Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Cambuur in de media

Gestart door punkman, april 16, 2013, 18:05:38

Vorige topic - Volgende topic

scclwd

Citaat van: Bascambuur op oktober 23, 2014, 12:15:17
Niks moois aan. Hij maakt de Friese cultuur belachelijk en dat is terecht, maar hij maakt geen onderscheid tussen Cambuur en DKV, waardoor ik er van uitga dat hij Cambuur tot dezelfde cultuur rekent.

Lees eens tussen de regels door.

Dokkumer

Citaat van: Bascambuur op oktober 23, 2014, 12:15:17
Niks moois aan. Hij maakt de Friese cultuur belachelijk en dat is terecht, maar hij maakt geen onderscheid tussen Cambuur en DKV, waardoor ik er van uitga dat hij Cambuur tot dezelfde cultuur rekent.
Het onderscheid niet kunnen maken is typerend voor veel mensen die de achtergrond van Leeuwarden vs. provincie niet kennen en ongefundeerd maar wat blaten zonder zich daadwerkelijk te verdiepen in de materie.

Iemand toevallig een scan van deze column zodat die met de grond gelijk gemaakt kan worden?

Viper


Bascambuur

Citaat van: Dokkumer op oktober 23, 2014, 12:23:01
Het onderscheid niet kunnen maken is typerend voor veel mensen die de achtergrond van Leeuwarden vs. provincie niet kennen en ongefundeerd maar wat blaten zonder zich daadwerkelijk te verdiepen in de materie.

Iemand toevallig een scan van deze column zodat die met de grond gelijk gemaakt kan worden?
Ik heb hier geen scanner, maar ik kan wel een stukje quoten:

''Er vloog godzijdank geen drone met een Hollandse vlag het stadion binnen. Friezen doen niet aan moderne onzin. Ze zijn nog van de lullige woordspeling achter een vliegtuigje. Anti-Fries las ik. Verzint u de rest zelf maar.''

DK

Bij deze:

"Ik vind het heel raar als je trots bent op de plek waar je werd geboren. Mensen die trots zijn op hun geboorteplek doen alsof ze daar samen met het gras uit de grond zijn gegroeid. Alsof ze opeens naakt in een weiland lagen, neergeworpen door De God van Drenthe, of een willekeurige God van een andere provincie.

Ik zie het zo: je wordt meestal geboren op de plek waar je moeder negen maanden eerder verveeld op haar horloge lag te kijken, terwijl je vader tussen haar dijen lag te zwoegen. Niet iets om trots op te zijn, lijkt mij, dat je vader tijdens het carnaval, met zijn broek op zijn schoenen en verkleed als Mickey Mouse, je moeder, vlak achter een flipperkast, heeft bevrucht. Ja, je bent een Brabander, maar voor hetzelfde geld had je nu, met vierhonderd vliegen om je mond, ergens in Midden-Afrika naar een man in een plastic pak zitten loeren.

Het is allemaal toeval. Als de moeder van Frank de Boer de tram had gemist, dan zou ze de vader van Frank nooit zijn tegengekomen en dan voetbalde Ajax nu dus avontuurlijk in plaats van verkrampt. Het toeval wordt te opzichtig genegeerd. Als Robin van Persie was geboren op de Fiji-eilanden, dan was hij nu onbetwist de eerste spits van het nationale team. Maar omdat Robin nu eenmaal in Nederland is geboren, moet hij met lede ogen toezien hoe andere spitsen hem aan alle kanten voorbijlopen.

Wat ik wil zeggen is: als u trots bent op de plek waar u werd geboren, dan bent u trots op niets. Maar vertel dat in godsnaam niet aan de Friezen. Laten we net doen alsof het heerlijk is een Fries te zijn. Dat we allemaal wel een Fries willen zijn, desnoods part-time. Laten we met z'n allen doen alsof er niets fijner is dan over die fucking Afsluitdijk te mogen rijden en dan te mogen aankomen in een provincie die bestaat uit horizon en kerkjes. Laten we die Friezen wijsmaken dat we gewoon stikjaloers zijn op hun geboortegrond.

Ik, als geboren Amsterdammer, wil daarin wel een voortrekkersrol spelen. Ik ga tegen de eerste Fries die ik tegenkom zeggen: 'Ja man, echt, haring en een tamp ossenworst, dat Amsterdamse gedoe, ik schaam me ervoor. At ik maar iedere ochtend mijn gebit zwart met een Fries suikerbrood. Kon ik maar huilen om een klomp. Was ik maar in Sexbierum uit de schoot van mijn moeder gevallen.'

Het is voor het Nederlandse voetbal van groot belang dat we die Friezen een beetje masseren in hun Gezonde Volksgevoel. We hebben afgelopen zondag weer gezien wat dat oplevert. Een legendarische wedstrijd, bekeken door een legendarisch publiek. Van mij mogen Friezen tot in de eeuwigheid aan mij gaan staan uitleggen hoe fijn het is te skûtsjesilen, als ze er maar ook bij blijven voetballen. Ik wil tot aan mijn dood wedstrijden tussen SC Cambuur en SC Heerenveen zien. Het liefst zes keer per week. En dan op zondag PEC Zwolle tegen Go Ahead Eagles. Wat Ajax heeft gedaan, lees ik wel in de krant.

Ik heb, voor het eerst in mijn leven, zo verschrikkelijk genoten van ongegeneerde provincietrots. Zondag kregen we in de rest van Nederland een lesje voetbalbeleving van de Friezen. En dat werd een keer tijd. Dat eeuwige gelul over de Elfstedentocht, laten we dat nu voor eens en voor altijd achter ons laten. Dat emotionele, onverstaanbare geouwehoer over Sietse Kruipma die met een oude krant onder zijn shirt de beroemde tocht uit 1734 reed en daar nog steeds heel bewogen over praat. Hoe hij bijvoorbeeld bij Bolsward zijn linkeroog even in de hand nam om te kijken of alles het nog deed, dat weten we nu wel.

Schaatsen is te individueel. En de toeschouwers vinden iedere deelnemer een held. Dat schiet niet op. In échte sport moet je de ander een beetje kunnen haten. Dat hebben we afgelopen zondag gezien.

Ik vond het zo lief, alleen de aanloop naar de wedstrijd al. Honderden volwassen kerels hebben zondagochtend, samen met hun zoon, een shawl gekocht met daarop de tekst: 100% tegen SC Cambuur. Volwassen mannen hebben zondagochtend een grote C op hun voorhoofd laten verven. Honderden Cambuur-supporters hebben zondagochtend staan schreeuwen naast een weiland dat ze uit Leeuwarden komen en hoorden in de verte duizenden mannen schreeuwen dat zij uit Heerenveen kwamen. Ik heb zondag geleerd daar nu eens gewoon van te genieten.

Ooit verbood Leo Beenhakker de spelers van Feyenoord mee te doen aan het Friese volkslied-ritueel. Ik heb het altijd een dappere daad gevonden. Midden in dat nationalistische gekkenhuis lekker de Donald Duck gaan zitten lezen als de spelers van Heerenveen hun shirt nat staan te huilen tijdens een onverstaanbaar hoempapa-lied. Nu twijfel ik. Ik neig ernaar het oogluikend toe te staan. Als het maar wedstrijden zoals die van afgelopen zondag oplevert.

Want het was magisch. Normaal zet ik de televisie uit als ik een gedeelte van het stadionpubliek een rood stuk plastic boven het hoofd zie houden, zodat het vanuit de lucht net lijkt of ze een rode klomp zijn, maar zondag vond ik alles goed.

Er werd door al die rare emoties namelijk eindelijk weer eens gevoetbald alsof er iets van afhing. Het was weer eens een wedstrijd die niet mocht worden verloren. Het was erop of eronder. En dat zijn de mooiste wedstrijden. De supporters waren rauw en oprecht. Heerlijk ouderwets waren de aanmoedigingen. Er vloog godzijdank geen drone met een Hollandse vlag het stadion binnen. Friezen doen niet aan moderne onzin. Ze zijn nog van de lullige woordspeling achter een vliegtuigje. Anti-Fries, las ik. Verzint u de rest zelf maar.

Friezen, het was fantastisch. Jullie hebben mij laten juichen voor een televisie. Ik heb mijn vriendin geroepen dat ze moest komen kijken. Ik heb mensen gebeld en geprobeerd ze uit te leggen waar ik naar zat te kijken. Naar de leukste voetbalwedstrijd van de afgelopen dertig jaar. En vooruit dan maar, jullie je zin: die werd niet geheel toevallig in Friesland gespeeld."

Dokkumer

Citaat van: Bascambuur op oktober 23, 2014, 12:15:17
Niks moois aan. Hij maakt de Friese cultuur belachelijk en dat is terecht, maar hij maakt geen onderscheid tussen Cambuur en DKV, waardoor ik er van uitga dat hij Cambuur tot dezelfde cultuur rekent.
Eerlijk is eerlijk, na het lezen vind ik het juist heel erg meevallen. Ik ga mijn eerdere woorden terugnemen en niks met de grond gelijk maken.

speculeter

Heb het gisteren gelezen en vond het juist een mooi stuk.

Viper

Mooi overzicht van aantal seizoenkaarthouders in Nederlandse gemeenten:

http://www.tubantia.nl/extra/datajournalistiek/voetbalkaart

Westerpark

Reportage over onze stadionspeaker in Nieuwsuur npo2. Uitzending is al begonnen, het item nog niet

Bascambuur


Spine

Mooie docu op GPTV over ut Woanskip met een mooie rol voor oanse Baksteen!  _O_

Galdiano

Hoe kan het ook anders  :|

Overal waar een camera is is baksteen ook  :wall
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

scclwd

Heeft iemand hier een link van?


gobo

 one might call them the tiki-taka team of Holland. 8)
As de slager spreekt, mut de wurst um stilhouwe....