Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Kern van Cambuur (verzameltopic)

Gestart door KernvanCambuur, augustus 26, 2013, 16:57:41

Vorige topic - Volgende topic

KernvanCambuur

#810
Het ziet er weer goed uit!

Eind augustus was er weer een forumavond in supportershome 't Hertje. Gasten waren Henk de Jong en Gerald van den Belt. Sandor van der Heide moest helaas door privéomstandigheden verstek laten gaan en is er volgende keer weer bij.
Als aftrap stelde gespreksleider Fred van Dijk de vraag wie van de twee heren de meeste wedstrijden van het WK damesvoetbal heeft gezien. Dit was Gerald. Henk zei gelijk veel respect voor de dames te hebben en het mooi te vinden hoe ze het doen. Fred vroeg of de stelling juist was of de dames mee zouden kunnen met de clubs in de eerste divisie. Henk: "Dat kunnen ze op hun buik schrijven. Als de dames tegen de B1 van Cambuur zouden voetballen dan verliezen ze dik. En dat geeft niks want een vrouw is iets anders dan een man. Gelukkig wel.
Een vrouw heeft een andere kracht dan een man dus dat is logisch, maar nogmaals: respect ze hebben het hartstikke goed gedaan."
Een vraag vanuit het publiek: "Hoe het voelt om weer thuis te zijn?" De Jong: "Ja, heel goed. Ard belde me op en ik heb er één nachtje over geslapen - dat doe ik met alle beslissingen – en toen wist ik zeker dat ik weer terug wilde keren. Sandor heeft vervolgens ook met Ard en met Bert Hollander (lid RvC) gesproken en we waren er snel uit. Mijn vrouw en kinderen wilden het ook heel graag en zij voelen zich hier thuis. Als Diane hier is wordt er gewoon op haar gepast als ik er even niet ben. Mijn kinderen stonden vorig seizoen gewoon te juichen en springen voor de televisie als Cambuur won. En dat terwijl ik elders trainer was. Dat zegt wel wat. Ik ben hartstikke trots dat ik hier (weer) trainer ben."
Vraag aan Gerald van den Belt hoe ver het nu met het stadion is: "Heel ver. Dat stadion komt er. Er kan nog wel bezwaar aangetekend worden. De deadline voor de Raad van state is (was) 19 september. Dan hebben ze nog zo'n twee weken nodig.
Dan zitten er twee varianten in de uitkomst: er is wel of geen bezwaar. Bezwaar zou jegens bijvoorbeeld de McDonald's, tegen de supermarkt (Jumbo) of een boom die in de weg staat kunnen zijn. We zijn er erg positief over. We gaan ervan uit dat september de lediging en de riolering aangelegd gaan worden.
Per januari gaat de bouw met de McDonald's en de supermarkt starten. Dit is ook heel belangrijk gezien de financiering van het geheel dat met deze twee partijen gestart wordt. Daarnaast komt natuurlijk, zoals bekend, onder andere een vestiging van ROC de Friese Poort erin. We willen per juli 2021 het stadion betrekken. Er bestaat een scenario dat we misschien iets later onze intrede gaan doen. Dan moet je denken aan bouwvertraging
en omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn op de levering van het stadion. Je zou dan bijvoorbeeld tijdens de winterstop van 2021 over kunnen gaan, maar daar gaan we vooralsnog niet vanuit."
Wat is de doelstelling dit jaar met Cambuur?
De Jong: "We willen het publiek vermaken en aan het einde van het seizoen in de top zes spelen. En als er meer in het vat zit, dan zien we dat tegen die tijd wel. Volgend jaar willen we in ieder geval een stap zetten. Stel dat we er in de winterstop zo goed voor staan dan is er extra budget beschikbaar om 'ervoor te gaan'." Van den Belt: "Vorig seizoen was er een kantelpunt. Het kantelpunt voor ons was de wedstrijd tegen Jong AZ in Wijdewormer vorig seizoen (2-1 verlies, red.). Na de wedstrijd sprak ik met Arne Slot, een goede vriend van me. Hij nam afscheid van Cambuur na de uitschakeling in de halve finale van de KNVB-beker. Hij heeft nog steeds een heel romantisch gevoel bij Cambuur en zei na deze wedstrijd 'Joh, ik herken Cambuur niet meer terug! Het voetbal ziet er niet meer uit, de staf, de spelers,
jullie stralen uit alsof jullie er geen zin meer in hebben... Weet je wat jullie nodig hebben? Jullie hebben een Henk de Jong nodig!' Ik ben toen gaan slapen en ben de volgende ochtend gaan praten met Ard en de RvC. We hebben nog twee jaar tot de ingebruikname van het nieuwe stadion en er moet iets veranderen! We moeten inderdaad
iemand hebben, die naast goed voetbal, de eenheid terug kan brengen in de club. Iemand die goed met de supporters is, met de medewerkers en de media etc. En nu zitten we er hier zo bij." Van den Belt: "We zijn toen ook begonnen om een nieuw spelersfonds te creëren zodat we wat beter in staat zijn (goede) spelers te halen. De Jong: "Laatst stelde Hans Kraay mij de vraag waarom ik altijd met 'we' spreek en de supporters erbij betrek. We doen het altijd met z'n allen vind ik. Met de staf, spelers, supporters, iedereen. Ik vind dat echt heel
belangrijk. Zo heb ik ook gewerkt bij Harkemase Boys, De Graafschap en eerder hier bij SC Cambuur. Als er dan supporters zijn die een trainer weg willen hebben omdat hij niet hier past en niet benaderbaar is, dan snap ik dat. Zo werkt dat gewoon." We hebben nu ruim 1,7 miljoen euro uitgegeven aan de selectiespelers. Vorig jaar was dat 1,5. Even voor de beeldvorming:
NEC zit nog steeds op 2,2, de Graafschap op 2,0 en NAC op 2,4. Een vraag over het functioneren van het spelersfonds. Onder welke voorwaarden is dat? Van den Belt: "Het vorige spelersfonds is in 2008 opgericht om (oudere) spelers zoals Ruud ter Heide en Jeffrey de Visscher te financieren. Binnen het jaar was het geld ook op. Hier zaten hele zware rentelasten op. De terugbetaling was niet aantrekkelijk omdat we al 4 miljoen moesten terugbetalen om breakeven te kunnen eindigen. Gelukkig hebben we destijds ook kunnen schikken. Overigens ging destijds 60% van de transferopbrengsten terug naar dat fonds. We verkochten weleens wat, maar dan had je bijvoorbeeld je grootste talent Bob Schepers verkocht voor twee ton en ging er 120.000 euro naar het spelersfonds. Had je 80 duizend over om een nieuwe speler te halen die niet van dezelfde categorie was. Daar waren we natuurlijk niet gelukkig mee."
"Nu recent de vraag aan ons zelf gesteld hoe gaan we de komende twee jaren de stap omhoog maken?", vervolgt Van den Belt. "Daar hebben we geld voor nodig. We hebben een nieuw spelersfonds opgericht en die noemen we 'De Heeren van Cammingha'. Dat zijn mensen - de usual suspects - die Cambuur een warm hart toedragen en er ook wel wat voor willen hebben, maar wel allemaal binnen de grenzen van het redelijke als je supporter bent van de club. We willen ook niet dat mensen van buitenaf daarin gaan zitten. We hebben nu veertig participanten van 25.000 Euro (1 miljoen) en we hebben nu voor zo'n 8 ton binnengehaald."
Een vraag vanuit het publiek over transfers: waarom transfersommen eigenlijk nooit wereldkundig worden gemaakt.
Van den Belt: "Dit gebeurt om strategische redenen niet, omdat het niet veel toevoegt om te communiceren. Transfersommen zitten tegenwoordig vaak complex in elkaar. Er gaat een gedeelte naar de makelaar, je hebt te maken met doorverkooppercentages etc. Xavier Mous zat gelukkig heel goed in elkaar, want daar zat geen hele poppenkast omheen van makelaars, zaakwaarnemers, dorverkooppercentages etc. De transfer van Nigel Robertha was veel complexer. Nigel is bijvoorbeeld voor meer geld verkocht dan Mous, maar daar hebben we netto minder aan overgehouden."
Hoe staat het nu met het negatief eigen vermogen van Cambuur? Van den Belt: "We komen van zes miljoen euro negatief eigen vermogen af. Afgelopen jaar is nog niet vastgesteld
door de accountant, maar hier gaan we een hele mooie plus zien. Ik sluit zelfs niet uit dat we aan het einde van het seizoen schuldvrij zijn. Het negatief eigen vermogen is aan het einde van het seizoen ook weg, dus we gaan met een schone lei het nieuwe stadion in."

't Hertsje september 2019



Lore

Wat een mooi verhaal. Ben alleen nog steeds erg benieuwd naar de nieuwe cijfers, want dat er een mooie plus is lijkt mij logisch. De transferinkomsten worden geboekt. Ben zelf wel erg benieuwd naar de operationele cijfers. Wel een echte top prestatie als zij het gehele negatieve eigen vermogen hebben weggewerkt.

thankyou

"Stel dat we er in de winterstop zo goed voor staan dan is er extra budget beschikbaar om 'ervoor te gaan'"
Interessante uitspraak. Dat heb ik in mijn tijd als supporter nog niet eerder meegemaakt.
Cambuur, Beer & Loyal Mates

Lore

Citaat van: thankyou op oktober 11, 2019, 14:41:55
"Stel dat we er in de winterstop zo goed voor staan dan is er extra budget beschikbaar om 'ervoor te gaan'"
Interessante uitspraak. Dat heb ik in mijn tijd als supporter nog niet eerder meegemaakt.

Ik ook niet, maar als er niemand vertrekt zou ik zo even niet weten waar wij in zouden moeten investeren.

Yellow Army

Wat een weelde en wat een contrast met voorgaande seizoenen. Zowel sportief als financieel. Ik word er gewoon emotioneel van  |:)
Area 58

Noordcambuur

Ik loop ook al een paar jaren mee maar ik heb dit goede bericht nog niet vaak gehoord.
Heel mooi nieuws... :thumbsup

kapseltje

"We hebben nu ruim 1,7 miljoen euro uitgegeven aan de selectiespelers" en "We hebben nu veertig participanten van 25.000 Euro (1 miljoen) en we hebben nu voor zo'n 8 ton binnengehaald"

Zo ver ik had meegekregen is het spelersfonds nog niet eens gebruikt, dus dat betekent dan dat er eigenlijk nog zo'n 1 miljoen beschikbaar is voor de toekomst?

moodygrunn

Citaat van: Lore op oktober 11, 2019, 15:28:12
Ik ook niet, maar als er niemand vertrekt zou ik zo even niet weten waar wij in zouden moeten investeren.

Helemaal eens! Daarbij moet je volgens mij ook goed kijken naar Den Bosch vorig jaar. Winterkampioen, nog een blik voetballers opengetrokken en daarna helemaal niets meer over van die ploeg. Als je nog een buitencategorie speler kan halen kun je het overwegen, maar ik zou niet een succesvolle ploeg overhoop gaan gooien.
Voor de rest: wat een positiviteit mbt jaarcijfers, verkopen en nieuwe stadion...(zet dat voor de gein eens af tegen de wanorde bij die paardenkop  :_schater)
In Henk en Sandor we trust

Bankzitter

Blijkbaar is de schuld nu ook zo klein dat dit niet meer als een direct risico wordt gezien en worden transfersommen weer opnieuw geïnvesteerd.
We hebben nu een selectie die ons nog aardig wat transfersommen kan gaan opleveren.

Lore

Citaat van: moodygrunn op oktober 11, 2019, 18:38:14
Helemaal eens! Daarbij moet je volgens mij ook goed kijken naar Den Bosch vorig jaar. Winterkampioen, nog een blik voetballers opengetrokken en daarna helemaal niets meer over van die ploeg. Als je nog een buitencategorie speler kan halen kun je het overwegen, maar ik zou niet een succesvolle ploeg overhoop gaan gooien.
Voor de rest: wat een positiviteit mbt jaarcijfers, verkopen en nieuwe stadion...(zet dat voor de gein eens af tegen de wanorde bij die paardenkop  :_schater)

Precies. Er is geen garantie dat wij promoveren als wij investeren en als wij niet promoveren kunnen wij het geld goed gebruiken om volgend jaar kampioen te kunnen worden. Als wij wel promoveren hebben wij het geld nodig om een jaar te overbruggen tot het nieuwe stadion.

PePe

#820
Het woord: Promoveren. (pas gebruiken, als het aan de orde is)

KernvanCambuur

Citaat van: PePe op oktober 11, 2019, 23:28:20
Het woord: Promoveren. (pas gebruiken, als het aan de orde is)

Precies!

Joop

Ik hecht weinig belang aan dit jaar promoveren. Een jaar of 2 a 3 structureel top 4 keukenkampioen divisie vind ik prima. Leuke wedstrijden, vaak winnen. Zoals VVV deed. Jarenlang bovenin meegedraaid en nu een redelijk stabiele middenmoter in de eredivisie. Lijkt mij beter dan een incidenteel goed jaar en vervolgens onderin de eredivisie lopen te kloten met alle ellende van dien.

Lore

Citaat van: Joop op oktober 12, 2019, 11:59:53
Ik hecht weinig belang aan dit jaar promoveren. Een jaar of 2 a 3 structureel top 4 keukenkampioen divisie vind ik prima. Leuke wedstrijden, vaak winnen. Zoals VVV deed. Jarenlang bovenin meegedraaid en nu een redelijk stabiele middenmoter in de eredivisie. Lijkt mij beter dan een incidenteel goed jaar en vervolgens onderin de eredivisie lopen te kloten met alle ellende van dien.

Je weet dat wij een nieuw stadion aan het bouwen zijn toch? Dan moeten wij een aantal ploegen structureel inhalen en dus eigenlijk vaker in de eredivisie dan in de eerste divisie spelen.

SCC-J

Iemand nog bij het KvC Darttoernooi geweest? kan er niets over terug vinden.