Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Arno A

Gemeente Leeuwarden geeft voetbalclub Cambuur een lening van 6 miljoen euro. Dat heeft de raad nu definitief bepaald. Het geld is bedoeld voor het afbouwen van het nieuwe stadion. De club moet het bedrag de komende 30 jaar t terugbetalen.

Agy

Citaat van: michello op februari 26, 2025, 11:12:16
Ik kan niet alles plaatsen.. Ik krijg steeds vaker een ?databasefout melding? een stuk van het artikel lukt wel.

Geeft niets, staat toch niks nuttigs in.

Reden tot zorg: >> Nee.
Reden van ongezonde status: >> Gegroeid vreemd vermogen.
Note: >> De KNVB maakt (terecht) geen verschil of dit vreemde vermogen uitstaat bij een schimmige Chinese constructie of zoals dat met dhr Kooi/gemeente Lwd is gegaan/gaat.
Lang verhaal kort: >> Wederom typische stemmingmakerij door het LC.

Lore

Nou, iets meer nuance is wel op zijn plaats. Er is zeker wel reden tot zorg, want de verhouding schuld ten opzichte van het eigen vermogen is ontploft. Dit zorgt ervoor dat het nu veel lastiger is om nieuw vreemd vermogen aan te trekken (alhoewel dat voor een bvo altijd al heel lastig is.

De omzet moet dus veel verder omhoog en er mag nu eventjes helemaal niets mis gaan.

Dit wist Cambuur natuurlijk vooraf ook al, maar is wel het realistische verhaal over waar wij nu staan

Agy

Citaat van: Lore op februari 26, 2025, 12:50:17
Nou, iets meer nuance is wel op zijn plaats. Er is zeker wel reden tot zorg, want de verhouding schuld ten opzichte van het eigen vermogen is ontploft. Dit zorgt ervoor dat het nu veel lastiger is om nieuw vreemd vermogen aan te trekken (alhoewel dat voor een bvo altijd al heel lastig is.

De omzet moet dus veel verder omhoog en er mag nu eventjes helemaal niets mis gaan.

Dit wist Cambuur natuurlijk vooraf ook al, maar is wel het realistische verhaal over waar wij nu staan

Wis je toch allemaal al?
En hoe ze dit gaan oplossen (omzet verhogen) staat niet alleen in het beleidsplan maar is toch al zo vaak gecommuniceerd.
Nu de rust is wedergekeerd moet de LC weer even met de strontlepel.....  :R

papier

Citaat van: Agy op februari 26, 2025, 13:07:00
Wis je toch allemaal al?
En hoe ze dit gaan oplossen (omzet verhogen) staat niet alleen in het beleidsplan maar is toch al zo vaak gecommuniceerd.
Nu de rust is wedergekeerd moet de LC weer even met de strontlepel.....  :R

Zonder het artikel te lezen, dat geldt in ieder geval voor mij, is die sneer naar de LC nog onnodig. Ja het is jammer dat ze voor een populaire, prikkelende kop gaan maar dat is inherent aan de tijd van het snelle nieuws waarin media menen te moeten opvallen. Daar is de LC niet alleen in.

Lore maakt een terecht punt dat er meer reden tot zorg is dan bij aanvang van de bouw, immers is er veel meer schuld opgebouwd waar je vanaf moet. Een loze kreet als "de omzet verhogen" zoals jij opschrijft zegt niets en is vrees ik niet realistisch. Verhoogde inkomsten zijn in beeld gebracht bij de business case en natuurlijk kunnen die wat omhoog gaan maar ik vraag me af of die net zoveel omhoog gaan als de kosten. Dat betekent overigens niet dat het geen goede investering is, het is alleen wel een investering die groter is dan verwacht dus kost dat meer tijd en geld om te regelen. Wat betekent dat de groei op het veld, vrees ik, minder snel zal gaan.

Hoe dan ook, onderaan de streep zijn er volgens mij verstandige keuzes gemaakt. Investeren in een nieuw stadion is heel wat anders dan investeren in een dure selectie. Lange vs korte termijn. Als je kijkt hoeveel gezeur er is bij Vitesse mbt de stadionhuur dan onderschrijft dat de keuze van de club om extra te lenen alleen maar.

Al zou het fijn zijn dat we ook wat vaker gaan winnen thuis.

Galdiano

Door de kredieten zit de club met hogere lasten dan vooraf bedacht tijdens het ontwerpen.
Dit was helaas niet te voorkomen door de bizar stijgende bouwkosten.

Alles is nog steeds sluitend van wat ik begreep inclusief de contracuele aflossingen. Daarnaast is er ook nog eens berekend met inkomsten in KKD (lagere bezoekers aantallen) . Als er wel gepromoveerd wordt zal dit als een catalysator gaan werken. Daarnaast heb je dan wel met hogere uitgaven te maken aan salarissen etc, maar in zo'n situatie zou er zelfs nog ruimte kunnen zijn voor het versneld aflossen van alle openstaande kredieten.
Dit merk je gelijk aan lagere lasten, en die kosten kun je direct ook weer investeren in de selectie.

Al met al is het fundament nog steeds goed. Echter moeten we wel op dit niveau blijven van bezoekers. Als het opeens beduidend lager zou zijn zal alles wel langer gaan duren.

Ik maak mij er totaal niet druk over.  |:)
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Noordcambuur

Er moet meer omzet binnenkomen i.p.v. ??n keer in de 2 weken een voetbalwedstrijd op vrijdagavond.
Misschien als het stadion helemaal af is een wedstrijd van jong oranje of een wedstrijd van oranje vrouwen organiseren in het kooi stadion.
Er moeten meer activiteiten plaatsvinden in het stadion?

janou

Even voor mijn beeldvorming: Zijn wij volledig eigenaar van het gehele Kooi stadion?

BvB

Citaat van: janou op februari 26, 2025, 14:56:28
Even voor mijn beeldvorming: Zijn wij volledig eigenaar van het gehele Kooi stadion?

Als ik het goed begrepen heb deels. Een aantal commerci?le ruimten niet

papier

Citaat van: BvB op februari 26, 2025, 19:29:14
Als ik het goed begrepen heb deels. Een aantal commerci?le ruimten niet

Als in; het voetballende gedeelte (skyboxen, stoelen met tribunes + bijbehorende faciliteiten, kleedkamers, kantoren club, gym (?)) wel en de school/winkels weer niet?

BvB

Ik weet niet precies hoe het zit, maar Firda is ingediend eigenaar van haar ruimten. Denk wel dat het ongeveer zo zal zijn zoals jij zegt

Bernardo

SC Cambuur en Pieter Kooi komen met plan voor schuldenreductie: ?Wil niet op de muziek vooruitlopen?
2025-05-22 16:23

SC Cambuur wil zijn schulden sterk verlagen. In samenwerking met ondernemer Pieter Kooi legt de club binnenkort een plan voor aan de gemeente.

Leeuwarden

De schuldenlast van Cambuur is aanzienlijk geworden door het nieuwe stadion. Vorig jaar leende de club bij zowel de gemeente als Kooi zes miljoen voor de afbouw. Daardoor zijn de vaste lasten van de club veel hoger uitgevallen (ruim 1,5 miljoen per jaar) dan beoogd. In het oude Cambuurstadion bedroeg de huur slechts een paar ton.

De club werkt nu aan een plan om de lasten naar beneden te krijgen, bevestigt directeur Ard de Graaf. ?Als wij als club toekomstbestendiger willen worden, is het erg belangrijk onze schulden en lasten beheersbaarder te maken. Dat is ook een belangrijke voorwaarde om te kunnen groeien.??

Een belangrijke rol in het plan is weggelegd voor Pieter Kooi. Sinds hij eind 2023 de naamrechten van het nieuwe stadion kocht, is hij uitgegroeid tot belangrijke speler in Leeuwarden. Hij hielp de club meerdere keren financieel uit de brand en geldt als sparringpartner van de directie.

Tegenover deze krant gaf de Drachtster ondernemer eerder al aan dat hij bereid is de schuld van Cambuur deels door te strepen, op voorwaarde dat andere particulieren de club ook financieel zouden steunen. Bijvoorbeeld door het aankopen van certificaten, een soort aandelen.

Dat idee ligt nog altijd op tafel en is inmiddels onderdeel van een breder plan. Kooi is namelijk ook gesprekspartner in de overleggen tussen Cambuur en de gemeente. Hij zegt: ,,Een flinke schuldenreductie is het doel van die gesprekken. Om dat voor elkaar te krijgen wil ik - als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan - een deel van mijn lening laten vallen.??

Welke voorwaarden dat zijn laat Kooi nog in het midden. ?Ik wil niet op de muziek vooruitlopen. Er zijn meerdere partijen bij betrokken en bepaalde zaken moeten nog afgestemd worden.?

Wethouder Hein de Haan geeft aan dat er nog geen plan op tafel ligt bij de gemeente: ?We weten wel dat Cambuur en Pieter Kooi bezig zijn naar de financieringsconstructie te kijken. Dat heeft nog niet tot een concreet voorstel aan ons geleid, maar het zou wel kunnen dat dat eraan komt. Ze zijn hun huiswerk aan het doen en dat wachten we af.?

De Haan geeft aan dat de gemeente niet staat te springen om nieuwe financi?le afspraken met Cambuur. ?Wij zijn tevreden met de afspraken die er zijn, dat is ons uitgangspunt. We zitten er als gemeente nu voor twintig miljoen in. Veertien miljoen voor het stadion, zes miljoen voor de afbouw. Dat is ons risico. Het kan niet zo zijn dat dat groter wordt.??

Volgens Kooi hoeven daar op het stadhuis geen zorgen over te zijn: Hij zegt: ?De club minder schuld, de gemeente minder risico en ik minder risico. Dat is het idee.? Hoe dat er precies uitziet, laten hij en Cambuur nog in het midden. Kooi: ,,In juni zal precies duidelijk worden wat we aan het doen zijn. Maar zoals ik er naar kijk is dit plan voor alle partijen een geweldige kans.

Lore

Dank voor het delen. Ik ben heel benieuwd naar het voorstel. Dat zal vast uitkomen omdat het waarschijnlijk langs de gemeenteraad moet

Bernardo

SC Cambuur vraagt om gift van miljoenen euro?s bij de gemeente Leeuwarden
2025-06-12 19:42

SC Cambuur vraagt om een gift van 4,5 miljoen euro van de gemeente Leeuwarden. Daardoor kunnen de rentelasten van de club omlaag en kan Cambuur aan haar financi?le verplichtingen voldoen. Dat staat in het ?voorstel herfinanciering SC Cambuur? dat in bezit is van deze krant.

Leeuwarden
SC Cambuur vraagt om een gift van 4,5 miljoen euro van de gemeente Leeuwarden. Daardoor kunnen de rentelasten van de club omlaag en kan Cambuur aan haar financi?le verplichtingen voldoen. Dat staat in het ?voorstel herfinanciering SC Cambuur? dat in bezit is van deze krant.

Het gonst al weken van de geruchten dat Cambuur opnieuw bij de gemeente Leeuwarden aangeklopt heeft om financi?le steun te krijgen. De kosten van het nieuwe stadion en de daarvoor aangegane leningen, drukken zwaar op de begroting van de club. Kosten die hoger uitvielen dan vooraf werd gedacht.

Met de vraag om een bijdrage van 4,5 miljoen denkt Cambuur dat de liquiditeit van de club ?minder onder druk komt te staan?, zo valt te lezen in het voorstel. Om dat voor elkaar te krijgen, is er echter meer nodig dan alleen een gift van de gemeente.

Ooit was het plan dat de gemeente 4,5 miljoen euro zou bijdragen aan het stadion. Maar bouwer Van Wijnen en Cambuur kwamen daar op terug. In plaats van die 4,5 miljoen als schenking wilden beide partijen graag een lening van 14 miljoen euro voor de bouw van het stadion. In 2023 kwam daar de vraag voor 6 miljoen euro bij voor de afbouw. Mocht de gemeente daar niet mee akkoord gaan, zo stelde Cambuur, dan zou het stadion niet in gebruik kunnen worden genomen bij de start van het afgelopen seizoen, 2024/2025.

De gemeente ging uiteindelijk akkoord met het voorstel en stelde in 2024 een lening van 6 miljoen euro beschikbaar. Naast de al verstrekte lening van 14 miljoen euro, waardoor de rente en aflossingskosten van Cambuur op zes ton per jaar kwamen. Behalve de gemeente heeft ook sponsor Pieter Kooi de club 8 miljoen euro geleend voor de afbouw. De gemeenteraad gaf bij de toekenning van de lening aan dat het ?de laatste keer was? dat Cambuur voor steun bij de gemeente kon aankloppen.

Met de voorgestelde gift van 4,5 miljoen euro van de gemeente aan de club, stelt Cambuur dat het risico voor de gemeente een stuk kleiner wordt. En omdat het risico kleiner wordt, hoeft de gemeente minder geld achter de hand te houden voor als het eventueel mis zou gaan. Dat geld zou, volgens Cambuur, dan gebruikt kunnen worden voor de gift van 4,5 miljoen.

Maar er zijn meer plannen bij Cambuur om de financi?le positie van de club te verbeteren. De lening van zes miljoen die de gemeente heeft verstrekt, wil de club vervroegd aflossen. Sponsor Pieter Kooi zou nog eens voor een miljoen euro aan certificaten moeten afnemen en garant gaan staan voor de andere lening van de gemeente Leeuwarden, die van 14 miljoen euro.

Als de gemeente en Kooi akkoord gaan met het voorstel, wil de club de lening van 6 miljoen van de gemeente en de lening van vier miljoen van Pieter Kooi vervroegd aflossen. Maar daarvoor is nog wel meer geld nodig dan de 4,5 miljoen die nu van de gemeente gevraagd wordt, en de 1 miljoen die Kooi door de aankoop van certificaten op zou moeten hoesten. Te weten in totaal 10 miljoen euro. De ontbrekende 4,5 miljoen wil de club binnenhalen met de verkoop van certificaten, meerjarige sponsorcontracten, crowdfunding onder de supporters en het organiseren van onder meer een loterij. Daarvoor denkt de club tot 1 november nodig te hebben.

Als iedereen akkoord gaat, hoopt Cambuur de schuldpositie verbeterd te hebben en de rentelasten met zes ton per jaar naar beneden te halen. Omdat er dan ook geen aflossing meer betaald hoeft te worden over de 10 miljoen euro schuld die de club hoopt weg te werken, komt de liquiditeit minder onder druk te staan, aldus Cambuur. En, zo valt te lezen, er is ook nog een voordeel voor de gemeente: ?de gemeente zal zijn verlost van de risico?s op de 20 miljoen euro die voor de bouw van het stadion zijn aangegaan?.

De gemeenteraad heeft het plan van Cambuur donderdag ontvangen

De Gast

Revolutionair plan of pure armoede  :|