Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Eredivisie

Gestart door RotterdamLeeuwarden, januari 16, 2013, 22:56:30

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Met de uitspraak in de zaak die voetballer Mohamed Dahmane had aangespannen tegen zijn Belgische werkgever KRC Genk, lijkt er een nieuwe bom onder het transfersysteem te zijn gelegd. Volgens Sporza kunnen spelers voortaan nog makkelijker onder een contract uit.
De Frans-Algerijnse Dahmane had in 2008 een conflict bij Genk. Hij weigerde zijn contract verder uit te dienen en wilde van de verbintenis af. Dahmane wilde echter niet de volle 880.000 euro betalen om van het langlopende contract af te komen. De speler stapte naar de rechter. In eerste instantie kreeg Genk gelijk, maar in hoger beroep besliste de rechter anders.

Het hof in Hasselt bepaalde dat voetballers, en daarbij ook andere sporters, gelijkgesteld dienden te worden aan gewone werknemers. Die kunnen door het betalen van maximaal een jaarsalaris van hun contract afkomen.

Voorbeeld
Voetbal International geeft een voorbeeld waaruit blijkt hoe het zogeheten Dahmane-arrest in de praktijk kan werken. Een Engelse topclub wil een speler van een Nederlandse club met een contract tot half 2018 op 1 mei per direct overnemen. De clubs worden het echter niet eens over de transfer. De speler kan dan zijn langlopende verbintenis afkopen door alleen de maanden mei en juni nog af te betalen. Dat ligt onder het gestelde minimum waardoor hij een half jaarsalaris moet betalen om transfervrij te vertrekken.

Volgens VI is het duidelijk dat het arrest een nieuwe bom legt onder het transfersysteem, na het Bosman-arrest uit 1995. Daarin werd geregeld dat spelers na het uitdienen van hun contract transfervrij zijn. Overigens werd Dahmane bijgestaan door dezelfde advocaat die destijds Jean-Marc Bosman hielp.

Dit zou een ramp zijn voor ploegen die leven van transfergeld en ploegen met hoge schulden die zeggen dat zij het kapitaal op het veld hebben staan!

Holwerd voor Cambuur

En dus worden de grote voetballanden nog groter en dus ook de afstand naar de kleine(re)...... Leve het moderne voetbal! :X
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Dokkumer

Het is in mijn ogen zo gevaarlijk om een vergelijking te maken naar werknemers in het bedrijfsleven. Waarom? Omdat juist de voetballers je "handelswaar" zijn. Hun goede prestaties kunnen de club juist geld opleveren, dat is juist het "product" wat de club aflevert. Een aspect wat de advocaat en rechtbank niet in ogenschouw hebben genomen.

Je mag dus volgens deze advocaat jarenlang een product ontwikkelen en maken en als het "af" is moet je het gratis of voor een habbekrats weggeven.

Eewal

Citaat van: Dokkumer op mei 07, 2014, 06:38:39
Het is in mijn ogen zo gevaarlijk om een vergelijking te maken naar werknemers in het bedrijfsleven. Waarom? Omdat juist de voetballers je "handelswaar" zijn. Hun goede prestaties kunnen de club juist geld opleveren, dat is juist het "product" wat de club aflevert. Een aspect wat de advocaat en rechtbank niet in ogenschouw hebben genomen.

Je mag dus volgens deze advocaat jarenlang een product ontwikkelen en maken en als het "af" is moet je het gratis of voor een habbekrats weggeven.

good one!

Lore

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op mei 06, 2014, 23:53:26
En dus worden de grote voetballanden nog groter en dus ook de afstand naar de kleine(re)...... Leve het moderne voetbal! :X

Dat zou je wel denken ja. Voetballers zullen ook weer een hoger salaris gaan krijgen van grotere clubs om ze maar te binden.

Aan de andere kant kopen clubs nu hele jonge spelers om ze op te leiden, dat heeft dan ook minder zin.

Len Cantello

Citaat van: Hilversum voor Cambuur op mei 05, 2014, 13:24:33
Dramatische opkomst bij ADO, GAE, NAC, Vitesse en Roda JC.
Als je wat verder om je heen kijkt dan alleen het uitvak, valt dat ook wel wat mee...
;)
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Lwdscc

Cambuur tiende geworden in het fairplay klassement:

Marc S

Citaat van: Lwdscc op mei 07, 2014, 10:20:58
Cambuur tiende geworden in het fairplay klassement:


Dat valt me nog aardig mee

Treb

Ik zit even Groningen - Vitesse te kijken.. man o man wat een dooie bende ist daar ook pfff

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Treb op mei 07, 2014, 19:32:38
Ik zit even Groningen - Vitesse te kijken.. man o man wat een dooie bende ist daar ook pfff

Ze hebben die microfoons flink opengezet om nog wat geluid te krijgen. Je kunt de mensen bijna horen fluisteren...
Henk, held, bedankt

dizzhead

 :0= van basten gaat Europa in!  :_schater

Marc S

Citaat van: dizzhead op mei 07, 2014, 21:25:15
:0= van basten gaat Europa in!  :_schater

3-0 Ahaha geweldig dit !

drg

En zo kan het seizoen nogmaals lekker afgesloten worden  :_schater

Cambuur058

hahah en finboergason langdurig geblesseerd  :_schater :_schater :_schater :_schater

drg

Citaat van: Cambuur058 op mei 07, 2014, 22:59:27
hahah en finboergason langdurig geblesseerd  :_schater :_schater :_schater :_schater

:thumbsup die had ie nog tegoed voor z'n sneue gedrag tijdens de derby in ons huis