Zijn er mensen die (mogelijk naast FIFA 14) proberen met SCC te handhaven in de Eredivisie in FM14?
Ik zit in mijn eerste seizoen en probeer het realistisch te houden: mijn doestelling is handhaven met de huidige selectie en om uiteraard op termijn een stabiele (linkerrijtje) Eredivisie ploeg te zijn. Kortom: dezelfde doelstelling als vd Belt aangeeft.
Huidig speerpunt is het -19 elftal: ik haal een aantal talentvolle trainers en wacht wat er uit de jeugdopleiding voortkomt.
Ik heb geen aankopen gedaan vwb het 1e elftal.
Mijn bevindingen:
Hemmen is een beest, Bijker is speelt zeer goed (met doelpunten en assist) en staat in de belangstelling van clubs, Oebele kan tegen "mindere" tegenstanders (bekerwedstrijden) in een vrije rol zeer goed uit de voeten, Feldballe is in het spel zeer goed.
De overige spelers vallen me stuk voor stuk wat tegen: met name de verdediging is zeer matig, in tegenstelling tot onze huidige (echte) wedstrijden.
Leeuwin, vd Laan en Nienhuis zijn echt beroerd. Sterker nog: bij mij is Harm eerste doelman.
Meer mensen die dit spel spelen?
Ik speel ook al jarenlang Football Manager, hoewel ik de editie van 2014 nog niet heb. Zodra ik die wel heb ga ik zeker met Cambuur beginnen en net als jij ben ik van plan het realistisch te houden.
Als Leeuwin, Van der Laan, et cetera echt onrealistisch slecht zijn ga ik dat misschien wel aanpassen met de editor. Dat heb ik in FM 2013 ook gedaan met El Makrini, die ineens behoorlijk goed kon dribbelen en passen maar voor geen meter kon verdedigen. Deze stats heb ik toen omgedraaid (zonder het potentiële of huidige niveau of iets dergelijks aan te passen).
Dan vrees ik dat het zeker werken wordt met de editor. Alhoewel het spel weer zeer uitgebreid is, evenaart het helaas wederom niet CM01-02, dit is echt met recht een legendarische versie te noemen (met AS Roma destijds...)
van Boxtel en Dijkstra zijn in deze uitgave de beste CV. elMakrini legt het helaas af tegen van Brakel als CVM. Mohammed is in het echt (in mijn opinie) een zekerheidje, maar dat val in FM14 tegen.
En als je de stats van Lukoki ziet, die zijn verre van realistisch. Die heb ik na 2 wedstrijden er naast gezet (daar speelt nu Bakker of Brands).
En om nog 1 negatief punt te noemen: de stats van Henk de Jong als assistent (en ook Jan Bruin).... je zult het echt zelf moeten doen.
Maar goed, toch is het spel wel weer een garantie voor vele uurtjes tijdverdrijf, frustratie, euforie en zelfoverschatting, haha.
Succes en veel plezier.
Ik heb nog geen heel seizoen gespeeld, maar halverwege sta ik nog steeds boven de nacompetitiestreep. Geen aankopen gedaan voorafgaand aan het seizoen, dus je zou zeggen dat handhaven mogelijk moet zijn.
@Goudvinger: Met welke (uit- en thuis) tactiek en opstelling speel je? En welke instructies hanteer je?
Thuiswedstrijden speel ik met: 4-2-3-1.
Uitwedstrijden wijzig ik dit in: 3-3-3-1
Citaat van: SCC op november 20, 2013, 16:43:56
@Goudvinger: Met welke (uit- en thuis) tactiek en opstelling speel je? En welke instructies hanteer je?
Thuiswedstrijden speel ik met: 4-2-3-1.
Uitwedstrijden wijzig ik dit in: 3-3-3-1
Ik speel uit en thuis 4-2-3-1, met de twee achterste middenvelders al op de middenlijn.
Inmiddels is het nieuwe seizoen begonnen, zodoende ben ik zeer benieuwd naar de ontwikkelingen van jullie.
Hoe is SCC jullie bevallen in FM14 en wat kun/ wil je kwijt?
Ik ben gestopt met de verdedigende strategieën en heb mijn team (uiteraard SCC) 2 seizoenen lang getraind op een dominerende speelstijl met veel pressie en felle duels, wat uitiendelijk heeft geresulteerd in een redelijk constante "linkerrij" ploeg. Christovao is mijn spits geworden (Bartolomeo kon ik direct verkopen voor 1.5 mln), Nienhuis toch mijn keeper (in eerste instantie Zeinstra) en centraal had ik Mohammed met Bart van Brakel.
Wat waren jullie opvallendste spelers/ tactieken?
Ik had nog een savegame liggen met Cambuur in mijn vijfde seizoen.. had inmiddels de beker gewonnen en had veel talenten in mijn ploeg. Helaas kan ik de savegame niet meer openen dus zal binnenkort de draad weer eens oppakken. Denk dan dat ik de selectie van dit seizoen ga gebruiken om me te handhaven.
Ik ga morgen ook maar weer eens beginnen met Cambuur!
Voorbereiding inmiddels achter de rug. Op zich goede resultaten behaald.
Lac Frisia (5-0) , RKC (2-2) , Bordeaux (5-2) , AZ (2-0) en Sint-Truiden (1-1)
Geprobeerd om Manu te huren maar die koos voor een verblijf in België. Eveneens Ten Wierik (Heracles) geprobeerd te huren maar die verkaste ook op huurbasis naar België. Wel een samenwerkingsverband aangegaan met Lyon waardoor ik twee talenten gratis heb mogen huren. Voor de rest speel ik met de selectie van dit huidige seizoen (inclusief de laatste transfer van Vytas). Nu beginnen met Ajax thuis voor de competitie. |:)
Citaat van: DonHenkie op augustus 13, 2014, 21:01:29
Geprobeerd om Manu te huren maar die koos voor een verblijf in België.
Dan heb je 'm niet legaal, kost maar een tientje hoor ;)
Citaat van: el haj op augustus 13, 2014, 21:03:09
Dan heb je 'm niet legaal, kost maar een tientje hoor ;)
Hoe bedoel je ? Heb FM gewoon legaal hoor..
Citaat van: DonHenkie op augustus 13, 2014, 21:05:24
Hoe bedoel je ? Heb FM gewoon legaal hoor..
In update 14.3 zit manu gewoon bij cambuur, kwestie van ff updaten met steam of de piratenbaai
Citaat van: moodygrunn op augustus 13, 2014, 21:08:21
In update 14.3 zit manu gewoon bij cambuur, kwestie van ff updaten met steam of de piratenbaai
Die update heb ik ook maar heb een extra database erbij. Daar zijn de transfers t/m Juli 2014 doorgevoerd. Dus heb nu de selectie van 14/15 in FM 14. Snap je ?
Citaat van: DonHenkie op augustus 13, 2014, 21:09:37
Die update heb ik ook maar heb een extra database erbij. Daar zijn de transfers t/m Juli 2014 doorgevoerd. Dus heb nu de selectie van 14/15 in FM 14. Snap je ?
Haha, ok. Das 't leuke van Steamworks (ik neem tenminste aan dat je het via die weg gefixed hebt). Zelf ook eens zo'n andere DB geprobeerd, daarin waren de eigenschappen van bepaalde spelers ook aangepast. Spelers als El Makrini waren opeens een stuk beter (en dichter bij de werkelijkheid).
Citaat van: el haj op augustus 13, 2014, 21:13:33
Haha, ok. Das 't leuke van Steamworks (ik neem tenminste aan dat je het via die weg gefixed hebt). Zelf ook eens zo'n andere DB geprobeerd, daarin waren de eigenschappen van bepaalde spelers ook aangepast. Spelers als El Makrini waren opeens een stuk beter (en dichter bij de werkelijkheid).
Heb het van ManUtd.nl daar staan heel veel downloads voor FM14. Allemaal facepacks, logopacks en zelfs nieuwe skins voor het uiterlijk van de game.
In de editor heb ik El Makrini ook wat beter gemaakt en Ogbeche ook. Daarnaast seizoenskaarten en gemiddelde toeschouwers aangepast in plaats van de 5000 gemiddelde toeschouwers.
Dat klinkt goed. Kan iemand mij uitleggen hoe je dan via Steam zo'n update kunt regelen, zodat ik de huidige selectie zou kunnen krijgen? Ik heb nu inderdaad nog de selectie, waarbij bijv. Bart van Brakel beter is dan Mohammed, waarbij Sicco Bouwer en Christovoa in potentie de beste spitsen zijn en jawel, eigenlijks Johnny de Vries de beste vleugelspeler is.
Alhoewel een editor soms verleidelijk is, wil ik daar eigenlijk niet aan; ik vind ook dat sommige spelers zwaar beneden pijl zijn (door SI games) en ook bijv. Henk de Jong heeft stats om te janken, maar het voelt niet goed om eraan te sleutelen.
Zou ook graag werken met de nieuwste selectie, wanneer je dan traint op dominant en pressie, moet linkerrijtje realistisch zijn. Graag jullie advies/ hulp/ tips hoe en waar ik deze update kan krijgen. BVD
Het beste is gewoon de nieuwste update van Juli 2014 downloaden van manutd.nl . De enige speler die je dan mist is Vytas. Er staat dan in de beschrijving wel waar je het bestandje moet neer zetten. Als je dan een nieuw spel start dan moet je dat extra bestand laden en heb je de nieuwste selecties. Of... nog een paar dagen wachten want dan komt de allernieuwste update geloof ik van Augustus 2014.
Andere optie is dus direct vanuit Steam:
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=288753115
Ff inloggen en vervolgens abonneren (/subscriben), als je dan een nieuwe game start vraagt 'ie om choose database, bij editor data files kies je dan custom. Das alles. :)
Kies zelf maar welke manier je gebruiken wilt. Nog even ter illustratie:
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Fr2q3Ro1.jpg&hash=8292bef15829fd72212f65233b15c1f00b87c7d1)
Inmiddels één seizoen gespeeld. Met aanvallend voetbal 13e geworden. Enige aanwinst: Daan Bovenberg (transfervrij). Uitblinkers waren Elvis Manu, Michiel Hemmen en Lucas Bijker.
Roda, NAC en Heracles zijn gedegradeerd. Hopelijk kan ik profiteren door daar wat spelers weg te halen. Heb Pluim en Letschert al binnen.
EDIT: Basisopstelling voor aankomend seizoen:
Nienhuis; Droste, Reijnen, Letschert, Bijker; El Makrini, Roorda/Bruns, Pluim; Rosheuvel, Schepers/Manu, Hemmen.
Heb Schepers en Manu opnieuw kunnen huren. Reijnen en Roorda transfervrij binnengehaald. Rosheuvel huur met optie tot koop. En Letschert, Pluim en Bruns voor een klein bedrag kunnen overnemen vanwege de degradatie van respectievelijk Roda en Heracles. Ik zoek nu eigenlijk alleen nog een back-up voor Hemmen, aangezien ik Barto te licht heb bevonden en Ogbeche heb verkocht (voor 1,5 miljoen).
Kan een mooi tweede seizoen worden! :proost
Waarschuwing.. Geert Abe raakt zwaar geblesseerd :devil
Citaat van: Dokkumer op augustus 15, 2014, 12:06:52
Waarschuwing.. Geert Abe raakt zwaar geblesseerd :devil
Daarom heb ik voor de zekerheid ook Bruns maar aangetrokken. :P
Bij steam heb je toch alleen een update van afgelopen januari? Of is dat inmiddels alweer aangepast en zijn dan nu ook Dordrecht, Excelsior en Willem II ingedeeld in de ED?
Zo niet, als ik een update via FMUnited zou willen, moet ik dan die van juli hebben (van DaanAZ99 zag ik)? En zo ja, spelen dan inderdaad ook Dordrecht, Excelsior en Willem II in de ED en begin je dan het seizoen automatisch in juli 2014 (dus seizoen 14/15) of is dat niet het geval en zijn enkel de selecties aangepast?
BVD
Collingwood: Goed bezig, mooi ook dat je het realistisch houdt vwb de aankopen / selectie. Opmerkelijk overigens dat Barto 2.0 ook bij jou voor 1.5 mln verkocht is. Verkocht aan een Russiche ploeg of aan een Franse ploeg?
Nienhuis vs Zeinstra is een close call, vind je niet?
Citaat van: SCC op augustus 15, 2014, 12:11:42
Bij steam heb je toch alleen een update van afgelopen januari? Of is dat inmiddels alweer aangepast en zijn dan nu ook Dordrecht, Excelsior en Willem II ingedeeld in de ED?
Zo niet, als ik een update via FMUnited zou willen, moet ik dan die van juli hebben (van DaanAZ99 zag ik)? En zo ja, spelen dan inderdaad ook Dordrecht, Excelsior en Willem II in de ED en begin je dan het seizoen automatisch in juli 2014 (dus seizoen 14/15) of is dat niet het geval en zijn enkel de selecties aangepast?
BVD
Collingwood: Goed bezig, mooi ook dat je het realistisch houdt vwb de aankopen / selectie. Opmerkelijk overigens dat Barto 2.0 ook bij jou voor 1.5 mln verkocht is. Verkocht aan een Russiche ploeg of aan een Franse ploeg?
Nienhuis vs Zeinstra is een close call, vind je niet?
Dat vind ik ook het leukst, om het een beetje realistisch te houden. Ik heb Ogbeche verkocht aan Rubin Kazan (die 1,5 miljoen is waarschijnlijk niet al te realistisch, maar goed).
Nienhuis en Zeinstra zijn inderdaad ongeveer even goed (net als in het echt!). Ik heb in het begin maar voor Nienhuis gekozen. Die deed het goed, en ook zijn stats ontwikkelden zich. Dus laat ik hem maar staan.
Heb nu wel meteen een probleem, Hemmen twee maanden geblesseerd en nog geen geschikte back-up kunnen vinden. Heb nu maar Manu in de spits, en die doet het niet eens onaardig. Iemand nog een tip? Heb Ralf Seuntjes van Den Bosch geprobeerd, maar die is onhaalbaar.
Indien je Christovao nog in je selectie hebt, zou ik die trainen op diepe spits, dat werkte bij mij het beste (hoger rendement dan Obeche).
Eventueel is Stefan Maierhofer gratis op te halen, wat een zeer sterke targetman is.
Citaat van: SCC op augustus 15, 2014, 14:06:29
Indien je Christovao nog in je selectie hebt, zou ik die trainen op diepe spits, dat werkte bij mij het beste (hoger rendement dan Obeche).
Eventueel is Stefan Maierhofer gratis op te halen, wat een zeer sterke targetman is.
Ik heb inderdaad Dordt , Willem II en Excelsior nu aan het begin er in van de Eredivisie. Enige minpuntje is dat je wel in Seizoen 13/14 start maar dat neem ik dan maar voor lief.
ik ben er ook maar eens mee begonnen.
hoe krijg je de huidige selecties op mac?
Zit inmiddels in mijn vierde seizoen met SCC. Al twee seizoenen meegedraaid in de Europa League en dit seizoen worden er weer 3 plaatsen toegekend voor de Champions League. Zit nu in een erg spannend laatste deel van het seizoen:
3. DKV 31-54 (+13)
4. NEC 29-54 (+12)
5. FEY 31-50 (+15)
6. SCC 29-50 (+13)
7. AZ 31-48 (+6)
Edit: De laatste 4 wedstrijden moet ik tegen DKV(uit), Fey (thuis), AZ (thuis) en Ajax (thuis)
Speelt er iemand hier FM15?
Ben net zelf klaar met het eerste seizoen; uitgebeeld in de volgende screenshots:
Afbeeldingen zijn verkleind, maar (met rechtermuis) afbeelding openen/bekijken toont de volledige screenshots.
Boven alle verwachtingen vijfde geëindigd, wat inhield dat ik play-offs mocht spelen voor Europa!
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FBdaMx3Z.png&hash=8c1fa1ae0efc8c50c5f9bf73622ccc3392f76c0e)
Maar na een 2-2 thuis toch de boot in gegaan.
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FFAGYNjV.png&hash=2bf5506d5c0510b80c49ab92f9bf9c4a7818773e)
Dat allemaal met onderstaand team.
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FmKbpQDu.png&hash=b2a6a56eb49fbc9df94591511437f51d2b2c7b3d)
Daarvoor waren de volgende transfers nodig, en ja flink wat geld gepakt op onze spits. :P
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FAon9VgM.png&hash=cbe1cad8e284812b5efc1a13ff732f3ebfd03477)
Barto en Narsingh deden het daarbij geweldig!
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FBdaMx3Z.png&hash=8c1fa1ae0efc8c50c5f9bf73622ccc3392f76c0e)
De (eredivisie-)statistieken van 't team. V/D Streek en Rusnak deden 't allebei wel aardig op de 10 maar Rusnak toch duidelijk de betere. Ogbeche begon geweldig als naar binnen trekkende spits vanaf de linksbuiten maar na een blessure pakte Meleg het geweldig op. Schepers kon het niet echt klaarmaken maar had ook concurrentie van twee spelers in topvorm. :P
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FNb5FZz7.png&hash=de48d1e06f2f128e82191ddf90320eb9ca619713)
Na afloop van het seizoen gebeurde er echter nog wat onverwachts:
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Fna0VK9K.png&hash=66d8cd711e88c5122cbc6c0d6bfab1b41c409d2f)
Nu dus tijd voor wat transfers om voor te bereiden op de eerste voorronde Europa league. :P
Zo, heerlijk resultaat.
Ik speel nog steeds fm 14. Maar is 15 het waard om aan te schaffen?
En kun je een screen maken van je instructies en opstelling/ strategie? Hanteer je altijd 1 strategie, of heb je meerdere formaties?
Citaat van: SCC op december 31, 2014, 11:57:19
Zo, heerlijk resultaat.
Ik speel nog steeds fm 14. Maar is 15 het waard om aan te schaffen?
Tja, voor mij wel. :P 30 euro voor zoveel uur aan vermaak is het mij wel waard. Vergelijk het aantal uren vermaak per euro maar eens met een bioscoopkaartje oid.
Of het nou echt beter is dan FM14, mwah. Wat voor mij de doorslag gaf is de waardering van de kwaliteiten van Cambuurspelers; in 14 viel me dat vies tegen. In FM15 zijn de vaardigheden van de spelers een stuk dichter bij de werkelijkheid. Dat maakt het voor mij iig een stuk leuker.
Citaat van: SCC op december 31, 2014, 11:57:19
En kun je een screen maken van je instructies en opstelling/ strategie? Hanteer je altijd 1 strategie, of heb je meerdere formaties?
Mijn tactieken zijn niet zo bijzonder:
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FUfkIhk8.png&hash=8a76f908fda9d55368fb290ec89919044eab6076)
Roorda staat daar in de basis, maar alleen omdat Mo geblesseerd is, die bezorgt normaal gesproken de balans. Bakker speelt 't best een klein beetje zwervend op het middenveld en Roorda's kwaliteiten liggen ook meer in het aanvallende. Op deze manier is het vrij aanvallend. Zoals je ziet speel ik vooral op de aanval (control mentaliteit).
Alleen tegen de traditionele top-3 wil ik mijn opstelling wel eens veranderen:
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FelXl8JU.png&hash=5a2017b5e1d09f258ab35b2ebf2bff5efd5fd518)
(Mo geblesseerd erin ter illustratie)
Het liefst zet ik de twee centrale middenvelders dan zo aanvallend mogelijk om die ruimte onder de spits te kunnen benutten (bakker doet dat prima). In deze opstelling werk een Ogbeche vanaf links als Inside forward ook heerlijk.
Ik heb begin januari fm15 aangeschaft. De scc spelers zijn inderdaad veel beter gewaardeerd, wat het wel realistischer maakt. Overigens is het spel mijn inziens wel wat eenvoudiger geworden nu: ik sta nu 6de na circa 20 wedstrijden en eveneens in de halve finale van de beker.
Ook ik heb G.A. Roorda gehaald (goede stats, maar een belabberde conditie/ fysiek). Daarnaast voor volgend seizoen Rodney Sneijder gecontracteerd, Thoone (Achilles) en nog Dennis Dengering (Fortuna Sittard).
Mijn (huidige) basisopstelling is;
Nienhuis (voetballende keeper/ ondersteunen)
Droste (avv) McIntosh (cv/ v) Reijnen (cv/ v) Bijker (avv)
el Makrini (bvm / v)
Bakker (vsm/ o) Rusnak (am / a)
de Ridder (va / o) Meleg (va / o)
Schokker (hangende spits / o)
Voorheen speelde ik met Hemmen als Targetman, maar die scoorde nooit. Ogbeche valt soms goed in op de vleugel. Rendement van Schepers en Narsingh is bij mij te laag. Vd Streek wisselt vaak met zowel Rusnak als Roorda als aanvallende middenvelder. Schet probeer ik nu ook af te wisselen met de Ridder en Narsingh.
Barto verkocht aan Anderlecht.
Trainen doe ik op tactiek tot volledig ingespeeld, daarna met name defensief en teamwork.
Voorbereidende training vaak op def.pos. kiezen. Soms op aanvullende impuls (bij advies scout).
Ook lees ik altijd de analyse van de volgende tegenstander. Als percentage van tegendoelpunt hoger is dan 20% in een bepaalde fase (bijv. tussen minuut 0 en 15), dan ga ik daar extra aanvallend spelen. Loont vrij vaak.
Eigenlijk gaan alle facetten zeer prima, muv van scoren uit hoekschoppen (Meleg trapt er regelmatig een vrije trap in, maar een doelpunt uit een corner gebeurt sporadisch). Overigens krijg ik vrijwel nooit een doelpunt tegen uit een corner. Ik houd altijd 3 a 4 man voorin, waardoor de centrale verdedigers van de tegenstander ook vaak achterin blijven.
Dacht, blaas weer even wat leven in deze topic.
Iemand nog tips voor een goede / betaalbare verdedigende middenvelder? (el makrini is top bij mij, maar pakt circa 11 gele kaarten per seizoen).
Tevens nog een goede linksbuiten (Meleg is onhoudbaar, scoorde bij mij 15 doelpunten en was goed voor 18 assists) en aanvallende middenvelder, bij voorkeur met een goed evrije trap (Rusnak goed voor 12 assits en 14 doelpunten gaat terug naar City).Indien mogelijk nog een goede spits. De overige posities zijn goed bezet.
Mijn eerste seizoen zit er op. Komt ie: 2de geeindigd, net 2 punten achter PSV. De halve finale van de beker verloren in de 95ste minuut van Willem II. Kortom, een geweldig seizoen, met louter eigen spelers.
Heb weinig talentvolle regens, heb 4 spelers een jeugdcontract gegeven. Intentie is wel om het realistisch te houden vwb aankopen en bij voorkeur spelen met eigen opgeleide spelers (in de toekomst).
Euvel is wel dat men na een zo'n topseizoen, dat we ook de komende seizoenen gaan meedoen om de titel (over realisme gesproken).
Omdat ik vrijwel alle selectiespelers contractverlenging heb gegeven bij aanvang van het eerste seizoen, is mijn budget (salaris) niet fors en kan er hoogstens 7k per maand betaald worden per speler. Iemand suggesties?
Welkom.....Henry vd Vegt. ?
Aan die plaatjes te zien zag het er leuk uit, vandaag dus ook maar even gekocht. Ik ben alleen wel ontzettend lang bezig met alles.
Ben nu vier uren bezig en zit nog in de voorbereiding haha. :_schater
Citaat van: SCC op april 30, 2015, 09:59:09
Dacht, blaas weer even wat leven in deze topic.
Iemand nog tips voor een goede / betaalbare verdedigende middenvelder? (el makrini is top bij mij, maar pakt circa 11 gele kaarten per seizoen).
Tevens nog een goede linksbuiten (Meleg is onhoudbaar, scoorde bij mij 15 doelpunten en was goed voor 18 assists) en aanvallende middenvelder, bij voorkeur met een goed evrije trap (Rusnak goed voor 12 assits en 14 doelpunten gaat terug naar City).Indien mogelijk nog een goede spits. De overige posities zijn goed bezet.
Ik zit al een paar seizoenen verder maar ik denk (en kijk) even voor je terug naar mijn transfers. Als
verdedigende middenvelder heb ik
Jan-Arie van der Heijden bij Vitesse opgepikt. Hij verlengde zijn contract niet maar wilde teveel verdienen. Een maandje later was 'ie nog transfervrij en hoefde hij een stuk minder centen. :)
Na het eerste seizoen heb ik als
linksbuiten Gregory Nelson een contract aangeboden. Destijds grootverdiener maar dat dubbel en dwars waard. Twaalf (eredivisie-)goals en negen assists later verkocht ik 'm voor 6.75mil en dat was alleen omdat hij een clausule had, anders had ik er vast meer voor gekregen.
Als
aanvallende middenvelder heb ik
Rusnak een contract aangeboden. Z´n contract loopt na dat eerste seizoen af bij city en bij mij verlengden ze die niet. Zodra ´t kon (volgens mij deed ik ´t al in januari) gaf ik hem een contract die hij wel wilde accepteren.
Komend seizoen komt er een hele leuke aanvallende middenvelder vrij voor je!
Fede Vico, een jongen van Anderlecht, al zou je hem volgens zijn geschiedenis voor het seizoen 15/16 ook gratis bij Cordoba weg kunnen plukken.
Citaat van: SCC op april 30, 2015, 09:59:09
Mijn eerste seizoen zit er op. Komt ie: 2de geeindigd, net 2 punten achter PSV. De halve finale van de beker verloren in de 95ste minuut van Willem II. Kortom, een geweldig seizoen, met louter eigen spelers.
Heb weinig talentvolle regens, heb 4 spelers een jeugdcontract gegeven. Intentie is wel om het realistisch te houden vwb aankopen en bij voorkeur spelen met eigen opgeleide spelers (in de toekomst).
Euvel is wel dat men na een zo'n topseizoen, dat we ook de komende seizoenen gaan meedoen om de titel (over realisme gesproken).
Omdat ik vrijwel alle selectiespelers contractverlenging heb gegeven bij aanvang van het eerste seizoen, is mijn budget (salaris) niet fors en kan er hoogstens 7k per maand betaald worden per speler. Iemand suggesties?
Jawel, de (gratis) transfers die ik vóór seizoen 15/16 heb gedaan zijn de volgende:
CM Benny Feilhaber
RW luciano slagveer (van die boeren ja)
CM Thomas Bruns
LW Gregory Nelson
CD Kai Heerings
CAM Rusnak
CD Manuel Gulde
S Mounir el Hamdaoui
GK Filip Bednarek
S Petar Sliskovic
DM Jan-Arie
S Thomas Necid
M Martin Spelmann (huur)
Schoten in de roos hiervan waren vooral: Slagveer, Bruns, Nelson, Rusnak, El Hamdaoui en Jan-Arie.
Necid viel bij mij zwaar tegen maar heb ik nog een hele gezonde winst op gemaakt. Slagveer is niet bijzonder goed, maar in 20 wedstrijden toch vijf keer gescoord en acht assists. Z'n prijs was lekker opgedreven dus die heb ik meteen de deur uit gedaan.
Bruns heb ik 2017 nog steeds en is tussen al het miljoenengeweld de laatste twee transferperiodes nog steeds meestal basisspeler.
Van der Heijden heb ik de deur uit gedaan (voor 6m), maar dat was vooral omdat ik niet meer met een verdedigende middenvelder speel.
Tipje, maar volgens mij houd je je daar al aan. Enkel contractvrije spelers ophalen. Voor Cambuur is het niet te doen om transfersommen te betalen, althans, het is het niet waard. Laat ook geen enkele speler gratis de deur uit lopen. Zet in de board room (ik zet FM altijd op Engels) al je budget in op loon en je kunt heel wat doen voor het kleine beetje geld dat we als Cambuur te besteden hebben. :P
Citaat van: Pielkebuus op april 30, 2015, 18:47:08
Aan die plaatjes te zien zag het er leuk uit, vandaag dus ook maar even gekocht. Ik ben alleen wel ontzettend lang bezig met alles.
Ben nu vier uren bezig en zit nog in de voorbereiding haha. :_schater
Hahaha. Het is echt een ontzettend uitgebreide game ja, m'n vriendin noemt het gortdroog en daar heeft ze eigenlijk wel gelijk in. Ik kan er zelf wel van genieten allerlei obscure clubjes af te pluizen voor leuke transferdoelwitten, dat is dan ook waar ik veruit het meeste tijd aan besteed. Tactieken zijn bij mij altijd redelijk simpel en standaard. Met die tactieken kun je je team echt nog wel beter maken maar ik concentreer me meer op de best mogelijke speler op de juiste plekken zetten.
Als het je allemaal te langzaam is (wat ik me wel een beetje kan voorstellen :P ) Zou je eens Football Manager Classic kunnen proberen; een meer uitgeklede
gestroomlijnde versie van FM (new game -> Football manager classic). Wat nog korter en simpeler is, is de zgn. challenge modus (new game- challenge). Die gebruikt de classic mode maar heeft een veel kortere duur; er zijn een aantal uitdagingen waar je van tevoren uit kiest. Een voorbeeld is dat je halve selectie met blessures kampt, je bent halverwege het seizoen en je strijdt tegen degradatie. Zorg maar dat je erin blijft. :P
Op die manier kun je op een wat meer vrijblijvende manier kennismaken met de game. Na zo'n half seizoen kun je eens een andere challenge beginnen of verder gaan met de game die je al een paar uur aan het voorbereiden bent! :_schater
Oh en wat ook wel aan te raden is, is het bezoeken van wat websites. FM is een ongelofelijk uitgebreide game en sommige dingen spreken echt niet voor zich. Welke eigenschappen bepalen bijvoorbeeld wat een goede trainer is (tipje van de sluier: vooral de combinatie determination, motivation, discipline en bijv. fitness of goalkeeping)? Er is echter genoeg online te vinden dat het allemaal wat overzichtelijker zou moeten maken. :)
Nog een ander tipje: zoek dat soort sites niet af naar wonderkids die je gratis of goedkoop op kunt pikken. De uitdaging zit er (voor mij iig!) vooral in, in het zélf vinden van dat soort talentjes via je scoutingsnetwerk of het afspeuren van verschillende clubs.
Citaat van: el haj op mei 07, 2015, 17:18:38
Jawel, de (gratis) transfers die ik vóór seizoen 15/16 heb gedaan zijn de volgende:
...
LW Gregory Nelson Heerlijke speler
...
Voor op DM kun je ook Faycal Annouri (Vitesse) proberen te halen, technisch vaardig, veel inzicht en een redelijke tackle. Verder vond ik Falkenburg en Rayhi hele fijne spelers.
Citaat van: moodygrunn op mei 07, 2015, 17:31:44
Voor op DM kun je ook Faycal Annouri (Vitesse) proberen te halen, technisch vaardig, veel inzicht en een redelijke tackle. Verder vond ik Falkenburg en Rayhi hele fijne spelers.
Zo! Wilde dat ik die eerder had gezien, in mijn game is 'ie nu 8m waard en speelt hij voor Corinthians. Voor een DM heeft ie een geweldig overzicht en pass.
Nog een ding trouwens. Vallen bij jullie de toeschouwersaantallen ook zo tegen?
Ik ben (in deze volgorde) twaalfde, vijde, zesde en tweede geworden en ik zit nog steeds gemiddeld op zo'n 8-9 duizend per wedstrijd...
Citaat van: el haj op mei 07, 2015, 17:38:51
Zo! Wilde dat ik die eerder had gezien, in mijn game is 'ie nu 8m waard en speelt hij voor Corinthians. Voor een DM heeft ie een geweldig overzicht en pass.
Nog een ding trouwens. Vallen bij jullie de toeschouwersaantallen ook zo tegen?
Ik ben (in deze volgorde) twaalfde, vijde, zesde en tweede geworden en ik zit nog steeds gemiddeld op zo'n 8-9 duizend per wedstrijd...
Klopt, dat stijgt heel langzaam, pas na mn eerste kampioenschap ging het beter :)
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs28.postimg.org%2F7a5cnmalp%2F295270_2015_05_07_00001.png&hash=2d6953acee642ea691649332656df3b942fb665f)
En ja, ik ben al 22 jaar aan het roer.
Citaat van: moodygrunn op mei 07, 2015, 17:46:41
Klopt, dat stijgt heel langzaam, pas na mn eerste kampioenschap ging het beter :)
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fs28.postimg.org%2F7a5cnmalp%2F295270_2015_05_07_00001.png&hash=2d6953acee642ea691649332656df3b942fb665f)
En ja, ik ben al 22 jaar aan het roer.
Damn! _O_
Knal je er echt doorheen of heb je gewoon heel veel gespeeld? Ik heb er namelijk al behóórlijk wat uurtjes in zitten maar ik zit pas in 17/18. Maar goed, ik ben dan ook wel echt een mierenneuker in de game. :P
Citaat van: el haj op mei 07, 2015, 17:52:18
Damn! _O_
Knal je er echt doorheen of heb je gewoon heel veel gespeeld? Ik heb er namelijk al behóórlijk wat uurtjes in zitten maar ik zit pas in 17/18. Maar goed, ik ben dan ook wel echt een mierenneuker in de game. :P
bij game status, 34 dagen 15 uren en nogwat minuten. Maar dan heb je ook wat :)
Citaat van: el haj op mei 07, 2015, 17:31:25
Hahaha. Het is echt een ontzettend uitgebreide game ja, m'n vriendin noemt het gortdroog en daar heeft ze eigenlijk wel gelijk in. Ik kan er zelf wel van genieten allerlei obscure clubjes af te pluizen voor leuke transferdoelwitten, dat is dan ook waar ik veruit het meeste tijd aan besteed. Tactieken zijn bij mij altijd redelijk simpel en standaard. Met die tactieken kun je je team echt nog wel beter maken maar ik concentreer me meer op de best mogelijke speler op de juiste plekken zetten.
Als het je allemaal te langzaam is (wat ik me wel een beetje kan voorstellen :P ) Zou je eens Football Manager Classic kunnen proberen; een meer uitgeklede gestroomlijnde versie van FM (new game -> Football manager classic). Wat nog korter en simpeler is, is de zgn. challenge modus (new game- challenge). Die gebruikt de classic mode maar heeft een veel kortere duur; er zijn een aantal uitdagingen waar je van tevoren uit kiest. Een voorbeeld is dat je halve selectie met blessures kampt, je bent halverwege het seizoen en je strijdt tegen degradatie. Zorg maar dat je erin blijft. :P
Op die manier kun je op een wat meer vrijblijvende manier kennismaken met de game. Na zo'n half seizoen kun je eens een andere challenge beginnen of verder gaan met de game die je al een paar uur aan het voorbereiden bent! :_schater
Oh en wat ook wel aan te raden is, is het bezoeken van wat websites. FM is een ongelofelijk uitgebreide game en sommige dingen spreken echt niet voor zich. Welke eigenschappen bepalen bijvoorbeeld wat een goede trainer is (tipje van de sluier: vooral de combinatie determination, motivation, discipline en bijv. fitness of goalkeeping)? Er is echter genoeg online te vinden dat het allemaal wat overzichtelijker zou moeten maken. :)
Nog een ander tipje: zoek dat soort sites niet af naar wonderkids die je gratis of goedkoop op kunt pikken. De uitdaging zit er (voor mij iig!) vooral in, in het zélf vinden van dat soort talentjes via je scoutingsnetwerk of het afspeuren van verschillende clubs.
Thanks voor de tips! Ik heb inderdaad al verschillende sites bestudeerd voor enkele tips over tactiek etc. Echter heb ik wel veel pech met blessures en zeikende spelers die speeltijd willen en anders willen vertrekken. Ik sta momenteel veertiende en heb nog een kwart seizoen te gaan.
Wat selecteer jij bij teaminstructies allemaal?
Citaat van: Pielkebuus op mei 07, 2015, 19:48:08
Thanks voor de tips! Ik heb inderdaad al verschillende sites bestudeerd voor enkele tips over tactiek etc. Echter heb ik wel veel pech met blessures en zeikende spelers die speeltijd willen en anders willen vertrekken. Ik sta momenteel veertiende en heb nog een kwart seizoen te gaan.
Wat selecteer jij bij teaminstructies allemaal?
Ik heb ook wel eens geprobeerd om iedereen te vriend te houden. Dat is mij niet gelukt, met als gevolg nog meer ontevreden spelers. Tegenwoordig is het meer: my way or the highway http://en.wikipedia.org/wiki/My_way_or_the_highway / Fit in or fuck off http://en.wikipedia.org/wiki/Fit_in_or_fuck_off
Teaminstructies zijn redelijk vreemd, meerdere dingen veranderen namelijk op het moment dat je bijvoorbeeld "korter passen " selecteert. Zo verandert niet alleen de pass-lengte, maar ook het tempo. (voor meer info --> http://www.guidetofootballmanager.com/tactics/specific-team-instructions
Je kunt je speelwijze eigenlijk op verschillende detailniveaus instellen:
| - de formatie (klaar als een klontje neem ik maar aan)
|
| - de algehele 'mentaliteit' (defensive/counter/control/attacking/etc) en de teamshape (vloeiend/gestructureerd etc.)
|
| - de teaminstructies
|
|- de spelersrollen + spelersinstructies
|
| - de player-preffered-moves
v
detailniveauDe kunst is om een tactiek te bedenken die :
- bij je spelers past
EN
- waar jij zelf achter staat (hoe wil je dat er gevoetbald wordt?)
EN
- die succesvol genoeg is om je baan te behouden
Om terug te komen op je vraag: zo speel ik op het moment
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi59.tinypic.com%2F33jl7cl.png&hash=7c4baa2bd12d27da81a45473492aa420570dd19a)
(https://new.cambuuronline.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2F23t02mq.png&hash=2adeb2a04e6be19f76657d083c129c2e733399ef)
Daarnaast nog een aantal individuele spelersinstructies toegevoegd
Kleine aanvulling op het voorgaande (het maken van tactieken etc)
http://community.sigames.com/showthread.php/423054-Lines-and-Diamonds-The-Tactician-s-Handbook-for-Football-Manager-2015
Is wel een redelijke lap tekst :)
Waar zit voor jullie de grote uitdaging in? Ik heb namelijk bij FM altijd van die "golfbeweging-motivatie" in het spel.
Zoals gezegd wil ik het realistisch houden, dus na mijn eerste seizoen, waarin ik 2de werd, was de motivatie al even weg.
Vervolgens houdt ik de selectie redelijk op peil en trek ik spelers uit de JL aan of huur ik een speler van een "betere" club.
De verwachtingen zijn daarentegen wel direct strijden om wederom EL of CL tickets (over realisme gesproken).
De jeugdspelers zijn natuurlijk nog niets waard, maar de huidige selectie zeurt al wanneer ze een tijdje niet spelen of invallen. Daarnaast vragen ze veel meer salaris, om nog maar te zwijgen van eventuele realistische versterkingen.
Ik sta nu 3de, heb het eerste voorronde duel van Basel gewonnen, maar werd in de volgende voorronde uitgeschakeld door Zenit.
Vervolgens groepsface van EL doorgekomen en daarna uitgeschakeld door Man Utd. Beker uitgeschakeld door Feyenoord.
Concreet mijn vraag: waar zit voor jullie de uitdaging in om het realistisch te houden? Waar haal je de motivatie uit?
persoonlijk vind ik middenmoot realistischer en bovendien moet je nu na 2 seizoenen wel enkele (onrealistische) klasse spelers halen, om te blijven voldoen aan de verwachten/ eisen.
Zo, wat boeken jullie goede resultaten....
Met de huidige selectie (FM 15, eerste seizoen) degradeerde ik juist.. Doe ik tactisch iets fout? Speel thuis redelijk aanvallend, zeker tegen de clubs als GAE, Heracles, Ado, Dordt etc (4-2-3-1) en uit vaak behoudend en op de counter tegen de grotere clubs...
Ik mocht wel aanblijven als manager, voornamelijk door de goede salarishuishouding, geen overbodige uitgaven. Mister B legde er 13 in in het eerste seizoen dus daar lag het niet aan... Maar als jullie allen relatief makkelijk handhaven... waar gaat het bij mij mis.. :? Speel ik te naïef? Tips altijd welkom!
Uit en thuis hanteer ik dezelfde strategie: aanvallend. Ik speel 4-3-3, met een meevoetballende keeper.
Er zijn een aantal instructies, waarvan het meest belangrijk: Voetballend uitverdedigen, spelen op balbezit, verdediging veel verder naar voren, veld smal houden, expressiever en felle duels.
Trainen doe ik op tactiek tot volledig ingespeeld, daarna met name defensief en teamwork.
Voorbereidende training vaak op def.pos. kiezen. Soms op aanvullende impuls (bij advies scout).
Ook lees ik altijd de analyse van de volgende tegenstander. Als percentage van tegendoelpunt hoger is dan 20% in een bepaalde fase (bijv. tussen minuut 0 en 15), dan ga ik daar extra aanvallend spelen. Loont vrij vaak.
Het spel toch nog maar aangeschaft, net met SCC begonnen.
Het doet met deugd dat de ratings van de spelers inmiddels vrij realistisch zijn. In de vorige editie was het echt een drama, sommige spelers waren echt veel te slecht. Natuurlijk zijn er nog bepaalde dingen die niet kloppen: Van de Streek, Steblecki en Schootstra zijn volgens het spel rechtsbuitens; Schepers is één van de betere spelers van de selectie; Mac-Intosch is linksbenig; etc. Maar het is nu vele malen beter dan in FM14.
Verder ben ik van plan het weer zo realistisch mogelijk te houden. Ik ga dus na dit seizoen El Makrini, Bijker, Droste en Hemmen transfervrij laten vertrekken (erg jammer trouwens, zijn allemaal uitstekende spelers). Verder ga ik proberen Heerings en Overgoor te halen.
Zo speel ik het ook altijd. Echter valt het dan vaak tegen, dat alle concurrentie wel erg ongeloofwaardig handelt op de transfermarkt.
Ben momenteel even klaar met spelen met SCC, ben nu een carriere gestart (werkloos, geen ervaring en geen trainerspapieren) en na 17 speelronden gestart bij Woking FC. Leuke uitdaging.
Heb nu alweer zin in FM16, zal vast omstreeks december uitkomen. Ben benieuwd of de SCC spelers ook dan weer wat beter gewaardeerd zijn. Wat je aangeeft: tov fm14 is fm15 qua rankings al veel realistischer. Narsingh is wel erg matig, ditzelfde geldt ergens ook wel voor Bytiqy. Meleg daarentegen is de absolute vedette wat het ook niet echt realistisch maakt. Ach, zo blijft er altijd wel wat, dat maakt het ook leuk en verslavend.
Vrijdag de release van FM16. Mensen die deze gaan aanschaffen?
Ben benieuwd hoe de selectie gewaardeerd is in deze editie. Heb vernomen dat B een beest is in FM16.
Hrm, ik niet dit keer denk ik. Heb de afgelopen vijf jaar elke keer braaf wat euros neergelegd voor FM maar idunno, er is mij wat te weinig vernieuwing om de nieuwste versie te kopen.
Als ze de game nou eens per twee jaar uitbrachten, dan zou je bij 't begin van 't seizoen een nieuwe FM kunnen hebben en zou er misschien wat meer veranderen. Desnoods doe je dan spelersmutaties met een addon of dlc.
Voor mij niet dit jaar denk ik, of misschien in januari als 'ie driekwart goedkoper is. :P
Citaat van: SCC op november 10, 2015, 12:40:21
Vrijdag de release van FM16. Mensen die deze gaan aanschaffen?
Ben benieuwd hoe de selectie gewaardeerd is in deze editie. Heb vernomen dat B een beest is in FM16.
Ga m niet kopen, nieuwe features zijn niet echt de moeite waard imo. http://www.footballmanager.com/games/football-manager-2016/key-features
Daarbij komt nog dat de ME nog steeds niet vleugelspelers heeft met 'krijt aan de schoen'
Toch afgelopen vrijdag aangeschaft.
Cambuur speelt heerlijk, sta uitzonderlijk hoog geklasseerd (2de in februari) en de kwartfinale Ned. beker.
Ik speel zoals ik irl ook met Cambuur wat meer zou spelen, dus meer inzakken en op de counter dmv directe passing. Rosheuvel beresterk op rechts en links afwisselend Narsingh, Houtkoop en Masek.
Ogbeche deed het als diepe spits prima, maar werd verkocht (bestuur drukte transfer er zonder mijn goedkeuring door, omdat transfersom te hoog was). Bart vult het nu prima in. Duikt net als in het echt goed de hoeken in en is een doelpuntenmachine in mijn spel. Helaas in de winter ook Bakker verkocht (hetzelfde verhaal als met B, transfersom van 1 miljoen zelfs, dus te hoog volgens bestuur). Daarvoor speelt nu Pluim (transfervrij aangetrokken).
Citaat van: SCC op november 16, 2015, 12:41:53
Toch afgelopen vrijdag aangeschaft.
Cambuur speelt heerlijk, sta uitzonderlijk hoog geklasseerd (2de in februari) en de kwartfinale Ned. beker.
Ik speel zoals ik irl ook met Cambuur wat meer zou spelen, dus meer inzakken en op de counter dmv directe passing. Rosheuvel beresterk op rechts en links afwisselend Narsingh, Houtkoop en Masek.
Ogbeche deed het als diepe spits prima, maar werd verkocht (bestuur drukte transfer er zonder mijn goedkeuring door, omdat transfersom te hoog was). Bart vult het nu prima in. Duikt net als in het echt goed de hoeken in en is een doelpuntenmachine in mijn spel. Helaas in de winter ook Bakker verkocht (hetzelfde verhaal als met B, transfersom van 1 miljoen zelfs, dus te hoog volgens bestuur). Daarvoor speelt nu Pluim (transfervrij aangetrokken).
Verdomme man, ik was (ben!) niet van plan om deze editie te halen maar zo begint 't wel weer erg te kriebelen...
Citaat van: SCC op november 16, 2015, 12:41:53
Ogbeche deed het als diepe spits prima, maar werd verkocht (bestuur drukte transfer er zonder mijn goedkeuring door, omdat transfersom te hoog was).
Pluim (transfervrij aangetrokken).
Heb B. Verkocht vlak voor de transferdeadline in Augustus, maar pas aan het einde van het seizoen 2015-2016 ( na 10x bieden ging Anderlecht toch overstag voor € 690.000) maar dan kan B. Mooi het seizoen nog afmaken, toch nog mooi bedrag kunnen vangen.
Pluim heb ik ook transfervrij aangetrokken, is wel van toegevoegde waarde volgens mij ;)
Ben nu bezig om me te versterken voor de komende seizoenen, maar aangezien ik het graag realistisch houd, beperk ik me tot jeugdige spelers.
Heb nu erbij gehaald (of komen einde seizoen):
Finn Stokkers van Sparta (spits)
Kenny Elders van Achilles (transfervrij, linksback)
Damian van Bruggen van Jong Ajax (cv)
Kamil Miazek van Jong Feyenoord (keeper)
Elders en van Bruggen heb ik inmiddels in de basis gezet en daardoor vd Laan teruggestuurd naar Groningen (eigen talent ontwikkelen heeft voorkeur) en Vytas verkocht aan Sparta.
@el haj: ik kan het je aanbevelen. Wederom verslavend, al is het voor je direct omgeving niet ideaal.
Ene jaar weer grafische updates.. Andere jaar weer boel nieuwe gamemodes en andere bs waar je niks aan hebt. Vroeger was fm echt veel preciezer in spelerscouting.. Had een beter scouting systeem dan menig topclub. Nu is het alleen maar commerciele bende en gebeurt nog steeds zoveel random shit op veld wat ze niet fixen. Enige nuttige wat ze afgelopen jaren gefixed hebben is dat je easier kan multiplayen.. Bakker voor 1 miljoen weg en rosheuvel sterspeler? Kennelijk geven ze spelers tegenwoordig random stats op basis van de eindpositie op de ranglijst van het team
Transfersom ben ik met je eens, al was dat bij fm15nog lachwekkender. Championship manager vond ik in 2001 ook super, de talentjes die je toen scoute kwamen irl ook vaak naar voren.
Daarentegen past de CU zich nu beter aan. Je ziet bij ons irl nu toch ook dat tegenstanders zich instellen cq aanpassen aan onze spelopvatting?
En Rosheuvel.... Tsja, maar als je op de counter speelt zoals ik in het spel doe, benut je hem beter op zijn kwaliteiten.
Traditioneel is in November weer een nieuwe editie van FM op de markt. Zijn er mensen die FM18 gaan aanschaffen?
Heb FM17 overgeslagen, maar FM18 ben ik wel weer van plan aan te schaffen (gewoon een key, niet fysieke spel). Zitten nu toch wel een aantal veranderingen in, waardoor ik enthousiast ben geworden. Zoveel tijd eraan besteden als vroeger (studententijd 15 jaar terug, wat een leven) kan niet meer, maar zo af en toe in de avonden proberen Cambuur een stabiele eredivisieploeg maken, is toch wel tof. Zeker nu het niet meer genieten is op de tribune, moeten we zelf maar aantonen dat we het beter kunnen. Zeer benieuwd naar FM18 dus. Meer liefhebbers hier aanwezig?
Ik denk dat ik hem wel weer ga kopen, ja. Vaste prik eigenlijk elk jaar, leuk spel.
Heb jij ook jaarlijks clubs waarmee je speelt? Hoe geef jij invulling in het spel en met welke frequentie en ideeën speel jij FM?
- Ik begin sowieso met Cambuur. Daarmee verken ik het spel en dat is dan vaak een game die ik blijf aanhouden.
-Daarnaast speel ik ook altijd met Luton Town (league two Engeland). Doel uiteraard om die naar Premier League te loodsen.
- Een spel met een "gevallen" topclub met een mooie geschiedenis. Daar koop ik dan geen spelers, maar wil ik eigen jeugd opleiden. Bijv Liverpool of AC Milan.
- Een carrière waarmee ik werkloos en zonder voetbalachtergrond start. Maar dat houd ik nooit lang vol en dan pak ik vaak Cambuur weer op.
Wel merk ik dat ik, naarmate je ouder wordt, steeds minder lang een carrière volhoud. Zodra het imo onrealistisch wordt, haak ik af. Dus een doelstelling dat het bestuur van Cambuur "eist" dat ik Europees voetbal speel en de verwachtingen daar ook naar zijn, dan ben ik er weer klaar mee.
Herken jij dat ook?
Het verschilt per jaar heel veel met welke clubs ik speel, al doe ik altijd wel een game met Cambuur. Ik vind het vooral leuk om te spelen met subtoppers die door kunnen groeien tot de absolute top (daar kun je de laatste jaren Liverpool en AC Milan ook wel onder scharen denk ik).
Ik vind FM juist leuk om te doen omdat het over het algemeen zo realistisch is (relatief gezien dan). Zelf probeer ik het ook altijd zo realistisch mogelijk te houden door bijvoorbeeld bij Cambuur alleen transfervrije en huurspelers te halen. Na een aantal seizoenen wordt dit inderdaad wel lastiger, en ik houd het vaak niet langer dan drie tot vijf seizoenen vol bij één club.
Door werk en andere hobby's heb ik verder niet zoveel tijd om FM te doen, maar als je één keer bezig bent ben je toch zo weer een paar uren verder...
FM20 (beta) is uit, al mensen die dit spelen of vanaf 19 nov (release) voornemens zijn dit te gaan spelen?
@Collingwood: grappig om het bericht van 2 jaar terug te lezen. Toen spraken we over Liverpool als zijnde een interessante gevallen topclub: kijk waar die nu staan.
Daarnaast gaf ik aan dat ik altijd met Luton Town speel: die zijn inmiddels na 2 promoties op rij zelfs in de Championship uitgekomen. Kennelijk hadden we een vooruitziende blik.
Ben zeer benieuwd hoe Cambuur in FM20 zal zijn: met de snelheid voorop, zou het een ideale counterploeg zijn (uitwedstrijden), maar ik houd niet van die stijl, dus voor mij niet ideaal. Ga sowieso weer een poging wagen met Cambuur, met als doel om na 1 seizoen al te promoveren en dan met hoofdzakelijk jonge spelers tot een subtopper (Europa league ivm inkomsten) in de Eredivisie uit te groeien.
Yezz Cambuur al op de Beta! tip>> even FMRTE binnenhalen, want de selectie info is aardig Peppi en Kokki.../ klopt niet.
1e wedstrijd tegen Top Oss 3-0 ( helaas niet echte comp schema) >> hatsikidee...
Citaat van: SCC op november 06, 2019, 16:41:56
FM20 (beta) is uit, al mensen die dit spelen of vanaf 19 nov (release) voornemens zijn dit te gaan spelen?
@Collingwood: grappig om het bericht van 2 jaar terug te lezen. Toen spraken we over Liverpool als zijnde een interessante gevallen topclub: kijk waar die nu staan.
Daarnaast gaf ik aan dat ik altijd met Luton Town speel: die zijn inmiddels na 2 promoties op rij zelfs in de Championship uitgekomen. Kennelijk hadden we een vooruitziende blik.
Ben zeer benieuwd hoe Cambuur in FM20 zal zijn: met de snelheid voorop, zou het een ideale counterploeg zijn (uitwedstrijden), maar ik houd niet van die stijl, dus voor mij niet ideaal. Ga sowieso weer een poging wagen met Cambuur, met als doel om na 1 seizoen al te promoveren en dan met hoofdzakelijk jonge spelers tot een subtopper (Europa league ivm inkomsten) in de Eredivisie uit te groeien.
Ik ga het wel weer kopen als de volledige versie uit is, benieuwd welke verbeteringen er weer zijn doorgevoerd. Liverpool valt inderdaad niet echt meer binnen de categorie 'gevallen topclub'. Wat dat betreft misschien nu Manchester United maar pakken. 8P
Citaat van: herr kunkel op november 08, 2019, 10:38:40
Yezz Cambuur al op de Beta! tip>> even FMRTE binnenhalen, want de selectie info is aardig Peppi en Kokki.../ klopt niet.
1e wedstrijd tegen Top Oss 3-0 ( helaas niet echte comp schema) >> hatsikidee...
Dat is elk jaar weer zo. Spelers van wie de kwaliteiten of zelfs de posities voor geen meter kloppen. Ik ga altijd eerst even met de editor aan de slag voor ik een game met Cambuur begin.
We moeten nog minimaal 6 maanden wachten op FM25.
Volledig nieuwe ME. Maar hier heeft men toch wat te gemakkelijk over gedacht, ondanks dat ze al jaren/ seizoenen op de achtergrond hiermee bezig zijn.
Nog mensen die FM op regelmatige basis erbij pakken en interessante carri?res hebben?