Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Citaat van: Andy King op juni 11, 2026, 23:05:35
Ik bedoel de puntenaftrek waar OF eerder steeds over sprak.

Ahhh, dat lijkt mij ook niet het meest realistische scenario. Ik baal alleen dat wij die transfersommen niet kunnen gebruiken om nu eens echt goed eigen vermogen op te bouwen. Zonde, het is gewoon weg. Gaten vullen.

rudie

Citaat van: Lore op juni 12, 2026, 08:54:44
Ahhh, dat lijkt mij ook niet het meest realistische scenario. Ik baal alleen dat wij die transfersommen niet kunnen gebruiken om nu eens echt goed eigen vermogen op te bouwen. Zonde, het is gewoon weg. Gaten vullen.
Je kunt het ook positiever bekijken: door die gaten die gevuld moeten staan we waar we nu staan: met een mooi stadion in de eredivisie. Zonder die investeringen vooraf zaten we in het oude stadion met minder mogelijkheden voor groei. Dus het geld is niet weg, maar vooraf geinvesteerd.

Korezev

Citaat van: rudie op juni 12, 2026, 09:15:35
Je kunt het ook positiever bekijken: door die gaten die gevuld moeten staan we waar we nu staan: met een mooi stadion in de eredivisie. Zonder die investeringen vooraf zaten we in het oude stadion met minder mogelijkheden voor groei. Dus het geld is niet weg, maar vooraf geinvesteerd.
De spijker op zijn kop,
als je mooi wilt zijn zul je eerst pijn moeten lijden,
na regen komt zonneschijn

Mp

Citaat van: Lore op juni 11, 2026, 20:55:31
Vind je? Het gat in de begroting is dus in ieder geval die vijf miljoen. Cambuur hoopt dat gat te dichten met transfersommen.

Het lijkt mij niet dat ze in de begroting 5 mln tekort komen. Dat zou absurd zijn op een omzet van (13/14?) miljoen.

Het gaat waarschijnlijk om zaken die je in de liquiditeitsbegroting niet mee mag nemen, zoals verwachte transferopbrengsten, nog niet getekende sponsoropbrengsten of niet geformaliseerde afspraken over niet of later aflossen van leningen etc.

Bankzitter

Als de KNVB een eerlijk vergelijk wil maken dan moet dat het wel doen met andere clubs die noodgedwongen een gloednieuw stadion hebben moeten bouwen.

Die zijn er verder niet dus je kan heel moeilijk bepalen of Cambuur naar omstandigheden het heel slecht heeft gedaan of dat het deel ook overmacht is.

En als ik heel vals ben... Cambuur was al 10 jaar financieel  kerngezond totdat de KNVB zelf Cambuur in de problemen bracht met hun besluit geen promotie toe te kennen.

Wat voor mij vaststaat is dat Cambuur niet probeert de zaak te bedonderen of niet transparant is maar dat we door een combinatie van overmacht en onkunde/afwachtende houding de schuld en tekorten te hoog zijn geworden. Zeer terecht dat de KNVB hier kritisch op is maar of je nu een club zwaar moet bestraffen omdat ze een nieuw stadion hebben moeten bouwen is de vraag.

Lore

Citaat van: rudie op juni 12, 2026, 09:15:35
Je kunt het ook positiever bekijken: door die gaten die gevuld moeten staan we waar we nu staan: met een mooi stadion in de eredivisie. Zonder die investeringen vooraf zaten we in het oude stadion met minder mogelijkheden voor groei. Dus het geld is niet weg, maar vooraf geinvesteerd.

Ja, zo kan je er naar kijken. Maar de business case is compleet uit de hand gelopen. Oorlog in Oekraine, corona en de daaropvolgende inflatie zorgden er voor dat de schulden veel te hoog werden voor een club met onze omvang. Zelf nu wat recordtransfer naar recordtransfer realiseren lukt het maar niet om ons eigen vermogen te laten stijgen en echt een stevige club te worden.

Ik denk niet dat iemand dit had kunnen voorzien, maar ik blijf het dood en doodzonde vinden

Lore

Citaat van: Mp op juni 12, 2026, 09:35:40
Het lijkt mij niet dat ze in de begroting 5 mln tekort komen. Dat zou absurd zijn op een omzet van (13/14?) miljoen.

Het gaat waarschijnlijk om zaken die je in de liquiditeitsbegroting niet mee mag nemen, zoals verwachte transferopbrengsten, nog niet getekende sponsoropbrengsten of niet geformaliseerde afspraken over niet of later aflossen van leningen etc.

Ja, dat hoop ik ook. Aflossing van korte termijnschulden zou mooi zijn. Maar met de leningen die wij lange termijn hebben zullen die korte termijn (aflossings)verplichtingen er nog vele jaren zijn. Dus hoe dicht je die dan in de jaren erna. Daarnaast zit de volgende rekensom wij dwars:

Pieter gaf aan dat het eigenvermogen stijgt van - 1,2 miljoen naar -0,6 miljoen. Maar hij heeft een directe storting gedaan van 2,3 miljoen (kan net iets anders zijn, want ik heb het niet teurg gelezen). Daarnaast vallen in het vorige seizoen de transfers van Nieling, Mercera, Pauwels en Sjorstrand. Dat gaat in totaal in ieder geval om 5 miljoen. Misschien dat neit alles in vorig seizoen geboekt wordt, maar de helft toch wel. Dan is er dus ergens een verlies geweest van

Stijging eigen vermogen:    0,6 miljoen
Storting Pieter                    2.3 miloen
Transferinkomsten               2.5 miljoen (conservatieve schatting)

Operationeel verlies:            4.2 miljoen

Ik hoop echt dat ik het niet goed zie.



sunderland

Citaat van: Korezev op juni 12, 2026, 09:22:42
De spijker op zijn kop,
als je mooi wilt zijn zul je eerst pijn moeten lijden,
na regen komt zonneschijn
precies, en alle clubs in Nederland die een nieuw stadion hadden/hebben het 3 a 4 jaar heel zwaar gehad. Zelfs Helmond. Zet ze maar op een rij, Twente, Vitesse zijn de grootste en slechtste voorbeelden. Maar ook NAC, Roda, Heracles, Fortuna, Zwolle hebben allemaal een mindere periode gehad. Vast nog wel paar vergeten

Beul B

Niemand kan echt in de huishouding van Cambuur kijken. We kunnen allemaal blijven speculeren.

Maar Bankzitter heeft een goed verhaal. De KNVB moet denk ik dit geval van Cambuur met een nieuw stadion iets van de regels afwijken.


michello

Spelersbudget gaat fors omhoog.


zeewolde

Citaat van: michello op juni 12, 2026, 14:15:33
Spelersbudget gaat fors omhoog.

Kunnen ze Diemers toch verbeterd contract aanbieden :insane

Derkx R.H.

Spelersbegroting richting de 6.5miljoen...

AL

Citaat van: Derkx R.H. op juni 12, 2026, 14:40:45
Spelersbegroting richting de 6.5miljoen...

Netjes!!