Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Oud Spelers

Gestart door Dokkumer, januari 20, 2013, 13:38:27

Vorige topic - Volgende topic

Chielvak19

Tighadouini naar de zandbak (Qatar)
Als je niet denkt te winnen moet je het schriftelijk afdoen

sunderland

Citaat van: Chielvak19 op februari 20, 2020, 17:39:24
Tighadouini naar de zandbak (Qatar)
als je 3 jaar niet voetbalt ist echt wel over. Jong Vitesse op de bank, tja

Chielvak19

Kippersluis alweer weg bij Badajoz
Als je niet denkt te winnen moet je het schriftelijk afdoen

moodygrunn

In Henk en Sandor we trust

justremco

Het is een quizvraag over een jaar of twintig. "Welke voormalig spits van Cambuur en Willem II mocht zich tijdens de Corona-uitbraak samen met Cristiano Ronaldo de meest trefzekere speler ter wereld noemen?" Het antwoord: Bartholomew Ogbeche. VI zocht contact.
Stel het absolute (sportieve) doemscenario doet zich voor. De wereldwijde voetbalcompetities worden voorlopig niet meer hervat. De huidige lijstaanvoerders worden gekroond tot landskampioenen of nog erger; er komen helemaal geen kampioenen, bekerwinnaars of degradanten. Reken er dan maar op dat één man wel de recordboeken haalt; Bartholomew Ogbeche.
'Ik praat Nederlands als je het goed vindt. Als ik de gelegenheid heb om in het Nederlands te praten, dan pak ik die met beide handen aan.' Zijn uitspraak is wonderbaarlijk goed. Zeker als je bedenkt dat Ogbeche 35 jaar geleden werd geboren in het Nigeriaanse Ogoja en alweer twee jaar weg is uit Tilburg. De spits die tussen 2014 en 2018 doelpunten maakte voor SC Cambuur en Willem II, wil eerst weten hoe het in Nederland is.
'Hoe gaat het in Nederland met het coronavirus? Mogen jullie nog naar buiten? Ik begreep dat de voetbalcompetitie stil ligt. Mogen ze ook al niet meer trainen? Doe vooral voorzichtig.' Zelf is hij gisteravond teruggekeerd in Spanje waar hij met zijn familie woont. Ogbeche voetbalt al twee seizoenen in India maar reist waar het kan terug naar Zuid-Europa. Dat was in dit geval nog best een onderneming. 'In India was er minder te merken van het coronavirus al merkte ik wel dat de mensen wat zenuwachtig werden. Mijn familie en ik wilden graag terug naar Spanje maar er is bijna geen vliegtuig meer die naar Europa vliegt. Uiteindelijk hebben we geluk gehad met Air France. Via Parijs zijn we naar Spanje gevlogen. We mogen na acht uur 's avonds niet meer de straat op. Laten we hopen dat iedereen gezond blijft.'
Dat van Ronaldo wist ik niet, daar ga ik thuis goede sier mee maken
RONALDO

We bellen de centrumspits niet om te vragen hoe het coronavirus in India wordt beleefd. Er is een ander opvallend feitje waarmee we hem willen confronteren. Wereldwijd wordt er nauwelijks nog tegen een bal getrapt. Het zorgt ervoor dat de echte fetisjisten met tijdelijke lijstjes over 2020 komen. Het beste elftal van het jaar, de meest succesvolle doelman of de meest schutterende defensie.
Een quizvraag die over twintig jaar zeker terugkomt is: wie was er naast Cristiano Ronaldo de meest trefzekere speler in 2020. Die man, hebben wij aan de lijn. Volgens Transfermarkt.de is formeel gezien Christian Bolanos met twaalf doelpunten topscorer. De rechtsbuiten van Costa Ricaanse Deportivo Saprissa was dit kalenderjaar al goed voor twaalf doelpunten. Daar had hij echter dertien wedstrijden voor nodig. Vervolgens zijn er twee spelers die in acht wedstrijden maar liefst elf keer het netje lieten bollen: Cristiano Ronaldo én Bartholomew Ogbeche. Zij hebben gemiddeld maar 65 minuten per doelpunt nodig, Bolanos 93.
Topscorers 2020:

Speler   Club   Duels   Goals   Min/dp
1. Christian Bolanos   Deportivo Saprissa   13   12   93
2. Cristiano Ronaldo   Juventus   8   11   65
3. Bartholomew Ogbeche   Kerala Blasters   8   11   65
4. Ciro Immobile   Lazio   10   10   89
5. Erling Haaland   Borussia Dortmund   8   9   57
Waar Ronaldo zijn doelpunten maakt voor Juventus, doet de de oud-spits van SC Cambuur en Willem II dat namens het Kerala Blasters FC in de Indian Super League.
'Dat van Ronaldo wist ik niet', reageert de aanvaller lachend. 'Je kunt mij toch onmogelijk naast Cristiano Ronaldo plaatsen? De Indiase en de Italiaanse competitie kan je onmogelijk met elkaar vergelijken. Maar ik zal liegen als ik zou zeggen dat ik niet blij was. Hier ga ik thuis goede sier mee maken. Bij mijn zoon.'
'Hij is een enorme Real Madrid-fan. Twee jaar terug, toen de competitie klaar was bij Willem II, heb ik hem meegenomen naar een training van Real. We hebben de training bekeken en ik regelde dat we nog even de kleedkamer in mochten. Het was de mooiste dag van zijn leven. Hij heeft Cristiano ook nog even ontmoet. Thuis heeft hij een foto staan van die dag. En dan zegt: "Papa, dat hij dit voor mij hebt geregeld is echt ongelofelijk". Als jij nu het nieuws brengt dat ik net zo goed presteer als Cristiano, is hij misschien nog wel trotser op mij.'

© Pro Shots
INDIA

De Nigeriaan kan wel lachen om de Nederlandse vondst. De Indiase competitie mag dan misschien niet heel hoog aangeschreven staan, maar zijn cijfers laten zien dat Ogbeche het scoren nog niet verleerd is. De man die tussen 2014 en 2016 27 keer scoorde voor Cambuur en dat later ook nog dertien keer deed in het shirt van Willem II, lijkt nog lang niet uit gescoord.
In zijn eerste seizoen in de Indian Super League scoorde de Nigeriaan 12 keer in zeventien wedstrijden voor North East United FC. Dit seizoen staat de teller op vijftien goals na zestien wedstrijden. 35 jaar of niet, Ogbeche kan nog wel even mee. 'In mijn leven heb ik altijd gezegd dat ik beter wilde presteren dan het jaar daarvoor. Dat heb ik nog steeds', legt hij uit. 'Als je twintig bent doe je dat door alles te geven, nu door wat meer op je lichaam te passen. Het gaat erom hoe je traint, maar ook hoe je woont, wat je eet en hoe laat je naar bed gaat. Ik zorg heel goed voor mijn lichaam. Bovendien past deze competitie en club mij wel.'
De Indiase competitie maakt een aardige ontwikkeling door. Nee, geen kunstgras hier, geweldig!
Er waait namelijk een Nederlandse wind bij Kerala Blasters. Trainer is Eelco Schattorie, een Hollander die met zijn trainersdiploma op zak heel de wereld over reist. Samen werkten ze bij NorthEast United, nu dus bij Kerala Blasters. 'Ik begrijp zijn manier van spelen, dat is heel prettig. Ik weet wat er van een centrumspits wordt verwacht in zijn systeem. Voor jonge jongens is het vaak nog even wennen, maar ik denk dat we het goed hebben gedaan.'
'Intussen maakt de Indiase competitie een aardige ontwikkeling door. De Super League wil op den duur de beste competitie van Azië worden en ze zijn goed op weg. Elk team mag maar vijf buitenlanders opstellen waardoor de eigen talenten een kans krijgen. Het is misschien nog niet het niveau van sommige Europese landen, maar ik zie de groei. Bovendien zijn de velden fantastisch. Nee, geen kunstgras hier. Geweldig!'
PENSIOEN

Cijfers liegen niet. Na 33 wedstrijden in de Indian Super League staat de teller op 27 doelpunten. Aan stoppen denkt de Nigeriaanse spits dan ook nog lang niet. 'Waarom zou ik? Ik vind het veel te leuk. Ik zorg goed voor mijn lichaam en pik mijn doelpunten mee. Hoelang ik nog doorga? Zolang het gaat. Jongens als Ronaldo en Zlatan Ibrahimovic houden het ook vol maar dan in een veel zwaardere competitie. Misschien dat ik nog wel vijf, zes jaar door ga. Of misschien nog wel langer.'
Bartholomew Ogbeche als speler van SC Cambuur met trainer Henk de Jong.
© Pro Shots
Bartholomew Ogbeche als speler van SC Cambuur met trainer Henk de Jong.
Nederland en het Nederlands voetbal gaan hem aan het hart. Hij volgt in India niet alleen de Eredivisie maar ook de Keuken Kampioen Divisie. 'Ik kijk echt veel Nederlands voetbal. Ik zie veel wedstrijden maar volg in het bijzonder Cambuur en Willem II. Met veel mensen bij die clubs heb ik ook nog contact. Cambuur doet het hartstikke goed en ik ga ervan uit dat ze terugkeren naar de Eredivisie. Daar horen ze ook. De fans van die club horen wat mij betreft bij de beste van Nederland. En Willem II.... Wat moet ik daar nog over zeggen? Die hebben echt een fantastisch seizoen. Nu ze er zo goed voorstaan moeten ze ook Europees voetbal halen. Dat hoop ik echt!'
Ogbeche noemt zichzelf een halve Nederlander. Hij voetbalde verder in Frankrijk, Spanje, Griekenland, Engeland en India, maar het Hollandse voetbal heeft iets bijzonders. Afsluiten in Nederland is zeker een optie. 'Je weet natuurlijk nooit hoe het in de toekomst loopt', besluit Ogbeche. 'Nederland was geweldig voor me. Niet alleen op maar ook buiten het veld. De contacten die ik had bij Willem II zijn me dierbaar, maar ook bij Cambuur met Henk de Jong, Dwight Lodeweges en de directie. Die tijd zal ik nooit meer vergeten. Misschien dat als ik de rest van het jaar net zo blijf presteren als Cristiano Ronaldo, dat het er ooit nog van komt.'

moodygrunn

Top, dankje! Leuk stukje om te lezen  |:)
In Henk en Sandor we trust

Chielvak19

Dammers naar Groningen
Als je niet denkt te winnen moet je het schriftelijk afdoen

YellowBlue

Iemand een idee waarom Martijn Van der Laan op het Cambuurplein was vandaag?

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: YellowBlue op maart 27, 2020, 20:09:14
Iemand een idee waarom Martijn Van der Laan op het Cambuurplein was vandaag?
Speculeter?
Henk, held, bedankt

Dokkumer

Citaat van: YellowBlue op maart 27, 2020, 20:09:14
Iemand een idee waarom Martijn Van der Laan op het Cambuurplein was vandaag?
Boodschappen doen

666

Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

Galdiano

Citaat van: YellowBlue op maart 27, 2020, 20:09:14
Iemand een idee waarom Martijn Van der Laan op het Cambuurplein was vandaag?

Die is zo vaak in Leeuwarden.  :)
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

denistel

die is zeker vaak in leeuwarden

PePe

Transfervrije Mathieu zoekt nieuwe club: ''Ik wil elke week spelen''

PePe

#7154
Dwight Lodeweges in sportcast bij Omrop op 20-4-2020.

"Bij Cambuur heb ik de mooiste tijd gehad"

https://www.omropfryslan.nl/nijs/953899-sportcast-bij-cambuur-heb-ik-de-mooiste-tijd-gehad