Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

1e divisie

Gestart door denistel, januari 18, 2013, 21:27:53

Vorige topic - Volgende topic

Holwerd voor Cambuur

Column uit t AD:

Het was op een doordeweekse avond en Sierd de Vos liep over het dak van de Krommedijk in Dordrecht. De mensen wezen omhoog en riepen 'koekoek', want dat doen mensen als ze Sierd de Vos zien lopen. Sierd zwaaide vrolijk terug en stak een duim omhoog.

Koekoek.

Steeds als ik El Sierd commentaar hoor geven in Dordrecht of Almere of Maastricht, ontroert me dat een beetje. Vol overgave probeert Sierd de Vos de Jupiler League te redden van de ondergang, lustig strooiend met gekke weetjes en wonderlijke zinnetjes, alsof hij het volk live toespreekt vanuit Mestalla of Bernabéu.

'Dames en heren, we hebben nu een half uur geschaatst hier in Almere en de stand is 0-0.'

'En opnieuw is het Smeets die scoort voor MVV! Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.'

'Tedje van de Pavert! Koekoek!'

Maandagavond keken precies 92 mensen in het Jan Louwers Stadion naar de wedstrijd tussen Jong PSV en MVV. Zestig vaders, moeders, ooms en tantes hadden een kaartje gekocht. Vijfentwintig die-hards uit Maastricht bevolkten het uitvak - en op de perstribune zaten zeven journalisten, wanhopig naar hun vrouw sms'end dat ze bijna naar huis kwamen.

De totale recette van de wedstrijd, zo twitterde Rik Elfrink van het Eindhovens Dagblad maandag, bedroeg exact 325 euro. De entreekaartjes waren in de aanbieding die avond.

Het is het failliet van de Jupiler League in één alleszeggende rekensom gevangen. Steeds wanneer Marcel Brands of Joop Munsterman u uitlegt dat de nieuwe opzet van onze eerste divisie heus heel goed is voor 'de weerstand van jonge spelers', hoeft u alleen de recette van Jong PSV-MVV maar te onthouden (325 euro). Daarna schakelt u vlug over naar een andere zender.

Jong Ajax-trainer Alfons Groenendijk berekende deze week dat hij dit seizoen al vijftig verschillende spelers heeft opgesteld in zijn elftal. Omdat hij tegen De Graafschap wéér een hele lading spelers moest missen door interlands en ander gedoe, had hij uit arren moede maar naar de zaterdagafdeling van Ajax gebeld. Of die misschien nog een mannetje over hadden.

(Nee, dit is niet verzonnen.)

De zogenoemde Jupiler League 2.0 is een farce van onvoorstelbare omvang geworden. Toeschouwers blijven massaal weg, de kijkcijfers zijn ontluisterend en de competitievervalsing is zo flagrant, dat ze er in Kazachstan, Oezbekistan of Thailand schande van zouden spreken.

De ene week moet Alfons Groenendijk een spelertje losweken uit de B2, de volgende week spelen Bojan Krkic of Niklas Moisander mee. Oh ja, en de beloftenteams voetballen voor spek en bonen, want promoveren mogen ze niet, maar ze kunnen weer wel een periodetitel winnen.

Uiteraard, ook ik snap best dat het in de oude Jupiler League ook geen feest was. Er moest iets veranderen. Logisch. Prima. Maar over dit plan is zó slecht nagedacht, dat ik voorstel om de bedenkers met terugwerkende kracht aan een alcohol- en drugscontrole te onderwerpen.

Schaamteloos werden clubs gechanteerd om mee te doen, anders zouden ze geen centjes krijgen van Fox.

De supporters van mooie traditieclubs als Sparta, Willem II, De Graafschap en MVV protesteerden zich al een ongeluk, maar ze stuiten op arrogantie, starheid en desinteresse. 'Football without the fans is nothing,' zei Celtic-manager Jock Stein ooit, maar in de Jupiler League 2.0 worden voetbalsupporters belachelijk gemaakt waar ze bij staan.

Hoe dapper Sierd de Vos ook zijn best doet om er nog iets van te maken, groot liefhebber als hij is, El Sierd kan het onmogelijk in zijn eentje.
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Clint

Altijd leuk te horen die Sierd de Vos. Die maakt het becommentariëren nog leuk. Beter als zo'n figuur als Evert 'Weet u dat nog?' ten Napel.

Sander Scc

Ik vond Evert ten Napel een van de beste commentatoren die er waren. Karakteristieke stem, evenals Hugo 'komt dat schot' Walker..


Lore

Die column is de spijker op zijn kop! Compeet belachelijk dit. Er is blijkbaar geen markt voor een 1ste divisie met lauter fullprofs. Aanpakken dit en de divisie eens goed in de markt zetten.

Als je met meer semiprofs gaat werken dan hebben clubs meer ruimte in hun budget om:

1. zwarte cijfers te schrijven
2. een paar betere spelers te halen.

Dat is wat er moet veranderen en niet een wijziging, waardoor nog meer publiek weg blijft!

mescc

of de eredivisie terugbrengen naar 16 clubs.

mescc

en dan die jong-teams er uiteraard uit flikkeren.

Lore

Citaat van: mescc op november 14, 2013, 13:02:29
of de eredivisie terugbrengen naar 16 clubs.

Zou zeker een oplossing kunnen zijn, maar ik denk niet dat de KNVB hun paradepaardje gaat offeren! De promotie/degradatie sterk verruimen zou ook helpen. Dan wordt de competitie spannender en dat zal meer publiek trekken. Alleen zitten wij nu eindelijk aan de andere kant van de streep en heb ik geen zin in een verruimde degradatieregeling!

666

Citaat van: mescc op november 14, 2013, 13:03:28
en dan die jong-teams er uiteraard uit flikkeren.

Inderdaad en dan ook de promotie/degradatieregeling weer terug vanaf 1981/82, krijg je iig weer wat meer doorstroming van clubs en wordt de strijd ook weer wat uitgebreider.

Promotie/degradatie nacompetitie Eredivisie

Geschiedenis
De nacompetitie om promotie naar de Eredivisie bestaat sinds het seizoen 1972/73. Voor dat seizoen hadden er al enkele beslissingsduels om promotie plaatsgevonden vanwege gelijke standen. Tot en met het seizoen 1980/81 degradeerden er 2 clubs rechtstreeks uit de eredivisie en promoveerde de kampioen van de eerste divisie. De vier periodekampioenen namen deel aan de nacompetitie, waarin alle ploegen uit en thuis tegen elkaar speelden. De winnaar van deze nacompetitie promoveerde naar de eredivisie.
Vanaf het seizoen 1981/82 promoveerde de nummer 2 van de eerste divisie ook rechtstreeks en degradeerden er 3 clubs rechtstreeks uit de eredivisie. De nacompetitie bleef gehandhaafd.
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

marrumer

dordrecht - eindhoven wat een prachtige wedstrijd! van 1-3 naar 4-3!

Tukker

Citaat van: marrumer op november 16, 2013, 18:29:59
dordrecht - eindhoven wat een prachtige wedstrijd! van 1-3 naar 4-3!
Met een dubieze strafschop in de 94e minuut.

De huurling van FC Groningen scoort 3 x
Wenn die Turmuhr zwei Mal schlaegt
Nimmt er den Jungen ins Gebet
Er ist der wahre Christ
Und weiss was Naechstenliebe ist

sunderland

gister bij jong ajax-sparta 739 toesch en jong twente 320 toesch . Oprotten met die teams .gaat helemaal nergens over

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: sunderland op november 18, 2013, 14:14:52
gister bij jong ajax-sparta 739 toesch

Een seizoensrecord van Jong Ajax?  :zweep
Henk, held, bedankt

Scc01

Het is inderdaad ongelofelijk triest aan het worden. De enige mensen die er blij mee zijn, zijn de zogenaamde teletekst supporters van Ajax/PSV/Twente, ja teletekst supporters want aan de aantallen toeschouwers te zien hebben ze verder geen supporters. Moet er niet aan denken om daar weer te spelen.

SCCornjum


De gemoederen rond Sparta Rotterdam zijn hoger opgelopen, nu ook een aantal sponsors heeft aangegeven ontevreden te zijn. Vier geldschieters hebben als signaal afgezien van hun bijdrage aan het trainingskamp tijdens de winterstop.

Sparta staat nog steeds tweede in de Jupiler League, maar door opeenvolgende nederlagen tegen koploper FC Dordrecht en staartploeg Jong Ajax is de achterstand op de lijstaanvoerder opgelopen tot zeven punten. De supporters waren al onrustig, maar nu heeft ook een aantal sponsors hun ongenoegen geuit over het slechte spel en het gevoerde beleid, meldt RTV Rijnmond.

Tijdens de winterstop gaat Sparta altijd op trainingskamp in Zuid-Europa, maar dat komt nu in het geding. De Rotterdammers zijn daarvoor afhankelijk van externe financiers. Eén geldschieter heeft tegenover de regionale omroep bevestigd dat een kwartet sponsors afziet van hun bijdrage. Dit moet gezien worden als een signaal en niet als definitief afhaken.

Ook de achterban is teleurgesteld in hun club. Woensdagmiddag organiseren de fans een bijeenkomst om te bedenken welke acties zij kunnen gaan uitvoeren. De supporters willen de clubleiding, trainer en selectie laten weten dat zij de huidige gang van zaken niet langer tolereren
Watching Football Is Not A Crime

SCCornjum

De kritische houding van de supporters en sponsors van Sparta Rotterdam kan op begrip van algemeen directeur Wiljan Vloet rekenen. Ook de bestuurder is allerminst tevreden met de wijze waarop het eerste elftal van de club momenteel presteert in de Jupiler League.

"In de eerste helft tegen Dordt speelden we ver onder ons niveau en tegen Jong Ajax gingen we passieloos ten onder. Het druk zetten en vooruit voetballen lukt niet, dus begrijp ik dat supporters en sponsors ontevreden zijn en hun stem laten horen", zegt Vloet in gesprek met RTV Rijnmond, doelend op de recente nederlagen van Sparta.

Fans van Sparta denken inmiddels na over het voeren van protestacties. Vloet hoopt dat de supporters binnen de lijntjes kleuren. "Ik hoop dat er op een goede manier actie gevoerd gaat worden, zodat iedereen er beter van wordt", stelt Vloet. Een groep sponsors besloot uit onvrede niet bij te dragen aan het jaarlijkse wintertrainingskamp van de Rotterdamse club.

"Alle kritiek zorgt voor een splitsing onder Spartanen. Er zijn sponsors die boos zijn, er zijn sponsors die niet boos zijn. En er zijn sponsors die boos zijn op elkaar. Dat geldt ook voor de supporters", reageert Vloet. Opstappen is geen optie voor de bestuurder. "Ik wil de huidige situatie niet bagatelliseren, maar de club staat niet in brand."

"Nogmaals, net als iedereen ben ik ontevreden over het vertoonde spel. Maar als club staan we er prima voor. De hunkering naar de Eredivisie is echter zo groot. Ik ben verantwoordelijk, maar niet alle pijlen zijn op mij gericht. We dragen met z'n drieën een gezamenlijke verantwoordelijkheid: ik als directeur, de technische staf en de spelers."
Watching Football Is Not A Crime