Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Marc S

Eerste keer werd er al negatief op gereageerd, je denkt kom laat ik het weer doen.

vialli

Om als club verder te komen is het (helaas) beter om naar het WTC te gaan in een
accommodatie waar iedereen zich op zijn plek voelt met een groot supportershome met
achter de doelen staanplaatsen voor een geweldige sfeer waarbij de tegenstander direct al weet dat hij kansloos is.

jimny

Hoeveel huur zal Cambuur moeten neertellen in het nieuwe stadion en wat is men nu kwijt aan huisvesting in het huidige stadion

oostside

Ik ben niet zo snel voor petities en dat geldt zeker voor kansloze petities, maar ik ben ook nog steeds niet overtuigd dat er achter alle zakelijke/financiële belangen voor verhuizing naar het WTC genoeg goede bedoelingen voor  :scc zitten.

Natuurlijk zijn er voordelen te bedenken en kleven er ook nadelen aan het behouden op de huidige locatie, maar ik maak me zorgen. De mooie woorden van niet club mensen zijn naar mijn inziens zo nu en dan te mooi (voor zichzelf)....

Ja, ik ben ligt bevooroordeeld, heb altijd in de buurt van het stadion gewoond, ik kan nu lopend als het moet en WTC ligt voor mij helemaal aan de andere kant van de stad  l8l


Vlampiep

Citaat van: oostside op december 02, 2016, 08:52:42
Ik ben niet zo snel voor petities en dat geldt zeker voor kansloze petities, maar ik ben ook nog steeds niet overtuigd dat er achter alle zakelijke/financiële belangen voor verhuizing naar het WTC genoeg goede bedoelingen voor  :scc zitten.

Natuurlijk zijn er voordelen te bedenken en kleven er ook nadelen aan het behouden op de huidige locatie, maar ik maak me zorgen. De mooie woorden van niet club mensen zijn naar mijn inziens zo nu en dan te mooi (voor zichzelf)....

Ja, ik ben ligt bevooroordeeld, heb altijd in de buurt van het stadion gewoond, ik kan nu lopend als het moet en WTC ligt voor mij helemaal aan de andere kant van de stad  l8l
Aan beide opties kleven zowel voor als nadelen.
Het is onmogelijk inschattingen te maken van de toekomst met de hieraan verbonden financiele en sportieve situatie.
Het zijn voor mij de door de gemeente ingestelde onderzoeken die mij niet gerust stellen, omdat deze niet onafhankelijk en onbevooroordeeld zijn.
Wat ik mis in deze hele discussie is een rationeel en helder overzicht van beide situaties.
Alle argumenten en uitgangspunten van veiligheid verkeer en dergelijke zijn zo gekleurd, dat deze niet meer serieus kunnen worden genomen.
Maar ook argumenten met betrekking op een verbouwd stadion zijn vaak gekleurd door nostalgie.










brambo3004

Citaat van: Vlampiep op december 02, 2016, 09:41:42
Maar ook argumenten met betrekking op een verbouwd stadion zijn vaak gekleurd door nostalgie.

Kan me goed vinden in je betoog, maar ook nostalgie kan als rationeel argument worden gebruikt. Nostalgie is één van de redenen waarom mensen een binding met een club hebben en zonder binding met de club heeft de club geen bestaansrecht. Het lijkt mij dat supporters meer binding hebben met de club als met een stadion in een volkswijk dan met een stadion weggestopt in een hoek van de stad. Ik ben het met je eens dat het eens tijd wordt voor een rationele opsomming van argumenten. Sommige argumenten van het pro-WTC-kamp (parkeerproblemen, structureel eredivisievoetbal) zijn zó doorzichtig, maar ze blijven maar terugkomen. Waarom zou het terugkopen van de Leyten-grond + verbouw 2 tribunes zoveel duurder zijn dan het uit de grond stampen van een nieuw stadion + bijbehorende voorzieningen? Hoeveel inkomsten kunnen met een nieuw stadion worden gegenereerd? Hoeveel huur moet er worden betaald?

supporter01

Citaat van: jimny op december 01, 2016, 22:48:46
Hoeveel huur zal Cambuur moeten neertellen in het nieuwe stadion en wat is men nu kwijt aan huisvesting in het huidige stadion

In de jaarrekening 2015/2016 is het volgende vermeld:
"De totale huurverplichting (van vervoermiddelen, stadion en LED-boarding) voor het seizoen 2016/2017 is EUR 415.000.

De huurverplichting voor de periode na seizoen 2016/2017 bedraagt EUR 185.000."

Nieuwe stadion geen idee.

Lore

Citaat van: supporter01 op december 02, 2016, 10:52:39
In de jaarrekening 2015/2016 is het volgende vermeld:
"De totale huurverplichting (van vervoermiddelen, stadion en LED-boarding) voor het seizoen 2016/2017 is EUR 415.000.

De huurverplichting voor de periode na seizoen 2016/2017 bedraagt EUR 185.000."

Nieuwe stadion geen idee.

Hebben ze dan nu ook al een constructie waarbij in de JL minder wordt betaalt? Dat wilde ze ook in een eventueel nieuw stadion!

Vlampiep

Citaat van: brambo3004 op december 02, 2016, 10:24:59
Kan me goed vinden in je betoog, maar ook nostalgie kan als rationeel argument worden gebruikt. Nostalgie is één van de redenen waarom mensen een binding met een club hebben en zonder binding met de club heeft de club geen bestaansrecht. Het lijkt mij dat supporters meer binding hebben met de club als met een stadion in een volkswijk dan met een stadion weggestopt in een hoek van de stad. Ik ben het met je eens dat het eens tijd wordt voor een rationele opsomming van argumenten. Sommige argumenten van het pro-WTC-kamp (parkeerproblemen, structureel eredivisievoetbal) zijn zó doorzichtig, maar ze blijven maar terugkomen. Waarom zou het terugkopen van de Leyten-grond + verbouw 2 tribunes zoveel duurder zijn dan het uit de grond stampen van een nieuw stadion + bijbehorende voorzieningen? Hoeveel inkomsten kunnen met een nieuw stadion worden gegenereerd? Hoeveel huur moet er worden betaald?
Je hebt groot gelijk want Cambuur laten verhuizen naar het WTC ervaar ik als de Oldehove
verplaatsen naar de Werpsterhoek.
Je begrijpt wel dat mijn beleving van Cambuur aan het Cambuurplein grenzeloos is.



supporter01

Citaat van: Lore op december 02, 2016, 11:59:44
Hebben ze dan nu ook al een constructie waarbij in de JL minder wordt betaalt? Dat wilde ze ook in een eventueel nieuw stadion!

Dat weet ik niet, maar dat zou de daling van het bedrag kunnen verklaren.

hobbes

Citaat van: brambo3004 op december 02, 2016, 10:24:59
Kan me goed vinden in je betoog, maar ook nostalgie kan als rationeel argument worden gebruikt. Nostalgie is één van de redenen waarom mensen een binding met een club hebben en zonder binding met de club heeft de club geen bestaansrecht. Het lijkt mij dat supporters meer binding hebben met de club als met een stadion in een volkswijk dan met een stadion weggestopt in een hoek van de stad. Ik ben het met je eens dat het eens tijd wordt voor een rationele opsomming van argumenten. Sommige argumenten van het pro-WTC-kamp (parkeerproblemen, structureel eredivisievoetbal) zijn zó doorzichtig, maar ze blijven maar terugkomen. Waarom zou het terugkopen van de Leyten-grond + verbouw 2 tribunes zoveel duurder zijn dan het uit de grond stampen van een nieuw stadion + bijbehorende voorzieningen? Hoeveel inkomsten kunnen met een nieuw stadion worden gegenereerd? Hoeveel huur moet er worden betaald?

Ik denk dat je met twee nieuwe tribunes bij het Cambuurplein niet de commerciële activiteiten kan ontplooien die er nodig zijn om het kostendekkend te krijgen. Dus het zal niet duurder zijn dan een nieuw stadion, maar je hebt minder mogelijkheden om het geld terug te verdienen

Vlampiep

Citaat van: hobbes op december 02, 2016, 16:22:28
Ik denk dat je met twee nieuwe tribunes bij het Cambuurplein niet de commerciële activiteiten kan ontplooien die er nodig zijn om het kostendekkend te krijgen. Dus het zal niet duurder zijn dan een nieuw stadion, maar je hebt minder mogelijkheden om het geld terug te verdienen
Het is in de afgelopen jaren gebleken dat grote sponsoren niet geïnteresseerd zijn in onze mooie club.
Waarom zouden deze nu wel geïnteresseerd zijn als Cambuur in een nieuw stadion gaat spelen.
Alles is gebaseerd op verwachtingen, maar niet op realiteit.

moodygrunn

Citaat van: brambo3004 op december 02, 2016, 10:24:59
Kan me goed vinden in je betoog, maar ook nostalgie kan als rationeel argument worden gebruikt. Nostalgie is één van de redenen waarom mensen een binding met een club hebben en zonder binding met de club heeft de club geen bestaansrecht. Het lijkt mij dat supporters meer binding hebben met de club als met een stadion in een volkswijk dan met een stadion weggestopt in een hoek van de stad. Ik ben het met je eens dat het eens tijd wordt voor een rationele opsomming van argumenten. Sommige argumenten van het pro-WTC-kamp (parkeerproblemen, structureel eredivisievoetbal) zijn zó doorzichtig, maar ze blijven maar terugkomen. Waarom zou het terugkopen van de Leyten-grond + verbouw 2 tribunes zoveel duurder zijn dan het uit de grond stampen van een nieuw stadion + bijbehorende voorzieningen? Hoeveel inkomsten kunnen met een nieuw stadion worden gegenereerd? Hoeveel huur moet er worden betaald?
Het grootste probleem van het terugkopen van de Leyten-grond is volgens mij dat tegenover die investering geen enkele vorm van rendement staat. Je betaalt tussen de 7-10 miljoen en dan heb je nog niks, alleen een verhoging van de maandelijkse lasten. Omdat het een voetbalclub betreft moet je die hypotheek (er vanuit gaande dat we die krijgen) in 10 jaar aflossen. Dat kost je dus tussen de 700.000 en 1.000.000 euro per jaar extra.

Dan moet je er ook nog twee tribunes (bv Oost en Zuid) nieuw bouwen, waar naast een capaciteitsuitbreiding ook nog skyboxen en andere commerciële faciliteiten wil bieden, anders heeft het geen zin (in financieel opzicht). Met een beetje pech heb je daar zoveel ruimte voor nodig dat je ook de velden van VV Leeuwarden erbij moet kopen.  Eagles hebben een lening afgesloten bij de gemeente twv 6 miljoen. Totale lasten komen dus waarschijnlijk op de huidige locatie minimaal rond de 13-16 miljoen. Daarmee worden de jaarlijkse lasten voor de club minimaal 1,5 miljoen (als de club het allemaal alleen moet ophoesten). Dan ben je qua investeringen al op de helft van een nieuw stadion, zo niet verder.

Ik meen gelezen te hebben dat men in het nieuwe stadion geen eigenaar wil worden, maar dat een vergelijkbare constructie wordt ontworpen als bij FC Groningen. Destijds is er een BV opgericht met o.a. projectontwikkelaars, bouwbedrijven, investeerders en de gemeente. Grootste voordeel hiervan is dat de financiële verplichtingen en risico's niet bij de club komen te liggen, maar binnnen die BV.

Na afronding van de bouw is iedere participant behalve de gemeente uit de BV gestapt. Hierdoor is de gemeente effectief eigenaar geworden van het stadion. Ik zeg niet dat zo'n constructie niet mogelijk is bij verbouwing van het huidige complex, maar omdat de gemeente het heeft over integrale gebiedsontwikkeling rond het WTC denk ik dat er zo'n soort constructie bedacht wordt om toch te kunnen verantwoorden aan de kiezers dat de gemeente überhaupt participeert in dit project.


In Henk en Sandor we trust

Galdiano

Citaat van: Vlampiep op december 02, 2016, 17:36:16
Het is in de afgelopen jaren gebleken dat grote sponsoren niet geïnteresseerd zijn in onze mooie club.
Waarom zouden deze nu wel geïnteresseerd zijn als Cambuur in een nieuw stadion gaat spelen.
Alles is gebaseerd op verwachtingen, maar niet op realiteit.

Leren stoeltjes, betere frituur, verwarming, skybox etc...
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets