Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

eigen jeugdopleiding

Gestart door denistel, mei 28, 2016, 13:27:50

Vorige topic - Volgende topic

Galdiano

Heeft iemand het gehele stuk van het LC mbt het meidenteam?
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Leovardiascc

Citaat van: Galdiano op juni 26, 2025, 13:02:00
Heeft iemand het gehele stuk van het LC mbt het meidenteam?

Deze?

Bron: lc.nl

Kerstin Casparij uit Heerenveen ontdekte vrouwenvoetbal bij SC Cambuur en keert met Oranje terug in Leeuwarden

Kerstin Casparij voetbalt donderdag tegen Finland in Leeuwarden
Kerstin Casparij speelt donderdag met de Oranjevrouwen de uitzwaaiwedstrijd in Leeuwarden. Foto: Bart Stoutjesdijk

De Oranjevrouwen spelen donderdag in Leeuwarden hun laatste wedstrijd in aanloop naar het Europees kampioenschap. Voor Kerstin Casparij is het een thuiswedstrijd. De Heerenveense speelde vier seizoenen voor SC Heerenveen, maar begon haar voetbalcarri?re bij SC Cambuur.

?Als echte Heerenveense moet ik hier eigenlijk wat van vinden?, zegt Kerstin Casparij lachend. De oud-SC Heerenveen-speelster wil graag nog eens in het Abe Lenstra-stadion spelen, maar treedt donderdagavond aan in het Kooi Stadion. Het nieuwe Cambuurstadion is het decor van de uitzwaaiwedstrijd van het Nederlands vrouwenvoetbalelftal voor het vertrek naar Zwitserland voor het Europees kampioenschap.

Het is de eerste keer dat de Oranjevrouwen in Leeuwarden spelen. Hiermee kan nog voor de offici?le opening van het Kooi Stadion een belangrijk doel worden afgevinkt. Het stadion is namelijk niet alleen gebouwd om Cambuur een nieuw thuis te bieden, maar moet ook interlands van Jong Oranje en de Oranjevrouwen naar het Noorden halen, zo vertelde algemeen directeur Ard de Graaf eerder.

De uitzwaaiwedstrijd is de laatste kans voor de Oranjeleeuwinnen om na een aantal matige wedstrijden het tij te keren. De ploeg verloor onlangs met 4-0 tegen Duitsland en speelde gelijk tegen Schotland (1-1). Teleurstellend, erkent Casparij: ?Wij hadden meer verwacht van de afgelopen interlandperiode. Deze resultaten zijn voor een groot eindtoernooi lastig. Het moet niet te veel gaan doen met je zelfvertrouwen. Maar het is ook een mooie mogelijkheid om te kijken wat we anders willen doen.?

Voor de oud-Heerenveen en oud-Cambuur speelster voelt de wedstrijd als thuiskomen.

Te jong voor Cambuur
Dat anders doen begint voor de vrouwen in Leeuwarden. Hoewel Casparij vier seizoenen voor Heerenveen speelde, maakte ze bij Cambuur kennis met het meisjesvoetbal. ?Mijn vader had mij opgegeven voor de voetbaldagen van Cambuur. Eigenlijk was ik te jong, maar dat had hij gewoon niet gezegd.? De toen 9-jarige voetbalster maakte genoeg indruk om een plekje in de meisjesselectie te bemachtigen. De bekentenis achteraf dat ze een jaartje jonger was dan toegestaan, werd tot haar opluchting door de vingers gezien.

Lang duurde haar tijd bij Cambuur niet. Een jaar na de voetbaldagen werd de meisjestak opgeheven en moest Casparij op zoek naar een andere club. Zo belandde ze bij Heerenveen, waar ze op 15-jarige leeftijd debuteerde in de eredivisie.

Hoewel haar tijd bij Cambuur slechts ??n seizoen duurde, koestert de Heerenveense warme herinneringen aan Leeuwarden. ?Cambuur is de eerste club waar ik heb gevoetbald in een meisjesteam. Er werd heel specifiek gekeken naar het ontwikkelen van vrouwen- en meisjesvoetbal, nog voordat daar voor mij bij andere clubs in Friesland opties voor waren. Dat is wel heel speciaal geweest.?

De uitzwaaiwedstrijd is de laatste halte voor Casparij met Oranje naar het EK gaat.

Inspireren
Casparij hoopt dat de uitzwaaiwedstrijd en het daaropvolgende EK het vrouwenvoetbal weer een positieve impuls kunnen geven. ?We willen een visitekaartje afgeven en mensen enthousiast maken voor het EK.? De opmerking is tekenend voor de houding van de voetbalster, die elke vraag naar doelstellingen steevast tweeledig beantwoordt: ?Natuurlijk is het allerbelangrijkste winnen, maar we willen ook mensen inspireren.?

Met het enthousiasme van de fans lijkt het vooralsnog wel goed te zitten. Het Kooi Stadion is nagenoeg uitverkocht en voorafgaand aan de wedstrijd is er in het centrum van Leeuwarden een fanzone, waarna de fans gezamenlijk naar het stadion lopen.

Casparij kijkt uit naar het volle stadion. Het kabaal op de tribune, de fans in oranjegekleurde kledij en het Wilhelmus dat luidkeels wordt meegezongen, bezorgen de Heerenveense nog elke keer kippenvel. Ze is er dan ook op gebrand om ?de fans iets te geven om voor te juichen?.

Niet alleen de fans hopen in Leeuwarden te kunnen juichen. Ook voor het team zou winst een welkome opsteker richting het EK zijn. Daar staat de ploeg een zware poulefase te wachten. Met Frankrijk en Engeland in dezelfde groep, speelt Oranje al vroeg in het toernooi tegen de wereldtop. Casparij erkent dat het team in ?een lastige poule? zit: ?Natuurlijk gaan we naar het toernooi met de instelling: we willen winnen. Maar ik denk dat we een goede stap zetten als we de groepsfase doorkomen.?

Oud Cambuur

Deel 1

Met zijn voetbalschool in Opeinde wil Jos Miedema meisjes klaarstomen voor de top. Maar betrokkenen spreken van een onveilig leerklimaat: conflicten, manipulaties en loze beloftes.

Lees meer over
Smallingerland
Leeuwarden
Het is maart 2024 en Jos Miedema poseert in het stadion met Cambuur-directeur Ard de Graaf. Ze gaan samenwerken. Miedema mag vanuit zijn voetbalschool Meiden Voetbal Academie Nederland (MVAN) speelsters aanleveren voor het nieuwe meidenteam onder de 17 van SC Cambuur.

Miedema kijkt trots in de lens. Cambuur MO-17 wordt het vlaggenschip van zijn voetbalschool en hijzelf wordt trainer.

In het bijhorende persbericht komt Miedema aan het woord. ?Vanaf het eerste moment voelden de gesprekken die we met elkaar voerden vertrouwd aan en we kwamen er al gauw achter dat we dezelfde normen en waarden delen.? Ook De Graaf wordt geciteerd: ?Anno 2024 hoort vrouwenvoetbal een plek te hebben binnen een profclub (?) Dit is een goed begin, maar zeker niet het eindstation.?

Abrupte stop
Mei 2025 stopt de samenwerking abrupt. Cambuur haalt het team van Miedema uit de competitie, vanwege hoog opgelopen spanningen tussen ouders en staf. Een paar maanden eerder is al duidelijk geworden dat de samenwerking tussen Cambuur en Miedema deze zomer hoe dan ook al zou stoppen.

Deze krant deed onderzoek naar voetbalschool MVAN, het team van Cambuur dat daaruit ontstond en Miedema?s voorgeschiedenis in het meidenvoetbal. We voerden circa dertig gesprekken met ouders, trainers en andere mensen die met hem in het meidenvoetbal hebben samengewerkt, of dat nog steeds doen.

Zij omschrijven Miedema enerzijds als een man met charme, ambitie en overtuigingskracht. Met die eigenschappen opent hij deuren voor meiden en zijn voetbalschool. Bijvoorbeeld bij profclubs en internationale toernooien.

De schaduwkant: Miedema gebruikt diezelfde eigenschappen voor het beheersen en bespelen van zijn omgeving. Mensen omschrijven zijn gedrag dan als manipulatief, egocentrisch en dominant. Volgens betrokkenen is daarmee voor jonge meiden in zijn voetbalschool sprake van een onveilig leerklimaat.

Miedema is het met vrijwel alle kritiek oneens. Volgens hem komt die vooral voort uit rancune. Bovendien: ?Als je een voetbalschool gaat onderzoeken kun je altijd wel iets negatiefs vinden.?

Kritiek op voetbalscholen
Een voetbalschool is een plek waar kinderen worden opgeleid als voetballers, door middel van professionele training. Daarvoor rekent een voetbalschool lidmaatschapsgeld, in het geval van MVAN 545 euro per jaar. Voetbalscholen zijn veel duurder dan een gewone amateurvereniging, waarbij de contributie voor jeugdleden gemiddeld rond de 160 euro ligt. Noord-Nederland telt diverse commerci?le voetbalscholen. MVAN richt zich als enige exclusief op meiden.

De commerci?le insteek onderscheidt een voetbalschool van een voetbalvereniging. Dat kan voor problemen zorgen. Zo schreef de Sportraad Amsterdam in opdracht van de gemeente in 2022 een kritisch rapport over commerci?le voetbalscholen, waar ?onrealistische voetbaldromen? worden aangewakkerd en ?onwenselijke afhankelijkheidsrelaties? ontstaan. De ?handel in voetbaldromen? moet volgens deze instantie aan banden worden gelegd.

Foppe de Haan
Jos Miedema groeit vanaf 2018 uit tot bekende naam in het Friese voetbal. Hij begint dan een meidenvoetbalschool bij Harkemase Boys. In 2022 maakt hij de overstap naar SC Heerenveen, waar hij hoofd van de nieuwe meidenacademie wordt.

Zijn aanstelling bij Heerenveen heeft Miedema te danken aan clubicoon Foppe de Haan. Als voormalig assistent-bondscoach van de Oranje Leeuwinnen is hij dan adviseur van Heerenveen Vrouwen. De Haan: ?Ik ben een keer bij een clinic van Jos geweest in Harkema. Dat zag er allemaal prima uit. Dus toen Heerenveen met meidenvoetbal wilde beginnen, heb ik hem aanbevolen. Dan hoefden we het wiel niet opnieuw uit te vinden.?

Jos heeft best goede bedoelingen, maar hij moet niet de leiding hebben
De Haan kijkt daar met spijt op terug: ?De samenwerking is een teleurstelling geworden. Er ontstond onder Jos zoveel gedoe. Ontevreden ouders die zeiden dat beloftes niet nagekomen werden. Afspraken richting de club die hij niet nakwam.? Zijn slotsom: ?Jos heeft best goede bedoelingen, maar hij moet niet de leiding hebben. Dan wordt het een chaos.?

Oud Cambuur

Deel 2
Chaos
Dusdanig, dat Heerenveen Vrouwen hem in april 2023 op non-actief stelt. Voorzitter Jessica Roosenburg zegt dat Heerenveen er dan achter komt dat Miedema bezig is met het opzetten van zijn eigen voetbalschool, terwijl hij nog door de club betaald wordt.

Miedema geeft dat toe. Hij zegt dat hij duidelijkheid nodig had over de toekomst. ?Want ik ben ondernemer.? Die duidelijkheid kwam volgens hem niet. ?Toen heb ik de club gezegd dat ik na het aflopen van mijn contract op 1 juli mijn eigen traject zou opstarten?, zegt hij doelend op zijn eigen voetbalschool.

Volgens Miedema breekt Heerenveen na die mededeling met hem. Roosenburg zegt dat er meer speelde. Zij zegt dat Miedema documenten van de club gebruikte voor het opzetten van zijn voetbalschool, zoals contactgegevens van ouders en partners. ?Ook communiceerde hij onjuiste informatie en sprak hij lelijk (over Heerenveen, red.) op het veld. Het gebeurde stiekem, maar het bewijs stapelde op.?

Hij maakte een potje van afspraken, manipuleerde, speelde mensen tegen elkaar uit
Miedema ontkent dat hij gegevens van Heerenveen heeft gebruikt. ?Ik had helemaal geen gegevens.? Hij zegt dat meiden zelf besloten om mee te gaan naar zijn nieuwe voetbalschool. ?Ze konden goed met me opschieten, ik had veel voor ze gedaan. Niet alleen op voetbalgebied.?

Heerenveen zegt dat het al ver daarvoor had besloten om na het seizoen met Miedema te stoppen. Roosenburg: ?Hij maakte een potje van afspraken, manipuleerde, speelde mensen tegen elkaar uit en deed beloftes die hij ? en dus wij - onmogelijk konden waarmaken.?

Miedema zou gegevens van Heerenveen hebben gebruikt voor zijn nieuwe voetbalschool.
Miedema zou gegevens van Heerenveen hebben gebruikt voor zijn nieuwe voetbalschool. Afbeelding: Job van der Molen/Beeldbazen

Van ouders en meiden komen klachten die het beeld geven van een onveilig leerklimaat. Roosenburg: ?Wij kregen steeds meer geluiden dat hij meiden voortrok, anderen benadeelde. Het ging lang niet altijd over kwaliteit. Het was: als jij of jouw ouders leuk doen tegen mij, dan doe ik leuk tegen jou. Wanneer die geluiden bij je landen en blijken te kloppen dan moet je ingrijpen.? Miedema aanspreken hielp volgens haar niet. ?Het lag nooit aan hem.?

Miedema noemt de aantijgingen van Roosenburg ?totale onzin?. ?Ik was blijkbaar niet goed genoeg, maar ze willen wel alle speelsters uit de voetbalschool hebben.? Volgens Miedema zijn er tientallen meiden van MVAN naar Heerenveen gegaan. ?Dat vind ik mooi voor die meiden, maar dit is natrapperij.? Over de uitspraken van Foppe de Haan zegt Miedema: ?Daar ga ik niet op reageren, daar sta ik boven. E?n woord: onzin.?

In de val
Hoe vervolgde Miedema zijn pad nadat Heerenveen hem wegstuurde?

Voetbalschool MVAN start medio 2023 in Opeinde, op de velden van voetbalvereniging ONT. De voetbalschool groeit aanvankelijk snel en telt op het hoogtepunt ruim 100 meiden, die voor het lidmaatschapsgeld van 545 euro drie ? vier trainingen per week krijgen. De slogan van de voetbalschool: van talent naar prof.

Het tv-programma Hart van Nederland komt zelfs op bezoek bij dan de net opgerichte voetbalacademie. ?Mijn doel is misschien wel hofleverancier te worden van deze meiden?, verwijst Miedema in de uitzending naar het Nederlands elftal. Ook de meiden zelf zien dat wel zitten. E?n van hen zegt: ?Ik heb er bijna alles voor over, heel veel trainen. En dan hoop ik dat ik er kom.?

Meerdere mensen krijgen ook bij de voetbalschool bedenkingen bij de manier waarop Miedema omgaat met meiden. Zij vinden dat hij hen bespeelt. Meiden die overwegen te stoppen krijgen ineens opvallend veel aandacht of speeltijd. Of Miedema spiegelt hen een glansrijke toekomst voor door met namen van profclubs te strooien.

?Gladde praatjes?
Het gedrag van Miedema is voor keeperstrainer Klaas Kremer reden om te stoppen. Kremer werkte ook bij Harkemase Boys en Heerenveen al met Miedema samen. Hij zegt: ?Jos lokte naar mijn idee meiden en ouders in de val met gladde praatjes. Dat is in mijn ogen tekenend voor wat hij doet.?

Er zijn ook altijd ouders die denken dat hun dochter de top gaat halen. Die moet je afremmen
Miedema ontkent het manipuleren. ?Ik vind juist dat je eerlijk moet zijn naar meiden. (?) Er zijn ook altijd ouders die denken dat hun dochter de top gaat halen. Die moet je afremmen.?

Miedema zegt ook dat het hem niet om geld te doen is. ?Het lidmaatschap kost 545 euro. Daar gaat belasting en veldhuur af. Dan krijgen ze kleding, kost 180 euro.? Volgens Miedema blijft er al met al niet veel geld over. ?Daar krijg je het hele jaar door vier trainingen per week voor. Omgerekend is dat 1,75 per training. Is dat te commercieel? Trainers moest ik ook nog betalen. Die hebben heel goed verdiend bij mij. Ik hield aan het einde van de rit weinig over.?

De bewering van Kremer over het bespelen van meiden wordt herkend door andere bronnen. Volgens Miedema is Kremer rancuneus vanwege een onderling akkefietje. ?Klaas heeft geeneens een diploma als keeperstrainer en is dankzij mij bij heel veel clubs gekomen. (?) Hij kan wel van alles zeggen, maar het is flauwekul.?

Kritiek is verboden
Meerdere ouders zeggen met hun dochters te zijn vertrokken bij Miedema omdat hij in hun ogen loze beloftes deed of afspraken niet nakwam. Miedema bevestigt dat de ledenaantallen van zijn voetbalschool zijn teruggelopen, maar zegt dat hij daar ook zelf op aan heeft gestuurd. Volgens hem zijn er nu zestig leden.

Naar buiten toe cre?ert Miedema op sociale media een strak beeld van zijn academie. Hij post trainingsfilmpjes, schrijft ronkende wedstrijdverslagen en plaatst vrolijke foto?s.

Kritiek wordt niet geaccepteerd. Meerdere mensen worden na een kritische reactie geblokkeerd door Miedema. Een van hen is Kremer, die op dat moment nota bene nog werkzaam is voor MVAN.

?Het was nadat ik scheidsrechter was geweest bij een oefenwedstrijd. Ze werden zoek gespeeld, maar Jos zijn wedstrijdverslag was hartstikke positief. Ik plaatste daaronder: ?Welke wedstrijd heb ik dan gefloten?? Gelijk geblokkeerd. Jos zei dat ik niet negatief mocht zijn.?

Miedema herkent het verhaal van Kremer niet, maar bevestigt dat hij zo nu en dan mensen op sociale media van zijn voetbalschool blokkeert. ?Kritiek die niets met voetbal te maken heeft, die mensen blokkeer ik. Dat zijn mensen die denigrerende opmerkingen maken.?

Vertrouwelingen
Betrokkenen schetsen dat Miedema een groep vertrouwelingen om zich heen verzamelt. Veelal ouders van meiden op zijn voetbalschool, die daarnaast extra activiteiten verrichten. Als trainer, medewerker of sponsor. Bronnen spreken van kliekvorming. Hoor je erbij, dan heeft je dochter een streepje voor.

Kremer: ?Er ontstond een groepje mensen dat hem niet tegensprak, gewoon deed wat hij wil. Mensen die dat niet deden sloot hij buiten.? Dat zag Roosenburg al ontstaan in de academie van Heerenveen: ?Jos is er meester in mensen voor zijn karretje te spannen.?

Miedema ontkent. ?Ik vind het prima als mensen kritisch ergens naar kijken. Dan ga je in gesprek. Alleen krijg je altijd kritiek als mensen hun dochter niet zien doorgaan naar een profclub, of als ze niet kan aanhaken. Dan zijn wij het haasje. Zo werkt dat.?

Betalingsproblemen
Meerdere mensen stellen dat Miedema een rommeltje maakt van financi?le afspraken. Betalen doet Miedema volgens hen vaak pas veel te laat, nadat hij er verschillende keren aan is herinnerd.

Niet alleen naar medewerkers is de betalingsdiscipline van Miedema slecht. Een bron vertelt dat Miedema nalaat een bekende profvoetbalster te betalen voor een clinic. Zij legt de zaak neer bij advocaat Zabih Etemadi, die het voorval bevestigt.

?Miedema plaatste op sociale media van alles over zijn voetbalschool, liep enorm te pronken, maar reageerde naar ons toe nergens op. Het was een vreemde situatie.? Pas nadat hij dreigt met een rechtszaak komt Miedema volgens hem met het geld over de brug.

Miedema geeft toe dat hij aanvankelijk niet betaalde. Hij zegt dat de profvoetbalster zich niet had gehouden aan de afspraken over de te verrichten werkzaamheden. ?Ze deed niks op het veld, dan ga ik niet betalen.?

Het spoor van financi?le problemen loopt door naar dit seizoen, als vanuit MVAN in Opeinde het meisjesteam van Cambuur wordt opgezet. De staf voor die ploeg regelt Miedema ook vanuit zijn voetbalschool.

Halverwege het seizoen zien ouders een handvol trainers vertrekken. Waarom blijft voor hen eerst onduidelijk. Uiteindelijk komen ouders erachter dat er onder meer sprake is van betalingsproblemen. De trainers in kwestie wilden niet reageren.

Miedema ontkent: ?Ik heb geen enkele achterstand.? Volgens hem werden de trainers betaald door een uitzendbureau. Hij zegt dat trainers die samen naar de club reden afzonderlijk hun kilometers declareerden. ?Zo werkt het natuurlijk niet.?

Ook het werk vond hij soms ondermaats. ?De trainingen, daar was niets mis mee. Maar ze schreven soms extra uren, bijvoorbeeld voor gespreksverslagen. Iemand uit groep 8 had nog betere verslagen gemaakt.? Miedema stelt dat de trainers niet zijn opgestapt, maar door hem de wacht zijn aangezegd.

Koude douche
Door het vertrek van trainers zien ouders het niveau van trainingen teruglopen. Miedema heeft een heel andere lezing: ?We stonden nog met vijf man op het veld, het was helemaal geen probleem.?

Er ontstaat ook frictie binnen het team. Betrokkenen noemen andermaal ongelijke behandeling van meiden door Miedema. Er wordt volgens hen gemanipuleerd, bijvoorbeeld door meiden tegen elkaar uit te spelen. Verdeel en heers, zo wordt de aanpak van Miedema omschreven.

Op de voetbalschool zouden meiden tegen elkaar worden uitgespeeld.
Op de voetbalschool zouden meiden tegen elkaar worden uitgespeeld. Afbeelding: Job van der Molen/Beeldbazen

Hoewel hij niet bij alle trainingen aanwezig is, maakt Miedema altijd de opstelling voor wedstrijden. Daarbij maakt hij soms keuzes die volgens anderen zijn gericht op het bewust groot of klein maken van meiden. Op die manier, schetsen zij, houdt hij de touwtjes strak in handen. Miedema ontkent machtsspelletjes. ?Er wordt niemand bij ons voorgetrokken. Ik zou niet eens weten op welke manier.? Volgens hem zit de vork heel anders in de steel. Hij zegt dat de krant afgaat op klachten van ?wisselspelers?.

Miedema zegt wel dat hij hecht is met sommige meiden. Die uiten hun waardering volgens hem soms met geschenken en briefjes. ?Ik kan er een kleine vrachtwagen mee vullen.? Volgens betrokkenen geeft dit gedrag blijk van een ongezonde verhouding tussen meiden en hun trainer. Miedema ziet dat anders. ?Ik kan gewoon goed met ze.?

De gemoederen binnen het team van Miedema lopen verder op als duidelijk wordt dat de samenwerking tussen MVAN en Cambuur na ??n seizoen stopt. Cambuur en Miedema hebben andere visies over de toekomst van het meisjesvoetbal bij de club.

Ouders en meiden voelen zich bekocht. Zij zeggen dat Miedema bij een presentatie heeft gezegd dat hun team zou uitgroeien tot het eerste vrouwenelftal van Cambuur. Een droom die zij nu uiteen zien spatten. Miedema bevestigt dat hij zo?n presentatie heeft gegeven. ?Maar het was een plan, geen belofte.?

Oud Cambuur

Deel 3
ls er bepaalde verwachtingen gewekt zijn, snap ik dat de douche koud is
Cambuur weet van de presentatie, maar zegt niet te weten wat Miedema precies gezegd heeft. Directeur Ard de Graaf: ?Als er bepaalde verwachtingen gewekt zijn, snap ik dat de douche koud is. Wij wisten dat een Vrouwen 1 de ambitie was van Jos, alleen hebben wij ons daar vooraf nooit aan gecommitteerd.?

Wel stelde Cambuur in het persbericht over de samenwerking met Miedema dat de MO-17 ?de opmaat? moet worden naar ?een serieuze vrouwenvoetbaltak met op termijn ook een eerste elftal?.

Omdat het meidenteam onder de vlag van MVAN en Miedema valt, houdt Cambuur zich gedurende het seizoen vrij afzijdig. De oplopende spanningen en teleurstellingen blijven voor de club daardoor lang buiten zicht. Ouders nemen Cambuur dat kwalijk. Zij vinden dat de club had moeten en kunnen ingrijpen.

De Graaf: ?Het betekent dat wij het volgende keer beter moeten doen. Z?lf. We hebben nu een risico genomen door dit uit te besteden. Daarbij hebben we ons aan de afspraken gehouden, maar toch is er teleurstelling. Dan heb je het niet goed gedaan.?

Toch kijkt Cambuur niet slecht terug op de samenwerking met Miedema: ?Hij heeft ongelofelijk hard gewerkt en er veel tijd en energie in gestopt. Daar vind ik veel positief aan?, zegt De Graaf.

Uitbarsting
De spanningen komen op zaterdag 3 mei tot een uitbarsting. Dan speelt Cambuur MO-17 een uitwedstrijd tegen Stiens. De ploeg van Miedema verliest met 7-1.

Na afloop stappen boze ouders naar Miedema. Er ontstaat een felle woordenwisseling. Nog diezelfde dag besluit Miedema dat hij wil stoppen. In een groepsbericht laat hij weten dat er volgens hem door ouders ?grenzen zijn overschreden?.

Cambuur honoreert het verzoek van Miedema om het team uit de competitie te halen. ?Pijnlijk?, zegt De Graaf: ?Maar we wilden niet dat dit team rollebollend het veld over zou gaan.? Na het voorval ontvangt de club meerdere mails van ouders over Miedema. ?Sommige dingen zijn kennelijk niet goed gegaan, maar er zaten juist ook positieve ervaringen bij.?

Een ooggetuige van het incident in Stiens zegt: ?Maandenlang zijn afspraken niet nagekomen. Er waren ouders die voelden dat hun dochters structureel werden benadeeld, terwijl anderen werden voorgetrokken. Ik keur het niet goed wat er gebeurd is. Tegelijkertijd: de optelsom was zo groot, als je daar als staf niet goed mee omgaat, dan is dit wat er kan gebeuren.?

Het is allemaal achteraf gepraat van mensen die hun dochter niet hebben zien shinen
Jos Miedema wuift het weg. ?Het is allemaal achteraf gepraat van mensen die hun dochter niet hebben zien shinen.? Over het incident in Stiens zegt hij: ?Mij heeft het totaal niet geraakt. Een paar woorden, ach... Ik vond het wel erg voor de meiden.?

Volgens Miedema is zijn werk in het meisjesvoetbal een groot succes. ?Ik heb 150 meiden bij profclubs ondergebracht. Voor heel veel andere meiden heb ik een mooie plek gevonden bij amateurclubs. Tussen de jongens, waar ze echt beter kunnen worden. Al die meiden zijn blij en hebben plezier. D??r gaat het mij om.?

?Al die meiden zijn blij en hebben plezier?
?Al die meiden zijn blij en hebben plezier? Afbeelding: Job van der Molen/Beeldbazen

?Toen ik bij Heerenveen vertrok gingen de beste meiden met mij mee. Toen ik naar Cambuur ging gingen ze weer met me mee en nu ik daar weg ben, blijven ze nog steeds bij mij trainen. Waarom zou dat nou zijn?? Hij vervolgt: ?Als trainer is het fantastisch om mee te maken. Niet alleen vanwege het talent dat ze hebben, maar ook de houding die ze hebben. Ze hebben een focus op alles. Soms moet je ze er even uithalen.?

Een betrokkene bij het Cambuur-team zegt: ?Jos heeft prachtige dingen gedaan, maar een aantal dingen ook heel erg fout. Hij weet mensen heel goed te overtuigen, de buitenkant is altijd fantastisch. Hij is geen oplichter, maar weet wel mensen mee te krijgen en slaat dan door. Vervolgens gaan er dingen mis.?

Toekomstdromen
Als de samenwerking met Cambuur abrupt stopt heeft Miedema al nieuwe plannen. Hij wil zijn eigen voetbalvereniging oprichten, FC MVA Noord. Die club moet komend seizoen deelnemen aan de reguliere competitie en krijgt een eigen, interne voetbalschool.

Dat is niet het enige, spiegelt Miedema ouders en meiden voor. Hij schermt met gesprekken met Hera United, de eerste Nederlandse profclub voor vrouwen. Onder meer Barbara Barend en oud-international Leonne Stentler zijn bij de club uit Amsterdam betrokken. Komend seizoen wil Hera United voor het eerst meedoen in de eredivisie.

Half mei is er witte rook, volgens Miedema. Hij stuurt een ronkend groepsbericht: ?Beste ouders, vanaf komend seizoen worden we partnerclub van Hera United!?

Als deze krant de vermeende samenwerking voorlegt aan Hera United, reageert oprichter Marieke Visser verbaasd. ?Van een samenwerking is geen sprake. Er is slechts telefonisch contact geweest over eventuele toekomstige mogelijkheden. (?) Ik zou als Hera United liever niet geassocieerd willen worden met een voetbalschool in Friesland waar ik verder niets van weet.?

Hoge bomen vangen veel wind, dat heb ik mijn hele leven al. Er is veel jaloezie en afgunst
Volgens Miedema zit ook dit anders. Hij zegt dat er nog altijd een samenwerking in de lucht hangt. ?Ik kan hier heel veel over zeggen, maar dat doe ik niet. (?) Ik lach erom.?

Evenmin begrijpt Miedema dat deze krant bij Heerenveen, Cambuur en de voetbalschool een rode draad ziet van loze beloften, manipulatie, conflicten en een onveilig leerklimaat. ?Ik zie totaal geen rode draad. Alle situaties zijn totaal anders. (?) Hoge bomen vangen veel wind, dat heb ik mijn hele leven al. Er is veel jaloezie en afgunst.?

Een dag na het gesprek met Miedema is de website van MVAN onbereikbaar. Volgens Miedema zijn alle activiteiten van de voetbalschool gestopt. Hij zegt dat hij al zijn energie stopt in zijn nieuwe voetbalvereniging.

Wie is Jos Miedema?
De 59-jarige Jos Miedema heeft een lange staat van dienst in de voetbalwereld. De krant De Feanster schreef eind jaren tachtig, begin jaren negentig zo nu en dan lovend over de doelman. ?Goalie Jos Miedema redde uitstekend?, schrijft de krant over een wedstrijd waarbij hij uitkomt voor Opende.

Hoogtepunt was de wedstrijd tegen eredivisieclub Ajax in 1988. Weliswaar verloor de toen 22-jarige Miedema als doelman van Buitenpost met 9-0 van Ajax, aan hem lag het verlies niet. ?Door enkele sublieme reddingen wist hij voor rust de schade beperkt te houden tot 2-0?, schreef De Feanster.

Begin jaren negentig is Miedema ook al zijn trainingscarri?re begonnen. Door een knieblessure moet hij stoppen als voetballer. Hij is daarna in diverse functies actief geweest bij onder meer Oostergo, Harkemase Boys, VVT, SVM Marknesse en VIOD uit Driezum.

De laatste jaren richt hij zich alleen nog op het meiden- en vrouwenvoetbal.

Galdiano

When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Arno A

zaterdag 30 augustus start O 21 competitie

SC Cambuur        - Willem II   13.30 uur

Noordcambuur

Citaat van: Arno A op juli 30, 2025, 11:41:13
zaterdag 30 augustus start O 21 competitie

SC Cambuur        - Willem II   13.30 uur

Top bedankt           

Oud Cambuur

de O-21 gaat zijn wedstrijden voetballen op de velden van Frisia en aangezien die zelf voor gaan zullen de meeste thuiswedstrijden van O-21 om 17:00 aanvangen

Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

denistel

alle jeugdteams gewonnen gister en de o 21 vrijdag al 1-3 bij DKV

Derkx R.H.

Citaat van: denistel op augustus 24, 2025, 13:21:46
alle jeugdteams gewonnen gister en de o 21 vrijdag al 1-3 bij DKV FC Groningen
:thumbsup

Noordcambuur

Waren bekerwedstrijden en oefenwedstrijd.

Johan-12

Citaat van: Oud Cambuur op juli 30, 2025, 13:10:52
de O-21 gaat zijn wedstrijden voetballen op de velden van Frisia en aangezien die zelf voor gaan zullen de meeste thuiswedstrijden van O-21 om 17:00 aanvangen
In de app van voetbal.nl staan de thuiswedstrijden op 18.00uur.

Gabster

In Henk we trust!