Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Citaat van: michello op februari 02, 2021, 10:00:04
We worden hard geraakt door Corona. Zullen ook behoorlijk wat inkomsten mislopen, maar gelukkig zijn bijna alle sponsoren ons trouw gebleven.
Wat ik me afvraag, zou promotie de schade enigszins beperken? Is er al een prognose wat de begroting gaat worden als we promoveren? Ik kan het zo gauw nergens vinden.

Dat de sponsoren zijn gebleven is ook gedeeltelijk geluk. Sponsoren moesten voor 1 maart hun overeenkomst stoppen en de eerste lockdown kwam daarna pas. Ik denk dat komend seizoen belangrijker wordt om de begroting op orde te houden. Gelukkig is dit probleem niet alleen voor Cambuur en zullen veel clubs moeten bezuinigen. Formeel gezien hoeft Cambuur waarschijnlijk helemaal niet te bezuinigen, omdat de terugval van sponsoren misschien wel opgevangen kan worden door tv inkomsten en meer supporters. Maar het betekent wel dat de begroting waarschijnlijk lager is dan normaal zou zijn geweest bij promotie.

Grijskijkert

Citaat van: Lore op februari 02, 2021, 10:49:27
Dat de sponsoren zijn gebleven is ook gedeeltelijk geluk. Sponsoren moesten voor 1 maart hun overeenkomst stoppen en de eerste lockdown kwam daarna pas. Ik denk dat komend seizoen belangrijker wordt om de begroting op orde te houden. Gelukkig is dit probleem niet alleen voor Cambuur en zullen veel clubs moeten bezuinigen. Formeel gezien hoeft Cambuur waarschijnlijk helemaal niet te bezuinigen, omdat de terugval van sponsoren misschien wel opgevangen kan worden door tv inkomsten en meer supporters. Maar het betekent wel dat de begroting waarschijnlijk lager is dan normaal zou zijn geweest bij promotie.
Daar ga je voor het gemak vanuit, eredivisie = meer sponsoren! Ik vind je behoorlijk negatief hierin...
IN HENK WE TRUST!!!

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Grijskijkert op februari 02, 2021, 10:53:55
Daar ga je voor het gemak vanuit, eredivisie = meer sponsoren! Ik vind je behoorlijk negatief hierin...

Ik vind Lore op financieel gebied altijd erg realistisch, heeft er een goede zakelijke kijk op en zegt geen domme dingen
Henk, held, bedankt

Grijskijkert

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op februari 02, 2021, 12:15:24
Ik vind Lore op financieel gebied altijd erg realistisch, heeft er een goede zakelijke kijk op en zegt geen domme dingen
Prima dat jij dat vind, ik vind wat anders, en wat ik al zei laat verder maar.
IN HENK WE TRUST!!!

Bankzitter

Voor Cambuur kan ik het niet inschatten, maar denk dat de hele sector volgend jaar zware klappen krijgt.
De lockdown is veel zwaarder dan begroot (men verwachte na de winter met publiek te kunnen spelen).
En ik geloof ook niet in enige compensatie vanuit de overheid (buiten de alegemen NOW regeling) , het zal bedelen worden bij supporters en bedrijfsleven.


Galdiano

Citaat van: Grijskijkert op februari 02, 2021, 12:50:51
Prima dat jij dat vind, ik vind wat anders, en wat ik al zei laat verder maar.

Wat heb jij de laatste tijd?

:_schater
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Lore

Citaat van: Grijskijkert op februari 02, 2021, 10:53:55
Daar ga je voor het gemak vanuit, eredivisie = meer sponsoren! Ik vind je behoorlijk negatief hierin...

Dat kan zeker zo zijn. Tijd zal het zeggen. Belangrijkste punt wat ik denk ik probeer te maken is dat het eigenlijk geeneens zo relevant is. De verhouding ten opzichte van de concurrentie is relevant. En daar ben ik dan wel weer positief over. Het lijkt mij makkelijker om spelers aan te trekken als je huidige huishouding nog niet al te hoog is, dan voor clubs die al met een dure huishouding zitten.,

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op februari 02, 2021, 12:15:24
Ik vind Lore op financieel gebied altijd erg realistisch, heeft er een goede zakelijke kijk op en zegt geen domme dingen

Dank je. Ik lul voor 90% gewoon mijn accountant na hoor.  :koffie

Citaat van: Grijskijkert op februari 02, 2021, 12:50:51
Prima dat jij dat vind, ik vind wat anders, en wat ik al zei laat verder maar.

Waarschijnlijk is dezelfde accountant het meer met jou eens dan met Kuzmanovic!  :_schater

el haj

Uit de cijfers(pdf) van het UWV blijkt dat Cambuur een voorschot ter hoogte van 138.528 uit de NOW(-3)regeling heeft ontvangen.
Voor een beetje context; NAC Breda (386.883 euro), NEC (249.546) en De Graafschap (235.860) ontvingen toch aanzienlijk meer.

Lore

Citaat van: el haj op februari 23, 2021, 19:19:05
Uit de cijfers(pdf) van het UWV blijkt dat Cambuur een voorschot ter hoogte van 138.528 uit de NOW(-3)regeling heeft ontvangen.
Voor een beetje context; NAC Breda (386.883 euro), NEC (249.546) en De Graafschap (235.860) ontvingen toch aanzienlijk meer.

Drie mogelijkheden dan:

1. Onze salariskosten zijn veel lager
2. Onze omzet terugval is kleiner
3. Combinatie van de bovenstaande twee

Collingwood

JAARCIJFERS | Tevredenheid ondanks rode cijfers

Het is nooit saai bij SC Cambuur, maar de afgelopen jaren waren zelfs voor onze club zeer turbulent te noemen. In het seizoen 2020/2021 was dat niet anders en hebben we als direct gevolg van de coronaproblematiek nagenoeg het hele jaar moeten spelen zonder onze supporters en sponsoren in het stadion. Sportief gezien heeft dit niet geleid tot problemen. Sterker nog: het werd het beste seizoen uit onze clubhistorie met het fantastische kampioenschap en liefst 92 punten en 109 gemaakte treffers.

Financieel gezien heeft dit daarentegen wel de nodige consequenties gehad en hebben we na tien jaar van zwarte cijfers op rij een negatief resultaat in de boeken staan. Toch heerst er tevredenheid over de jaarcijfers en is de schade relatief beperkt gebleven.

In het seizoen 2020/2021 waren er vrijwel geen inkomsten uit losse kaartverkoop (zowel voor supporters als sponsoren), horeca rondom de wedstrijden en evenementen in het stadion. De NOW en TVL regelingen vanuit de overheid hebben dit voor een groot gedeelte gecompenseerd, waardoor we voor de uitbetaalde premies op een break-even resultaat waren afgestevend. Dit is zelfs inclusief een forse stijging van de kosten die direct te maken hebben met de coronamaatregelen (onder andere wekelijks testen en extra kosten live uitzendingen ESPN).

Echter, de premies die betaald moesten worden ten gevolge van de promotie naar de Eredivisie (ook deels aan vorige clubs van aangetrokken spelers) hebben geleid tot het uiteindelijk negatieve resultaat van ? 395.000,-. Het Eigen Vermogen (EV) staat nu op een negatief saldo van ? 283.000,-. Dat dit cijfer lager ligt is mede te danken aan de verkoop van certificaten (? 107.000,-).

In wat een door de pandemie geplaagd moeilijk jaar was hebben we daarmee de schade relatief beperkt weten te houden. Daarnaast staan we door alles wat we hebben meegemaakt dichter dan ooit bij onze supporters en sponsoren en staat er voldoende (transfer)waarde op het veld om optimistisch naar de toekomst te kijken.

Financieel directeur Gerald van den Belt licht de jaarcijfers toe:
?Gezien de uitdagende omstandigheden waarin we het afgelopen jaar hebben moeten opereren mogen we al met al tevreden zijn met deze cijfers. Het blijft natuurlijk zonde dat we het sportieve succes niet hebben kunnen verzilveren doordat het stadion leeg moest blijven. Toch hebben we mede dankzij de fantastische steun van onze supporters en sponsoren de schade weten te beperken en hebben we vol ingezet op het bij elkaar houden van de selectie om zo de kans op handhaving te vergroten. We hebben de mogelijkheid gehad om in de zwarte cijfers terecht te komen door de verkoop van ??n of meerdere van onze sterkhouders, maar dit hebben we met het oog op de lange termijn bewust niet gedaan.?

In het licentiesysteem van de KNVB is SC Cambuur, op basis van de jaarrekening 2020-2021 en de prognose 2021-2022, ingedeeld in de gezonde categorie volgens het zogenaamde ?financieel ratingsysteem? (FRS).





https://cambuur.nl/nieuws/jaarcijfers-tevredenheid-ondanks-rode-cijfers/
Kalmte alleen kan u redden.

De Gast

Zonde, houd m'n hart vast voor dit jaar. Je zult dus moeten verkopen.

papier

Citaat van: De Gast op november 24, 2021, 14:28:30
Zonde, houd m'n hart vast voor dit jaar. Je zult dus moeten verkopen.

Als ik het zo lees dan was dat in 17/18 en 19/20 ook het geval. Op dit moment is dat kapitaal ook aanwezig (immers we staan er goed voor, gelukkig niet zoals NAC op dit moment). Dus wat dat betreft geen zorgen.

Daarnaast zie ik dat de cijfers van horeca echt serieus lager zijn (ca. 350.000) euro. Dat had je dus al bijna op een neutraal eindresultaat kunnen krijgen.

Zaak is dat er, ook voor de voetballerij, perspectief komt. Want dan kun je ook een solide bedrijfsvoering voeren, nu vaar je bij de grillen van de overheid. Maar goed, dat is niet alleen een probleem voor onze club en die discussie hoeven we hier ook niet te voeren.

Eewal

Citaat van: De Gast op november 24, 2021, 14:28:30
Zonde, houd m'n hart vast voor dit jaar. Je zult dus moeten verkopen.
verlengen en voor de hoofdprijs verkopen eind dit jaar!

Lore

Ik zie een aantal dingen in de jaarekeningen, maar misschien kan iemand even meekijken of dit logische conclussies zijn:

1, Zowel wedstrijdbaten als sponsoring zijn aanzienlijk gedaan. Zouden ze dan toch regelingen met sponsoren hebben getroffen? Al met al is er wel een dikke 1,1 miljoen aan minder inkomsten. Dan is dit resultaat op deze begroting zeer acceptabel. Zou de toename van overige baten, onder andere,  de compensatie van de KNVB zijn?
2. Een deel van het meevallende verlies is te wijten aan de NOW. Deze zou ik verwachten onder afgenomen persoonskosten. Dit zie ik echter niet terug. Zouden ze dan bewust de kosten hebben laten stijgen? Dat is in deze periode dan wel een risico geweest, maar die heeft dan wel uitbetaald.
3. Meeste zorgen maak ik mij over de toegenomen kortlopende schulden. Dit moet haast wel de uitgesteld belastingen zijn, die onder de coronamaatregelen zijn gedaan. Dit betekent dat er vanaf oktober 2022 in 5 jaar worden afgelost. Dit betekent dat er 280.000 euro minder per seizoen beschikbaar is voor spelers. Dat is wel serieus geld. Maar natuurlijk had de directie hierin geen keuze en dit zal ook op de balans van onze concurrenten staan.

Al met al snap ik de tevredenheid van de directie over de cijfers in dit jaar. Ik baal er alleen ontzettend van dat je zo hard hebt gewerkt om uit de schulden te komen en dat het er nu gewoon weer is. 

Lore

Citaat van: De Gast op november 24, 2021, 14:28:30
Zonde, houd m'n hart vast voor dit jaar. Je zult dus moeten verkopen.

Dat hoeft dus niet perse, omdat het grootste deel van de kortlopende schulden een schul aan de belastingdienst is die vanaf 2022 in 5 jaar moet worden afgelost. Daar hoeft je zeker nu nog niet voor te verkopen.