Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Clint

Hangt al tieden in ut Hertsje juh. Must niet su veul cola suupen. :devil

GerardFraneker

Citaat van: clint op april 08, 2013, 15:17:54
Hangt al tieden in ut Hertsje juh. Must niet su veul cola suupen. :devil

Dat wist ik ook niet! Ik zal de volgende wedstrijd in nuchtere staat naar het bord zoeken! :proost

Clint


Nightmarelwd

Citaat van: clint op april 08, 2013, 15:17:54
Hangt al tieden in ut Hertsje juh. Must niet su veul cola suupen. :devil


5 maart 2013.
MI-Sider for Life

WouterZz

Eerste divisie loopt gevaar

Cambuur-directeur: 'Als er nog een club omvalt, wordt het een Mickey Mouse-competitie'

LEEUWARDEN - Het bestaansrecht van de eerste divisie is in gevaar. ,,Het wordt een beetje een sterfhuis'', zegt Cambuur-directeur Gerald van den Belt.

Binnen de Coöperatie Eerste Divisie (CED) heeft directeur Patrick Brand pasgeleden het veld moeten ruimen. De bestuursleden Ronald van Vliet en Wim Sleijfer (oud-voorzitter raad van commissarissen Cambuur) stapten op. Ze zagen geen reden voor het ontslag van Brand, zegt Sleijfer desgevraagd.
Het contract met sponsor Jupiler is weliswaar verlengd, maar het bedrag dat de Belgische bierbrouwer jaarlijks overmaakt wordt lager. Het was €1,3 miljoen, het is de komende twee seizoenen €900.000.
Vijf clubs in de eerste divisie (Volendam, Sparta, De Graafschap, Cambuur en Go Ahead Eagles) hebben de handen ineengeslagen. ,,Want de eerste divisie komt op deze wijze zeker in gevaar'', stelt een bezorgde Van den Belt. Hij maakt deel uit van de financiële commissie van de CED.
De afgelopen drie jaar zijn vier clubs (RBC, Haarlem, AGOVV en Veendam) failliet gegaan. Emmen, Fortuna Sittard en nog een aantal clubs verkeren in een zorgelijke financiële situatie. Van den Belt: ,,Als ik het één op één doortrek, zou de eerste divisie over drie jaar nog uit twaalf clubs bestaan. Als er straks nog eentje omvalt, wordt het een soort Mickey Mouse-competitie.''
,,We hebben ons te lang opgesteld als een autonome divisie en te weinig dynamiek toegelaten. Gedeeltelijk is dat onze eigen schuld. Clubs waren te vaak het speeltje van een Individu, waardoor organisaties uitgehold raakten. De eredivisie wordt schathemeltjerijk door de FOX-deal (het Amerikaanse tv-netwerk krijgt de rechtenvan de eredivisie, red.).De voetbalpiramide is in disbalans.''
Een van de oplossingen zou een ander promotie-degradatiesysteem zijn, vindt Van den Belt. Dat zou de clubs in de eerste divisie meer kans geven het (financiële) gat met de eredivisie te verkleinen.
,,Ik pleit voor twee promotie- en twee degradatieplekken. Bovendien zou de nummer zestien vande eredivisie er ommoeten spelen. Dan kun je een enorme dynamiek krijgen.''
Ook is het wenselijk dat een ploeg degradeert uit de eerste divisie, zegt de Cambuur-directeur. ,,Nu zie je dat Eindhoven toch weer ontsnapt.'' Daarnaast moeten clubs organisatorisch worden ontwikkeld en moeten de salariskosten naar beneden. Van den Belt: ,,Spelerskosten moeten beheersbaar blijven. Dat is een kwestie van gezond verstand gebruiken.''
Cambuur gaf in het seizoen 2009- 2010€2,1miljoen uit aan spelerssalarissen, terwijl dat dit seizoen gereduceerd is tot €1,1miljoen. ,,Toch spelen we weer in de top 5.'' Cambuur had aan het begin van het seizoen Nick Soolsma (nu Excelsior) op proef. Hij kon bij de Leeuwarders €2500 bruto per maand verdienen, maar Soolsma ging niet akkoord. Cambuur annuleerde het bod.
Het zou voor het tweede niveau van het Nederlandse betaalde voetbal bovendien goed zijn als accommodaties werden opgewaardeerd. Voor veel clubs is een nieuw stadion wenselijk. Ook Cambuur hunkert naar een nieuw onderkomen.
Van den Belt: ,,Voor de Harmonie wordt jaarlijks 3 miljoen euro bijgelegd. Dat vind ik niet erg, want cultuur hoort bij een stad. Een cabaretier als Youp van 't Hek kan ook in een sporthal optreden, maar kennelijk hebben we er drie miljoen voor over dat hij in een mooie schouwburg staat. Zo moet je ook naar voetbal kijken, maar in de eerste divisie dreigen stadions te verkrotten.''

LC

sunderland

Waarom zit die vd belt mij na te praten met "'de harmonie'' :thumbsup

Destroyer

Citaat van: sunderland op april 17, 2013, 21:07:14
Waarom zit die vd belt mij na te praten met "'de harmonie'' :thumbsup

Omdat hij zolangzamerhand aardig inburgerd raakt hier in Leeuwarden. Maar ik denk er precies hetzelfde over  :) Mooi trouwens van die Soolsma, lekker opzouten. Ze danken nog kapitalen te kunnen verdienen hier in de eerste. Maar ook een dikke pluim als je ziet naar de begroting van de spelers salarissen. Zo dik ingekort, en dan toch nu zo presteren.  |:)
** Poolwinner 18/19 - 21/22

dennisw8

#37
Cambuur weer in categorie II.

SC Cambuur is door de KNVB op basis van de halfjaarcijfers van het seizoen '12/'13 opnieuw ingedeeld in categorie II. Clubs in categorie II staat te boek als 'financieel voldoende'. De doelstelling is om eind 2014 in categorie III van de KNVB te belanden.

Bron: cambuur.nl


Nou ziet er redelijk uit lijkt me. categorie II mag je als eerstedivisie club best tevreden mee zijn.   :thumbsup


0517

Citaat van: dennisw8 op april 25, 2013, 19:59:32
Cambuur weer in categorie II.

SC Cambuur is door de KNVB op basis van de halfjaarcijfers van het seizoen '12/'13 opnieuw ingedeeld in categorie II. Clubs in categorie II staat te boek als 'financieel voldoende'. De doelstelling is om eind 2014 in categorie III van de KNVB te belanden.

Bron: cambuur.nl


Nou ziet er redelijk uit lijkt me. categorie II mag je als eerstedivisie club best tevreden mee zijn.   :thumbsup

Zegt relatief weinig dus. Op basis van de laatste jaarrekening is de situatie nog uiterst zorgelijk....

Dokkumer

Het is ook algemeen bekend dat we "totaal geen vet op de botten" hebben, maar er gaat nu minder uit dan erin komt en dat is op dit moment nog het belangrijkste. Dat vet komt er geleidelijk wel weer.

0517

Citaat van: Dokkumer op april 25, 2013, 20:34:01
Het is ook algemeen bekend dat we "totaal geen vet op de botten" hebben, maar er gaat nu minder uit dan erin komt en dat is op dit moment nog het belangrijkste. Dat vet komt er geleidelijk wel weer.

We hebben 'in principe' helemaal geen liquiditeiten. Maar schijnbaar helpt groep Smid ons daar altijd nog een handje mee!

Holwerd voor Cambuur

'Vijf clubs krijgen helft van 60 miljoen euro aan tv-gelden van FOX'
Dinsdag, 28 mei 2013 om 22:48
/

Het Amerikaanse bedrijf FOX kocht eind vorig jaar de uitzendrechten van de wedstrijden in de Eredivisie. Voor de tv-kijker gaat er in de toekomst het één en ander veranderen, maar ook voor de clubs. Die mogen een bedrag van 61,5 miljoen euro aan tv-gelden met elkaar verdelen. Niet iedereen krijgt echter een even groot stuk uit de taart: vijf clubs profiteren aanzienlijk meer dan de rest.

TC Tubantia brengt naar buiten dat Ajax, PSV, FC Twente, Feyenoord en AZ samen 52 procent van het totaalbedrag mogen verdelen. De verdeelsleutel is gebaseerd op de eindklassering van iedere Eredivisieclub in de laatste tien seizoenen. Recente seizoenen tellen daarin zwaarder dan mee dan oudere jaargangen, schrijft de regionale krant. Op die manier wordt er een ranglijst gemaakt.

In die ranglijst staat Ajax bovenaan; de Amsterdammers krijgen bijna 13 procent van de totaalsom en verdienen straks dan ook bijna 8 miljoen euro aan tv-gelden. PSV volgt met 7,1 miljoen euro en FC Twente (6,3 miljoen), Feyenoord (5,5 miljoen) en AZ (4,9 miljoen) volgen. Onderaan de ranglijst prijken PEC Zwolle (1,56 miljoen) en de twee promovendi SC Cambuur en Go Ahead Eagles, met ieder 1,52 miljoen euro.
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

SCCRulez

Mooie kloteverdeling dus.. Zullen vooral boven de Egels moeten blijven, 6 punten tegen ze pakken! |:)

Treb

Citaat van: SCCRulez op mei 28, 2013, 23:27:59
Mooie kloteverdeling dus.. Zullen vooral boven de Egels moeten blijven, 6 punten tegen ze pakken! |:)

Is toch volkomen logisch? Had je verwacht dan dat die 60 mil door 18 werd gedeeld?

brambo3004

Citaat van: Treb op mei 29, 2013, 00:06:35
Is toch volkomen logisch? Had je verwacht dan dat die 60 mil door 18 werd gedeeld?

Nou dat niet, maar dit maakt het gat tussen de grote en kleine clubs alleen maar groter.