Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

R.I.P.

Gestart door scclwd, maart 05, 2014, 10:15:43

Vorige topic - Volgende topic

Viper

R.I.P. Jan Prange, grondlegger van onze club.

Grijskijkert

#151
Voor altijd bedankt voor het oprichten van onze mooie club , rust in vrede meneer Prange |:) |:) |:)
IN HENK WE TRUST!!!

Collingwood

Niet alleen (mede-)oprichter van de club, maar ook bedenker van de naam Cambuur en de clubkleuren lees ik in de LC. Een belangrijke man in onze geschiedenis dus, vast niet voor niets gezegend met een lang leven.
Kalmte alleen kan u redden.

Bernardo

IN MEMORIAM: Oprichter en eerste voorzitter Cambuur

Jan Prange (1930-2021)

Jan Prange moest in het voorjaar van 2014 hard lachen om de suggestie dat het best opmerkelijk was dat zijn woning in Akkrum niet een bedevaartsoord was voor Cambuursupporters. ,,Schei uit'', zei de in de nacht van maandag op dinsdag op 91-jarige leeftijd overleden doctorandus en bedrijfseconoom in ruste.

Toch is de naam van de op 13 augustus 1930 in Den Haag geboren Albert Jan Antonie Prange voor altijd verbonden aan die van Sportclub Cambuur. Samen met Sietse Westra stond hij aan de wieg van de club. Op de resten van de naar het amateurvoetbal verdwenen vv Leeuwarden richtten de twee in het voorjaar van 1964 de nieuwe profclub op. Manager Westra hengelde spelers binnen, Prange – tussen 1964 en 1971 de eerste voorzitter van Cambuur – regelde alles buiten het voetbal. ,,Verder deed niemand wat'', zei hij daarover in 2014 in deze krant.

Jan Prange rolde bij toeval in het voetbal. Hij verhuisde in 1961 met zijn gezin naar Friesland, waar hij aan de slag ging bij de Verenigde Stofzuiger Fabriek (VSF), een onderdeel van Philips. Daar kwam de Leeuwarder sportwethouder Jan Tiekstra hem in 1963 opzoeken met het verzoek eens naar de cijfers te kijken van vv Leeuwarden. Prange zag al snel dat er maar één manier was om het profvoetbal voor Leeuwarden te behouden: de zaak liquideren en een splinternieuwe club beginnen.

Bij een samenzijn in een kroeg bedacht Prange de naam van de nieuwe club. Westra dacht aan een mooie uit de Griekse mythologie: Leonidas, Agamemnon. Prange moest er niets van hebben. ,,Ik wist dat het iets voor de hand liggends moest worden, iets wat ook commercieel aantrekkelijk was'', zei hij in 2014. ,,Cambuur, pats, boem. Naar die adellijke familie Van Cammingha die ooit een burcht in de omgeving van het huidige stadion had.'' Prange kwam met jonkheer Van Cammingha overeen dat de club het adellijke logo van de familie als clubembleem mocht gebruiken.

Bij het bedenken van de clubkleuren ging Prange al net zo praktisch te werk. ,,We waren vanaf het begin totaal afhankelijk van de gemeente. Zonder de jaarlijkse subsidie zouden we het niet hebben gered. Vandaar dat we voor de geelblauwe stadskleuren kozen.''

Prange was vooruitstrevend, misschien zelfs een visionair. Hij pleitte direct voor afschaffing van het transfersysteem. ,,De slavenhandel moet eruit'', vond hij. Op zijn initiatief kreeg Cambuur in 1968 als eerste Nederlandse club een spelersraad. Ook opperde Prange het plan om een cao voor voetballers in het leven te roepen. ,,Profvoetbal had iets feodaals, terwijl een betaalde club niets anders was dan ieder ander bedrijf'', vond hij.

De eigengereide voorzitter moest in 1971 terugtreden nadat hij, tegen de zin van de rest van het bestuur, onder wie minister Anne Vondeling, trainer Arie Otten had ontslagen. ,,Vondeling vond het financieel onverantwoord om (nog) een trainer te ontslaan. Dus was ik zelf aan de beurt. Vondeling was ons paradepaardje. Hij heeft me er gewoon uitgeschopt.''

In latere jaren bleef Prange Cambuur trouw volgen, ook toen hij Friesland in 1978 tijdelijk verliet. Sinds zijn terugkeer in 1991 had hij tot op hoge leeftijd een seizoenskaart. In 2011 overleed zijn echtgenote. Hij kreeg een nieuwe partner, die hem vorig jaar ontviel. Jan Prange laat drie kinderen achter.

Treb

Lekker vrijgezellenfeestje gisteren  ;(

Naastismis

Citaat van: Treb op juli 10, 2022, 11:03:43
Lekker vrijgezellenfeestje gisteren  ;(

Schietpartij in Groningen?

Treb


Montana

Verschrikkelijk? Helaas een man overleden.

Naastismis


zeewolde

Schijnt een old school mi sider te zijn?

Galdiano

Zojuist zag ik het bericht voorbij komen dat Peter alias Kannenman is overleden.
Jarenlang als DJ aan 't Hertje verbonden en tevens lid van het forum.

RIP Peter.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

zeewolde

Ik las het , gecondoleerd aan iedereen die hem kende.

Hij was ook hier op het forum jarenlang actief.

R.I.P.

Noordcambuur

RIP Peter heel veel sterkte aan familie en vrienden.

LWD vak 7

R.I.P. Peter. Prachtige reizen mee gemaakt met de trein begin jaren 90 naar uitwedstrijden.

fred

Rust zacht vriend. Erg onverwacht en veel te jong  ;(