Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Cambuur Groningen

Citaat van: Collingwood op november 11, 2019, 11:10:32
JAARCIJFERS | Opnieuw zwarte cijfers en positief eigen vermogen in zicht

De jaarcijfers van SC Cambuur over het seizoen 2018/2019 zijn bekend. Voor het 9e! jaar op rij heeft de club zwarte cijfers weten te schrijven en dankzij dit resultaat is een positief eigen vermogen eindelijk in zicht.

Waar het eigen vermogen op het dieptepunt in 2010 nog 4,8 miljoen euro negatief was, is dit in de afgelopen jaren stapje voor stapje teruggebracht. De ambitie om het nieuwe stadion met een positief eigen vermogen te betreden is daarmee zeer reëel.

In het afgelopen seizoen koerste SC Cambuur af op een break-even resultaat, maar dankzij de transfer van Xavier Mous naar PEC Zwolle en het Spelersfonds 'Heeren van Cammingha' is er wederom een prachtig financieel resultaat geboekt van € 798.000,- positief. Deze winst geeft de club meer lucht en leidt ertoe dat het eigen vermogen nog slechts € 267.000,- negatief is.

De transfer van Nigel Robertha naar Levski Sofia en een deel van de opbrengsten van het Spelersfonds vallen bovendien in het huidige boekjaar. De prognose is dan ook dat we over het seizoen 2019/2020 andermaal een positief netto resultaat gaan boeken. Daarmee gaan we als een financieel stabiele en gezonde club op weg naar een Gouden Toekomst.

http://cambuur.nl/nieuws/jaarcijfers-opnieuw-zwarte-cijfers-en-positief-eigen-vermogen-in-zicht/
mooi hoor!

michello

Robertha was verkocht voor 3 ton netto toch? Met de thuispot van Feyenoord erbij halen we nog een mooi extraatje op.

Echt een hele knappe prestatie om in 10 seizoenen waarvan slechts 3 op het hoogste niveau het eigen vermogen van -5 miljoen naar een waarschijnlijk positief saldo te brengen  :thumbsup

speculeter

Hier kunnen vele clubs nog wat van leren.
En nou straks geen hoogmoed waanzin als we in het nieuwe stadion spelen..En hopelijk in de eredivisie.

Lore

In vorige jaren gaf Cambuur de cijfers zelf gewoon vrij. Dat kan ik dit jaar niet vinden. Heeft iemand dat gezien? De cijfers zonder onderbouwing zegt mij niet zoveel.

Agy


moodygrunn

Citaat van: Lore op november 11, 2019, 12:08:33
In vorige jaren gaf Cambuur de cijfers zelf gewoon vrij. Dat kan ik dit jaar niet vinden. Heeft iemand dat gezien? De cijfers zonder onderbouwing zegt mij niet zoveel.

Ben hier ook wel benieuwd naar idd. Enige wat ik uit de tekst opmaak is "afstevenen op break-even" voor de transfers. Dat zou iets kunnen zeggen over het operationele resultaat.
In Henk en Sandor we trust

Lore

Citaat van: moodygrunn op november 11, 2019, 13:16:23
Ben hier ook wel benieuwd naar idd. Enige wat ik uit de tekst opmaak is "afstevenen op break-even" voor de transfers. Dat zou iets kunnen zeggen over het operationele resultaat.

Ja, en dan is de winst puur afkomstig uit de transfer van Mous (was dat niet 500k?) en het spelersfonds (800k?, waarvan een deel in dit boekjaar valt). Kortom: er valt op basis van dit artikel eigenlijk niets te zeggen over of het goed gaat dit jaar.

Maar waarom worden de cijfers anders gepresenteerd dan voorgaande jaren? Blijft Cambuur, dus kan ook zijn dat er niet over na is gedacht.

michello

Ik kan nog geen cijfers vinden maar LC heeft ze wel al tot haar beschikking, zo lijkt het:

Cambuur haalt flinke hap uit negatief eigen vermogen en heeft de 0 in zicht
9 minuten geleden   René Smid   Sport

Cambuur is hard op weg het negatief eigen vermogen weg te werken. Er is nog een schuld van 267.000 euro. De club hoopt daar volgend jaar een plusje van te maken.

De schuld is fors lager dan een jaar geleden, toen Cambuur nog een negatief eigen vermogen van 1.065.000 euro had. Meer dan een miljoen dus. In het afgelopen boekjaar is er een winst van 798.000 euro geboekt. Dat komt mede door de transfer van keeper Xavier Mous naar PEC Zwolle, maar ook het spelersfonds van Cambuur heeft de kas met zo'n 300.000 euro gevuld.

Lees ook | Cambuur: gevulde kas dankzij spelersfonds

Uit het jaarverslag, dat Cambuur maandag publiceerde, blijkt dat de wedstrijdbaten (kaartverkoop) licht zijn gedaald, van 1,3 naar 1,2 miljoen euro. De mindere prestaties van Cambuur in het seizoen 2018-2019 lijken dat te verklaren. Personeelskosten zijn verder gedaald en de sponsorinkomsten bleven stabiel. De netto-omzet was wel een half miljoen lager, mede dankzij minder televisiegelden.

Onder aan de streep maakt dat weinig uit, aangezien Cambuur voor het negende jaar op rij zwarte cijfers schrijft. En dat komt, net als vorig jaar, vooral dankzij transferinkomsten. Dat zegt financieel directeur Gerald van den Belt. ,,We begroten ons resultaat altijd op 'nul', de transfers die je dan doet, zijn meevallers. Dat is niets bijzonders en dat hoort bij een voetbalclub. Daarmee verhogen we ons budget weer.''


Financieel directeur Gerald van den Belt en algemeen directeur Ard de Graaf. FOTO HENK JAN DIJKS
Cambuur neemt de eventuele inkomsten echter nooit mee in de begroting, omdat je van tevoren niet kunt weten wat er binnen gaat komen. ,,In juni kun je nog eens een extra ronde in de play-offs spelen of een leuke transfer doen, dan ga je van 'nul' naar de krenten in de pap'', doelt Van den Belt op de bijna acht ton winst die de club maakte.

Erfenis

Cambuur is al lang bezig dat vermaledijde negatieve eigen vermogen - een erfenis uit een financieel donker verleden - weg te werken. Dat gaat - vooral dankzij voor de club forse transferopbrengsten - de laatste jaren goed. Iedere keer worden er weer enkele tonnen weggestreept. De 798.000 euro die Cambuur nu op de schuld in mindering brengt, is volgens Van den Belt een geweldig resultaat. ,,Dat is super. Er zijn genoeg andere clubs die ook transferinkomsten krijgen, maar nog wel verlies draaien. Dit is ons beste resultaat ooit.''

En dan is de transfer van spits Nigel Robertha naar het Bulgaarse Levski Sofia nog niet eens meegerekend. Die transfer werd na het afgelopen boekjaar - na 30 juni - beklonken. Met de overgang was enkele tonnen gemoeid. De vraag die logischerwijs volgt, is of Cambuur dan volgend jaar écht zwarte cijfers kan presenteren en een positief eigen vermogen heeft.

Historisch

Van den Belt is hoopvol, maar blijft voorzichtig. ,,Het seizoen is nog lang en het zal erom spannen, maar we hebben wel de ambitie om volgend jaar schuldenvrij te zijn. Dat zou wel een historisch moment zijn, maar ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken. Je weet niet hoe het gaat, misschien moeten we in de winterstop wel spelers halen om de selectie te versterken.''

Volle kas

Om dat te doen, heeft Cambuur een behoorlijk potje liggen. Het spelersfonds van de club heeft de kas flink gevuld, met ongeveer een miljoen euro. Dat bedrag is niet voor één jaar, maar voor de komende seizoenen bedoeld, beklemtoont Van den Belt. Ieder jaar kan een deel daarvan worden gebruikt.

Door de transfers van keeper Xavier Mous naar PEC Zwolle en Robertha is dat fonds nog niet nodig geweest. De noodzaak voor een spelersfonds was er wel, zegt Van den Belt. Na het slechte vorige seizoen, waarin Cambuur als tiende eindigde, moest er iets gebeuren. ,,We wilden naar de top-5, maar moet je ook een half miljoen meer te besteden hebben. Dat konden we dekken met het fonds en de transfers. De investeringen betalen zich nu uit in onze positie op de ranglijst.''

Dat er vorig jaar onvrede was over de prestaties van Cambuur, kan hij wel begrijpen. Realistisch vond Van den Belt de hoge verwachtingen van sommige supporters echter niet. ,,We hadden het tiende spelersbudget van de eerste divisie en zijn ook op die plek geëindigd. Dan sta je uiteindelijk waar je hoort te staan.''

Achterstand

Wat wel tegenviel - maar niet in het huidige jaarverslag is te vinden - is het aantal verkochte jaarkaarten voor het huidige seizoen (2019-2020). Dat wijt Van den Belt aan de matige prestaties van vorig seizoen. ,,We zijn ongeveer een ton achter gebleven bij onze begroting, daar schrokken we wel van. Dat heeft een negatieve impact op de balans, maar door de huidige goede prestaties verkopen we iedere thuiswedstrijd meer losse kaartjes.'' De directeur verwacht de begrotingsachterstand binnen enkele thuiswedstrijden al weer te hebben ingelopen. ,,En dan moet de verkoop van de halve seizoenskaarten nog starten.''

Treb

Sjonge jonge.. zou het dan toch echt wat gaan worden hier?  8)

Collingwood

Van den Belt zegt bij OF dat er ook een (klein) positief operationeel resultaat te noteren viel.
Kalmte alleen kan u redden.

Bankzitter

Belangrijkste: de club is nu wel officieel veilig met een kleine schuld van 267.000 en de transfersom van Robertha nog op komst.

Groot compliment naar de club. We moesten helaas sportief een stapje terug doen, maar de problemen warren nog groter als je onverantwoorde bokkesprongen maakt om maar in de eredivisie te blijven (zie oa N.E.C. en RodaJC). We kunnen straks weer sprongen omhoog gaan maken.

Ik denk dat er maar heel weinig clubs met een positief eigen vermogen en winst zijn, dus zo vanzelfsprekend is dat zeker niet. Daar mogen we trots op zijn.


Yellow Army

Operationele winst van 2 ton dus. Keurig!
Area 58

Lore

Citaat van: TM op november 12, 2019, 15:20:25




http://cambuur.nl/nieuws/jaarcijfers-opnieuw-zwarte-cijfers-en-positief-eigen-vermogen-in-zicht/

Kijk daar zijn ze al!

Moet zeggen dat het er goed uit ziet hoor. Ze hebben aanzienlijk minder inkomsten en weten dit wel te compenseren. Puntje van zorg is wel dat de  salariskosten aanzienlijk lager zijn en dat lijkt structureel. Dat verklaart de tegenvallende resultaten natuurlijk ook wel, er was gewoon geen geld voor een goede selectie. Ben dan gelijk wel weer benieuwd hoe dat het komende seizoen is. Is deze selectie daadwerkelijk ook zo goedkoop of wordt er betaalt uit incidentele uitgaven? In dat geval sorteren wij voor op inkomsten die in het nieuwe stadion binnen zouden moeten komen. Dat hoeft niet een probleem te zijn, omdat de dekking tot het nieuwe seizoen zit in het spelersfonds en de transferinkomsten, maar het is wel riskant. Als de inkomsten niet aanzienlijk stijgen in het nieuwe stadion, dan kunnen wij de selectie niet op peil houden en zal een reorganisatie onvermijdelijk zijn. Dat zou in het nieuwe stadion enorm slechte consequenties kunnen hebben.

Maar ......... Ik krijg echt steeds meer vertrouwen in deze directie. Zij lijken echt goed op de club te passen. Zij leveren dan ook echt een wereldprestatie!

Lore

Citaat van: Yellow Army op november 12, 2019, 15:42:03
Operationele winst van 2 ton dus. Keurig!

Zeker, maar meer dan een ton is wel het gevolg van verminderde afschrijvingen.