Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Supportersclub Cambuur Culture

Gestart door Cambuur Culture, januari 22, 2013, 20:17:14

Vorige topic - Volgende topic

Cambuur Culture

http://cambuurculture.nl/wordpress/cambuur-culture-ondersteunt-alternatief-plan-voetbalpiramide/

Cambuur Culture ondersteunt alternatief plan voetbalpiramide

Zes clubs uit de Jupiler League hebben een alternatief plan voor een nieuwe opzet van de Jupiler League bedacht. In tegenstelling tot de KNVB zijn deze clubs fel gekant tegen het toevoegen van (nog meer) beloftenteams. Cambuur Culture ondersteunt het initiatief van deze clubs, wij zijn echter net zoals de clubs en KNVB voor doorstroming naar de Jupiler League.

Wij hopen dat BVO Cambuur zich morgen tijdens een KNVB vergadering ook het standpunt inneemt dat beloftenteams geen toegevoegde waarde bieden aan de Jupiler League.

De KNVB praat deze weken met de clubs in de eredivisie, eerste divisie en topklasse over een nieuwe voetbalpiramide met doorstroming tussen prof- en amateurvoetbal. Eind deze maand moet hier al duidelijkheid over komen zodat alles op de jaarlijkse vergadering op 2 december in kannen en kruiken is. Of dat allemaal gaat lukken is nog maar de vraag, want lang niet iedereen kan zich vinden in de plannen van de KNVB. De reserveteams die instromen in de gehele voetbalpiramide vormen het grootste bezwaar – zeker vanuit supportersoogpunt.

Op initiatief van de aanhang van MVV hebben de supporters van zes clubs uit de eerste divisie dan ook de handen ineen geslagen en een alternatief plan bedacht als reactie op de KNVB-opzet. Hierin worden geen zielloze reserveteams zonder aanhang toegelaten, bestaat de eerste divisie uit 18 in plaats van 20 clubs waardoor het ook in de middenmoot langer spannend blijft en worden absurde speeldagen als maandagavond geschrapt. Het plan van de fans van de zes clubs MVV, NEC, Sparta, FC Den Bosch, FC Volendam en Telstar heeft inmiddels de steun gekregen van de supporters van RKC, De Graafschap, Fortuna Sittard en eredivisieclub SC Cambuur.

Wel doorstroming, geen reserveteams

De supporters onderschrijven in het plan het grote belang van doorstroming richting topklasse omdat de sportieve spanning onderin de eerste divisie momenteel ontbreekt. Reserveteams worden echter niet als meerwaarde gezien, dus die ploegen zouden eventueel een BeNeLiga kunnen vormen om toch op een sportief hoger niveau te spelen. En anders kunnen eredivisieclubs spelers natuurlijk altijd nog verhuren aan eerste divisieclubs, waar de spelers ook nog eens om leren gaan met de druk van het spelen bij een echte club met bijbehorende verwachtingen en kritiek. Door wedstrijden in het betaald voetbal te spelen op lege sportparken of in desolate stadions van tweede elftallen lopen sponsoren, supporters en zelfs tv-kijkers weg. Het toevoegen van de reserves werkt bovendien competitievervalsing in de hand omdat deze ploegen geen sportief belang hebben. Ze willen slechts spelers opleiden, terwijl de andere clubs zo hoog mogelijk willen eindigen.

Artikel is afkomstig van In de Hekken


Galdiano

Helemaal mee eens! Goed initiatief. Hoop dat er een kleine werkgroep/bestuur gemaakt wordt van de initiatiefnemers, en die in gesprek kunnen en mogen met de knvb. Ik hoop dat de knvb eindelijk eens naar de supporters luisteren. Vd Belt is gelukkig tegen tweede elftallen.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

SCC-J

Ik las laatst dacht ik wat anders, maar we zullen wel horen waar Cambuur voor heeft gepleit.

Galdiano

Citaat van: SCC-J op november 19, 2014, 22:13:13
Ik las laatst dacht ik wat anders, maar we zullen wel horen waar Cambuur voor heeft gepleit.
Bij het invoeren van de tweede elftallen was vd Belt toch tegen? Of vergis ik me daarin?
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Dokkumer

Citaat van: SCC-J op november 19, 2014, 22:13:13
Ik las laatst dacht ik wat anders, maar we zullen wel horen waar Cambuur voor heeft gepleit.
Ik weet alleen dat hij voor doorstroming is, hij heeft zich bij mijn weten nog niet letterlijk tegen de beloften uitgesproken. Zal daarvoor morgen wat onderzoekswerk verrichten :)

Westerpark

Was toch iets met dat tegenstemmers afstand moesten doen van tv-gelden en dat Cambuur daarom destijds voor stemde? Of haal ik nu dingen door elkaar?

SCC-J

Als de hele handel niet door ging met belefotes, zou fox de tvrechten niet kopen. Wat clubs dus geld opleverde, echter komen er met name bij grote clubs der mate weinig supporters kijken naar deze wedstrijden. Dat het de clubs juist geld kost ipv opleverd.

En misschien moeten de rechten maar ergens anders ondergebracht worden.
Sport1
Eurosport
Of regionale zenders

SCC-J

http://www.cambuurfront.nl/m/14146

De voetbalpiramide waar gvb het hier over heeft is met beloftes in alle divisies dus ook topklasse hoofdklasse enz

Dan krijg wedstrijden als Sparta2 - Quick Boys.
Dan komt er toch geen hond kijken bij die wedstrijden dat snapt gvb toch ook wel?

Dokkumer

Citaat van: SCC-J op november 20, 2014, 09:49:03
http://www.cambuurfront.nl/m/14146

De voetbalpiramide waar gvb het hier over heeft is met beloftes in alle divisies dus ook topklasse hoofdklasse enz

Dan krijg wedstrijden als Sparta2 - Quick Boys.
Dan komt er toch geen hond kijken bij die wedstrijden dat snapt gvb toch ook wel?
Juist, dat artikeltje bedoelde ik. Bedankt J.
Ik ben van mening dat beloftenteams de doodsteek zijn voor de JL en doorstroming de JL kan redden.

Dokkumer

Wat mij overigens heel erg verbaast is dat er vanuit de Eredivisie clubs verder TOTAAL geen respons gekomen is. Clubs als Dordrecht, Excelsior, Willem II, Heracles, Eagles en NAC zouden hier toch ook kritisch naar moeten gaan kijken? Dit zijn in mijn ogen namelijk clubs die wel voor degradatie in aanmerking komen, dit seizoen of in de komende seizoenen.

Cor

Citaat van: Dokkumer op november 20, 2014, 11:16:18
Wat mij overigens heel erg verbaast is dat er vanuit de Eredivisie clubs verder TOTAAL geen respons gekomen is. Clubs als Dordrecht, Excelsior, Willem II, Heracles, Eagles en NAC zouden hier toch ook kritisch naar moeten gaan kijken? Dit zijn in mijn ogen namelijk clubs die wel voor degradatie in aanmerking komen, dit seizoen of in de komende seizoenen.

Wie dan leeft, wie dan zorgt

Dokkumer

Citaat van: Cor op november 20, 2014, 11:28:13
Wie dan leeft, wie dan zorgt
Dat is toch voor supporters, ad hoc beslissingen? :P
Ben wel van mening dat je als kleinere club altijd rekening moet houden met een doemscenario van degradatie. En of je dan zo blij moet zijn met Jong ......??

Naja, als wij onverhoopt eens degraderen heb je in ieder geval qua support wel weer een flink aantal thuiswedstrijden erbij 8P

Cambuur Culture

AZ en NAC mogen met de auto naar Leeuwarden

Niet alleen was onze club Cambuur het afgelopen seizoen kampioen van de buscombi, ook onze stad Leeuwarden stond fier bovenaan in het speelstedencombiklassement. Leeuwarden was vorig seizoen de enige speelstad in de gehele Eredivisie die elke club standaard verwelkomde met een buscombi.

Dit seizoen gaat het beter. Cambuur heeft minder buscombi's dan vorig seizoen (al waren de buscombi's naar Excelsior en Willem II totaal onzinnig) en ook de Gemeente Leeuwarden lijkt het licht te hebben gezien. AZ en NAC mogen namelijk (deels) met de auto naar Leeuwarden afreizen. Dit is een ontwikkeling die Supportersclub Cambuur Culture van harte toejuicht!

Natuurlijk begrijpen wij dat gezien de ligging van het Cambuurstadion en de inrichting van dit gebied niet bevorderend is voor de veiligheidssituatie. Dat voorheen aan elke club standaard een buscombi werd opgelegd is echter overtrokken. Dit is voor de meeste clubs niet nodig. Wij zijn daarom blij dat de supporters van AZ en NAC nu deels met de auto mogen komen. Wij verwachten ook dat dit geen problemen oplevert.

Waar wij wel onze vraagtekens bijzetten zijn de voorwaarden die aan deze clubs zijn opgelegd. AZ mag met maximaal 20 auto's naar Leeuwarden afreizen. Dit is vrij weinig, maar gezien het de eerste keer is dat AZ hier met de auto komt enigszins begrijpelijk. Wat wij echter niet begrijpen is dat maximaal 60 personen gebruiken mogen maken van deze autocombi. Het lijkt ons dat het voor de veiligheid niet uitmaakt of er 60, 80 of 100 supporters in deze auto's plaatsnemen. Hierdoor worden de AZ-supporters gedwongen of met minder auto's af te reizen, of met drie personen in een auto te gaan zitten wat weer hogere kosten voor deze supporters met zich meebrengt.

Al met al is Supportersclub Cambuur Culture blij dat onze gasten eindelijk weer met de auto naar Leeuwarden mogen afreizen. Complimenten voor de Gemeente Leeuwarden en voor onze BVO! Ook voor ons als supporter is dit een goede ontwikkeling. Wij hebben namelijk begrepen dat het voor het verkrijgen van soepelere vervoerswedstrijden voor onze uitwedstrijden niet bepaald bevorderlijk is dat elke club hier standaard met de bus moet komen. Wij hopen dan ook dat de Gemeente Leeuwarden deze goede lijn doortrekt, en dat dit ook positieve effecten gaat hebben voor onze uitwedstrijden.

http://cambuurculture.nl/wordpress/az-en-nac-mogen-met-de-auto-naar-leeuwarden/

Dokkumer

Huh? Nog geen reacties? Of is het niet "negatief" genoeg?  :devil

Goed positief stuk heren, mooi om te lezen dat de positieve zaken ook meer aandacht krijgen.
Ook namens mij een compliment richting driehoek alhier!

CJ058

Citaat van: Dokkumer op november 27, 2014, 21:24:54
Huh? Nog geen reacties? Of is het niet "negatief" genoeg?  :devil

Goed positief stuk heren, mooi om te lezen dat de positieve zaken ook meer aandacht krijgen.
Ook namens mij een compliment richting driehoek alhier!
Alleen maar mooi natuurlijk, wat moet je er verder over zeggen? Vooral heel nieuwsgierig hoe het gaat verlopen..