Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

Drumfather SCC

Toekomst van Henk de Jong bij SC Cambuur voorlopig nog ongewis: 'Wat is het beste voor Cambuur?'

https://lc.nl/sport/Henk-de-Jong-in-de-wachtkamer-29332937.html

anderszchristian

Lekkere stemmingmakerij weer van de LC

janou

Citaat van: anderszchristian op januari 07, 2025, 15:19:40
Lekkere stemmingmakerij weer van de LC

Hoezo vind jij dat? Als ik de podcast van de LC zo hoor is het echt niet zeker dat Henk gaat verlengen en is het toch een logische kop?

oscarsielstra

Doelstelling en organisatie
Cambuur is een BVO, dit is een voetbalbedrijf met een duidelijke doelstelling : zo hoog mogelijk voetballen.
Om dit te kunnen bereiken heb je nodig : een meer jaren voetbalvisie, financieel en organisatorisch beleid, een professionele organisatie en een meer jaren businessplan / begroting.
Als voorbeeld neem ik hier AZ, die naar mijn idee dit het beste voor elkaar heeft : van jeugdopleiding tot financieel beheer.

Cambuur heeft de afgelopen jaren enorm veel geld uit de lopende begrotingen gereserveerd, om een groot deel van het stadion te financieren.
Logisch, maar sportief en financieel een enorme aderlating voor je voetbalselectie die je niet zo maar inhaalt.
Hier zie je de afgelopen jaren de gevolgen van : het laten gaan van kwalitatief veel betere spelers (door transfers of transfervrij),
maar ook inkomende transfers van minder kwalitatieve spelers etc. etc.
Iets waar een directie en ook het voetbalkader mee te dealen heeft.

Verantwoordelijkheden
Een technisch manager en ook de trainer zijn verantwoordelijk voor de voetbalvisie die je als Cambuur wil uitdragen/gebruikt.
Dit moet je dan ook als voetbalbedrijf en supporters "zakelijk" bekijken.
Lars en Henk zijn medewerker van Cambuur en moeten dan ook op de prestaties worden beoordeeld.
Afgezien hoe mooi mens Henk ook is. Henk is niet groter dan de club of voetbalvisie.

Voetbalvisie / Systeem
Als Cambuur spelen we al jaren met een kwetsbaar systeem met diepe middenvelders en hoog druk zetten ("Henk de Jong systeem").
De kwetsbaarheid in dit systeem is al jaren te zien .. : sta je te diep weg, en voetbalt de tegenstander er onder uit.... ben je super kwetsbaar.
E?n verdedigende middenvelder is continue te weinig om deze omschakeling op te vangen.

Het is duidelijk dat we de kwaliteit niet meer als voorheen hebben (Kallon, Muhren, hoedemakers, schouten en bijv. stevens etc.).
Veel clubs weten onderhand ook hoe Cambuur voetbalt, deze wachten keurig op de omschakeling in een 442 formatie.
Gebrek aan kwaliteit geeft dan ook een enorme druk op de 'oude" voetbalvisie.

Je zal dus moeten innoveren en verbeteren, "jezelf weer opnieuw uitvinden" met een nieuwe eigen voetbalvisie.
We houden aan iets vast wat er nog weinig is .. de kwaliteit om het "Henk de Jong systeem" te kunnen voetballen.
Zo blijven we doorlopen op een op den duur doodlopende weg.


oost

Citaat van: oscarsielstra op januari 07, 2025, 15:52:18
Doelstelling en organisatie
Cambuur is een BVO, dit is een voetbalbedrijf met een duidelijke doelstelling : zo hoog mogelijk voetballen.
Om dit te kunnen bereiken heb je nodig : een meer jaren voetbalvisie, financieel en organisatorisch beleid, een professionele organisatie en een meer jaren businessplan / begroting.
Als voorbeeld neem ik hier AZ, die naar mijn idee dit het beste voor elkaar heeft : van jeugdopleiding tot financieel beheer.

Cambuur heeft de afgelopen jaren enorm veel geld uit de lopende begrotingen gereserveerd, om een groot deel van het stadion te financieren.
Logisch, maar sportief en financieel een enorme aderlating voor je voetbalselectie die je niet zo maar inhaalt.
Hier zie je de afgelopen jaren de gevolgen van : het laten gaan van kwalitatief veel betere spelers (door transfers of transfervrij),
maar ook inkomende transfers van minder kwalitatieve spelers etc. etc.
Iets waar een directie en ook het voetbalkader mee te dealen heeft.

Verantwoordelijkheden
Een technisch manager en ook de trainer zijn verantwoordelijk voor de voetbalvisie die je als Cambuur wil uitdragen/gebruikt.
Dit moet je dan ook als voetbalbedrijf en supporters "zakelijk" bekijken.
Lars en Henk zijn medewerker van Cambuur en moeten dan ook op de prestaties worden beoordeeld.
Afgezien hoe mooi mens Henk ook is. Henk is niet groter dan de club of voetbalvisie.

Voetbalvisie / Systeem
Als Cambuur spelen we al jaren met een kwetsbaar systeem met diepe middenvelders en hoog druk zetten ("Henk de Jong systeem").
De kwetsbaarheid in dit systeem is al jaren te zien .. : sta je te diep weg, en voetbalt de tegenstander er onder uit.... ben je super kwetsbaar.
E?n verdedigende middenvelder is continue te weinig om deze omschakeling op te vangen.

Het is duidelijk dat we de kwaliteit niet meer als voorheen hebben (Kallon, Muhren, hoedemakers, schouten en bijv. stevens etc.).
Veel clubs weten onderhand ook hoe Cambuur voetbalt, deze wachten keurig op de omschakeling in een 442 formatie.
Gebrek aan kwaliteit geeft dan ook een enorme druk op de 'oude" voetbalvisie.

Je zal dus moeten innoveren en verbeteren, "jezelf weer opnieuw uitvinden" met een nieuwe eigen voetbalvisie.
We houden aan iets vast wat er nog weinig is .. de kwaliteit om het "Henk de Jong systeem" te kunnen voetballen.
Zo blijven we doorlopen op een op den duur doodlopende weg.


Prachtige verhaal, maar is het niet gewoon zo dat de afgelopen 2.5 3 jaar gewoon veel te weinig kwaliteit in de selectie, zit?. Je kan elke systeem voetballen wat je wil maar uiteindelijk gaat het om kwaliteit van de spelers.

Bankzitter

#3995
Probeer maar eens een betere te vinden dan Henk. Hij heeft statistisch gewoon de beste resultaten ooit in de KKD. En is een ?cultuurbewaker?.

En Henk staat volgens mij best open voor innovatie maar uiteindelijk vertrouwen op zijn eigen kennis en intuitie. Terecht, want hij presteert ?n wordt uiteindelijk ook afgerekend op punten.

Denk trouwens dat het wel goed komt, wel weet wat onhandig door De Graaf werd verwoord in de podcast.

denistel

Henk gewoon binnen de club houden als ie dat zelf wel een rol als algemene
man binnen de club past volgens mij geweldig bij hem kan goed met supporters
kan sponsers over de streep trekken net als spelers die hier naar toe willen voor
onze eigen jeugdopleiding spelers is hij een grootheid die tegen em opkijken.
je zou zo als club op veel gebieden iets aan hem hebben

De Gast

Henk gewoon verlengen anders komen ze weer met een Rob Maas of Sjors Ultee aanzetten.

denistel

Citaat van: De Gast op januari 07, 2025, 18:16:41
Henk gewoon verlengen anders komen ze weer met een Rob Maas of Sjors Ultee aanzetten.

dus dan blieft ie tot zien 90e trainer hier ????

Bankzitter

In ieder geval de ideale trainer om ons te laten promoveren, dat truukje beheerst hij. En een het seizoen erop overleven in de ere gaat ook wel lukken. Uiteindelijk hebben we het budget wel voor een trainer van eredivisie niveau maar op dit moment zou ik niet weten welke trainer er beter zou zijn binnen onze begroting.

michello

Henk nog 2 jaar laten bijtekenen met als doel promotie. Daarna kan hij het stokje overdragen en wellicht in een andere rol verder.

Bankzitter

Yup, gewoon 2 jaar erbij. Rust in de tent.

sunderland

Citaat van: anderszchristian op januari 07, 2025, 15:19:40
Lekkere stemmingmakerij weer van de LC
ken beter HC hete. Die jongen doet altijd heel interessant maar weet er geen reet van. De TD houd wat afstand van hem

oscarsielstra

Citaat van: oost op januari 07, 2025, 16:14:20

Prachtige verhaal, maar is het niet gewoon zo dat de afgelopen 2.5 3 jaar gewoon veel te weinig kwaliteit in de selectie, zit?. Je kan elke systeem voetballen wat je wil maar uiteindelijk gaat het om kwaliteit van de spelers.

Klopt, zoals ik ook aangaf ligt dit in investeringen in het stadion die niet naar de selectie zijn gegaan.
Maar hierop is niet de voetbalvisie aangepast.

oscarsielstra

Citaat van: denistel op januari 07, 2025, 18:13:44
Henk gewoon binnen de club houden als ie dat zelf wel een rol als algemene
man binnen de club past volgens mij geweldig bij hem kan goed met supporters
kan sponsers over de streep trekken net als spelers die hier naar toe willen voor
onze eigen jeugdopleiding spelers is hij een grootheid die tegen em opkijken.
je zou zo als club op veel gebieden iets aan hem hebben

Functie binnen de club snap ik.
Maar ik vind dat je niet te veel zaken aan een man en gevolg moet ophangen.

Sleutel mensen hebben de neiging om te veel zelfgestemde (ja knikkers) om hun heen te verzamelen.
In een gezonde organisatie is een weerwoord / ander mening belangrijk om tot betere inzichten en oplossingen te komen.