenhuizen. Maar dat gevoel verdween snel, vertelt hij. ,,In het begin is het spannend, zeker. Al had ik wel snel door hoe je met de mensen moet omgaan. Respect; daar draait het om. Als je een gevangene met respect behandelt, krijg je dat respect ook terug. Het is wat anders dan keepen, maar het geeft tenminste zoveel voldoening."


Het ene keepersleven is tenslotte het andere niet. Neem Gianluigi Buffon, 43 lentes inmiddels, die ruim 25 jaar na zijn debuut inmiddels vrolijk zijn rentree heeft gemaakt bij het Italiaanse Parma. De twaalf jaar jongere Nienhuis bindt namens VV Aduard 2000 tegenwoordig de strijd aan met de lokale rivalen The Knickerbockers, VV Winsum en, natuurlijk, FC Grootegast uit Doezum. Niet als doelman overigens, maar als sterke centrale verdediger. ,,Lekker man, een beetje beuken en daarna een stevig potje bier drinken in de kantine", zegt hij, lachend. ,,Een heerlijke afleiding voor het werk in de gevangenis."

Ik bewaak nu al bijna net zo lang gevangenen als dat ik het doel van Cambuur heb bewaakt.
Leonard Nienhuis
Nee, missen doet Nienhuis het profvoetbal niet. Hij had er wel vrede mee dat hij in 2019 een streep kon zetten onder zijn loopbaan, die in 2015 zo'n wrang moment kende toen hij in de rust van een uitwedstrijd tegen Vitesse gewisseld werd door trainer Henk de Jong. Een loopbaan ook, die uiteindelijk jammerlijk eindigde. Als doelman van Sparta stond Nienhuis onder de lat in de voor de Rotterdamse club fatale tweestrijd tegen FC Emmen in de play-offs. Degradatie vormde zo zijn laatste wapenfeit als prof. ,,En toch kijk ik terug op een prachtige tijd", zegt de gevangenisbewaarder. ,,De derby's met Cambuur tegen SC Heerenveen, de promotie vieren met 20.000 uitgelaten supporters, PSV op 0-0 kunnen houden tijdens de 100-jarige verjaardag van die club in 2013; het was een tijd om nooit te vergeten."

Soms, wanneer hij een praatje maakt met de gedetineerden, komt zijn lievelingsclub nog weleens ter sprake. Cambuur leeft tenslotte altijd. Ook in de gevangenis van Veenhuizen. Maar naarmate de tijd vordert wordt de oud-doelman er steeds minder mee in één adem genoemd. Logisch ook, vindt Nienhuis. Want, stelt hij nuchter vast: ,,Ik bewaak nu al bijna net zo lang gevangenen als dat ik het doel van Cambuur heb bewaakt.

Collingwood

Mühren alweer op 7 goals en 4 assists in 9 wedstrijden. Gisteren ook Pouwels gescoord, en Antonia een 'assist' op een eigen goal van Excelsior tegen NAC.
Kalmte alleen kan u redden.

Gasgeve


EdsjeSCC


Collingwood

Dijkhuizen heeft het ook goed op de rit bij Excelsior. Is hem zeer gegund.
Kalmte alleen kan u redden.

sunderland

Citaat van: Collingwood op oktober 15, 2021, 21:32:08
Dijkhuizen heeft het ook goed op de rit bij Excelsior. Is hem zeer gegund.
zekers. Hier Appat weggegaan maar was toen onhoudbaar. Vorig seiz zeer matig gepresenteerd maar nu juist weer heel goed

Galdiano

Die Dallinga is een topspits. Gratis opgehaald door Excelsior bij Groningen.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Specuveter

Je ziet soms pareltjes voorbij komen.
Neem aan dat Cambuur dit ook wel in de gaten houd.
Die rechtsback van Volendam Kasius is er zo een.
Verder viel mij die nummer 8 van Excelsior mij erg op.
Ik dacht eerst dat ik Hoedemakers zag spelen....

Treb

Citaat van: Collingwood op oktober 15, 2021, 21:32:08
Dijkhuizen heeft het ook goed op de rit bij Excelsior. Is hem zeer gegund.

Excelsior als club heeft natuurlijk de uitstraling van een aardappel.

EdsjeSCC

Citaat van: Treb op oktober 16, 2021, 09:28:03
Excelsior als club heeft natuurlijk de uitstraling van een aardappel.

Daarom past ie er zo goed

Eewal


Collingwood

Desondanks een sympathiek persoon en een echte Cambuur-man. Meestal heb ik niet zoveel medelijden met trainers die slecht presteren bij Cambuur en eruit gemikt worden, maar voor Dijkhuizen vond ik zijn (in mijn ogen terechte) ontslag oprecht sneu.
Kalmte alleen kan u redden.

Stiens


Galdiano

Citaat van: Stiens op oktober 29, 2021, 13:30:34
Oud Cambuur speler Delano Ladan naar Feyenoord O21: https://www.feyenoord.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/transfervrije-delano-ladan-naar-feyenoord-onder-21-281021

8P

Prima spits. Had hier de pech dat Muhren voor hem stond. Ben van mening dat hij prima in de kkd kan ballen. Feyenoord O21 is een mooie stap.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets