Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Tyrique Mercera

Gestart door Huizen, september 23, 2024, 22:01:28

Vorige topic - Volgende topic

Grijskijkert

Cambuur-verdediger Tyrique Mercera (20) na debuut voor Cura?ao: 'Dick Advocaat zei: Jongens, dit is een grote prestatie'

Jonathan Ploeg ? Vandaag, 14:41 ? Sport

SC Cambuur is een international rijker nadat Tyrique Mercera (20) zijn debuut heeft gemaakt voor het nationale team van Cura?ao. De rechtsback lijkt zich bovendien langer aan de club te gaan binden.

Hij had zich er eigenlijk al bij neergelegd dat het trainingspak aan kon blijven, maar ruim zes minuten voor het einde kreeg Tyrique Mercera dan toch het dringende verzoek om zich zo snel mogelijk klaar te maken voor een invalbeurt. Met een 5-0 voorsprong op Sint Maarten gunde bondscoach Dick Advocaat de jonge verdediger zijn debuut in het shirt van Cura?ao. Dat het na zes minuten alweer voorbij was, mocht de pret niet drukken.

?Het besef van wat er gebeurd is, is er nog steeds niet?, zegt Mercera. ?Al moet ik zeggen dat ik daar bij speciale dingen altijd wel een paar dagen voor nodig heb, hoor. Ik hoopte natuurlijk dat ik mocht invallen, zeker bij een 5-0 voorsprong, maar ik had het uiteindelijk niet meer verwacht. Dat het toch gebeurde, maakt me blij. Ik heb er tenslotte hard voor gewerkt. International worden is gewoon een grote stap in mijn nog beginnende carri?re.?

Loon na hard werken
Mercera, opgegroeid in Zuid-Holland, werd twee seizoenen geleden door Cambuur opgepikt uit de jeugdopleiding van Alphense Boys. Hij speelde dit seizoen als linksback, centrale verdediger en verdedigende middenvelder, maar groeide de laatste weken uit tot vaste keus op de rechtsbackpositie. Daar maakte Mercera indruk met zijn kracht, loopvermogen ?n - een mooie bijkomstigheid - neusje voor de goal. De teller staat inmiddels op drie.

?Dat heen en weer geslinger door het elftal vond ik eerlijk gezegd wel lastig. Dat heb ik ook bij de trainer aangegeven. Aan de andere kant heeft het me inzichten en ervaringen opgeleverd waar ik nu van profiteer. Het is niet voor niets dat bondscoach Dick Advocaat me nu voor de tweede keer geselecteerd heeft. Zoals gezegd zie ik dat als loon na hard werken en daar ben ik zeer dankbaar voor. Dat ik mocht debuteren, was de kers op de taart.?

Lang heeft Mercera naar eigen zeggen niet hoeven nadenken over het aanbod van Advocaat om Cura?ao te vertegenwoordigen. Ja, hij is geboren en getogen in Nederland. En ja, bij Cambuur hebben ze hem meerdere malen verteld dat hij grote potentie heeft. Zo zag Henk de Jong in hem een type Alex Bangura en Denzel Dumfries, dat zomaar eens ver zou kunnen komen. De opportunistische trainer van Cambuur sloot Oranje bij voorbaat niet uit.

Stress voor later
?Ik heb het er vaak met mijn moeder over gehad. Dan zei ik altijd: dat is stress voor later. Maar toen ik een aantal maanden geleden de keuze kreeg, luisterde ik naar mijn hart en was ik er snel uit. Want wat is er mooier dan je vaderland te mogen vertegenwoordigen en te zien hoe blij en trots je familie is? Het shirt van Cura?ao geeft gewoon extra kracht. Dan besef je dat je het niet alleen voor jezelf doet, maar ook voor de mensen op dat eiland.?

?Bovendien voelde het vanaf de eerste keer dat ik erbij zat als een warm bad?, vervolgt Mercera. ?Sterker nog, als ??n grote familie. De meeste jongens kende ik van tevoren niet persoonlijk. Maar je bent de hele dag bij elkaar, groeit naar elkaar toe, bouwt een band op. En al speelde ik slechts zes minuten, het was een mooie ervaring. Ik heb zelfs familie ontmoet die ik nog niet kende. Een neef van een overleden oom die toevallig in hetzelfde hotel zat.?

Als kers op de taart plaatste Cura?ao zich door de zeges op Sint Maarten (5-0) en Saint Lucia (4-1) voor de Gold Cup, het prestigieuze toernooi dat begin 2025 wordt afgewerkt in Canada en de Verenigde Staten. ?Op Cura?ao is honkbal de populairste sport. Maar dat we het voetbal nu op zo?n groot podium mogen zetten, vinden de mensen ook geweldig. Dick Advocaat zei nog tegen ons: ?Jongens, geloof me, dit is een grote prestatie.? Mooi toch??

En dan wacht vrijdagavond in de eerste divisie een duel met hekkensluiter Vitesse. Even omschakelen geblazen, erkent Mercera, maar de rechtsback heeft alle vertrouwen in een goede afloop. ?Dat Vitesse laatste staat, zegt mij niet zoveel. Het is een ploeg met goede kwaliteiten die een wat mindere periode doormaakt, maar niet moet worden onderschat. Aan ons de taak om met dezelfde passie en strijd van de afgelopen weken de stijgende lijn door te trekken.?

Een nieuw contract

Aan Mercera zal het niet liggen. Hij geeft inmiddels alles voor het voetbal. Eerder dit seizoen bezorgde hij naast het voetbal ook nog pakketjes voor DHL, om financieel de eindjes aan elkaar vast te kunnen knopen, maar daar is hij mee gestopt. Niet zonder reden: er is een nieuw contract in de maak. ?Er zijn gesprekken gaande tussen mij en de club. Het ziet er goed uit en daar wordt binnenkort vast meer over bekend. Een mooie ontwikkeling, in mijn ogen.?
IN HENK WE TRUST!!!

Stiens

Contractverlenging en opwaardering voor Tyrique Mercera

Tyrique Mercera heeft zijn handtekening gezet onder een nieuw contract. De 20-jarige rechtsback is hiermee tot zeker de zomer van 2027 verbonden aan de volksclub uit Leeuwarden, met een cluboptie voor nog een seizoen.

De ontwikkeling van Mercera is stormachtig te noemen, want afgelopen mei tekende hij pas zijn eerste profcontract. Sindsdien is het snel gegaan, want inmiddels mag hij zich vaste basisspeler van SC Cambuur noemen en bovendien international van het nationale team van Cura?ao.

Tot op heden kwam de van Alphense Boys afkomstige verdediger tot 29 offici?le optredens voor SC Cambuur en hierin wist hij drie keer te scoren.

Technisch manager Lars Lambooij over de verlenging van de samenwerking: ?Dit heeft Tyrique helemaal zelf afgedwongen en is niet alleen een beloning voor zijn harde werk, maar ook voor bewezen kwaliteit. In korte tijd is hij van Onder 21 opgeklommen tot basisspeler en international en dat zegt iets over zijn mentaliteit en vooral potentie.?

Proficiat en op naar meer, Tyrique!

Bron: Cambuur.nl

Noordcambuur

Prachtig nieuws gefeliciteerd toppertje  :thumbsup

Specuveter

Er schijnt serieuze belangstelling te zijn voor Tyrique.
Een club uit het buitenland
Aangezien Cambuur met Ottessen en Gabi twee rechter vleugel verdedigers achter de hand heeft staan ze hier niet negatief tegenover.
Ben benieuwd.

oost

Citaat van: Specuveter op januari 04, 2025, 10:33:29
Er schijnt serieuze belangstelling te zijn voor Tyrique.
Een club uit het buitenland
Aangezien Cambuur met Ottessen en Gabi twee rechter vleugel verdedigers achter de hand heeft staan ze hier niet negatief tegenover.
Ben benieuwd.

Als je een paar ton voor hem kan vangen direct doen.
Het is een redelijk backje maar meer ook niet

sunderland

Citaat van: oost op januari 04, 2025, 10:49:45
ach hou toch op. Wat een onzin. Hij fysiek erg sterk , heeft perfecte lengte. Hij is jong en wil en kan nog veel leren. Kan makkelijk in de eredivisie mee.

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: oost op januari 04, 2025, 10:49:45

Zo sta ik hier eigenlijk ook wel in...
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Bankzitter

Prima als het een paar ton is die direct in een spits gestoken kan worden. Maar anders lekker houden.

Specuveter

Citaat van: Bankzitter op januari 04, 2025, 11:56:25
Prima als het een paar ton is die direct in een spits gestoken kan worden. Maar anders lekker houden.
Zo denk ik er ook over
Twee vleugel verdedigers nog
Dus geld kan voor een goede fitte spits aangewend worden of versterking op de vleugel(kallon)

Grijskijkert

Hij gaat echt niet voor een paar ton de deur uit, gezien leeftijd contractduur salaris, zal het richting wat Bangura heeft opgeleverd waarvan 25% moet worden afgedragen aan het spelersfonds.
IN HENK WE TRUST!!!

oost

Citaat van: Grijskijkert op januari 04, 2025, 12:45:58
Hij gaat echt niet voor een paar ton de deur uit, gezien leeftijd contractduur salaris, zal het richting wat Bangura heeft opgeleverd waarvan 25% moet worden afgedragen aan het spelersfonds.

Hoeveel moet er nog naar dat fonds? Lijkt langzamerhand echt een molensteen te worden.

De Gast

Citaat van: Grijskijkert op januari 04, 2025, 12:45:58
Hij gaat echt niet voor een paar ton de deur uit, gezien leeftijd contractduur salaris, zal het richting wat Bangura heeft opgeleverd

Zo is het. Voor minder niet de deur uit.
Hoe staat Gabi er eigenlijk voor? We houden dan nog altijd 4 backs over.

Grijskijkert

Citaat van: De Gast op januari 04, 2025, 13:44:23
Zo is het. Voor minder niet de deur uit.
Hoe staat Gabi er eigenlijk voor? We houden dan nog altijd 4 backs over.
Die is klaar voor zijn eerste wedstrijd minuten...
IN HENK WE TRUST!!!

Galdiano

De rechtsback positie is vereweg de makkelijkste positie een vervanger te vinden.
Met een mooi bedrag, heel snel strik er om.

Ja hij heeft talent, maar verwacht dat we nu moeten cashen voordat het te laat is.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Bankzitter

Ik vind Mercera veel potentie hebben en kan meer dan alleen rechtsback.
Maar je moet altijd spelers verkopen als een goed  bod langskomt.
zie Kallon, zie Jacobs, Hoedemakers en nog een paar anderen. Als je niet verkoopt, dan levert het soms uiteindelijk niets op.

Henk wil altijd graag spelers houden die hij kent en liever niks nieuws erbij.
Maar matige spits kost je meer punten dan een matige rechtsback. Dus als verkoop nodig is om ruimte te maken, dan altijd doen.