Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Oud Spelers

Gestart door Dokkumer, januari 20, 2013, 13:38:27

Vorige topic - Volgende topic

Yellow Army

Meende ergens gelezen te hebben dat Barto topscorer is in de beker
Area 58

Galdiano

When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Galdiano

Berisha voor 3 jaar naar Aalesunds FK.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Collingwood

'Fancoach' Van Rijswijk: 'Hier komt eerst Cambuurnieuws en dan pas Trump'

René van Rijswijk (46) haalt koffie in de perskamer van Cambuur, zegt onderwijl de trainers Sipke Hulshoff en Arne Slot gedag, informeert bij Sander van de Streek of hij lekker heeft getraind en ploft dan neer in een van de stoelen in de businessruimte om te praten over de Leeuwarder club die hij niet alleen diende als speler, maar ook als jeugdtrainer, commercieel medewerker en maatschappelijk ondernemer.

Vanavond hoopt Cambuur in Alkmaar, ten koste van AZ, de finale van de KNVB-beker te bereiken. Dat zou voor het eerst zijn. Als 'fancoach' zit Van Rijswijk dan tussen de 1.100 Friese supporters in het uitvak. 'De hunkering naar succes, die je bij Feyenoord hebt, proef ik hier ook heel erg', zegt hij. 'En het kán. AZ uit vorm, wij niet. Het is zeker geen kansloze missie.'

Verdeeld over twee periodes speelde Van Rijswijk, destijds nog met haar tot aan zijn onderrug, zes jaar voor de club. Het was, zegt hij, liefde op het eerste gezicht. 'Een van mijn eerste wedstrijden was tegen Heerenveen, een bekerwedstrijd. Ik zag een dweilorkest staan en hoorde koebellen op de tribune.' Hij wijst op zijn armen: 'Overal kippevel.' Later schakelde Cambuur Ajax uit. 'Zij waren net wereldkampioen, wij speelden eerste divisie. Ik word er nog altijd over aangesproken.'

Als Van Rijswijk uit het raam naar buiten kijkt, ziet hij de plek waar onlangs nog honderden fans de spelers van Cambuur na hun bekerzege bij FC Utrecht midden in de nacht met vuurwerk onthaalden. Even verderop, in een ander gedeelte van het stadion, lag in 2011 oud-trainer Fritz Korbach opgebaard. Duizenden supporters bewezen hem daar de laatste eer.

Dat is de mooie kant van Cambuur. Maar zo intens als de liefde voor de club is, zo rauw is ook het randje dat aan de club kleeft. In 2014 sloeg trainer Dwight Lodeweges op de vlucht voor boze fans nadat hij een contract bij aartsrivaal Heerenveen had getekend. Vorig jaar raakte een vrouwelijke steward zwaargewond toen ze een vuurwerkbom onschadelijk wilde maken.

Als fancoach staat Van Rijswijk tijdens thuiswedstrijden tussen de harde kern. Samen met zijn compagnon, oud-bokser Johan IJsselmuiden, is hij aanspreekpunt voor de supporters. De functie van fancoach ontstond in 2009, toen er na een play-offduel tegen Roda rellen uitbraken en de club, gemeente en justitie naar iemand zochten die als intermediair tussen de groeperingen kon opereren. Als oud-speler, bezig met een studie psychologie, kwamen ze al snel bij Van Rijswijk uit.

Regelmatig gaat hij op bezoek bij supporters met een stadionverbod. 'We proberen die jongens inzicht te geven in hun gedrag. Vaak helpen we ze weer het stadion in, omdat het geen notoire hooligans zijn, maar jongens die in het heetst van de strijd iets hebben gedaan waar ze zelf achteraf ook spijt van hebben. Laatst waren we bij iemand thuis die een plastic beker met bier naar de grensrechter had gegooid, terwijl die de netten aan het controleren was. Hij zei: 'Dat doen we bij de Zwarte Cross altijd.' Waarschijnlijk gooide hij daarom bijna raak, zei hij er nog bij. Maar ja, wel twee jaar stadionverbod, terwijl we zeker weten dat het een eenmalig incident was. Dan proberen we te bemiddelen.'

Emotie hoort bij Cambuur, zegt Van Rijswijk. Hij vermoedt dat dat ook de reden is dat de club in het verleden zo vaak te maken kreeg met financiële problemen en bijna-faillissementen. 'Te vaak is gedacht: we moeten snel terug naar de eredivisie. Gelukkig is dat de laatste jaren veranderd. Na de degradatie van vorig jaar zijn er dan ook geen gekke dingen meer gedaan.'

Wel werd de nieuwe trainer, Rob Maas, al in oktober op straat gezet. De van Vitesse overgekomen oefenmeester moest een professioneel klimaat neerzetten in Leeuwarden, maar vergat het volkse karakter van de club. 'Over Maas kan ik lastig oordelen, maar wat ik op een forumavond wel merkte is dat het in de communicatie moeizaam liep tussen hem en de fans', zegt Van Rijswijk. 'Supporters vinden dat de club van hen is, ze willen het gevoel hebben dat ze mogen meepraten. Misschien ook wel typisch Cambuur van nu om dan niet door te modderen, maar meteen maatregelen te nemen.'

Onder het trainersduo Hulshoff/Slot hoopt Cambuur vanavond misschien wel het grootste succes uit de clubhistorie te bereiken. In Leeuwarden gaat het nergens anders over, merkt Van Rijswijk. 'De meeste supporters die ik ken, lezen eerst het Cambuurnieuws en daarna misschien pas iets over Trump. Als Cambuur het goed doet, is hun leven ook een stukje beter. Dat is de ware aard van een volksclub.'

http://www.volkskrant.nl/sport/-fancoach-van-rijswijk-hier-komt-eerst-cambuurnieuws-en-dan-pas-trump~a4468882/?hash=81f588f7af3fdfb4be96e19ba968c8b86e3616ea
Kalmte alleen kan u redden.

denistel

Geweldige vent die Rene 3 jaar met em gewerkt bij de c1 prachtige jaren en hij komt
elke wedstrijd bij ons langs op Noord.

Vlampiep

Citaat van: denistel op maart 02, 2017, 11:10:04
Geweldige vent die Rene 3 jaar met em gewerkt bij de c1 prachtige jaren en hij komt
elke wedstrijd bij ons langs op Noord.
Ja inderdaad een erg sociaal bewogen en enthousiaste man die prachtige resultaten heeft met zijn doelgroepen als trainer en als maatschappelijk ondernemer met zijn projecten.
Dit soort mensen zijn een verrijking voor de maatschappij en zijn voor de club de kers op de taart.

Destroyer

#4116
Ik wil bij deze je toch even een hart onder de riem steken. Menigmaal mopperen we over je individuele acties maar wel altijd vol strijdlust. In de beker ben je een zeer belangrijk aandeel geweest om de halve finale te bereiken. Het ging me dan ook gisteren aan het hart om jou de penalty te zien missen. Jij stond daar met tranen in de ogen als een verloren zoon. Ook dit hoort bij voetbal maar het maakt het extra zuur. Wat mij betreft ben je nog steeds een beker held en verdien je alle lof door het behalen van de halve finale met je ploeg genoten. Ik hoop voor je dat dit geen trauma wordt voor de rest van je voetbal carrière. Kop er voor,  zondag knallen en op naar promotie  |:)
** Poolwinner 18/19 - 21/22

hobbes

Citaat van: Destroyer op maart 03, 2017, 09:46:40
Ik wil bij deze je toch even een hart onder de riem steken. Menigmaal mopperen we over je individuele acties maar wel altijd vol strijdlust. In de beker ben je een zeer belangrijk aandeel geweest om de halve finale te bereiken. Het ging me dan ook gisteren aan het hart om jou de penalty te zien missen. Jij stond daar met tranen in de ogen als een verloren zoon. Ook dit hoort bij voetbal maar het maakt het extra zuur. Wat mij betreft ben je nog steeds een beker held en verdien je alle lof door het behalen van de halve finale met je ploeg genoten. Ik hoop voor je dat dit geen trauma wordt voor de rest van je voetbal carrière. Kop er voor,  zondag knallen en op naar promotie  |:)

Mee eens, sportieve revanche in de play offs :thumbsup

denistel

gezien zijn toestand zou ik em even uit de wind houden zondag.klote dat juist hem
dit moet gebeuren.

okkele

zoals ik vaker zeg: martijn wil iedere club wel hebben.
een toonbeeld van een echte teamspeler en harde werker.
dan ben je maar geen messi maar die past ook niet bij een volksclub,martijn wel!

in mijn team speelt barto altijd.
gauw verwerken dit jonge,sneller dan mij in ieder geval.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

hobbes

Citaat van: denistel op maart 03, 2017, 10:49:37
gezien zijn toestand zou ik em even uit de wind houden zondag.klote dat juist hem
dit moet gebeuren.

Misschien juist niet, als hij het fysiek aan kan gelijk de wei weer in. Barto inschattende heeft hij dat juist nodig.

Collingwood

#4121
Benieuwd of de club nog een jaar met hem doorgaat. Hoop zelf van wel, maar dan wel duidelijk als tweede spits. Ideale man om in noodsituaties in te zetten en is nog zo fit als een hoentje. Denk niet dat je snel een betere krijgt als je al ziet hoe moeilijk het is om een echt goede eerste spits te krijgen.
Kalmte alleen kan u redden.

Vlampiep

Citaat van: Collingwood op maart 03, 2017, 11:21:06
Benieuwd of de club nog een jaar met hem doorgaat. Hoop zelf van wel, maar dan wel duidelijk als tweede spits. Ideale man om in noodsituaties in te zetten en is nog zo fit als een hoentje.
Helemaal mee eens, hij is voor mij een held geworden die een voorbeeld is voor het voetbal.

DayDreamer


Yellow Army

Hoop voot hem dat niet de gemiste pingel, maar juist het behalen van de halve finale hem bij zal blijven. Cultheld!
Area 58