Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Sfeer

Gestart door Goudvinger, januari 18, 2013, 13:15:26

Vorige topic - Volgende topic

Cambuur LWD

Hier nog de totale beoordeling van Cambuur.

Cambuurstadion: ook de viswinkel is open
Hoe is de sfeer, wat is dat toch met die stadionspeaker, hoe smaakt dat broodje bal? VI zocht het uit. De traditionele stadiontest.
Cambuurstadion, Leeuwarden

Bezocht: 19 maart 2016, 20.45 uur, SC Cambuur-Roda JC 0-1.
Zitplaats: Vak 1 (los ticket 25 euro).
We nemen plaats op de lange zijde, de hoofdtribune, in de hoek.


Algemeen

We treffen Cambuur op een slecht moment. Het is hekkensluiter in de Eredivisie en moet met nog een paar wedstrijden te spelen echt winnen van het op papier sterkere Roda JC. Plaats van handeling is het Cambuurstadion. De club is al jaren bezig met een verhuizing, maar voorlopig doen we het nog met dit voetbalmonument. Daar waar voetbalsupporters tussen het winkelende publiek zwerven en de hoofdingang zich direct naast de Jumbo bevindt. Laten we het karakteristiek noemen.

Parkeren
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. In Leeuwarden is parkeren een crime en dus zijn we een uur voor de aftrap aanwezig. We hebben geluk en kunnen op het Cambuurplein een plekje overnemen van een winkelende moeder met haar kroost. Onze fotograaf heeft minder geluk. Hij is direct doorgereden vanuit Heerenveen, maar kan zijn auto niet kwijt. Het enige alternatief is ergens ver weggestopt in de wijk. Het is te hopen dat hij zijn automobiel na negentig minuten nog terug kan vinden. De ernst van het nieuwe stadion wordt eens te meer pijnlijk duidelijk.
CIJFER: 3

Programmaboekje

Leonard Nienhuis lacht ons toe op het programmaboekje. Dat hebben we de Cambuur-doelman al enige tijd niet meer zien doen. Het 28 pagina's tellende programmaboekje begint veelbelovend. Veel achtergronden, statistieken en informatie over de tegenstander. Dan begint de reclame. Ontzettend veel reclame. Maar liefst zeventien pagina's zijn gevuld met advertenties. Cambuur houdt het wel lekker lokaal: de plaatselijke snackbar, een specialist in gaslekkages en een expert in podologie. Gelukkig is er op pagina 26 nog een verloting. We hopen op de vierde prijs: de traditionele rollade.
Prijs: gratis.
CIJFER: 6,5

Stadionspeaker

De enige speaker in de Eredivisie die de naam van Vytautas Andriuskevicius tweewekelijks en foutloos kan uitspreken. Zijn stemgeluid is hier net zo vertrouwd als de afkeer van SC Heerenveen. We gunnen de man de kans nog eens een Leeuwarder doelpunt aan te kondigen, al is het hem vanavond opnieuw niet gegund.
CIJFER: 7

Sfeer in het stadion

Het is ongekend. Je staat op een troosteloze achttiende plaats in de Eredivisie, het voetbal is belabberd en je staat thuis met 1-0 achter. En dan tóch blijven zingen. De Cambuur-fans laten zich het grootste gedeelte van de wedstrijd van hun beste kant zien. Het oude stadionnetje is sfeervol en de harde kern achter het doel laat zich negentig minuten horen. Zij zijn in ieder geval Eredivisie-waardig. Het fluitconcert na afloop – na weer een nederlaag op eigen veld – kan zelfs trainer Marcel Keizer wel begrijpen.
CIJFER: 7

Inwendige mens

Het is kiezen geblazen hier in Leeuwarden. Op het Cambuurplein zijn nog drie supermarkten geopend en de ook de viswinkel tegenover het stadion is populair. Wij houden ons aan het protocol en laten de goudgele frietjes van de snackbar bij de ingang links liggen en kiezen voor de kiosk. Twee dames beheren de kleine kantine en hebben goed nieuws: we kunnen met geld betalen. 'Wilt u bier, dan bent u verkeerd hoor', klinkt het. Voor een plastic glaasje bier moeten we over de spelerstunnel klimmen. Hier alleen koffie.

Koffie
Prijs: 1,50 euro Nee, geen hoofdprijs. Het bakkie pleur is slap en bovendien aan de koude kant. In de AD koffietest was het cijfer waarschijnlijk vele malen lager geweest, maar ook voor voetbalbegrippen kan dit niet door de beugel.
CIJFER: 5

Broodje worst

Prijs: 2,50 euro Geen frikandel, gehakt of saté maar een broodje worst. 'Een lokale specialiteit', zo wordt ons verzekerd. We twijfelen sterk over de afkomst van de worst, maar smakelijk is het zeker. Een goedmakertje voor de flauwe koffie.
CIJFER: 6,5

Toiletten

In de smalle gang naast het stadion bevindt zich de wc. Het is gezellig druk. Voor de mannelijke plassers is er een metalen bak opgehangen. Of we het hier voorzichtig in willen laten stromen. Het is plassen met hindernissen: de bak is twee meter breed en we staan met z'n vijven naast elkaar. Nee, erg comfortabel is het niet. Gelukkig worden we wel van een sticker boven de wasbak: een elftalfotootje van zeker tien jaar terug.
CIJFER: 5

Eindoordeel

Cambuur zit in de hoek waar de klappen vallen. Het is bewonderenswaardig hoe de bijna tienduizend fans achter hun elftal blijven staan. Dat doen ze dan wel in een zwaar verouderd stadion. De kiosk is weinig uitnodigend, de toiletten net iets te klein en de parkeerfaciliteiten ronduit slecht. Tijd voor een nieuw stadion én beter voetbal.

dizzhead

En waar wij van kunnen leren:


Citeer
Club: Groningen
Programmaboekje


Het grootste boekje uit de test. 78 pagina's over De Trots van het Noorden. Het boekwerkje staat vol met feiten, een (weinig verheffend) interview met aanvoerder Rasmus Lindgren en reclame. Heel veel reclame. 52 pagina's zijn gereserveerd voor de plaatselijke middenstand. Een groot pluspunt is de aandacht die wordt besteed aan alle jeugdteams: elk elftal heeft zijn eigen pagina inclusief foto en stand. Zo geef je de talenten van morgen een smoel.


CIJFER: 7



Casuals-lwd

#2507


Gemiddelde uitsupporters dit seizoen.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Casuals-lwd op mei 09, 2016, 13:17:46


Gemiddelde uitsupporters dit seizoen.

Valt tegen, WII indrukwekkend
Henk, held, bedankt

El Ma-kri-niii

Utrecht is hier het lachertje... Redelijk grote aanhang, prima seizoen gehad, en een ideale ligging midden in het land.

SCC-J

WII scoort altijd hoog ongeachte de prestaties. Maar daar hebben ze dan ook een soepel uitbeleid waar onze club nog wat van kan leren.

1992SCC

Hoe zit het op het moment eigenlijk met de supportersverenigingen binnen Cambuur? Wie is er officieel verbonden aan de club, de Ultras of CC? Heb in de 2e seizoenshelft eigenlijk weinig tot geen supportersacties meer gezien, terwijl het in die fase juist nodig was...

Sfeer is zo belangrijk bij clubs... vooral bij een club als Cambuur. Zit nu de Graafschap - Eagles te kijken, sfeer druipt eraf. Fans van de Graafschap zijn net zelfs naar de andere kant van het station gelopen om de spelers vanuit die hoek aan te moedigen.

Sowieso super vaak sfeeracties bij de beide clubs. Eredivisiewaardig.

DayDreamer

Citaat van: 1992SCC op mei 22, 2016, 13:58:55

Sfeer is zo belangrijk bij clubs... vooral bij een club als Cambuur. Zit nu de Graafschap - Eagles te kijken, sfeer druipt eraf. Fans van de Graafschap zijn net zelfs naar de andere kant van het station gelopen om de spelers vanuit die hoek aan te moedigen.



Dat zou hier nooit kunnen en mogen.

1992SCC

Citaat van: DayDreamer op mei 22, 2016, 14:05:29
Dat zou hier nooit kunnen en mogen.

Weet ik. Was meer een voorbeeld van hoe de supportersgroep daar leeft. Ik mis dat bij cambuur, vroeger waren er altijd mooie geelblauwe slierten, doekjes, vlaggetjes... Tis allemaal niet veel werk. Er zijn volgens mij genoeg mensen die het leuk vinden om zich daarmee bezig te houden. Cambuur zou hier zelf eens achteraan moeten gaan. 

speculeter

Citaat van: DayDreamer op mei 22, 2016, 14:05:29
Dat zou hier nooit kunnen en mogen.
dat waren ongeveer 400 stadion verboden geworden :_schater

Kuzmanovic-Apeldoorn

Leuke vriendelijke club dat de Graafschap, de supporters komen het veld op om de eagles spelers in elkaar te slaan.  :zucht :zucht :R
Henk, held, bedankt

speculeter

Tjonge jonge.
Daar gaan dus ook heel wat stadion verboden vallen.
Slechte verliezers.
Hoop nu echt dat nac het red.

SCC-J

Citaat van: 1992SCC op mei 22, 2016, 13:58:55
Hoe zit het op het moment eigenlijk met de supportersverenigingen binnen Cambuur? Wie is er officieel verbonden aan de club, de Ultras of CC? Heb in de 2e seizoenshelft eigenlijk weinig tot geen supportersacties meer gezien, terwijl het in die fase juist nodig was...

Sfeer is zo belangrijk bij clubs... vooral bij een club als Cambuur. Zit nu de Graafschap - Eagles te kijken, sfeer druipt eraf. Fans van de Graafschap zijn net zelfs naar de andere kant van het station gelopen om de spelers vanuit die hoek aan te moedigen.

Sowieso super vaak sfeeracties bij de beide clubs. Eredivisiewaardig.

Vond de sfeer in Doetinchem zeer matig anders vandaag. En naar een andere tribune lopen kostje indd een sv voor lokaalvredebreuk.  En of DTC en GAE nu zo vaak sfeeracties doen vraag ik me af. Maar moet zeggen dat ik GAE niet gevolgd heb het afgelopen seizoen.

1992SCC

Hoe zit het op het moment eigenlijk met de supportersverenigingen binnen Cambuur? Wie is er officieel verbonden aan de club, de Ultras of CC? Heb in de 2e seizoenshelft eigenlijk weinig tot geen sfeeracties meer gezien, terwijl het in die fase juist nodig was...


SCC-J

Ja, wat verstaan we met officiële verbonden met de club? En wie bedoel je met de ultra's?

KvC wordt nog altijd gezien als de enige officiële supportersclub. Ultras Leovardia, mocht je hun bedoelen met "ultras" bestaan al een jaar niet meer en zijn over gegaan in KvC sfeerteam.

Betreft het aantal sfeeracties van afgelopen seizoen gaan we niet veel meer aan veranderen.