Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Chipke

Citaat van: Len Cantello op februari 02, 2013, 14:10:41
Betalen ze in euros of in postzegels?

Neem aan in postzegels

Lore

Ik hoorde gisteren dat "Cambuur" is besproken in de gemeenteraad. Is dit puur controle of de afspraken uit het verleden zijn nagekomen of is er iets anders aan de hand?

Weet iemand dit?

Chipke

Citaat van: Lore op februari 03, 2013, 11:58:49
Ik hoorde gisteren dat "Cambuur" is besproken in de gemeenteraad. Is dit puur controle of de afspraken uit het verleden zijn nagekomen of is er iets anders aan de hand?

Weet iemand dit?

Ze waren ook met de gemeente in overleg over het nieuwe stadion

RotterdamLeeuwarden

Het duurt allemaal veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te lang, dat weet ik wel  :0= :0=
De Kuip, een (bijna) onneembare Vesting :)

SC Cambuur KAMPIOEN in Rotterdam seizoen 2012-2013 :)

WouterZz

Buikpijn ondanks fraai jaarresultaat

Als het gaat om het bedrijfsresultaat over 2012 is Cambuur koploper in de eerste divisie. Toch is er buikpijn. ,,Ik durf te beweren dat alle zestien clubs financiële zorgen hebben'', zegt Cambuur-directeur Gerald van den Belt.

Het zijn zware tijden voor de clubs uit de eerste divisie. Sinds 2010 zijn Haarlem, RBC, AGOVV en na maandag ook Veendam weggevallen. Volgens Van den Belt schuilt een deel van de problematiek van de eerste divisie in de gesloten competitie. Degradatie is onmogelijk en alleen de kampioen promoveert. Dat heeft een belemmerend effect, stelt Van den Belt.
,,Je kunt aan de onderkant van de eerste divisie maar wat prutsen. Clubs hadden al op natuurlijke wijze geëlimineerd moeten worden.'' Als vertegenwoordiger van de clubs uit de eerste divisie én als lid van de financiële commissie van de KNVB schuift hij regelmatig aan voor overleg in de Zeister bossen.
Van den Belt schetst een somber beeld van de eerste divisie. Cambuur heeft prachtige jaarcijfers kunnen overleggen, maar de club heeft nog altijd een negatief eigen vermogen van €3,3 miljoen. Vrijwel alle clubs in de eerste divisie worstelen met een negatief eigen vermogen. ,,Er zijn zestien clubs die buikpijn hebben'', stelt Van den Belt.
In Duitsland spelen reserveteams van VfB Stuttgart en Borussia Dortmund mee in de Dritte Liga. Van den Belt zou het geen gek idee vinden als reserveteams van Nederlandse topclubs meedraaien in de eerste divisie. ,,Ik ben er nooit een groot voorstander van geweest, maar de storm aan faillissementen noopt ons ertoe het serieus te overwegen.''
De directeur is voorstander om het huidige, verstarde systeem van de eerste divisie open te breken. ,,Ik zou willen dat de eerste twee uit de eerste divisie promoveren. En dat de vier periodekampioenen met de nummer drie van onderen uit de eredivisie in een nacompetitie uitmaken wie promoveert. Na de eredivisie zijn we in de eerste divisie nog altijd de grootste sportcompetitie van Nederland. Er zou een soort marktwerking met topklassers moeten komen. Dat bepaalt uiteindelijk je bestaansrecht als club.''
Cambuur (dit seizoen een begroting van €3,7 miljoen) zal volgend jaar scherper aan de wind moeten zeilen om te overleven. Het is sowieso nog een wonder dat er betaald voetbal is in Leeuwarden. Ype Smid en Gerald van den Belt werden in 2010 opgezadeld met een schuld die tot €6 miljoen was opgelopen.
Van den Belt: ,,De economische crisis hakt er behoorlijk in. Vroeger kon een negatief eigen vermogen gefinancierd worden door met geld te schuiven, maar dat is nu niet meer aan de orde. Ik durf te beweren dat alle zestien clubs in de eerste divisie finke financiële zorgen hebben.''
Bij Cambuur zijn er veel aflopende contracten. Van den Belt denkt dat het interessant kan zijn om zes of zeven spelers uit beloftenteams van grote clubs te huren. Het is in zijn optiek voor een speler interessanter op vrijdagavond wedstrijden te spelen dan op maandagavond voor anderhalf man en een paardenkop in de beloftencompetitie te voetballen. ,,Marco Bizot is door Ajax verkocht aan Groningen omdat hij een jaar bij Cambuur heeft gespeeld.''
,,We zijn bij Cambuur aan het bezuinigen in de organisatie. We moeten ons herbezinnen hoe het verder moet om nog crisisbestendiger te worden. Dat heeft ook consequenties voor het spelersbudget. Het salarisplafond komt tussen nul en vijftigduizend euro bruto te liggen. We gaan niet meer met spelers over geld onderhandelen. Take it or leave it.''
De secretaresse klopt op de deur van zijn kamer. Wat voor beleg Gerald blieft tussen de twee broodjes die hij in de auto gaat verorberen. De Cambuur-directeur moet dinsdagmiddag weer in Zeist vergaderen. ,,Doe maar ham en kaas.''

LC

brambo3004

Ik heb vertrouwen in vd Belt. Ik denk dat hij helemaal gelijk heeft. Die promotie/degradatie-regeling slaat helemaal nergens op. Nu hebben we zo'n starre 1e divisie zonder degradatie en beperkte en oneerlijke promotie. Wat heeft Willem II in de Eredivisie te zoeken? Niets, want ze spelen niet eens goed voetbal met beperkte kwaliteit. Zwolle heeft ook beperkte kwaliteit, maar speelt wel goed voetbal. Laat de eerste 2 promoveren en laat niet zoveel aan het toeval van die nacompetitie over. Die 1e divisie is nu een zwart gat waarbij je alle zeilen moeten bijzetten om je hoofd boven water te houden.

Edit: bedankt voor het posten trouwens

Bernardo

Blijft de komende jaren dus nog steeds elke dubbeltje omdraaien. Wel mooi dat het negatief eigenvermogen met 3 miljoen is gezakt in 2 a 3 jaar.

Dokkumer

Financieel zijn we op de goede weg en dat is mooi om te lezen en horen. Nu de club nog beter verkopen, wat toeschouwers en uiteindelijk sponsoren aantrekt.

666

Ik zou wel eens een kijkje in de financiële huishouding van Cambuur willen nemen.. wat gaat er daadwerkelijk uit aan salarissen binnen de club, in welk jaar hebben we weer een positief eigen vermogen als we op deze voet verder gaan. Met ander woorden wanneer zijn we weer financieel gezond.
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

piene hassus

Wat ken dij dat skele, stort liever een ton, daar het Cambuur wat an

Dokkumer

Citaat van: 666 op maart 29, 2013, 08:09:38
Ik zou wel eens een kijkje in de financiële huishouding van Cambuur willen nemen.. wat gaat er daadwerkelijk uit aan salarissen binnen de club, in welk jaar hebben we weer een positief eigen vermogen als we op deze voet verder gaan. Met ander woorden wanneer zijn we weer financieel gezond.

Kist hier wat met?



De Gast

We zullen er ongetwijfeld niet minder op worden ondanks dat er minder geld voor spelers beschikbaar is.

666

Dokkumer bedankt... En piene hassus   :_schater
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

piene hassus

Nou weest dat, mar wat gaast nou met dy cyfers doen. Gaast de onderbouwing narekene of su? Of gaast adviezen geve waar besunigd wudde ken?

Nightmarelwd

Een jaar geleden hebben meerdere supporters certificaten gekocht. De bedoeling was dat iedereen zijn naam op een bord zou komen die een certificaat had gekocht. Iemand een idee waar dat bord hangt of moet nog dat nog gemaakt worden?
MI-Sider for Life