Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

buitenlands voetbal

Gestart door okkele, oktober 04, 2013, 08:57:24

Vorige topic - Volgende topic

Gasgeve

Heerlijke goal. No Totti no party  _O_ _O_

gobo

De Big Mac-generatie van Roya
Gepubliceerd: 21 januari 2015 07:43 | Laatst gewijzigd: 21 januari 2015 08:56

Door Remco Regterschot
Bekijk alle columns van Remco Regterschot
Met collega Bart Vlietstra maakte ik het magazine 'De 100 Bestbetaalde Voetballers van Nederland' dat net uit is gekomen. Jarenlang maakten we een soortgelijke lijst (Inkomens Top 100 van Nederlandse sporters) voor Sportweek en NUsport magazine, bladen die helaas niet meer bestaan.

Met behulp van een uitgebreid netwerk aan topvoetballers, zaakwaarnemers, clubbestuurders en marketingexperts schatten we daarin het aan de sport gerelateerde, bruto-jaarinkomen van de betreffende atleten met een Nederlands paspoort.

In de laatste lijst dus alleen die van Nederlandse voetballers.

We zullen er soms een paar duizend euro naast zitten, maar over het algemeen geeft de lijst een betrouwbaar, spraakmakend jaaroverzicht.

Uit de laatste editie blijkt bijvoorbeeld dat Robin van Persie met een geschat jaarinkomen van 16.500.000 euro de best betaalde, Nederlandse voetballer ooit is, dat Anouar Diba in Qatar een godsvermogen opstreek en dat de integratie van Nederlanders met Marokkaanse roots soepeltjes verloopt; met twaalf bloedbroeders meldden zij zich bij de honderd grootverdieners.

Rum
Mijn wenkbrauwen fronsten vooral bij nummer 79 in de lijst: Royston Drenthe. Het Russische Alania Vladikavkaz haalde de oud-Feyenoorder in 2013 op uit het uitgaansleven na goeddeels mislukte avonturen bij Real Madrid, Hércules CF en Everton waarna de Russen hem echter vrij vlot transfervrij van de hand deden aan Reading FC dat hem net zo snel weer doorverhuurde aan Sheffield Wednesday, dat ondanks een leuk trucje van Drenthe op YouTube negende staat in de Football League Championship.

En terwijl ik dit optikte, tikte iemand anders op Wikipedia de volgende clubnaam alweer achter zijn naam, die van het Turkse Erciyesspor.

Zo wordt er een ander verhaal geschreven dan we in 2007 dachten, toen Drenthe en de zijnen Jong Oranje voor de tweede maal op rij Europees kampioen maakten. De toenmalige Feyenoorder had tijdens het afgelopen WK zijn lustrum als linksback van Oranje moeten vieren in plaats van rum te lusten.

Nu herinnert iedereen zich vooral Roya's grappige raps, zijn 'drinkfilmpje' achter het stuur van een nog nieuwere auto, de nachtclub die hij onder zijn huurhuis liet bouwen en de kapper die vanuit alle hoeken van Europa uit Nederland werd ingevlogen omdat er niemand anders naar tevredenheid kleurspoelinkjes mengde of wist hoe je een tondeuse fatsoenlijk moest vasthouden.

Hij verdiende in 2014 trouwens 'gewoon' nog 750 duizend euro, onze Royston.

Plumpudding
Met herinneringen aan Drenthe doken in mijn geheugen ook andere namen op van die gouden beloftegeneratie uit 2006/2007: Ismaïl Aissati, Otman Bakkal, Luigi Bruins, Romeo Castelen, Ryan Donk, Nicky Hofs, Calvin Jong-a-Pin, Julian Jenner, Collins John, Haris Medunjanin, Boy Waterman en voor de beeldvorming telde ik er de iets oudere Ferne Snoyl en de iets jongere Genéro Zeefuik ook maar bij op.

Een bonte verzameling toptalenten die bar weinig van hun Grote Belofte inloste. In plaats daarvan raakten ze verstrikt in schimmige deals, verdwaalden ze in rommelige carrières vol rare fratsen, overgewicht, trainingsachterstanden, een schrijnend gebrek aan zelfreflectie, een pijnlijk gebrek aan realisme, blessures of een belabberde arbeidsethos.

Toch is Drenthe niet hét gezicht van zijn generatie, besef ik als ik weer hoofdschuddend kijk naar die foto van een plumpudding op voetbalschoenen met borsten waar Eva Jinek jaloers op zou zijn. De foto van Maceo Rigters, voormalig topscorer van het jeugd-EK in 2007, die na dat betreffende toernooi de lotto won (miljoenentransfer van NAC naar Blackburn Rovers) en het daarna wel geloofde gezien het afnemende aantal wedstrijden en het toenemende aantal kilo's.

Big Mac voetbalt tegenwoordig voor de Amsterdamse derdeklasser Zonder Samenspel Geen Overwinning Wilskracht Maakt Sterk (ZSGOWMS). Ironisch.

Leo Beenhakker benoemde ooit Bryan Roy en Richard Witschge tot exponenten van de 'patatgeneratie', een lichting jonge Ajacieden die te weinig voor hun sport zou overhebben. 'Hun mentale weerbaarheid laat te wensen over,' stelde Don Leo. In vergelijking tot de Big Mac-generatie vormden zij echter een onverzettelijke, goedgetrainde vechtmachine met een ijzeren wil.

Remco Regterschot is ook te volgen via Twitter: @remregterschot

Door: NU.nl/Remco Regterschot

Beeld: ANP
As de slager spreekt, mut de wurst um stilhouwe....

Holwerd voor Cambuur

Een Standardfan heeft op de website van Radio 1 een prachtige tekst achtergelaten onder de nickname "Rouche un jour, Rouche toujours". Deze kwam als reactie op een artikel van Peter Vandenbempt.

Geniet van deze prachtig tekst, die duidelijk komt van een echte Standardfan. Je voelt de passie in elke letter:

Wat een heerlijke dagen, maar wat een collectief verdwaasde en bange tijden. Sta me toe me nader te verklaren.

Gisteren heb ik genoten met volle teugen van de overwinning van m'n ploeg. Ik ga drie dagen niet meer kunnen praten, zo schor heb ik me op de tribune geschreeuwd. Dat hoort namelijk zo als je Standardsupporter bent, desnoods brul je de vijf mensen die het dichtst in je buurt staan op de wedstrijd een scheur in hun trommelvlies. Al wie al eens op Standard een match volgde kan beamen : het kan daar 'grellig' zijn hoor. En als de erfvijand op bezoek komt kan er nét een tikkeltje meer. Het maakt ons tot wat we zijn in het Belgisch voetballandschap : uniek, onnavolgbaar en stiekem door de andere supportersclans met jaloezie bekeken. Laat me die laatste categorie bevestigen dat het inderdaad een waanzinnig gevoel is Standardsupporter te zijn op namiddagen zoals die van gisteren.

Neem nu onze tifo's, die vind je nergens anders in dit land want unieke supportersclans doen unieke dingen. "Onnavolgbaar" is het woord dat we zoeken en daar zijn we bijzonder fier op ook. Dat is al jaren zo en dat maakt het des te onbegrijpelijker dat nu plots iedereen de mond vol heeft over hoe groot zo'n spandoek wel niet is, hoe moeilijk het wel moet zijn om het te maken en wat dat moet kosten. Zijn die mensen de vorige jaren dan altijd selectief blind geweest of zo?

En kijk, over de tifo gisteren zijn de meningen blijkbaar verdeeld. Choquerend, ongepast, schandalig, crapuleus, not done en wat nog allemaal. Hele forums staan al vol, twitter dreigde gisteren te ontploffen, televisiecommentatoren rolden over elkaar heen om allemaal tegelijk hun verontwaardiging uit te spreken, zelfs de immer minzame Peter Vandenbempt is dus 'verbijsterd en gedegouteerd'.

En dan nu mijn vraag (of neen wacht, het zijn er een paar) : waarom eigenlijk? Waarom zoveel ophef over een fictief personage uit een horrorfilm die de tegenstander nog voor de wedstrijd begonnen is al uit z'n evenwicht moet brengen? Nooit begrepen dat voetbal in Luik geen sport maar religie is? Dat wedstrijden tegen de aartsvijand uit Brussel een Heilige Oorlog is waarin alles is toegestaan? Dat Steven Defour het enige gedaan heeft wat je als voormalig boegbeeld en held van ons geliefd Standard nooit kan doen zonder er de cosequenties van te ondergaan? Dat we gedegouteerd zijn door zijn verraad (nog eens : voor ons is voetbal géén sport maar Religie!) en daar gisteren even duidelijk uiting aan hebben gegeven? Dat wij tranen met tuiten gelachen hebben toen hij in minuut 53 'rood' boven 'dood' verkoos?

Neemt iedereen het ons nu kwalijk dat wij onze rol van twaalfde man nog maar eens met verve hebben ingevuld en mee voor de drie punten gezorgd hebben? Zijn jullie daar stiekem allemaal wéér eens stikjaloers om? Of is het omdat wij voor de neus en in extremis Alexander Scholz wegkaapten en die gisteren al meteen een vlekkeloze partij afleverde door het centrum van de verdediging potdicht te houden (wie de kansen voor de bezoekers gisteren telde had een heel rustige namiddag)?

En wacht, neenee het ik ben nog niet uitgevraagd. Zijn jullie er allemaal zeker van dat de stortvloed aan IS-vergelijkingen niet veel meer zegt over JULLIE dan over diegene die het bewuste spandoek maakten (volgens mij is wie zoiets denkt gewoon een zieke geest hoor, maar da's maar een persoonlijke mening uiteraard)? Of heb ik iets gemist en blijkt Jason Voorhees een IS-strijder te zijn of zo? Stonden de Luikste tribunes gisteren vol met fans gewapend met een machette en waren ze allemaal bereid om Defour te onthoofden? Gaan we nu alle horrorfilms verbieden of zo? Al eens gekeken waar uw kroost zich mee bezig houdt van zodra u het zacht zoemende 'zzzzt' hoort dat aangeeft dat de gameconsole aanfloept? Weet u wat een 'hack & slash-game' is (nieuwsflash : uw kinderen houden zich godganser dagen bezig met het virtueel afslachten, ontbenen, vierendelen, levend villen, aan flarden schieten van virtuele tegenstanders)?

Wist u dat ik alle jongeren rondom mij in de tribune gisteren in een collectieve lachkramp heb zien schieten toen het spandoek ontrold werd? Of gaan we nog altijd uit van dat wereldbeeld van 50 jaar geleden dat ons wou leren dat we kinderen maar zo lang mogelijk in een superveilige cocon moesten houden en hen vooral aan niets mochten blootstellen wat wel eens slecht zou kunnen zijn voor hun zielsheil? En is het niet een héél klein beetje hypocriet dat slechts dagen nadat de hele wereld de mond vol had over 'recht op vrije meningsuiting' we nu even een cartoon op een spandoek dat in een voetbalstadion ontrold word gaan aanpakken (lachen met de profeet mag maar niét met Anderlecht misschien)?

Dat niemand vreemd opkijkt wanneer de burgemeester van de grootste stad van Vlaanderen para's in zijn straten laat posteren (oh nee, dát zal de kinderen niet bang maken hoor, neeeuuuh!)? Niemand die vragen heeft bij het feit dat we een VMO-sympathisant én een Oostfront-vereerder in onze federale regering hebben zitten maar iedereen gaat wél over z'n nek bij een filmpersonage op een spandoek? Nog iemand die van z'n stoel rolt en lachkrampen krijgt wanneer de chef sport van één van 's lands grootste kranten nog tijdens de wedstrijd een metershoge IS-strijder heeft gezien in het stadion (dienstmededeling aan Ludo Vandewalle : mis vooral die volgende afspraak met je therapeut niet en blijf in godsnaam je medicatie nemen!)?

Wanneer Standardfans zich in de picture werken schieten woorden te kort maar wanneer Anderlechtfans in dezelfde wedstrijd de tribune afbreken en de stoeltjes richting speelveld katapulteren kraait daar geen haan naar? Dus écht hooliganisme mag maar uiting geven aan je gevoelens met een spandoek is niet oké? Willen diegene die dit goedkeuren dan naar Nederlands toestanden met doden en afgebrande supportershomes en zo?

Nee ik ben nog niet uitgevraagd. Wacht ik heb de beste tot laatst bewaard : zéker weten dat al deze heisa er niet is gekomen omdat het 't Heilige Anderlecht is, lievelingetjes van de pers die uitgerekend tegen die vuile Walenkoppen de dieperik in gaan? Dat ze de terugkeer van hun aanbeden Steven Defour wel even anders hadden ingebeeld? Of is het toeval dat op de pagina's van Sporza de volgende kop boven het wedstrijdverslag prijkt : "Ref helpt Standard aan droomscenario tegen Anderlecht"? Ooit een kop gelezen waar mee frustratie uit spreekt? Of is het toeval dat uit de stem van Filip Joos de teleurstelling dróóp gisteren na de wedstrijd?

Dat gezegd zijnde : kijkt u ook zo uit naar de uitzending van Extra Time vanavond waarin de genodigden gegarandeerd elkaar beurtelings wat verder gaan zitten opnaaien en moeten troosten? Zou er evenveel gemekker te horen en te lezen zijn geweest mocht dit op pakweg KV Mechelen gebeurd zijn? Méént de KBVB dat nu écht dat er vervolgingen en sancties gaan komen? Geloven ze écht dat zoiets kan? En hoe gaan we dan de 'schuldigen' aanwijzen? Op basis van wat dan, op basis van 'Die mannen hebben zin voor humor en daar kunnen wij niet mee lachen' of 'Verbeeldingskracht in een voetbalstadion is not done' ofzo? Heeft diezelfde bond al bedacht dat ze geen enkele juridische poot hebben om op te staan? Méént Michel Verschueren dat als hij vlak na de wedstrijd wat gaan bazelen over 'ethiek' (twee woorden mister Michel : NOTTINGHAM FOREST, oké zo?! Ik dacht het wel ja!)?

Goed, genoeg vragen om u even bezig te houden lijkt me zo. En toch nog even enkele woorden van dank. Vooral aan de jongens die elke thuiswedstrijd aan de overkant staan van de tribune waarop ik sta : Ultras Inferno 96 (ikzelf hoor bij Publik Hysterik, kwestie van even heel duidelijk te zijn : laat die flames maar komen hoor). Bedankt uit de grond van mijn rood hart : jullie hebben gisteren niet mijn dag gemaakt, nee jullie hebben mijn seizoen gemaakt. Hiervoor doen we het, hiervoor spenderen wij elk seizoen weer veel geld, tijd en energie. Onvergetelijk, dit was er ééntje voor ons geschiedenisboek waarin goudsnede op de paginaranden zit. Stop asjeblief nooit met dit soort acties, jullie zijn de beste familie die een mens zich kan inbeelden.

Dank je wel Steven Defour, jouw oliedomme gele kaarten hebben me doen kraaien van plezier. We wisten dat je sinds je verhuis naar Portugal enkele jaren geleden een beetje naast je schoenen bent beginnen lopen maar dat je zó ver heen was hadden we nooit vermoed. Vooral je uitleg na de wedstrijd : "Ik had het fluitsignaal van de ref niet gehoord" was een kostelijke. Arme jongen, mentaal niet sporen én gehoorschade ook nog zo blijkt nu. Als je niet zo'n gigantische h**r was zouden we medelijden krijgen met je, Suzette.

Dank je wel Laurent Ciman, vijf jaar het allerbeste van jezelf geven voor onze club en op zo'n manier afscheid nemen... het heeft mij tranen met tuiten doen huilen toen je ons nog voor de allerlaatste keer kwam groeten. Moge velen aan jou een voorbeeld nemen.

Dank je wel Ludo Vandewalle, Filip Joos, Michel Verschueren en andere Peter Vandenbempts : dank julie wel gebruikers van Facebook, Twitter en alle forums waar dan ook. Jullie bevestigen onze positie van outsiders nog maar eens in zover het nog nodig was. Dat kan nooit kwaad, dat doet zelfs goed. Nobody likes us & we don't care. Het is meer dan ooit 'Wij tegen de rest' en daar houden wij zielsveel van. We beloven dan ook plechtig dat we wat gisteren gebeurd is nooit meer zullen herhalen.

Nee, in de playoffs komt dat Brussels clubje nog eens op bezoek bij ons en we beloven hierbij plechtig dat we er álles gaan aan doen om wat gisteren gebeurt is te zullen overtreffen. Tot dan!

#jesuisjasonvoorhees



https://standardluik.wordpress.com/2015/01/26/standardfan-zet-vandenbempt-co-op-hun-plaats-in-prachtige-brief/
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

scc-aaron

Citeer"CFR Cluj is door de Roemeense voetbalbond bestraft met een aftrek van 24 punten omdat de club kampt met forse schulden. De Roemeense kampioen van 2012 heeft nog voor 20 miljoen euro aan rekening openstaan bij overheid, spelers en trainers.

CFR Cluj zakt door de straf van de tweede naar de achttiende en laatste plaats in de Roemeense competitie. De achterstand op nummer voorlaatst Rapid Boekarest is één punt. De competitie in Roemenië is met 17 gespeelde duels halverwege. De tweede seizoenshelft begint op 21 februari.

CFR Cluj werd sinds 2008 drie keer kampioen en haalde daarmee ook drie keer de groepsfase van de Champions League."
Bron: fcupdate
Dit is nog eens een straf. Iets voor NAC?

666

Citaat van: scc-aaron op februari 04, 2015, 17:31:54
Bron: fcupdate
Dit is nog eens een straf. Iets voor NAC?

Meer iets voor die boeren.
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

drg

 :_schater

Daar zegt Co weer effe hoe het wel hoort

pvanbuijtene

morgen naar schalke 04. ben benieuwd hoe het er daar aan toegaat |:)

dutchox

Beste medesupporters,

Even voorstellen: ik ben Michel (alias dutchox) en ik ben naast supporter van Feyenoord ook een (Nederlandse) fan van Oxford United. Ik ben (voornamelijk lezend, niet postend) lid op YellowsForum en kan me herinneren dat er een jaar of wat geleden contacten over en weer waren tussen supporters van Cambuur en OUFC. Is daar nog steeds sprake van? Een Oxford fan die ik onlangs ontmoette begon daar vorige week over en hij kwam op het idee om een keer een wedstrijd van Cambuur mee te pakken - en dat leek mij een goed idee.

Holwerd voor Cambuur

Ik kan me nog wel herinneren dat iemand van Oxford United jaren geleden wat op dit forum postte, maar die hebben we hier volgens mij nooit weer gezien.
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

poelie-lwd

Was wijlen Bugs geen symphatisant van Oxford? Staat me iets van bij,,,

Clint?
Iedereen heeft recht op mijn mening.

drg

Herinner me ook ergens een vaag bericht destijds.  :clint Maar volgens mij was daar verder nooit wat mee gedaan.

Vedetski

Er hingen geloof ik tijdens de derby wel engelse vlaggen onder Vak 14?
:koffie

oldehove

Citaat van: Vedetski op februari 26, 2015, 12:12:40
Er hingen geloof ik tijdens de derby wel engelse vlaggen onder Vak 14?
Was van Hull City
ut komt su as het komt

Vedetski

Citaat van: oldehove op februari 26, 2015, 12:25:49
Was van Hull City

ohja dat is ook zo. Er waren ook doekjes van Cambuur bij Hull eind vorig jaar als ik me niet vergis
:koffie

Ronnie tng

Er zijn inderdaad contacten in Engeland met Hull City. Toevallig ben ik een jaar of 10 geleden met een groepje naar Hull geweest, sindsdien is het contact gebleven met de jongens die nu voor het tweede jaar naar onze derby zijn gekomen.