Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Yellow Army

Citaat van: Lore op november 24, 2021, 15:14:10
Ik zie een aantal dingen in de jaarekeningen, maar misschien kan iemand even meekijken of dit logische conclussies zijn:

1, Zowel wedstrijdbaten als sponsoring zijn aanzienlijk gedaan. Zouden ze dan toch regelingen met sponsoren hebben getroffen? Al met al is er wel een dikke 1,1 miljoen aan minder inkomsten. Dan is dit resultaat op deze begroting zeer acceptabel. Zou de toename van overige baten, onder andere,  de compensatie van de KNVB zijn?
2. Een deel van het meevallende verlies is te wijten aan de NOW. Deze zou ik verwachten onder afgenomen persoonskosten. Dit zie ik echter niet terug. Zouden ze dan bewust de kosten hebben laten stijgen? Dat is in deze periode dan wel een risico geweest, maar die heeft dan wel uitbetaald.
3. Meeste zorgen maak ik mij over de toegenomen kortlopende schulden. Dit moet haast wel de uitgesteld belastingen zijn, die onder de coronamaatregelen zijn gedaan. Dit betekent dat er vanaf oktober 2022 in 5 jaar worden afgelost. Dit betekent dat er 280.000 euro minder per seizoen beschikbaar is voor spelers. Dat is wel serieus geld. Maar natuurlijk had de directie hierin geen keuze en dit zal ook op de balans van onze concurrenten staan.

Al met al snap ik de tevredenheid van de directie over de cijfers in dit jaar. Ik baal er alleen ontzettend van dat je zo hard hebt gewerkt om uit de schulden te komen en dat het er nu gewoon weer is.

1. Daling sponsorinkomsten kan niet anders komen dan dat sponsoren zijn afgehaakt of gebruik hebben gemaakt van een regeling. Ik heb echter van diverse sponsoren gehoord dat er geen regeling mogelijk was.
2. De NOW is een bate dus moet je die als bate opvoeren op de balans. Dit verklaart de forse stijging van overige baten.
3. Over de kortlopende schulden valt weinig te zeggen wanneer dit niet verdrr gespecificeerd wordt. Het kan ook goed mogelijk zijn om zoveel mogelijk kortlopende schulden op te nemen in afgelopen boekjaar om het volgend boekjaar positiever te doen lijken. Afgelopen boekjaar was immers toch al verloren wegens corona. Creatief boekhouden.
Area 58

Galdiano

De sponsorinkomsten zijn op gebied van arrangementen zeer gedaald omdat er niemand mocht komen.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Bankzitter

Het is de club niet te verwijten maar een kampioensjaar levert normaal veel extra inkomsten op wat de extra kosten voor premies ruim had gecompenseerd.
Ik denk dat de afgelopen 2 seizoen ons toch zeker een miljoen hebben gescheeld... doodzonde dat we het sportieve succes niet hebben kunnen verzilveren.

Lore

Citaat van: Yellow Army op november 24, 2021, 16:01:23
1. Daling sponsorinkomsten kan niet anders komen dan dat sponsoren zijn afgehaakt of gebruik hebben gemaakt van een regeling. Ik heb echter van diverse sponsoren gehoord dat er geen regeling mogelijk was.
2. De NOW is een bate dus moet je die als bate opvoeren op de balans. Dit verklaart de forse stijging van overige baten.
3. Over de kortlopende schulden valt weinig te zeggen wanneer dit niet verdrr gespecificeerd wordt. Het kan ook goed mogelijk zijn om zoveel mogelijk kortlopende schulden op te nemen in afgelopen boekjaar om het volgend boekjaar positiever te doen lijken. Afgelopen boekjaar was immers toch al verloren wegens corona. Creatief boekhouden.

Eens. Ik denk dat je punt drie gedeeltelijk waar is. Je hebt gelijk dat het niet verder gespecificeerd is, maar het eerste wat bijna alle bedrijven hebben gedaan is de BTW en de loonheffingen uitstellen. Zeker in branches die zwaar geraakt zijn zoals voetbal. Sterker nog: het zou heel vreemd zijn om het niet te doen. Niemand wist hoelang het zou duren, dus liquiditeit was alles. Als je dan tegen 0% kan lenen dan ben je eigenlijk aan je medewerkers verplicht dit te doen.

Lore

Citaat van: Galdiano op november 24, 2021, 16:04:19
De sponsorinkomsten zijn op gebied van arrangementen zeer gedaald omdat er niemand mocht komen.

Dit had ik even gemist inderdaad, dat zal zeker ??n van de verklaringen kunnen zijn!

Bernardo

SC Cambuur beleefde het beste seizoen uit de historie, maar in het boekjaar 2020-2021 leverde dat wel rode cijfers op. ,,Dit krankzinnige jaar was niet te begroten.?

Wie verwachtte dat Gerald van den Belt woensdagmiddag in zak en as zat na het naar buiten brengen van de rode jaarcijfers, kwam bedrogen uit. ,,Het was het meest krankzinnige jaar op financieel gebied??, zegt de financieel directeur van SC Cambuur. ,,Daarom mogen we tevreden zijn met deze cijfers.??

Over het seizoen 2020-2021 kwam het negatieve resultaat uit op 395.000 euro. Het minimale positieve eigen vermogen dat SC Cambuur vorig jaar na tien jaar zwarte cijfers eindelijk in de boeken zag verschijnen, verdampte meteen weer. Het negatieve eigen vermogen bedraagt nu 283.000 euro. Dat is door de verkoop van 107.000 euro aan certificaten minder dan die kleine 4 ton.

De coronapandemie miste ook op Cambuur zijn uitwerking niet. Toen Van den Belt de begroting vorig jaar opstelde, ging hij ervan uit dat er per 1 januari weer in volle stadions gespeeld zou worden. Dat gebeurde niet. ,,We zijn daardoor ongelooflijk veel geld misgelopen??, weet hij.

Losse kaartverkoop leverde niets op, horeca-inkomsten waren er nagenoeg niet en ook werden er geen evenementen in het stadion georganiseerd. ,,Ons verdienmodel was helemaal kapot??, zegt Van den Belt.

Door gebruik te maken van de NOW- en TVL-regelingen vanuit de overheid is dat verlies grotendeels gecompenseerd. Cambuur kreeg echter ook extra onvoorziene kostenposten voor de kiezen vanwege de pandemie. Wekelijkse coronatesten bij de selectie, een tweede bus naar uitwedstrijden of extra kosten voor de live-uitzendingen van ESPN bijvoorbeeld.

Dat laatste was een bewuste keuze. De voetbalzender wilde de wedstrijden uit de eerste divisie wel allemaal live brengen, maar daar moesten de clubs op een gegeven moment voor gaan betalen. ,,Omdat een groot deel van onze supporters het geld voor de seizoenkaart niet terug hoefde, hebben we gezegd dat ze onze wedstrijden dan op televisie moesten kunnen zien.?? Dat kostte ongeveer 10.000 euro per wedstrijd.

Mede door de overheidssteun stevende de club er toch op af om break-even te spelen. Alleen de bonus voor de spelers kwam daar nog overheen. Door het kampioenschap en de daarbij behorende promotie moest de club ongeveer 4 ton aan bonussen uitkeren.

Een aantal jaar geleden is het premiestelsel op de schop gegaan. Tot die tijd werkte Cambuur met wedstrijdpremies, waardoor het kon voorkomen dat een totaal overbodige wedstrijd aan het einde van het seizoen de club nog geld kostte.

Sindsdien wordt er alleen een bonus uitgekeerd bij het behalen van de play-offs en bij promotie (eerste divisie) of handhaving (eredivisie). Elke speler krijgt een bedrag uitgekeerd naar het aantal wedstrijden dat hij heeft gespeeld.

,,Dat bedrag is niet mee begroot??, legt Van den Belt uit. ,,Niet te doen. Als je dat wel doet, moet je 4 ton uit je spelersbudget halen. De kans dat je dan meedoet om promotie is dan op slag een stuk kleiner.??

Doorgaans stroomt dat bedrag automatisch wel in de clubkas. Met goede prestaties neemt het aantal bezoekers immers toe. ,,Het stadion bleef echter leeg en daardoor zijn we in de min gedoken.?? Van den Belt neemt het voor lief. ,,Dat we gepromoveerd zijn, beschouwen we als een schitterend ongeluk. Met die scheur in de broek van 4 ton kunnen we leven.??

De club had de kans om rode cijfers te voorkomen. Er was in de zomer concrete interesse voor twee spelers. Had de club die verkocht, dan had Van den Belt voor het elfde seizoen op rij zwarte cijfers kunnen schrijven. Er is bewust voor gekozen om dat niet te doen.

Spelers als Mees Hoedemakers en Alex Bangura maken de kans op een langer verblijf van Cambuur in de eredivisie groter. ,,We hebben vol ingezet op het bij elkaar houden van de selectie om zo de kans op handhaving te vergroten??, legt Van den Belt uit. ,,In de eredivisie zijn onze spelers meer waard dan die paar ton.??

Tot dusverre pakt die keuze goed uit. Cambuur staat na dertien speelronden op de zevende plaats met al 21 punten. Bovendien voetballen verschillende spelers zich wekelijks in de kijker. ,,Sinds zondag weet iedereen dat Mees Hoedemakers minimaal het FC Utrecht-niveau heeft??, stelt Van den Belt.

Ook mannen als Alex Bangura en Roberts Uldrikis vertegenwoordigen op het veld het kapitaal van Cambuur. ,,Niet verkopen betaalt zich nu uit in punten??, weet Van den Belt. Daarom maakt hij zich ook geen zorgen over de rode cijfers. ,,Vanwege de premies zijn we onder water gegaan, daar heb ik vrede mee. Dit krankzinnige jaar was niet te begroten.??

De toekomst ziet hij met een gerust gevoel tegemoet. Naast het feit dat spelers flink in waarde stijgen, betekent een hoge plek op de ranglijst aan het einde van het seizoen ook extra tv-gelden. ,,Stel dat je twaalfde wordt, dan ga je daarin zo tonnen omhoog.??


EdsjeSCC

Misschien slaat het nergens op en is hier helemaal geen animo voor, maar bijvoorbeeld een livestream met commentaar van een (geblesseerde) (oud-) speler en nog iemand van de club ofzoiets voor een schappelijk prijsje (5 euro?). Kost je niks en levert toch wat op?

sunderland

Stelt helemaal niks voor juh. We verkopen straks toch wel spelers en dan staan we opeeens 1.5 mil in de plus

michello

Hoedemakers / Bangura /  samen al 2,5 miljoen  :D

ruubmac


mario

#595
Citaat van: ruubmac op november 26, 2021, 14:08:19
Iemand die dit kan plaatsen?  w:) https://www.vi.nl/pro/spaargeld-cambuur-staat-op-het-veld-in-plaats-van-op-de-bank

_O_
Door Reon Boeringa Reon BoeringaNIEUWSUPDATE
Na tien opeenvolgende jaren met zwarte cijfers maakte SC Cambuur deze week een verlies bekend over het seizoen 2020/21.

Cambuur heeft over het afgelopen seizoen een verlies gemaakt van 395 duizend euro. Dat bedrag is vrijwel gelijk aan de premies die de club moest uitkeren aan de selectie na het behalen van promotie naar de Eredivisie. Het gevolg van de rode cijfers is dat Cambuur weer beschikt over een negatief eigen vermogen van bijna drie ton.

Directeur Gerald van den Belt geeft aan dat Cambuur de mogelijkheid om die rode cijfers in het huidige boekjaar in te halen bewust heeft laten lopen, door afgelopen zomer biedingen op spelers af te wijzen. Het effectieve gevolg is dat het spaargeld van Cambuur momenteel niet meer op de bank staat, maar in het veld.

?De biedingen die we afgelopen zomer hebben gekregen vonden we niet toereikend. Ook omdat we de inschatting maakten dat deze spelers na een jaar Eredivisie v??l meer waard zouden worden. Het was als het ware een belegging?, aldus Van den Belt. In dat opzicht zijn de uitmuntende prestaties van Cambuur, dat zevende staat en vrijdagavond bij een zege op NEC tijdelijk naar plek vier kan stijgen, dubbel goud waard. Getalenteerde spelers met doorlopende contracten als Alex Bangura, Mees Hoedemakers en Jamie Jacobs ontwikkelen zich namelijk sterk.

?Daar zijn we heel blij mee. De afweging die we tijdens de afgelopen transferwindow gemaakt hebben zal zich naar onze verwachting volgende zomer uit gaan betalen?, vervolgt Van den Belt. Cambuur heeft met name inzake Bangura hoge verwachtingen, intern wordt gedacht aan een Okoye-achtige transfersom. De keeper van Sparta Rotterdam maakt volgend jaar voor vijf miljoen een transfer naar Watford.

Sparta-doelman Maduka Okoye was al snel een opvallende verschijning in de Eredivisie. Bij Watford kan hij zich verder ontwikkelen op een hoger podium.

?We zijn er heel gelukkig mee hoe we er momenteel voor staan. Wat wel heel jammer is, is dat het allemaal een jaar eerder had gekund. Door de misgelopen promotie in 2020 heeft de ontwikkeling van de club een seizoen vertraging opgelopen, zo zijn we met de looptijd van een aantal contracten in de knel gekomen.?

Momenteel doet Cambuur pogingen om de aflopende verbintenis van Issa Kallon te verlengen. Van den Belt: ?Toen wij de huidige verbintenis met hem afsloten, verwachtten we dat we afgelopen zomer al een jaar Eredivisie hadden gespeeld. Dat was een mooi moment voor een transfer geweest. Nu moeten we maar kijken hoe het afloopt. Dat is de pijn die we nu nog voelen van de beslissing die de KNVB toen genomen heeft.?

Bernardo

Mag hopen dat ze ook in gesprek zijn met Jacobs?

Grijskijkert

Citaat van: Bernardo op november 26, 2021, 16:16:43
Mag hopen dat ze ook in gesprek zijn met Jacobs?
Had hij niet iets in zijn contract, bij handhaving automatisch verlengen met een jaar?
IN HENK WE TRUST!!!

Collingwood

#598
Citaat van: Grijskijkert op november 26, 2021, 16:33:41
Had hij niet iets in zijn contract, bij handhaving automatisch verlengen met een jaar?

Dat is in ieder geval niet officieel bekend gemaakt. Hij tekende in 2019 een contract voor twee jaar met optie voor nog een jaar. Die optie is vorig seizoen gelicht, dus ligt in principe nog vast tot de zomer van 2022.

https://cambuur.nl/nieuws/sc-cambuur-neemt-jamie-jacobs-over-van-az/
https://cambuur.nl/nieuws/drietal-opties-gelicht-van-tweetal-definitief-afscheid/

Maar volgens het stuk in VI heeft hij een doorlopend contract, dus hoe het nou precies zit? Of VI is gewoon verkeerd ge?nformeerd.

In ieder geval, als ze met Kallon bezig zijn en Jacobs heeft wel een aflopend contract, dan mag je er gewoon vanuit gaan dat ze ook met hem bezig zijn lijkt mij.
Kalmte alleen kan u redden.

Collingwood

EN DAT IS DERTIEN: BOUWGROEP DIJKSTRA DRAISMA LANGER HOOFDSPONSOR VAN SC CAMBUUR

Trouw, trouwer, trouwst. Anders kun je de band tussen SC Cambuur en Bouwgroep Dijkstra Draisma niet omschrijven. De samenwerking tussen de volksclub en de duurzame bouwgroep is met ??n seizoen verlengd (met een optie voor nog een seizoen) en daarmee staat BGDD volgend seizoen voor alweer de dertiende keer op rij op de voorkant van het Cambuur-shirt.

?Het is niet voor het eerst dat ik het zeg, maar een hoofdsponsor die al zo lang, zo nauw verbonden is met de club is absoluut uniek?, zo luidt de reactie van algemeen directeur Ard de Graaf. ?Het zegt dan ook veel over Bouwgroep Dijkstra Draisma. Een betrouwbaar familiebedrijf, waar het begrip duurzaamheid ook echt in de praktijk wordt gebracht. Daar mag de sterke band tussen SC Cambuur en BGDD een lichtend voorbeeld van zijn.?

Biense Dijkstra, algemeen directeur van Bouwgroep Dijkstra Draisma, sluit zich aan bij deze woorden: ?We zijn ontzettend trots dat we al zo lang hoofdsponsor zijn van SC Cambuur. Wij hechten veel waarde aan duurzame partnerschappen en deze unieke relatie met Cambuur sluit daar naadloos op aan. De attitude en wilskracht van Cambuur passen ontzettend goed bij ons bedrijf en we zijn verheugd dat we de samenwerking opnieuw kunnen voortzetten.?

Over Bouwgroep Dijkstra Draisma
Bouwgroep Dijkstra Draisma is een echt familiebedrijf, dat een voortrekkersrol inneemt om de bouw te vernieuwen en te verduurzamen. Met vestigingen in Dokkum, Bolsward en Groningen realiseren de circa 350 medewerkers van BGDD spraakmakende projecten zoals bijvoorbeeld de 11Stedenhal, het Afsluitdijk Wadden Center en het Beursgebouw voor de RUG in Leeuwarden. Daarnaast worden per jaar honderden woningen verduurzaamd. Samen voorop richting de duurzame toekomst is daarbij de missie.

Doordat de bouwgroep voorop loopt op het gebied van de energietransitie en robotisering in de bouw, won zij in 2018 de Koning Willem I prijs; de nationale ondernemersprijs waarvan Koningin M?xima de erevoorzitter is. Daarnaast mocht BGDD zich afgelopen jaar als ?best presterende bouwonderneming? de trotse winnaar van de Cobouw50 Award noemen.

Kijk voor meer informatie over Bouwgroep Dijkstra Draisma op www.bgdd.nl.



https://cambuur.nl/nieuws/en-dat-is-dertien-bouwgroep-dijkstra-draisma-langer-hoofdsponsor-van-sc-cambuur/
Kalmte alleen kan u redden.