Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

eigen jeugdopleiding

Gestart door denistel, mei 28, 2016, 13:27:50

Vorige topic - Volgende topic

Noordcambuur

Citaat van: Teun Seun op mei 21, 2023, 12:29:05
Waar is de finale idd.. kan het nergens vinden
volgens mei is het in Zwolle en dan tegen Zwolle
Sportpark Be Quick ?28.

EdsjeSCC

Citaat van: Noordcambuur op mei 21, 2023, 14:30:29
volgens mei is het in Zwolle en dan tegen Zwolle
Sportpark Be Quick ?28.

Dit staat wel in de voetbal.nl app althans en die zitten meestal wel goed

Noordcambuur

Citaat van: EdsjeSCC op mei 21, 2023, 14:31:58
Dit staat wel in de voetbal.nl app althans en die zitten meestal wel goed
klopt daar had ik ook opgekeken.

denistel

klopt idd er gebeuren alweer mooie dingen binnen de jeugdopleingen
en dan bedoel ik nieuwe talenten/tjes

Gasgeve

Citaat van: denistel op mei 21, 2023, 10:17:11
zijn al een paar vast gelegd
Weet je wie er vastgelegd zijn?

Noordcambuur

Citaat van: denistel op mei 22, 2023, 22:44:24
klopt idd er gebeuren alweer mooie dingen binnen de jeugdopleingen
en dan bedoel ik nieuwe talenten/tjes
en denistel nu binnen de club houden dat is heel belangrijk.

Grijskijkert

Bjarn Zorgdrager (19) is een verdediger op een missie bij SC Cambuur onder 21 en krijgt tips van Cambuurgrootheid Johan Groote: 'Dit is pas het begin'

Twee keer in ??n seizoen promoveren en woensdagavond de bekerfinale spelen tegen PEC Zwolle. De onder 21 van SC Cambuur timmert flink aan de weg. Onder hen Terschellinger Bjarn Zorgdrager (19), die tips krijgt van een Cambuurgrootheid.

Marissa de Jong ? Vandaag, 06:58 ? Sport

Zijn bijnaam in het team? ?Doke?. En - eerlijk is eerlijk - tussen de wimpers door gekeken heeft de 19-jarige Bjarn Zorgdrager stiekem wel iets weg van zijn evenknie Doke Schmidt in het eerste elftal. Zelf heeft hij niet zo veel met die alias. Ja, ze spelen op dezelfde positie en komen allebei uit de provincie, maar daarmee is alles ook wel gezegd. ?Ik hoop toch wel dat ik iets beter word dan Doke?, zegt Zorgdrager met een glimlach.

Als zijn grote voorbeeld ziet hij Schmidt niet. Wie wel? Het echte voorbeeld staat bijna iedere wedstrijd voor hem langs de kant van het veld. Cambuurgrootheid Johan Groote (67), met 372 wedstrijden voor Cambuur achter zijn naam. Sinds zijn elfde woont Zorgdrager bij Groote en diens vrouw Janny in huis. ?Ik kende ze nog helemaal niet, maar het zijn hele aardige mensen?, vertelt Zorgdrager. Na twee jaar voetbalschool moest hij op zijn elfde al uit huis, toen hij bij de onder-12 van SC Cambuur mocht komen voetballen. Erg vroeg, maar als jongen van Terschelling met een missie, m?est hij wel.

?Dat was wel even spannend, want je moest ook bij je ouders weg?, aldus de rechtsback. Zo kwam hij dus ineens bij Groote terecht. Johan wie? ?Ik had geen idee eigenlijk. Hij vertelde natuurlijk wel dat hij bij Cambuur had gespeeld ook?, zegt Zorgdrager. Nu is Groote zijn meest trouwe ?n kritische fan. ?Mijn ouders kunnen niet bij iedere wedstrijd aanwezig zijn, die moeten dan van het eiland komen en zij werken natuurlijk ook gewoon. Johan is er bijna altijd. Van hem leer ik ook heel veel, want hij is altijd eerlijk: hij zegt het als ik slecht speel, maar ook als ik goed speel. Dat is niet altijd leuk om te horen, maar je moet het wel horen.?

Inmiddels speelt vrijwel zijn hele sociale leven zich af in Leeuwarden. ?Maar het was geen makkelijke keuze. Ik wilde het heel graag. Het was de vraag: wil je het zo graag dat je bij je vrienden en familie weggaat??, stelt Zorgdrager. ?Ja was het antwoord dus. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, want ik ben aardig ver gekomen al. Maar het is nog lang niet klaar, dit is pas het begin.?

Voor voetballers die aan het begin van hun voetbalcarri?re staan timmeren Zorgdrager en zijn teamgenoten bij de onder 21 aardig aan de weg. In de winter kroonden ze zich tot kampioen van de derde divisie en zaterdag promoveerden ze naar de eerste divisie. De bekerfinale van woensdagavond, op het veld van Be Quick ?28 naast het stadion van PEC Zwolle, kan de kers op de taart worden. ?We hebben in principe niks meer te verliezen, stel we winnen de bekerfinale niet, dan zou het geen schande zijn?, meent de Terschellinger. ?Maar we hebben wel een grote kans. PEC Zwolle degradeert uit de divisie waarnaar wij nu promoveren, dus het moet in principe wel kunnen.?

Even schakelen van feest naar focus

Het was na de promotie zaterdag wel weer even schakelen. ?Weer even de focus vinden, maar die was er wel vrij snel weer. Als je niet gemotiveerd bent voor een bekerfinale, dan weet ik ook niet wat er mis is. Dat zit wel goed?, aldus Zorgdrager. ?Woensdagavond wordt de grootste wedstrijd van het seizoen denk ik. Het wordt ook wel druk. Alleen voor mij komen er al een stuk of tien mensen kijken, waaronder mijn ouders.?

De onder 21 gaat het voor de wind, terwijl het eerste elftal gedegradeerd is. Zorgdrager mag al met enige regelmaat meetrainen met het eerste elftal en maakte in oefenwedstrijden ook al wat minuten. ?Maar de ?chte aansluiting is er nog niet. Ik hoop dat ik in de voorbereiding op het nieuwe seizoen een beetje mee mag draaien?, meent de jonge verdediger. ?Mijn trainer zegt dat ik het goed doe en dat ik op mijn kans moet wachten en geduldig moet zijn.?

Geduldig is hij zeker, maar ook gretig. Dit jaar combineert hij het voetbal nog met een bijbaantje en school, maar volgend seizoen wil hij volledig voor het voetbal gaan. ?Nu doe ik nog de opleiding commerci?le economie aan de Johan Cruyff Academie in Groningen, een topsportopleiding. Als ik mijn propedeuse heb dan wil ik dat eigenlijk op pauze zetten?, zegt Zorgdrager. ?Eigenlijk heb ik geen plan B, maar je m?et wel iets in je achterhoofd hebben. Als het me toch niet lukt als voetballer, dan wil ik nog naar de universiteit. Maar als ik het niet haal, dan heb ik toch een beetje gefaald voor mijn gevoel. Ik ga er echt honderd procent voor.?
IN HENK WE TRUST!!!

denistel

Citaat van: Noordcambuur op mei 23, 2023, 12:23:00
en denistel nu binnen de club houden dat is heel belangrijk.

ja das het belangrijskte maar er is veel concurrentie al komen er ook
weer spelers van andere bvo.s naar ons toe , in alle lichtingen zitten
spelers die ooit het 1e kunnen halen, tis soms een lange weg.
voor na de zomer in ieder geval ook al weer een mooi groepje voor
de vbs 9

Noordcambuur

Citaat van: denistel op juni 02, 2023, 17:48:41
ja das het belangrijskte maar er is veel concurrentie al komen er ook
weer spelers van andere bvo.s naar ons toe , in alle lichtingen zitten
spelers die ooit het 1e kunnen halen, tis soms een lange weg.
voor na de zomer in ieder geval ook al weer een mooi groepje voor
de vbs 9
jaaa klopt ik hoop zo dat er wat spelers doorgroeien en dan de 1e selectie halen.

Maar ??n ding is goed de jeugdopleiding is nog nooit zo goed geweest.

denistel

Citaat van: Noordcambuur op juni 03, 2023, 08:55:50
jaaa klopt ik hoop zo dat er wat spelers doorgroeien en dan de 1e selectie halen.

Maar ??n ding is goed de jeugdopleiding is nog nooit zo goed geweest.

moet ook wel want andere bvo.s scputen bijv ook elk weekend in leeuwarden
en omgeving net als wij dat in groningen enz ook doen,
winst met 5 jaar geleden is dat talenten toch vaker ook voor cambuur kiezen
zelfs spelers van bvo.s dus dat is prima.

Galdiano

Wie zal Jeroen Burghout op moeten volgen.
Ik zou  Rene van der Weij hier wel willen zien. Al heeft die natuurlijk nu ook een prachtige klus bij Genemuiden met hun recente promotie.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Sakas

Rene heeft altijd wel een goede voetbal visie en leeft echt met de club mee (vanuit zijn commentaar uit de Cambuur podcast).
Als je hem aan je kunt binden zou ik zeggen, altijd doen!
Laat sien ast foor Cambuur bist!

Grijskijkert

Citaat van: Galdiano op juni 14, 2023, 11:17:31
Wie zal Jeroen Burghout op moeten volgen.
Ik zou  Rene van der Weij hier wel willen zien. Al heeft die natuurlijk nu ook een prachtige klus bij Genemuiden met hun recente promotie.
Gaat dit niet intern opgelost worden? RvdW zou wat mij betreft ook prima zijn...
IN HENK WE TRUST!!!

Galdiano

Citaat van: Grijskijkert op juni 14, 2023, 12:12:06
Gaat dit niet intern opgelost worden? RvdW zou wat mij betreft ook prima zijn...

Intern? Wie zou dit moeten doen? Het is niet even een job die er zomaar even naast doet.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Grijskijkert

Citaat van: Galdiano op juni 14, 2023, 13:21:40
Intern? Wie zou dit moeten doen? Het is niet even een job die er zomaar even naast doet.
Rik Reinsma
IN HENK WE TRUST!!!