Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

TD Cambuur

Gestart door michello, januari 18, 2023, 14:14:09

Vorige topic - Volgende topic

michello

Welkom terug, Directeur!

Stiens

ETI?NNE REIJNEN NIEUWE TECHNISCH DIRECTEUR SC CAMBUUR

Met ingang van het seizoen 2023/2024 heeft SC Cambuur een nieuwe technisch directeur. Eti?nne Reijnen zal vanaf dan de leiding hebben over de technische zaken binnen de club en heeft zijn handtekening gezet onder een dienstverband voor de komende vier seizoenen.

Reijnen (35) komt over van PEC Zwolle, waar hij momenteel assistent-trainer is van het eerste elftal. In de voetballerij is hij bepaald geen onbekende, want met clubs als AZ Alkmaar, FC Groningen, Maccabi Haifa en PEC Zwolle achter zijn naam kent hij een indrukwekkende staat van dienst als speler. Daarnaast speelde hij ook ??n seizoen in het geel-blauw. Dat was in 2014/2015, toen hij de aanvoerder was van het team dat het puntenrecord van SC Cambuur in de Eredivisie in de boeken wist te zetten.

Namens het Stichtingsbestuur licht voorzitter Ronald Spoelstra de komst van Reijnen toe: ?Met het nieuwe stadion in aantocht komen we als club in een volgende fase terecht en daar hoort ook een andere invulling van de technische posities bij. Met Eti?nne halen we iemand in huis met nieuwe idee?n, inhoud en energie.?

Spoelstra vervolgt: ?We kennen Eti?nne natuurlijk nog goed van zijn periode als speler en hebben zijn ontwikkeling in de afgelopen jaren nauwgezet gevolgd. Hij beschikt over alle kwaliteiten en we zijn er van overtuigd dat deze rol hem uitstekend gaat passen. Dat opgeteld bij de expertise die we al in huis hebben op dit gebied gaan we voor een succesvolle en langdurige samenwerking.?

Foeke Booy tot de zomer in Leeuwarder dienst
De komst van Reijnen betekent in dit geval ook dat er komende zomer een einde gaat komen aan het tijdperk van Foeke Booy als technisch manager van SC Cambuur. Booy keerde in januari 2018 terug bij zijn jeugdliefde en was mede verantwoordelijk voor het samenstellen van de selectie van het meest succesvolle SC Cambuur aller tijden. Niet alleen vielen er twee kampioenschappen van de Keuken Kampioen Divisie te noteren, ook werd vorig seizoen de hoogste eindklassering in de Eredivisie ooit behaald.

Tot de zomer blijft Booy overigens gewoon actief als technisch manager en in een reactie laat hij het volgende weten: ?Vind het jammer dat deze beslissing is genomen, want ik had graag nog door willen gaan bij deze mooie club. Voor wat betreft de toekomst ben ik ervaren en ambitieus om mijn werkzaamheden elders in het voetbal voort te zetten.?

Stiens

Benieuwd naar Reijnen (en zijn netwerk). Op het eerste gezicht natuurlijk weinig ervaring in dit soort functies..

Sneu voor Booy dat het zo moet eindigen. Als je kijkt naar zijn totale dienstverband heeft hij toch ook een hoop goede dingen gedaan voor onze club. Laatste jaar / half jaar zit het alleen niet mee met het doorselecteren / samenstellen van een juiste selectie. Hier is o.a. Foeke duidelijk in tekort geschoten.
Alhoewel hij het natuurlijk ook niet makkelijk heeft gehad met wat tegenslagen op fysiek gebied bij hemzelf en Henk en een aantal potenti?le versterkingen die wegens priv? omstandigheden op het laatste moment ergens anders tekenden. Dat is gewoon botte pech.
Er komt vast wel iets nieuws op zijn pad.

Etienne succes met de uitdaging bij onze mooie club!  |:) |:) |:)

papier

Hij zal wel de capaciteiten hebben maar op basis van wat meteen technisch directeur? Ik kan de voetballerij (en Cambuur gaat er in dit geval gewoon in mee) echt niet volgen.

michello

Als ie Vd Vegt maar niet meeneemt voor de scouting. :_schater

Bernardo

Aparte keuze, 0 ervaring?

Inferno-058

mario

Namens het stichtingsbestuur.... Apart dat het stichtingsbestuur deze keuze toelicht en niet de directie. Ik wil geen spijkers zoeken daar waar ze niet zijn maar vind dit op zijn minst opmerkelijk...

poelie-lwd

Citaat van: mario op januari 18, 2023, 14:46:28
Namens het stichtingsbestuur.... Apart dat het stichtingsbestuur deze keuze toelicht en niet de directie. Ik wil geen spijkers zoeken daar waar ze niet zijn maar vind dit op zijn minst opmerkelijk...

Eens. Heel apart.
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Zomaariemand

Er zal hier ook eens positief gereageerd worden door de walgelijke wijsneuzen hier.
Nooit is er iets goed, maar gelukkig is het nog geen promille van het totale aantal CAMBUUR supporters.
Mijn broek zakt er in elk geval vanaf.

Stiens

Stuk uit de LC met iets meer achtergrondinformatie:

Dit is waarom Cambuur kiest voor Eti?nne Reijnen als technisch directeur en Foeke Booy na vijf jaar laat gaan

De afgelopen maanden zocht Cambuur op de achtergrond al naar een goeie vervanger voor Booy. Dat moest een nieuweling worden in de rol van technisch directeur, in plaats van manager. De keuze is gevallen op oud-speler Eti?nne Reijnen, op dit moment nog assistent-trainer bij PEC Zwolle. Hij heeft een contract voor vier seizoenen getekend. Voor Reijnen is de functie als technisch directeur volkomen nieuw. Nadat hij zijn actieve spelerscarri?re bij PEC Zwolle be?indigde in 2019, kwam hij via de academie bij het eerste elftal terecht als assistent-trainer.

Reijnen als opvolger
Voorzitter Ronald Spoelstra van het Stichtingsbestuur zegt het volgende over de komst van Reijnen: ?Met het nieuwe stadion in aantocht komen we als club in een volgende fase terecht en daar hoort ook een andere invulling van de technische posities bij. Met Eti?nne halen we iemand in huis met nieuwe idee?n, inhoud en energie. Hij beschikt over alle kwaliteiten en we zijn er van overtuigd dat deze rol hem uitstekend gaat passen.?

Op de clubwebsite van PEC Zwolle reageert Reijnen op de overstap. ?De mogelijkheid die mij geboden is door SC Cambuur is er ??n waar ik heel enthousiast van werd, bij een club waar ik een mooi verleden heb. Ik ga volgend seizoen dan ook vol enthousiasme voor deze nieuwe uitdaging.?

De raad van commissarissen heeft het afgelopen jaar het voortouw genomen in het zoeken naar een vervanger voor Booy: Gerald van den Belt ? eerst technisch directeur ? is financieel directeur geworden, omdat zijn portefeuille met het nieuwe stadion te groot en te druk was geworden. Daarom was er nu een nieuwe technisch directeur nodig, die positie was vacant.

Professionalisering nog steeds speerpunt
?Voor ons als SC Cambuur is het invullen van deze functie een belangrijke stap om op voetbaltechnisch gebied stabieler en professioneler te worden richting het nieuwe stadion?, sprak toenmalig technisch directeur Gerald van den Belt in november 2017 bij het aanstellen van Booy. Vijf jaar later is de bouw van dat stadion wel begonnen, maar Booy zal de oplevering daarvan als technisch manager niet meer meemaken. Ook is professionaliseren nog steeds een groot speerpunt van de directie en de club, dat is ook gebleven.

De laatste maanden heeft Booy meermaals zijn twijfels uitgesproken over de toekomst: wil hij dit nog wel? Is hij nog wel de juiste man voor Cambuur? Een naar eigen zeggen goed gesprek met algemeen directeur Ard de Graaf bood uitkomst, de twijfels van Booy waren weggenomen. Maar de club bleef om zich heen kijken en zoeken naar mogelijke opvolgers.

Booy had een belangrijke hand in het aantrekken van Sjors Ultee als nieuwe trainer. Hij kende Ultee onder meer nog van zijn tijd als technisch directeur bij FC Utrecht. De twee zitten op ??n lijn, maar in de zoektocht op de transfermarkt naar nieuwe spelers lijkt de rol van Booy al even uitgespeeld.

Sterkhouders binnengehaald, maar selectie op dit moment nog niet op orde
Hij haalde door de jaren heen natuurlijk sterkhouders binnen, zoals Mees Hoedemakers, Robin Maulun, Erik Schouten en Doke Schmidt, maar het laatste jaar bewijzen gehaalde spelers hun meerwaarde niet en wordt er te weinig doorgeselecteerd. Grotendeels is het nog een selectie die op het nippertje het beste resultaat ooit in de eredivisie behaalde, maar die al een jaar amper punten pakt.

In de eerste seizoenshelft kwamen nieuwelingen Leon Bergsma en Dani?l van Kaam weliswaar goed van pas; ze dwongen een basisplaats af en maakten een aardige indruk. Recordaankoop Silvester van der Water lijkt daarentegen uit te groeien tot een miskoop. Cambuur betaalde niet vaak transfersommen voor spelers, maar deed dat voor Bergsma, Van Kaam en Van der Water wel. Er werd gerept over ?Cambuur 2.0?. Door de financi?le injectie van vastgoedondernemer Bert van den Brink was er wat meer mogelijk bij de club.

Bij Van der Water komt het er nog niet uit, terwijl hij met afstand de duurste aankoop was. Ook huurlingen F?lix Mambimbi, Remco Balk en keeper Jo?o Virginia richten niets uit: Virginia heeft op dit moment meer punten gekost dan gepakt.

Ondertussen zat Booy al een tijd in onzekerheid over zijn toekomst. Hij wilde niet ?over zijn graf regeren? en nam geen beslissingen meer die over na dit seizoen gingen. Zo blijven veel aflopende contracten liggen. De enige focus van Booy lag deze transferperiode nog op het halen van een linksbuiten. Die missie is inmiddels geslaagd met het aantrekken van Mimoun Mahi, al zit de aanvaller nog in de laatste fase van zijn herstel van een blessure en is hij nog niet fit.

Niet altijd makkelijk
Dat Booy het niet makkelijk had mag ook gezegd worden. Spelers staan doorgaans niet te springen om bij Cambuur aan de slag te gaan, alleen al door het kunstgras dat er ligt en bij gebrek aan een fatsoenlijk scoutingapparaat, al is Booy er ook debet aan dat de scouting nooit goed van de grond is gekomen. Hierdoor is Booy wel vaak aangewezen op zaakwaarnemers die zelf spelers aandragen. Bovendien moest er altijd gewerkt worden met een beperkt budget en was het ? tot deze zomer - zoeken naar transfervrije ?buitenkansjes?.

Met het oog op het nieuwe stadion en de nieuwe organisatiestructuur die daarbij hoort, kiest Cambuur nu dus voor een aanvulling van de directie in de vorm van een technisch directeur. Booy mag op zoek naar een andere uitdaging, wat dat wordt is nog niet bekend. ?Voor wat betreft de toekomst ben ik ervaren en ambitieus om mijn werkzaamheden elders in het voetbal voort te zetten?, zegt Booy erover op de clubwebsite.

Geelblauwstiens

anderszchristian

'Ondertussen zat Booy al een tijd in onzekerheid over zijn toekomst. Hij wilde niet ?over zijn graf regeren? en nam geen beslissingen meer die over na dit seizoen gingen. Zo blijven veel aflopende contracten liggen'

Dit is toch onacceptabel, dan kun je beter per direct afscheid nemen van Foeke en een interim aanstellen die deze taken oppakt want als dit waar is dan gaat hij geen stap meer verzetten de komende maanden!

Gasgeve

Als dit stuk echt de waarheid en de gang van zaken bij Cambuur op dit moment en van de zomer weerspiegelt dan is er veel te laat ingegrepen. Wat je tussen de regels door kan lezen, is dat Booy het afgelopen half jaar niks gedaan heeft omdat hij niet over zijn graf wilde regeren. Dan moet je dus de keus maken of we gaan met hem door of we nemen per direct een nieuwe TD aan. Nu kost het je misschien wel degradatie.

Daarnaast zie ik ook niet in waarom Reijnen een goede technisch directeur is en ook dat lees ik niet terug in het LC stuk. Zo'n onervaren iemand zou ik eerst met iemand mee laten lopen die al jaren in het vak zit. Al ben ik wel blij met de persoon Reijnen bij onze club, hopelijk gaat hij het goed doen.

Bankzitter

Aflopende contracten? dan heb je het over jongens als Doke Schmidt. Je weet niet wat de speler wil, niet wat Ultee wil , handhaving is niet zeker. Zo vreemd is het niet dat er nog geen nu aflopende contracten zijn verlengt.

Verder: Foeke bedankt en veel succes Ettienne!