Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Football Manager 2014

Gestart door SCC, november 20, 2013, 11:16:22

Vorige topic - Volgende topic

el haj

Citaat van: SCC op december 31, 2014, 11:57:19
Zo, heerlijk resultaat.
Ik speel nog steeds fm 14. Maar is 15 het waard om aan te schaffen?
Tja, voor mij wel. :P 30 euro voor zoveel uur aan vermaak is het mij wel waard. Vergelijk het aantal uren vermaak per euro maar eens met een bioscoopkaartje oid.
Of het nou echt beter is dan FM14, mwah. Wat voor mij de doorslag gaf is de waardering van de kwaliteiten van Cambuurspelers; in 14 viel me dat vies tegen. In FM15 zijn de vaardigheden van de spelers een stuk dichter bij de werkelijkheid. Dat maakt het voor mij iig een stuk leuker.

Citaat van: SCC op december 31, 2014, 11:57:19
En kun je een screen maken van je instructies en opstelling/ strategie? Hanteer je altijd 1 strategie, of heb je meerdere formaties?

Mijn tactieken zijn niet zo bijzonder:


Roorda staat daar in de basis, maar alleen omdat Mo geblesseerd is, die bezorgt normaal gesproken de balans. Bakker speelt 't best een klein beetje zwervend op het middenveld en Roorda's kwaliteiten liggen ook meer in het aanvallende. Op deze manier is het vrij aanvallend. Zoals je ziet speel ik vooral op de aanval (control mentaliteit).
Alleen tegen de traditionele top-3 wil ik mijn opstelling wel eens veranderen:


(Mo geblesseerd erin ter illustratie)

Het liefst zet ik de twee centrale middenvelders dan zo aanvallend mogelijk om die ruimte onder de spits te kunnen benutten (bakker doet dat prima). In deze opstelling werk een Ogbeche vanaf links als Inside forward ook heerlijk.



SCC

Ik heb begin januari fm15 aangeschaft. De scc spelers zijn inderdaad veel beter gewaardeerd, wat het wel realistischer maakt. Overigens is het spel mijn inziens wel wat eenvoudiger geworden nu: ik sta nu 6de na circa 20 wedstrijden en eveneens in de halve finale van de beker.
Ook ik heb G.A. Roorda gehaald (goede stats, maar een belabberde conditie/ fysiek). Daarnaast voor volgend seizoen Rodney Sneijder gecontracteerd, Thoone (Achilles) en nog Dennis Dengering (Fortuna Sittard).

Mijn (huidige) basisopstelling is;

Nienhuis (voetballende keeper/ ondersteunen)

Droste (avv)  McIntosh (cv/ v) Reijnen (cv/ v) Bijker (avv)
                el Makrini (bvm / v)
     Bakker (vsm/ o)   Rusnak (am / a)
de Ridder (va / o)                            Meleg (va / o)
                  Schokker (hangende spits / o)

Voorheen speelde ik met Hemmen als Targetman, maar die scoorde nooit. Ogbeche valt soms goed in op de vleugel. Rendement van Schepers en Narsingh is bij mij te laag. Vd Streek wisselt vaak met zowel Rusnak als Roorda als aanvallende middenvelder. Schet probeer ik nu ook af te wisselen met de Ridder en Narsingh.
Barto verkocht aan Anderlecht.

Trainen doe ik op tactiek tot volledig ingespeeld, daarna met name defensief en teamwork.
Voorbereidende training vaak op def.pos. kiezen. Soms op aanvullende impuls (bij advies scout).
Ook lees ik altijd de analyse van de volgende tegenstander. Als percentage van tegendoelpunt hoger is dan 20% in een bepaalde fase (bijv. tussen minuut 0 en 15), dan ga ik daar extra aanvallend spelen. Loont vrij vaak.

Eigenlijk gaan alle facetten zeer prima, muv van scoren uit hoekschoppen (Meleg trapt er regelmatig een vrije trap in, maar een doelpunt uit een corner gebeurt sporadisch). Overigens krijg ik vrijwel nooit een doelpunt tegen uit een corner. Ik houd altijd 3 a 4 man voorin, waardoor de centrale verdedigers van de tegenstander ook vaak achterin blijven.

SCC

Dacht, blaas weer even wat leven in deze topic.

Iemand nog tips voor een goede / betaalbare verdedigende middenvelder? (el makrini is top bij mij, maar pakt circa 11 gele kaarten per seizoen).
Tevens nog een goede linksbuiten (Meleg is onhoudbaar, scoorde bij mij 15 doelpunten en was goed voor 18 assists) en aanvallende middenvelder, bij voorkeur met een goed evrije trap (Rusnak goed voor 12 assits en 14 doelpunten gaat terug naar City).Indien mogelijk nog een goede spits. De overige posities zijn goed bezet.

Mijn eerste seizoen zit er op. Komt ie: 2de geeindigd, net 2 punten achter PSV. De halve finale van de beker verloren in de 95ste minuut van Willem II. Kortom, een geweldig seizoen, met louter eigen spelers.
Heb weinig talentvolle regens, heb 4 spelers een jeugdcontract gegeven. Intentie is wel om het realistisch te houden vwb aankopen en bij voorkeur spelen met eigen opgeleide spelers (in de toekomst).
Euvel is wel dat men na een zo'n topseizoen, dat we ook de komende seizoenen gaan meedoen om de titel (over realisme gesproken).
Omdat ik vrijwel alle selectiespelers contractverlenging heb gegeven bij aanvang van het eerste seizoen, is mijn budget (salaris) niet fors en kan er hoogstens 7k per maand betaald worden per speler. Iemand suggesties?


speculeter

Welkom.....Henry vd Vegt. ?

Pielkebuus

Aan die plaatjes te zien zag het er leuk uit, vandaag dus ook maar even gekocht. Ik ben alleen wel ontzettend lang bezig met alles.
Ben nu vier uren bezig en zit nog in de voorbereiding haha. :_schater

el haj

Citaat van: SCC op april 30, 2015, 09:59:09
Dacht, blaas weer even wat leven in deze topic.

Iemand nog tips voor een goede / betaalbare verdedigende middenvelder? (el makrini is top bij mij, maar pakt circa 11 gele kaarten per seizoen).
Tevens nog een goede linksbuiten (Meleg is onhoudbaar, scoorde bij mij 15 doelpunten en was goed voor 18 assists) en aanvallende middenvelder, bij voorkeur met een goed evrije trap (Rusnak goed voor 12 assits en 14 doelpunten gaat terug naar City).Indien mogelijk nog een goede spits. De overige posities zijn goed bezet.

Ik zit al een paar seizoenen verder maar ik denk (en kijk) even voor je terug naar mijn transfers. Als verdedigende middenvelder heb ik Jan-Arie van der Heijden bij Vitesse opgepikt. Hij verlengde zijn contract niet maar wilde teveel verdienen. Een maandje later was 'ie nog transfervrij en hoefde hij een stuk minder centen. :)
Na het eerste seizoen heb ik als linksbuiten Gregory Nelson een contract aangeboden. Destijds grootverdiener maar dat dubbel en dwars waard. Twaalf (eredivisie-)goals en negen assists later verkocht ik 'm voor 6.75mil en dat was alleen omdat hij een clausule had, anders had ik er vast meer voor gekregen.
Als aanvallende middenvelder heb ik Rusnak een contract aangeboden. Z´n contract loopt na dat eerste seizoen af bij city en bij mij verlengden ze die niet. Zodra ´t kon (volgens mij deed ik ´t al in januari) gaf ik hem een contract die hij wel wilde accepteren.
Komend seizoen komt er een hele leuke aanvallende middenvelder vrij voor je! Fede Vico, een jongen van Anderlecht, al zou je hem volgens zijn geschiedenis voor het seizoen 15/16 ook gratis bij Cordoba weg kunnen plukken.

Citaat van: SCC op april 30, 2015, 09:59:09
Mijn eerste seizoen zit er op. Komt ie: 2de geeindigd, net 2 punten achter PSV. De halve finale van de beker verloren in de 95ste minuut van Willem II. Kortom, een geweldig seizoen, met louter eigen spelers.
Heb weinig talentvolle regens, heb 4 spelers een jeugdcontract gegeven. Intentie is wel om het realistisch te houden vwb aankopen en bij voorkeur spelen met eigen opgeleide spelers (in de toekomst).
Euvel is wel dat men na een zo'n topseizoen, dat we ook de komende seizoenen gaan meedoen om de titel (over realisme gesproken).
Omdat ik vrijwel alle selectiespelers contractverlenging heb gegeven bij aanvang van het eerste seizoen, is mijn budget (salaris) niet fors en kan er hoogstens 7k per maand betaald worden per speler. Iemand suggesties?

Jawel, de (gratis) transfers die ik vóór seizoen 15/16 heb gedaan zijn de volgende:
CM Benny Feilhaber
RW luciano slagveer (van die boeren ja)
CM Thomas Bruns
LW Gregory Nelson
CD Kai Heerings
CAM Rusnak
CD Manuel Gulde
S Mounir el Hamdaoui
GK Filip Bednarek
S Petar Sliskovic
DM Jan-Arie
S Thomas Necid
M Martin Spelmann (huur)

Schoten in de roos hiervan waren vooral: Slagveer, Bruns, Nelson, Rusnak, El Hamdaoui en Jan-Arie.
Necid viel bij mij zwaar tegen maar heb ik nog een hele gezonde winst op gemaakt. Slagveer is niet bijzonder goed, maar in 20 wedstrijden toch vijf keer gescoord en acht assists. Z'n prijs was lekker opgedreven dus die heb ik meteen de deur uit gedaan.
Bruns heb ik 2017 nog steeds en is tussen al het miljoenengeweld de laatste twee transferperiodes nog steeds meestal basisspeler.
Van der Heijden heb ik de deur uit gedaan (voor 6m), maar dat was vooral omdat ik niet meer met een verdedigende middenvelder speel.

Tipje, maar volgens mij houd je je daar al aan. Enkel contractvrije spelers ophalen. Voor Cambuur is het niet te doen om transfersommen te betalen, althans, het is het niet waard. Laat ook geen enkele speler gratis de deur uit lopen. Zet in de board room (ik zet FM altijd op Engels) al je budget in op loon en je kunt heel wat doen voor het kleine beetje geld dat we als Cambuur te besteden hebben. :P

el haj

Citaat van: Pielkebuus op april 30, 2015, 18:47:08
Aan die plaatjes te zien zag het er leuk uit, vandaag dus ook maar even gekocht. Ik ben alleen wel ontzettend lang bezig met alles.
Ben nu vier uren bezig en zit nog in de voorbereiding haha. :_schater

Hahaha. Het is echt een ontzettend uitgebreide game ja, m'n vriendin noemt het gortdroog en daar heeft ze eigenlijk wel gelijk in. Ik kan er zelf wel van genieten allerlei obscure clubjes af te pluizen voor leuke transferdoelwitten, dat is dan ook waar ik veruit het meeste tijd aan besteed. Tactieken zijn bij mij altijd redelijk simpel en standaard. Met die tactieken kun je je team echt nog wel beter maken maar ik concentreer me meer op de best mogelijke speler op de juiste plekken zetten.
Als het je allemaal te langzaam is (wat ik me wel een beetje kan voorstellen :P ) Zou je eens Football Manager Classic kunnen proberen; een meer uitgeklede gestroomlijnde versie van FM (new game -> Football manager classic). Wat nog korter en simpeler is, is de zgn. challenge modus (new game- challenge). Die gebruikt de classic mode maar heeft een veel kortere duur; er zijn een aantal uitdagingen waar je van tevoren uit kiest.  Een voorbeeld is dat je halve selectie met blessures kampt, je bent halverwege het seizoen en je strijdt tegen degradatie. Zorg maar dat je erin blijft. :P
Op die manier kun je op een wat meer vrijblijvende manier kennismaken met de game. Na zo'n half seizoen kun je eens een andere challenge beginnen of verder gaan met de game die je al een paar uur aan het voorbereiden bent!  :_schater

Oh en wat ook wel aan te raden is, is het bezoeken van wat websites. FM is een ongelofelijk uitgebreide game en sommige dingen spreken echt niet voor zich. Welke eigenschappen bepalen bijvoorbeeld wat een goede trainer is (tipje van de sluier: vooral de combinatie determination, motivation, discipline en bijv. fitness of goalkeeping)? Er is echter genoeg online te vinden dat het allemaal wat overzichtelijker zou moeten maken. :)
Nog een ander tipje: zoek dat soort sites niet af naar wonderkids die je gratis of goedkoop op kunt pikken. De uitdaging zit er (voor mij iig!) vooral in, in het zélf vinden van dat soort talentjes via je scoutingsnetwerk of het afspeuren van verschillende clubs.

moodygrunn

Citaat van: el haj op mei 07, 2015, 17:18:38
Jawel, de (gratis) transfers die ik vóór seizoen 15/16 heb gedaan zijn de volgende:
...
LW Gregory Nelson  Heerlijke speler
...

Voor op DM kun je ook Faycal Annouri (Vitesse) proberen te halen, technisch vaardig, veel inzicht en een redelijke tackle. Verder vond ik Falkenburg en Rayhi hele fijne spelers.
In Henk en Sandor we trust

el haj

Citaat van: moodygrunn op mei 07, 2015, 17:31:44
Voor op DM kun je ook Faycal Annouri (Vitesse) proberen te halen, technisch vaardig, veel inzicht en een redelijke tackle. Verder vond ik Falkenburg en Rayhi hele fijne spelers.
Zo! Wilde dat ik die eerder had gezien, in mijn game is 'ie nu 8m waard en speelt hij voor Corinthians. Voor een DM heeft ie een geweldig overzicht en pass.


Nog een ding trouwens. Vallen bij jullie de toeschouwersaantallen ook zo tegen?
Ik ben (in deze volgorde) twaalfde, vijde, zesde en tweede geworden en ik zit nog steeds gemiddeld op zo'n 8-9 duizend per wedstrijd...

moodygrunn

Citaat van: el haj op mei 07, 2015, 17:38:51
Zo! Wilde dat ik die eerder had gezien, in mijn game is 'ie nu 8m waard en speelt hij voor Corinthians. Voor een DM heeft ie een geweldig overzicht en pass.


Nog een ding trouwens. Vallen bij jullie de toeschouwersaantallen ook zo tegen?
Ik ben (in deze volgorde) twaalfde, vijde, zesde en tweede geworden en ik zit nog steeds gemiddeld op zo'n 8-9 duizend per wedstrijd...

Klopt, dat stijgt heel langzaam, pas na mn eerste kampioenschap ging het beter :)



En ja, ik ben al 22 jaar aan het roer.
In Henk en Sandor we trust

el haj

Citaat van: moodygrunn op mei 07, 2015, 17:46:41
Klopt, dat stijgt heel langzaam, pas na mn eerste kampioenschap ging het beter :)



En ja, ik ben al 22 jaar aan het roer.

Damn!  _O_
Knal je er echt doorheen of heb je gewoon heel veel gespeeld? Ik heb er namelijk al behóórlijk wat uurtjes in zitten maar ik zit pas in 17/18. Maar goed, ik ben dan ook wel echt een mierenneuker in de game. :P

moodygrunn

Citaat van: el haj op mei 07, 2015, 17:52:18
Damn!  _O_
Knal je er echt doorheen of heb je gewoon heel veel gespeeld? Ik heb er namelijk al behóórlijk wat uurtjes in zitten maar ik zit pas in 17/18. Maar goed, ik ben dan ook wel echt een mierenneuker in de game. :P

bij game status, 34 dagen 15 uren en nogwat minuten. Maar dan heb je ook wat :)
In Henk en Sandor we trust

Pielkebuus

Citaat van: el haj op mei 07, 2015, 17:31:25
Hahaha. Het is echt een ontzettend uitgebreide game ja, m'n vriendin noemt het gortdroog en daar heeft ze eigenlijk wel gelijk in. Ik kan er zelf wel van genieten allerlei obscure clubjes af te pluizen voor leuke transferdoelwitten, dat is dan ook waar ik veruit het meeste tijd aan besteed. Tactieken zijn bij mij altijd redelijk simpel en standaard. Met die tactieken kun je je team echt nog wel beter maken maar ik concentreer me meer op de best mogelijke speler op de juiste plekken zetten.
Als het je allemaal te langzaam is (wat ik me wel een beetje kan voorstellen :P ) Zou je eens Football Manager Classic kunnen proberen; een meer uitgeklede gestroomlijnde versie van FM (new game -> Football manager classic). Wat nog korter en simpeler is, is de zgn. challenge modus (new game- challenge). Die gebruikt de classic mode maar heeft een veel kortere duur; er zijn een aantal uitdagingen waar je van tevoren uit kiest.  Een voorbeeld is dat je halve selectie met blessures kampt, je bent halverwege het seizoen en je strijdt tegen degradatie. Zorg maar dat je erin blijft. :P
Op die manier kun je op een wat meer vrijblijvende manier kennismaken met de game. Na zo'n half seizoen kun je eens een andere challenge beginnen of verder gaan met de game die je al een paar uur aan het voorbereiden bent!  :_schater

Oh en wat ook wel aan te raden is, is het bezoeken van wat websites. FM is een ongelofelijk uitgebreide game en sommige dingen spreken echt niet voor zich. Welke eigenschappen bepalen bijvoorbeeld wat een goede trainer is (tipje van de sluier: vooral de combinatie determination, motivation, discipline en bijv. fitness of goalkeeping)? Er is echter genoeg online te vinden dat het allemaal wat overzichtelijker zou moeten maken. :)
Nog een ander tipje: zoek dat soort sites niet af naar wonderkids die je gratis of goedkoop op kunt pikken. De uitdaging zit er (voor mij iig!) vooral in, in het zélf vinden van dat soort talentjes via je scoutingsnetwerk of het afspeuren van verschillende clubs.
Thanks voor de tips! Ik heb inderdaad al verschillende sites bestudeerd voor enkele tips over tactiek etc. Echter heb ik wel veel pech met blessures en zeikende spelers die speeltijd willen en anders willen vertrekken. Ik sta momenteel veertiende en heb nog een kwart seizoen te gaan.

Wat selecteer jij bij teaminstructies allemaal?

moodygrunn

Citaat van: Pielkebuus op mei 07, 2015, 19:48:08
Thanks voor de tips! Ik heb inderdaad al verschillende sites bestudeerd voor enkele tips over tactiek etc. Echter heb ik wel veel pech met blessures en zeikende spelers die speeltijd willen en anders willen vertrekken. Ik sta momenteel veertiende en heb nog een kwart seizoen te gaan.

Wat selecteer jij bij teaminstructies allemaal?

Ik heb ook wel eens geprobeerd om iedereen te vriend te houden. Dat is mij niet gelukt, met als gevolg nog meer ontevreden spelers. Tegenwoordig is het meer: my way or the highway http://en.wikipedia.org/wiki/My_way_or_the_highway / Fit in or fuck off http://en.wikipedia.org/wiki/Fit_in_or_fuck_off

Teaminstructies zijn redelijk vreemd, meerdere dingen veranderen namelijk op het moment dat je bijvoorbeeld "korter passen " selecteert. Zo verandert niet alleen de pass-lengte, maar ook het tempo. (voor meer info --> http://www.guidetofootballmanager.com/tactics/specific-team-instructions

Je kunt je speelwijze eigenlijk op verschillende detailniveaus instellen:

|  - de formatie (klaar als een klontje neem ik maar aan)
|
| - de algehele 'mentaliteit' (defensive/counter/control/attacking/etc) en de teamshape (vloeiend/gestructureerd etc.)
|
| - de teaminstructies 
|
|- de spelersrollen + spelersinstructies
|
| - de player-preffered-moves
v
detailniveau

De kunst is om een tactiek te bedenken die :
- bij je spelers past
EN
- waar jij zelf achter staat (hoe wil je dat er gevoetbald wordt?)
EN
- die succesvol genoeg is om je baan te behouden

Om terug te komen op je vraag: zo speel ik op het moment



Daarnaast nog een aantal individuele spelersinstructies toegevoegd

In Henk en Sandor we trust

moodygrunn

In Henk en Sandor we trust