Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Supportersclub Cambuur Culture

Gestart door Cambuur Culture, januari 22, 2013, 20:17:14

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Citaat van: dizzhead op april 02, 2014, 11:39:00
Puur giswerk denk ik. Slaat nergens op, zo'n loze beschuldiging.  :_spank
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe CC en KVC ermee omgaan op het moment dat een aantal van de leden wel degelijk betrokken waren, wordt hier dan ook actie op ondernomen?

Dat zou ik ook heel interessant vinden!

Dokkumer

Citaat van: dizzhead op april 02, 2014, 11:39:00
Puur giswerk denk ik. Slaat nergens op, zo'n loze beschuldiging.  :_spank
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe CC en KVC ermee omgaan op het moment dat een aantal van de leden wel degelijk betrokken waren, wordt hier dan ook actie op ondernomen?
Ik vind niet dat een Supportersvereniging op de stoel van een rechter moet gaan zitten. Tot nu toe zijn er geen "aanhoudingen" verricht en heeft de club ook nog geen stadionverboden uitgevaardigd. Moet je dan mensen (wanneer er wel maatregelen genomen worden vanuit de club)  dubbel gaan straffen omdat ze in emotie iets gedaan hebben wat niet door de beugel kan? Waar leg je dan de grens? Iemand die op internet wat roept straks ook bestraffen omdat het niet gepast is?

Als er personen uit naam van een Supportersvereniging iets strafbaars op poten zetten dan vind ik het een ander verhaal. Dan mogen die mensen per direct geroyeerd worden wegens het in diskrediet brengen van de supportersvereniging.

Lore

Citaat van: Dokkumer op april 02, 2014, 16:06:05
Ik vind niet dat een Supportersvereniging op de stoel van een rechter moet gaan zitten. Tot nu toe zijn er geen "aanhoudingen" verricht en heeft de club ook nog geen stadionverboden uitgevaardigd. Moet je dan mensen (wanneer er wel maatregelen genomen worden vanuit de club)  dubbel gaan straffen omdat ze in emotie iets gedaan hebben wat niet door de beugel kan? Waar leg je dan de grens? Iemand die op internet wat roept straks ook bestraffen omdat het niet gepast is?

Als er personen uit naam van een Supportersvereniging iets strafbaars op poten zetten dan vind ik het een ander verhaal. Dan mogen die mensen per direct geroyeerd worden wegens het in diskrediet brengen van de supportersvereniging.

Dat vind ik ook niet, maar als mensen veroordeeld worden dan kan het anders liggen. Stel, en ik zeg niet dat het zo is of ooit zo gaat worden, er is een supportersvereniging waarvan een groot deel van de leden een SV hebben dan snap ik dat de Club daar niet mee om tafel wil....

reisbureau

De regelgeving is nog scherper.

Als je als officiele supporters vereniging te boek wenst te staan dan mogen er in je leden bestand geen mensen zitten die een SV hebben van de KNVB.

Inglorious Bastard

Wat maakt een supportersvereniging een officiële supportersvereniging? En heeft de KvC wel eens leden geroyeerd welke een SV hebben gekregen?

reisbureau

Citaat van: Inglorious Bastard op april 02, 2014, 16:43:20
Wat maakt een supportersvereniging een officiële supportersvereniging? En heeft de KvC wel eens leden geroyeerd welke een SV hebben gekregen?

In ieder geval laten registeren (Statuten en Huishoudelijke reglement opstellen) en inschrijven bij de KVK. En uiteraard aanmelden bij KNVB en BVO.
En ja helaas heeft de KVC wel eens donateurs moeten royeren. Zelf als ze het niet eens waren met de opgelegde sanctie (waar de KVC tegen in protest is gegaan middels de Commissie Stadionverboden SC Cambuur).
Soms moet je dingen doen waar je niet achter staat en soms gebeuren er dingen waar je niet achter kan staan.
Dan is het mooi dat zowel CC als KVC daar ook afstand van nemen (dan doel ik op het laatste  _O_ uiteraard).


SCC-J

Citaat van: reisbureau op april 02, 2014, 16:58:13
In ieder geval laten registeren (Statuten en Huishoudelijke reglement opstellen) en inschrijven bij de KVK. En uiteraard aanmelden bij KNVB en BVO.
En ja helaas heeft de KVC wel eens donateurs moeten royeren. Zelf als ze het niet eens waren met de opgelegde sanctie (waar de KVC tegen in protest is gegaan middels de Commissie Stadionverboden SC Cambuur).
Soms moet je dingen doen waar je niet achter staat en soms gebeuren er dingen waar je niet achter kan staan.
Dan is het mooi dat zowel CC als KVC daar ook afstand van nemen (dan doel ik op het laatste  _O_ uiteraard).

KNVB niet waar dit vandaan komt is mij een raadsel dit heb ik namelijk vaker gehoord en vervolgens navraag gedaan bij de KNVB en die spreken dit tegen.

reisbureau

Citaat van: SCC-J op april 02, 2014, 17:57:21
KNVB niet waar dit vandaan komt is mij een raadsel dit heb ik namelijk vaker gehoord en vervolgens navraag gedaan bij de KNVB en die spreken dit tegen.

Die info komt van die zelfde KNVB. Ach en soms andere mensen het beter.
Misschien bij de KNVB eens de uitvraag doen naar basis documentatie voor een Supportersvereniging. Volgens mij is het daarnaast beschreven in "het handboek veiligheid (blauwe boek). In hoeverre dat nog actueel is weet ik niet want ik ben zelf niet meer actueel.
Als supportersvereniging dien je dat aansluitend op te nemen in je huishoudelijk reglement om gesprekspartner te kunnen zijn voor BVO, Lokale Driehoek en KNVB. Anders zal men je niet dulden.

Onderstaande (is oud) maar zal zo ongeveer de basis zijn van wat de KNVB zal aanleveren om over te nemen in het huishoudelijk reglement.

E.e.a. kwam ook scherp naar voren bij alle comotie na de rellen na afloop Roda (en volgens mij is dat ook vastgelegd in het rapport en helaas dat heb ik niet).

4.Het bestuur houdt zich het recht voor om een aanvraag tot lidmaatschap van de [clubnaam} te weigeren in de volgende gevallen:-de aanvrager heeft momenteel een stadionverbod.-de aanvrager is uitgesloten bij een andere supportersclub door gegronde redenen.-de aanvrager heeft vroeger reeds een stadionverbod opgelopen.-de aanvrager heeft zich ooit schuldig gemaakt aan racistische uitlatingen, vandalisme, geweldpleging of ander wangedrag.
5.Indien een lid van de [clubnaam] een stadionverbod opgelegd krijgt zal die persoon gedurende de looptijd van zijn stadionverbod geschorst worden van de ledenlijst van de [clubnaam].Na afloop van het stadionverbod heeft het bestuur het recht om de schorsing van zijn lidmaatschap om te zetten in een verwijdering uit de supportersclub.
6.Het bestuur heeft het recht om eenzijdig een lid dat zich schuldig maakt aan racistische uitspraken, agressie of andere soorten van wangedrag onmiddellijk te schrappen van de ledenlijst.

SCC-J

Dit is denk ik verouderd want KNVB wil geen supportersclubs als gesprekspartners erkennen. In die handboek heb ik ook eens doorgenomen ( een recente) daarin kon ik niets vinden.


reisbureau

Citaat van: SCC-J op april 02, 2014, 19:32:46
Dit is denk ik verouderd want KNVB wil geen supportersclubs als gesprekspartners erkennen. In die handboek heb ik ook eens doorgenomen ( een recente) daarin kon ik niets vinden.

Helaas ik kan geen actueel materiaal leveren. Zoals ik al aangaf ik ben zelf niet meer actueel.
0 - 0 is wel actueel.

Cambuur Culture

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op april 02, 2014, 11:38:04
Waarom wordt dit dan niet gedaan in de 'officiele' verklaringen rondom dit ge-eikel en rondom Ajax. Het zijn goede stukken, maar ik mis het naar ons zelf kijken. Natuurlijk hebben Cambuursupporters grote fouten gemaakt in beide gevallen. Het weglaten van deze feiten maakt voor mij de verklaringen veel zwakker (en eigenlijk ongeloofwaardiger).

Zoals SCC-J aangeeft keurt Supportersclub Cambuur Culture geweld inderdaad af.

Met betrekking tot Ajax-uit hebben wij met name bericht over de grove fouten die gemaakt zijn  door de plaatselijke lokale driehoek. Daarnaast hebben wij aangegeven dat in onze ogen Ajax duidelijk de aanstichter was van de ongeregeldheden. Dat op een actie vervolgens een reactie komt is niet goed, maar in onze ogen wel begrijpelijk. Het is echter niet in het belang van Cambuur en ook niet in het belang van haar supporters om uitgebreid bij deze reactie stil te staan.

Met betrekking tot Lodeweges hebben wij met name aandacht besteed aan zijn vertrek en de manier waarop dit door de BVO is aangepakt. Hoewel we het niet goed willen praten, zagen wij de onrust rond Lodeweges al van verre aankomen. Vanwege deze reden hebben wij er meteen op aangedrongen de heer Lodeweges per direct op non-actief te zetten om, zoals wij schreven, "de negatieve effecten op club, teamspirit en sfeer zoveel mogelijk te beperken".

Zoals altijd heeft de media ook in dit geval al meer dan genoeg aandacht besteed aan de negatieve randzaken rond het voetbal. Wij zien het niet als onze taak hier ook nog eens over te gaan berichten. Wij willen juíst de positieve randzaken benadrukken. Negativiteit rondom het voetbal is er al meer dan genoeg.

In Engeland is het zelfs zo dat met de media is afgesproken dat zij geen aandacht besteden aan supportersgeweld. Dit juist om geweld te voorkómen.

Overigens denken wij dat de heer Lodeweges sowieso voor het einde van het seizoen was opgestapt. Ook zonder de dreigende situatie van dinsdag. Dinsdag op de training was het druk, en dit waren echt niet allemaal supporters die uit waren op ellende. Wanneer Lodeweges was blijven zitten, dan had hij de rest van het seizoen er vocaal flink van langs gekregen. De overstap naar onze rivaal, en zeker de manier waarop, wordt namelijk niet geaccepteerd door de supporters van een volksclub zoals Cambuur. Terecht in onze ogen.

Citaat van: dizzhead op april 02, 2014, 11:39:00
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe CC en KVC ermee omgaan op het moment dat een aantal van de leden wel degelijk betrokken waren, wordt hier dan ook actie op ondernomen?

Wij gaan als supportersclub niet op de stoel van de rechter zitten. Wanneer iemand zich misdraagt bij het voetbal, dan wordt hij hier zwaar voor bestraft. Veel zwaarder zelfs dan in de 'normale maatschappij'. In veel gevallen vindt Cambuur Culture de straffen die worden uitgedeeld bij het voetbal zelfs veel te hoog. Dit komt met name door het feit dat de KNVB met minimumstraffen werkt.

Buiten dat wij niet weten of onze leden wel of geen stadionverbod hebben, vinden wij het ook niet onze taak om hier wat mee te doen. In Nederland is het zo dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen. Mocht je schuldig bevonden worden, dan wordt je veroordeeld door de rechter. Vervolgens is het diezelfde rechter die de strafmaat bepaalt. Daarmee is voor ons de kous af.

Dat de rechter bepaalt of je schuldig bent en vervolgens welke straf je verdient, gaat bij het voetbal overigens helaas lang niet altijd op. Bij het voetbal ben je vaak schuldig tot het tegendeel is bewezen.

Helaas hebben veel supporters van Cambuur met een stadionverbod, deze opgelegd gekregen zonder dat daar een strafrechtelijke veroordeling aan ten grondslag ligt

Wij zien geen reden om iemand met een stadionverbod te behandelen als een paria. 'Zwarte schapen' komen in de beste families voor. Is dit dan een reden om direct al het contact te verbreken? Wij vinden van niet. Hetzelfde geldt voor de Cambuur 'familie'. Supporters met een stadionverbod kunnen dus gewoon lid van ons blijven.

Overigens heeft het ook weinig zin supporters hun lidmaatschap te ontzeggen. Het enige (directe) voordeel die wij onze leden bieden is een kleine korting in onze webshop of bij supportersfeesten. Daarnaast organiseren wij voor onze leden soms een busreis naar uitwedstrijden. Supporters met een stadionverbod zijn dan uiteraard niet welkom.

Wij willen opkomen voor de belangen van alle supporters van Cambuur. Zeker voor de belangen van de supporters zonder een stadionverbod, maar soms ook voor de supporters met een stadionverbod.

SCC-J

Ingezonden: Cambuur meer dan voetbal!

Terechte dankbaarheid voor de sportieve prestaties Lodeweges. Chapeau, hij heeft het technisch echt fantastisch gedaan dit seizoen. Het is vooral dankzij hem dat Cambuur zulk aantrekkelijk voetbal speelt. Ik vond hem altijd een bijzonder intelligente man en vind het echt pijnlijk dat deze man zich angstig en geïntimideerd voelde. Hij heeft familie, kinderen en kleinkinderen. Dat gun ik hem nou ook weer niet, maar een vertrek wel, want Cambuur is meer dan voetbal. Een beetje Cambuur en een beetje dkv kun je nu eenmaal niet aan onze achterban verkopen. Dat ligt hier erg gevoelig. Het is van de directie onzin om te stellen dat onze antipathie jegens dkv (enkel) berust op Calimerogedrag. Daarmee stelt de directie tevens dat succes dus de belangrijkste voorwaarde is voor clubliefde. Natuurlijk vult het stadion zich met een hoop gloryhunters sinds de promotie, maar de echte Cambuursupporters waren er ook toen wij onderaan stonden in de Jupiler Leage. En dat onder toeziend oog van, wat sommigen zeggen, de 'grote broer' die 30 kilometer verderop woont en het sportief gezien aanzienlijk beter deed dan ons destijds. Die zogenaamde grote broer is onze grote broer helemaal niet. Het voelt namelijk niet bepaald als familie. Familie staat onvoorwaardelijk voor je klaar en probeert je verder te helpen, steunt je als je het moeilijk hebt en is trots als het je goed gaat. Het is echt een hele beleving. Binnen, maar vooral ook buiten het stadion. Met kippenvel heb ik dit seizoen de jongens van Cambuur Culture mogen helpen met het maken vaneen aantal bijzondere spandoeken. Grote publieksdoeken, spandoeken voor vak 14 en een aantal echte Cambuursupporters die kampten met ernstige gezondheidsproblemen. Met spandoeken speciaal voor hun werd ze een welgemeend hart onder de riem gestoken. Later heb ik een aantal 'verschrikkelijke hooligans' zien huilen in de Euroborg vanwege het veel te vroege overlijden van een van deze jongens en was diep onder de indruk toen ik zijn indrukwekkende afscheid in het Cambuurstadion op een filmpje zag. Een erehaag gevormd door de MI-Side die massaal Bengaals vuurwerk afstaken. Dit is onvoorwaardelijke loyaliteit, beleving en eer. In voor en tegenspoed.
Kippenvel. En kippenvelmomenten heb ik heel erg vaak gehad bij onze club. Ik kan nu nog heel veel voorbeelden geven, maar het punt dat ik wil maken is dat Cambuur echt veel meer is dan een beetje samen voetbal kijken en dat het echt een arrogante vorm van minachting is wanneer dit ontkent of afgedaan wordt als onnozele Cambuurtokkies en weet ik verder niet allemaal wat.

ik ben blij dat ik zoveel fantastische mensen heb leren kennen bij onze club . Daar waar we samen een passie delen, samen springen, schelden en samen vaak niet begrepen worden door de hoogst intelligente en alwetende buitenwacht die het vertrek van Lodeweges naar de aartsrivaal vergelijkt met een reguliere baanverandering. Formeel gezien klopt dat ook, maar emotioneel gezien voelt dit als hoog verraad, te meer vanwege het moment.
Voor dkv zijn de playoffs al een feit en voor cambuur is lijsbehoud nog niet zeker gesteld. Ik vind het asociaal van dkv en ook niet in lijn met de door hun ingeslagen richting. Bij dkv moest Gert Jan Verbeek enkele jaren terug plaats maken voor een grote naam. Van Basten kwam en vertrekt, omdat hij geen goed GEVOEL heeft bij de club. De club waar trouwens de vorige voorzitter, Veenstra, onder bedreigingen van supporters zijn biezen pakte. Maar laat Johan Derksen dat gisteren bij Pauw en Witteman plus de rest van de buitenwacht even vergeten zijn voor het gemak. Dwight Lodeweges, door Cambuur bij de amateurs van VVOG vandaan gehaald, wordt nu de 'grote naam' die het moet gaan doen. Natuurlijk heeft voorzitter van der Belt gelijk wanneer hij zegt dat je ook trots kunt zijn op het feit dat spelers en trainer hier schijnbaar grote jongens worden en dat zelfs dkv dat zo erkent, maar dat voelt als afpakken en overlopen. Alsof de succesvolle generaal plotseling deserteert, want voetbal is per slot van rekening een vorm van 'oorlog'. En plots moeten wij klappen voor de vijand.

Nu gaat de vergelijking met de ooit zo verschrikkelijke NSB wel wat ver natuurlijk, maar het gevoel van verraad is helemaal niet zo vreemd als je een beetje begrijpt hoe deze club in elkaar steekt. Daarom is het goed en terecht dat veel mensen Dwight Lodeweges dankbaar zijn voor zijn prestaties, maar is het ook minstens net zo logisch om te beseffen dat dit nu zo rationeel uitgelegde besluit van Dwight Lodeweges ondergeschikt is aan de gevoelsmatige onvoorwaardelijke loyaliteit die (een groot deel van) de achterban wel heeft naar deze club en zo echt te kort wordt gedaan door Lodeweges nu belangrijker te maken dan hen die hier altijd al waren, zijn en blijven.



LJ

weestwel

Citaat van: reisbureau op april 02, 2014, 16:58:13
In ieder geval laten registeren (Statuten en Huishoudelijke reglement opstellen) en inschrijven bij de KVK. En uiteraard aanmelden bij KNVB en BVO.
En ja helaas heeft de KVC wel eens donateurs moeten royeren. Zelf als ze het niet eens waren met de opgelegde sanctie (waar de KVC tegen in protest is gegaan middels de Commissie Stadionverboden SC Cambuur).
Soms moet je dingen doen waar je niet achter staat en soms gebeuren er dingen waar je niet achter kan staan.
Dan is het mooi dat zowel CC als KVC daar ook afstand van nemen (dan doel ik op het laatste  _O_ uiteraard).

Hoe weet je als KVC zijnde wie van je donateurs er met een sv rondloopt? Wordt deze informatie door de BVO  automatisch aan de supportersclub doorgespeeld? Is er misschien wekelijks contact tussen de KVC en de BVO om gegevens uit te wisselen van mensen die een sv opgelegd hebben gekregen?

Ik ben hier wel zeer benieuwd naar.


Daddy T.

Zeiken om het zeiken? Verd*mme, wat is het toch een mooie kutclub!

Kunstgras

Goed geschreven LJ. Niks aan toe te voegen!

Spijker. Kop. Raak.