Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Wat was je eerst bezochte wedstrijd van Cambuur?

Gestart door Leovardiascc, februari 04, 2014, 23:13:18

Vorige topic - Volgende topic

Harry L.

Citaat van: Dokkumer op februari 05, 2014, 16:08:29
2-0 klopt wel ja. Kan me nog heel goed herinneren dat het op Oost helemaal los ging. Hoor mijn ouweheer nog zeggen dat we beter maar "daar" (voor de hoofdtribune) konden gaan staan. We stonden -jawel vooruitziende blik- toen regelmatig op "Oud Noord".

Oud noord, prachtig. Daar kon je nog over de hekken klimmen. Helaas zaten daarna je kleren nog wel eens onder de verf die niet wilde drogen :y

Dokkumer

#31
Citaat van: Harry L. op februari 05, 2014, 16:09:03
Het doelpunt van Oscar zijlstra staat trouwens wel op mijn netvlies gebrand.
Dat was 1985-1986. 9-11-1985 tegen Willem II om precies te zijn. Uitslag 3-4, zijn goal was de 1-0


Edit:
Doen we er meteen een mooie column van Menno Pot bij ;)

In de derde divisie van Engeland scoorde dit weekend een keeper met een verre uittrap. Geinig. Maar er is maar één Oscar Zijlstra.

Je hoort mij niet zeggen dat het de gewoonste zaak van de wereld is: een keeper die scoort met een verre uittrap. Iain Turner deed het dit weekend namens Preston North End, tegen Notts County, in de Engelse League One. Bijzonder.

Maar toch was die van Cambuur-legende Oscar Zijlstra in alle opzichten mooier. We schrijven 9 november 1985, Cambuur – Willem II, 21e minuut. Hier zijn de beelden.

Laten we eerst de uittrappen vergelijken. Zijlstra trapt de bal veel hoger de lucht in dan Turner. Bovendien stuit de uittrap van Turner tweemaal binnen het speelveld voor hij de doellijn passeert, terwijl Zijlstra's trap er bij de tweede stuit al in zit.
Droogklotig

Zoomen we vervolgens in op het juichen. Turner reageert kalm, een beetje droogklotig eigenlijk. Dat kost punten, net als het feit dat zijn teamgenoten hem professioneel bespringen alsof hij een 'gewone' doelpuntenmaker is.

Nee, dan Zijlstra. Die denkt: niks ingetogen, dit is míjn moment. Hij steekt zijn beide armen recht de lucht in en voelt zich zichtbaar koning van Leeuwarden. Je kunt zíen dat Zijlstra het niet gewend is: doelpunten vieren.

Hij weet dat dit moment het hoogtepunt van zijn carrière is en juicht niet als een spits die net een goaltje heeft meegepikt, maar (om in Leeuwarder sferen te blijven) als een schaatser die de Elfstedentocht heeft gewonnen.

Schitterend ook hoe Zijlstra wordt opgetild door de eerste ploeggenoot die ter plaatse arriveert (Mark Payne, met dank aan het archief van het Friesch Dagblad). Niet soepeltjes, maar een beetje zoals een grote zus van zeven jaar haar kleine broertje van vier naar huis zeult.
Romantiek

Het doelpunt van Iain Turner is in haarscherpe beeldkwaliteit vastgelegd door de BBC, zoals dat gebeurt met ongeveer álle doelpunten in Engeland. Niks bijzonders aan.

Rond de treffer van Zijlstra hangt romantiek. In 1985 waren vrijwel nooit camera's bij wedstrijden in de eerste divisie aanwezig, en zeker niet bij Cambuur, dat aan een belabberde jaargang bezig was en het seizoen zou eindigen als nummer laatst van het profvoetbal.

Dat Oscar Zijlstra's legendarische uittrap is vastgelegd en in 2007 kon worden uitgeroepen tot mooiste Cambuur-treffer ooit, is te danken aan video-amateur Dick Lamsma, die toevallig op de tribune zat, toevallig zijn camera bij zich had én toevallig het opnameknopje indrukte toen Zijlstra ging uittrappen.

Het is een kwalitatief slecht filmpje, maar bepaald geen slecht camerawerk: Lamsma realiseert zich instinctief dat hij niet onbeheerst de baan van de bal moet volgen, maar de kijker beter over de grond naar het Willem II-strafschopgebied kan leiden, om de bal daar weer het beeld te laten binnenploffen.

Zodra het doelpunt een feit is, het publiek begint te juichen en spits Willem van der Ark verbluft de bal uit het net haalt, realiseert Lamsma zich dat hij als de bliksem terug moet naar Zijlstra, de held van zijn opname. Hij zwenkt beheerst maar snel: snel genoeg om ons het prachtige onderonsje van de doelpuntenmaker en Mark Payne te schenken.

Zijlstra, geboren Liwwadder, werd pas op zijn 27e semiprof bij Cambuur en bleef, tot een hernia hem in 1987 dwong zijn carrière te beëindigen, fulltime werken. Bij slachthuis Brada.
Kistemaker en Korbach

Hij begon elke ochtend om zes uur. Dan had hij er dikwijls al een uurtje training op zitten, met Simon Kistemaker of later Fritz Korbach. Om drie uur zat zijn werkdag erop. Dan reed hij meteen weer naar Cambuur voor de middagtraining.

En dan heb ik de mooiste details nog voor het laatst bewaard: ten eerste die magistrale snor en ten tweede het feit dat die grote slagers- en keepersklauwen (rouwranden van geronnen abattoirbloed én Cambuur-blubber onder de nagels) 's avonds kanaries verzorgden.

Dat was Oscar Zijlstra's hobby: kanariepietjes. Naar verluidt had hij een prachtige collectie. Nog steeds, denk ik. Hoop ik.

Beste Iain Turner, al knal je er vanaf nu elk weekend een uittrap in: zo groot als Oscar Zijlstra zul je nooit worden. Nooit.

Harry L.

Citaat van: Dokkumer op februari 05, 2014, 16:11:27
Dat was 1985-1986. 9-11-1985 tegen Willem II om precies te zijn. Uitslag 3-4, zijn goal was de 1-0


Geweldig |:)

Bernardo

Zal denk ik rond 96 geweest zij, welke pot weet ik niet meer. Sinds 98 seizoenkaart.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Begin 1975-1976 als keeper van de C1 van MKV '29 (1 jaartje maar) begonnen met verkopen van programmablaadjes en zo mijn eerste seizoenskaart binnen. Volgens mij nog samen met mijn klasgenoot Robbie Propsma. Dus ik denk thuis tegen Volendam of Groningen. Mijn eerste uitwedstrijd was een jaar later met mijn vader naar Groningen. We waren wat laat en het stond al 0-2 toen we binnenkwamen, 2-2 geworden.

En natuurlijk op de oude bakstenen staantribunes aan beide kanten achter het vijandelijke doel!
Henk, held, bedankt

Clint

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op februari 06, 2014, 21:17:28
begonnen met verkopen van programmablaadjes en zo mijn eerste seizoenskaart binnen.

Gheghe. Zo is het ook begonnen met mij.

Galdiano

When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Daddy T.

Zeiken om het zeiken? Verd*mme, wat is het toch een mooie kutclub!

poelie-lwd

20-04-1981  Cambuur SC Heerenveen DKV 3 - 0   _O_
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Marc S

2004/2005 cambuur - go ahead eagles 2-0 weet niet meer precies wanneer dit was :P de exacte datum dan he.

Leovardiascc

Citaat van: Marc S op februari 07, 2014, 13:34:58
2004/2005 cambuur - go ahead eagles 2-0 weet niet meer precies wanneer dit was :P de exacte datum dan he.

heb m voor je opgezocht  |:)

29-04-2005 Cambuur Leeuwarden    - Go Ahead Eagles       2-0

Kuzmanovic-Apeldoorn

Henk, held, bedankt

Shar

Das wel heel lang geleden, ergens halverwege jaren 70. Geen idee tegen wie, had toen meer belangstelling voor het snoep in de pauze en spelen achter de noordtribune, daar had je toen nog zo'n open stuk waar je als kind lekker spelen kon. Wat ik nog wel weet is dat er toen soms mensen in de lichtmast klommen (misschien maar ėėn keer gebeurd, maar in mijn herinnering wel vaker).

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Shar op februari 07, 2014, 19:36:34
daar had je toen nog zo'n open stuk waar je als kind lekker spelen kon. Wat ik nog wel weet is dat er toen soms mensen in de lichtmast klommen (misschien maar ėėn keer gebeurd, maar in mijn herinnering wel vaker).

Was zo'n klein trainingsveldje met sintels als ik me goed herinner. We worden oud :clint
Henk, held, bedankt

drg

#44
Citaat van: Dokkumer op februari 05, 2014, 16:11:27
Dat was 1985-1986. 9-11-1985 tegen Willem II om precies te zijn. Uitslag 3-4, zijn goal was de 1-0


Die eerste reactie onder de video  :_schater