Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

De ondergang van Hoerenveen

Gestart door Dokkumer, januari 20, 2013, 10:59:20

Vorige topic - Volgende topic

pvanbuijtene

Citaat van: Yellow Army op augustus 03, 2013, 16:32:42
Dr was hier gister iemand die vroeg of iemand dit artikel had. Zodoende...

Gaat om t algemeen...

Yellow Army

Citaat van: pvanbuijtene op augustus 03, 2013, 16:37:23
Gaat om t algemeen...

en t is ook nog t verkeerde artikel... hier de juiste:

Balletje balletje voor het voetbal

Voetbal is emotie. Omdat het zakelijke al snel
naar de achtergrond verdwijnt, balanceren profclubs
op de rand van winst en verlies. Ieder jaar
vloeien miljoenen euro's aan overheidsgeld naar
het betaald voetbal. Met ingenieuze constructies,
want staatsteun is verboden.
voor het voetbal

Profvoetbal is een bedrijf. Er gaan jaarlijks tientallen miljoenen euro's in om. En toch is het in Nederland – anders dan in veel buitenlandse landen – amper rendabel te exploiteren. Zelfs de grootste clubs van het land, Ajax, PSV en Feyenoord, hebben financiële problemen.
Lang kon SC Heerenveen aantonen dat het met het huishoudboekje wel goed zat. Het was een witte raaf in het Nederlandse voetbal. Heel anders dan bijvoorbeeld SC Cambuur, waar bij herhaling de gemeente Leeuwarden de reddende hand moest toesteken met leningen en extra krediet.
Ook SC Heerenveen heeft nu een probleem in de exploitatie. Net als veel andere clubs in het betaald
voetbal gaat het mis op het moment dat de begroting wordt gebaseerd op veel te gunstige prognoses.
Een huursom van €3,3 miljoen was jarenlang geen probleem voor de pompeblêdenclub, maar nu wel. Bij andere clubs zijn in het verleden in dit soort situaties met gemeenten noodverbanden gelegd om de pijn te verzachten.
Het voetbalstadion is een vast onderdeel in bedachte constructies om overheidsgeld het betaald voetbal in te sluizen. Met nieuwbouw, met koop door de club, met verkoop door de club aan de gemeente, met de verkoop van de grond, of zelfs de overdracht van de lichtmasten als de nood hoog is. Dat was de enige nog  resterende oplossing in 2009 voor FC Eindhoven. Voor €350.000 nam de gemeente de masten over.
Profvoetbalclubs en gemeenten houden elkaar in een wurggreep. Enerzijds is er bij burgemeester en wethouders en raadsleden de trots op het bezit van een club in het betaald voetbal, anderzijds zijn er de
grote zorgen over de lasten en vooral de ongedekte risico's die profclubs voor gemeenten met zich meebrengen. En als het de gemeentebestuurders – ondanks de promotie- en amusementswaarde - al te gortig wordt, dan zijn het de supporters die de druk opvoeren om het voetbal te blijven steunen. Zo blijft het balanceren op het slappe koord in gang.
De risico's voor gemeenten vloeien voort uit de ingenieuze constructies die zijn bedacht om profclubs op de been te houden. Weliswaar is in 2002 aan directe subsidie door gemeenten een eind gemaakt door ingrijpen van de Europese Commissie, maar dat hebben slimmeriken op handige wijze weten te omzeilen, zo is meerdere malen bewezen.
Lang stond het gemeenten vrij om miljoenen in de exploitatie van voetbalclubs te steken. Zo kwam de huur van het voetbalstadion bijvoorbeeld uiteindelijk voor rekening van de gemeente en de gemeente Maastricht doteerde gewoon ieder jaar aan MVV een cheque van €1 miljoen.
Nadat de Europese Commissie dit soort praktijken had beoordeeld als ongeoorloofde staatsteun, kwamen
er sluipwegen om de geldstromen van gemeenten naar het betaald voetbal toch in stand te houden. Steun direct aan de voetbalclubs mocht niet meer, maar geld steken in voetbalstadions wel. Op voorwaarde dat zo'n stadion een multifunctioneel karakter zou krijgen. SC Heerenveen profiteerde als een van de eersten van deze constructie.
SC Heerenveen, de gemeente Heerenveen en zorgverzekeraar De Friesland smeedden hun plannen samen in een ambitieus concept: Sportstad Heerenveen. Deze alternatieve weg voor multifunctionele
stadioncomplexen die ten goede komen aan de algemene bevolking werd door anderen nagevolgd.
Zo vloeiden sindsdien tientallen miljoenen euro's naar bijvoorbeeld het nieuwe stadion van FC Twente
in Enschede, naar de Amsterdam Arena, naar de Arnhemse Gelredome, naar de Nijmeegse Goffert en
naar het nieuwe ADO-stadion in Den Haag, waar de gemeente zelfs de volledige kosten van €53 miljoen
financierde.
PSV was tot 2011 een van de weinige profvoetbalclubs in Nederland die het voetbalstadion in eigendom
had en de enige in de eredivisie. Zeer omstreden en inmiddels veelbesproken is hoe PSV de grond onder het stadioncomplex voor ruim €48 miljoen aan de gemeente Eindhoven heeft verkocht om uit de financiële problemen te komen. PSV had enkele jaren zware exploitatieverliezen geleden en stevende af op een negatief eigen vermogen. Nog dezelfde week in de zomer van 2011 rondde PSV twee dure transfers af. Daar was weer geld voor.
Bij PSV is echter sprake van verboden staatssteun, oordeelt de Europese Commissie in een uitspraak van 6 maart 2013. Net zoals er ook bij FC Den Bosch, NEC, Willem II en MVV miljoenen overheidsgeld op foute wijze in de boeken zijn verdwenen. PSV kreeg €48 miljoen in de schoot geworpen en kon daarmee de eigen vermogenspositie op orde brengen. De Europese Commissie fronst echter de wenkbrauwen bij hoe dat bedrag is vastgesteld: op grond van één taxatie.
Er is nog een ander belangrijk aspect. Profvoetbalclubs zijn voor kapitaalverstrekkers onaantrekkelijk. Er is immers een hoog risico aan verbonden. Ook banken zijn nooit zeker dat ze hun te leen gegeven geld terugkrijgen. De Nederlandse profclubs hebben een hoge risicostatus en dat zien ze terug in de rentetarieven
die worden berekend. Leningen aan voetbalclubs zijn qua risico vergelijkbaar met Griekse staatsobligaties.
De Nederlandse profclubs proberen het risico te omzeilen door de gemeenten te verleiden tot het verstrekken
van garanties. PSV en de gemeente Eindhoven gooiden het op een akkoordje. De gemeente nam een lening van €48 miljoen op gunstige voorwaarden en sprak met PSV af dat deze het bedrag van de aan de bank betaalde rente betaalt in het kader van het overeengekomen erfpachtrecht. Op deze wijze is het goedkoop te lenen geld. Maar de gemeente Eindhoven zou het niet doen bij andere ondernemingen – ook PSV is een bv –, stelt de Europese Commissie vast. Verboden bevoordeling is dan ook de conclusie.
Aan- en verkoop van het stadion is voor een voetbalclub aantrekkelijk. De voetbalclub NEC gaf in 2009 aan de gemeente Nijmegen te kennen het multifunctioneel sportcomplex De Eendracht in het volkspark De Goffert te willen kopen, conform de clausule in de huurovereenkomst. Maar dat was niet werkelijk de bedoeling. NEC wilde een vergoeding voor de bereidheid om van dit recht af te zien. En zo geschiedde. Het verschil tussen boekwaarde (€750.000) en reële waarde (€3.050.000) kwam op de bankrekening van de voetbalclub. Verboden staatsteun, concludeert de Europese Commissie opnieuw.
Aan ambities van voetbalbestuurders geen gebrek in Nederland, ondanks het feit dat de profclubs amper winstgevend zijn te exploiteren. SC Cambuur droomt van een nieuw voetbalstadion, zeker nu de club in de eredivisie is teruggekeerd. Het voorbeeld met de grootste allure voor de toekomst is Feyenoord. De bouwplannen voor een nieuwe Kuip – inderdaad met een multifunctioneel karakter - zouden bijna €400 miljoen vergen en ook nog eens €70 miljoen van de gemeente Rotterdam voor de grond en de infrastructuur.
Groot struikelblok was de garantstelling van €165 miljoen door de gemeente Rotterdam. Voor als het mis zou gaan. Dit risico werd begin juli de meerderheid van de gemeenteraad van de havenstad te groot. Het risico bij de nieuwe Kuip is inderdaad omvangrijk. De voorspellingen gaan heel optimistisch uit van een opbrengst van €73 miljoen per jaar uit de exploitatie, terwijl de Amsterdam Arena nu op €33 miljoen uitkomt. De  prognose is voorts dat tijdens wedstrijden en evenementen nagenoeg alle plaatsen zijn bezet. Dit is irreëel. Zo'n plan kan dus alleen maar tegenvallen.
De Europese Commissie is zeer argwanend als het gaat om het Meer seinen op rood bij gemeenten
schuifspel met miljoenen ten behoeve van het Nederlandse profvoetbal. Dat gemeenten zich laten
verleiden tot reddings- of herstructureringssteun, dat vindt de Commissie nog te billijken. Maar dan moet het wel een eenmalig karakter hebben. De herhalingen zijn echter uit den boze, al hoe begrijpelijk Brussel het ook vindt dat gemeentebestuurders door politieke en maatschappelijke druk in de verleiding komen om opnieuw over de brug te komen. Dit is ook de reden dat gemeenten maar blijven volhouden – zelfs tegen beter weten in - dat steun aan een voetbalclub geen staatssteun is.
Nu de exploitatie van profvoetbal in Nederland verder onder druk komt en gemeenten meer lasten van de rijksoverheid krijgen te verstouwen, gaan bij gemeenten meer seinen op rood. Zo zijn ook de alarmbellen gaan rinkelen bij de Heerenveense bestuurders. Want op het moment dat SC Heerenveen de afgegeven prognoses niet haalt, de club van alle Nederlandse clubs in de eredivisie de diepste terugval heeft met sponsorinkomsten en er minder supporters de tribunes bevolken, wordt het risico groter.
Dat kan en wil de gemeente Heerenveen niet dragen. Dit is een financieel, maar ook vooral een politiek
risico, zeker voor een armlastige gemeente als Heerenveen.Volstrekt begrijpelijk dat burgemeester Tjeerd van der Zwan dit voorjaar erg onrustig werd en zich sindsdien zoveel inzet om de club uit de bestuursperikelen vandaan te krijgen. Een zeperd van SC Heerenveen wordt uiteindelijk ook
gevoeld bij de gemeente. Reden dus voor een helpende hand in de richting van de gemeente, althans zo
lijkt het.
Zo gemakkelijk is het echter nog niet dat SC Heerenveen weer eigenaar wordt van het Abe Lenstrastadion.
Het zou een belangrijk deel van het fundament onder Sportstad Heerenveen weghalen. Zowel SC Heerenveen als de gemeente is aandeelhouder en beiden hebben er belang bij dat Sportstad winst draait, zoals dat het afgelopen jaar voor het eerst het geval was. Tegelijk wordt het nog een heidens karwei
om financiers te vinden van zo'n aankoop. Banken staan niet te dringen om geld te lenen aan een voetbalclub die voor dit en volgend jaar in de verliescijfers duikt.
Er is nog een duivels dilemma. Want wat moet de koopsom zijn van het Abe Lenstrastadion? Hoe meer SC Heerenveen betaalt, des te beter voor Sportstad Heerenveen en diens overblijvende aandeelhouders, de gemeente en zorgverzekeraar De Friesland. In het andere geval loopt de gemeente alsnog een scheur in de broek op, als Sportstad Heerenveen door het wegvallen van de huurinkomsten van SC Heerenveen een financieel probleem krijgt. Zo krijgt de zoektocht naar ingenieuze steunconstructies nimmer een einde. Het zal
ook niet gebeuren zo lang het profvoetbal in Nederland zo op de rand van winst en verlies blijft balanceren
Area 58

Dokkumer

Citaat van: pvanbuijtene op augustus 03, 2013, 16:22:05
Valt mij echt op dat tegenwoordig al het nieuws van dkv hier word neergezet... al is het negatief.. wat zijn dr veel mensen toch ongelooflijk veel bezig met die kutclub... onbegrijpelijk.

Nou én? Als het "positief" over die club is --> negatief voor ons dus, komt dat hier echt niet. Wij plaatsen alleen maar stront over die club...

pvanbuijtene

Citaat van: Dokkumer op augustus 03, 2013, 17:34:54
Nou én? Als het "positief" over die club is --> negatief voor ons dus, komt dat hier echt niet. Wij plaatsen alleen maar stront over die club...
Over andeew clubs dingen neerzetten word ook door vele nietcgeaccepteerd...
Zijn zelfacmensen die op dkv forum lezen. As dr hoeremveen in artikel pp internet staat voel ik echt niet de behoefte dat te lezen... as je er teveel mee bezig bent gaast dr nog over dromen ook brrr 8P

drg

#724
Komt mooi uit want er komt geen positief bericht uit dat gat  :_schater

Vind het altijd wel lekker weglezen hoe dat gehucht finaal naar de kloten gaat na decennia lang dat elitaire gedrag over hoe goed ze het wel niet hadden.

Dokkumer

Citaat van: pvanbuijtene op augustus 03, 2013, 18:36:17
Over andeew clubs dingen neerzetten word ook door vele nietcgeaccepteerd...
Zijn zelfacmensen die op dkv forum lezen. As dr hoeremveen in artikel pp internet staat voel ik echt niet de behoefte dat te lezen... as je er teveel mee bezig bent gaast dr nog over dromen ook brrr 8P
Is afhankelijk van de intonatie... Als er een "wij"gevoel bij die andere club wordt gegeven kun je reacties verwachten, want "wij" zijn Cambuur. Verder valt het in het algemeen nu wel weer wat mee met de aversie tegen berichten over andere clubs

pvanbuijtene

Citaat van: Dokkumer op augustus 03, 2013, 18:42:37
Is afhankelijk van de intonatie... Als er een "wij"gevoel bij die andere club wordt gegeven kun je reacties verwachten, want "wij" zijn Cambuur. Verder valt het in het algemeen nu wel weer wat mee met de aversie tegen berichten over andere clubs
Klopt... wachten tot rotterdam leeuwarden weervwat neer zet 8P
Nja iedere pagina over die boeren ovr die kutclub vind ik teveel eer voor ze.... al is t negatief...
Heb er inmiddels al aan meegeholpe nu :_spank

Dokkumer

Enige oplossing die ik je kan geven --> Dit topic overslaan ;)

drg

Dat volk heeft zelf overigens ook 180+ pagina's aan sympathieke berichten op hun forum, zie het probleem niet  l8l

pvanbuijtene

Citaat van: drg op augustus 03, 2013, 18:51:33
Dat volk heeft zelf overigens ook 180+ pagina's aan sympathieke berichten op hun forum, zie het probleem niet  l8l
Probleem is dat je dat weet :proost
@dokkie.. doe ik ook zeker.. maar iederw keer as ik online kom en dat is nog ziekelijk vaak zie ik hier een nieuw bericht... vandaar ;).

Dokkumer

Blijft altijd "Nieuw" staan, ook al kijk je niet ;)

RotterdamLeeuwarden

Citaat van: pvanbuijtene op augustus 03, 2013, 18:47:32
Klopt... wachten tot rotterdam leeuwarden weervwat neer zet 8P
Nja iedere pagina over die boeren ovr die kutclub vind ik teveel eer voor ze.... al is t negatief...
Heb er inmiddels al aan meegeholpe nu :_spank

Hier ben ik dan  :koffie



De Kuip, een (bijna) onneembare Vesting :)

SC Cambuur KAMPIOEN in Rotterdam seizoen 2012-2013 :)

Cor

Spandoek bij de boeren op Net Niet: Wij gaan op Hertenjacht  8P :zweep Ik heb ze in al m`n Cambuur jaren alleen maar zien vluchten  |:) :camigo

Roofvogel

#733
Citaat van: Cor op augustus 03, 2013, 20:59:32
Spandoek bij de boeren op Net Niet: Wij gaan op Hertenjacht  8P :zweep Ik heb ze in al m`n Cambuur jaren alleen maar zien vluchten  |:) :camigo

Wat een stumpers, als je lawaai maakt vluchten ze al. Maar hoe erg kan je laten zien dat je bang bent, waarom dat spandoek bij een wedstrijd tegen az. zielige randdebielen

drg

haha ja ik zag dat doek ook, ondertussen schijten ze 7 kleuren wanneer ze Cambuursupporters met wandelstokken en rolstoelen naast een invalidebusje zien lopen.

Helaas wint sc Finnbogason wel, dankzij dat ontzettend slechte spel van AZ, maar die gaan het nog heel moeilijk krijgen wanneer meneer de spits vertrekt want 3 uit de 4 doelpunten zijn aan Finn te danken