Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Remco Balk

Gestart door Huizen, juni 02, 2022, 13:08:00

Vorige topic - Volgende topic

Bankzitter

Hij was ook niet in beste vorm in de eerste wedstrijden. Vandaag prima gespeeld.

Noordcambuur

En dat is nummertje 3 goed bezig Balk :thumbsup

zeewolde

Wat een held, wat een instelling _O_

Noordcambuur


Yellow Army

Area 58

Trainert!

Mooie goal Remco. Blijven scoren komt er vanzelf belangstelling :devil

denistel

moet op sommige momenten rustiger zijn in de afronding
vlak na de 0-1 de 0-2 binnen leggen en klaar ist.inzet is
fantstisch hoor

TheDutchman

Kan iemand het LC artikel plaatsen?  :)

Grijskijkert

Citaat van: TheDutchman op november 08, 2024, 08:54:33
Kan iemand het LC artikel plaatsen?  :)


Remco Balk, Duracell-konijn van SC Cambuur, heeft handrem eraf gehaald: 'Van mij hoeft er geen nieuwe spits bij'

Jonathan Ploeg ? Gisteren, 19:45 ? Sport

Remco Balk: "Ik vind dat je alles moet geven, voor elkaar ?n voor de winst. En dat zal ik ook altijd blijven vinden"
Remco Balk: "Ik vind dat je alles moet geven, voor elkaar ?n voor de winst. En dat zal ik ook altijd blijven vinden" Foto: Dijks Media

Met drie doelpunten in evenzoveel wedstrijden is Remco Balk (23) de laatste weken van onschatbare waarde voor SC Cambuur. Waarom lukt het, in tegenstelling tot eerder dit seizoen, nu w?l bij de aanvaller?

De slimme loopactie in de diepte, een prima balaanname, even kappen en dan het fraaie schot in de rechterbovenhoek. Het doelpunt van Remco Balk tegen Jong AZ bracht Cambuur langszij en zou de opmaat blijken voor de uiteindelijke zege (2-3), na wat bestempeld kon worden als een zeer moeizaam duel. Dat de treffer werd verkozen tot mooiste van de week was een mooie en terechte bijvangst.


?Waarschijnlijk heeft heel mijn familie gestemd?, zegt Balk lachend. ?En dat meerdere keren. Zo brengt mijn moeder ook nog wel eens een aantal keer haar stem uit, haha. Maar zonder gekheid: ik heb dat doelpunt nog wel een aantal keer teruggekeken. Mooi toch? Elke keer als ik scoor, kan ik daar nog altijd van genieten. Scoren ?n assists geven is tenslotte waar je als aanvaller voor op het veld staat.?

Een Duracell-konijn

De treffer tegen Jong AZ was alweer de derde van Balk in evenzoveel wedstrijden. Hij scoorde ook tegen FC Eindhoven en Excelsior. Vooral die laatste, een harde knal in het dak van het doel, was cruciaal. Het zou namelijk de winnende zijn (0-1), waardoor de Leeuwarders zich na weken van aanmodderen in de kelder van de eerste divisie weer mengden in de strijd om een plek in het begeerde linkerrijtje.

Waar Balk in de eerste fase van het seizoen voornamelijk als rechts- en linksbuiten opereerde, staat hij de laatste vijf wedstrijden in de punt van de aanval. Wat opvalt is zijn vermogen om maar te blijven gaan. Om druk te zetten, tegenstanders op te jagen en constant loopacties in de diepte te maken. Als een Duracell-konijn dat opvallend lang met ??n setje oplaadbare batterijen uit de voeten kan.

?Ik voel me fijn in de punt van de aanval?, zegt Balk. ?Ik krijg wel mee dat mensen roepen: nieuwe spits dit, nieuwe spits dat. Maar ik denk dat ze vaak onderschatten hoeveel ik in verdedigend opzicht doe, qua druk zetten. Van mij hoeft er dan ook geen nieuwe spits te komen. Ik weet wat ik kan. Heb de laatste vijf wedstrijden in de spits gestaan en daarvan wonnen we er vier. Wat wil je nog meer??

Henk de Jong fleurt op als hij het over zijn energieke pupil heeft. ?Balk is altijd hard blijven werken. Daar hebben we hem bij gesteund, want uiteindelijk draait het vooral om gevoel. Als je angstig bent, kun je niet voluit gaan. Dan durf je de bal niet voluit te raken omdat je bang bent dat-ie over gaat. En als-ie er dan wel eens in gaat, neemt het vertrouwen toe. Dat geldt voor ieder mens, ook voor Balk.?

Met de handrem erop

Nee, het ging dit seizoen niet altijd even makkelijk. Niet voor de ploeg in zijn geheel en ook niet voor Balk als individu. Op verschillende posities kwam het spel van de aanvaller niet helemaal lekker uit de verf. Kansen waren er wel degelijk, maar doelpunten bleven uit. De oorzaak? Bovenal het spelen met de handrem erop, stevig aangetrokken door de vele kritiek die Balk vorig seizoen over zich kreeg.

Weet u het nog? Maar liefst dertien keer pakte hij een gele kaart, resulterend in een aantal schorsingen. Daarmee evenaarde Balk een negatieve record dat in handen was van Sander Duits en Phillipe Liard. Sinds statistiekenbureau OPTA Sports de cijfers bijhoudt, pakte er niemand meer gele kaarten in ??n seizoen dan dit drietal. Geen al te leuke statistiek om de geschiedenisboeken mee in te gaan.

?Ik heb daar veel gezeik over gehad. Mede daarom speelde ik eerder dit seizoen met de handrem erop. Maar ik ben gewoon niet zo en wil mezelf blijven. Ik vind dat je alles moet geven, voor elkaar ?n voor de winst. En dat zal ik ook altijd blijven vinden. Als ik dat niet zou doen, dan zou ik hier ook niet voetballen. Dan maar wat meer gele kaarten. Mensen mogen daar kritiek op hebben, als ze dat willen.?

?Maar kijk eens naar Argentini??, vervolgt Balk. ?Hartstikke vervelende spelers, maar ze winnen wel het WK voetbal. Denk je dat het volk daar kritiek op hun heeft? In Nederland is dat wel zo. Natuurlijk, ik kreeg te veel kaarten, dat is duidelijk en daarvoor heb ik ook spijt betuigd. Maar in Nederland hebben we denk ik behoefte aan meer van dat soort spelers. Wij zijn over het algemeen te lief.?

Goedbedoeld advies
Dat wil niet zeggen dat hij er niets van heeft geleerd, integendeel. ?Ik herken nu de momenten dat ik beter geen sliding kan maken op domme plekken. Iets dat ik vorig jaar nog wel deed, bijvoorbeeld op bezoek bij FC Emmen. Toen had ik de intentie de bal te veroveren, maar raakte mijn tegenstander hard. Ik kreeg na afloop een appje van Mark Diemers, die zei: ?Vriend, maak daar geen slidings meer.??

Hij kreeg die bewuste dag ook goedbedoeld advies van een andere huidige teamgenoot. ?Maikel Kieftenbeld speelde toen nog bij FC Emmen en wist dat wij met Cambuur niet lang daarna in de halve finale van de beker zouden staan. Hij zei daarom: ?Doe nou rustig aan, want straks mis je die wedstrijd. Dat was aardig van hem. Toen dacht ik ook: oh ja, dit was niet nodig, let nou even wat beter op.?

Dit seizoen staat de teller op drie gele kaarten. Ongetwijfeld zal dat niet de eindstand zijn. Waarom? Het hoort nu eenmaal bij het spel van Balk. En zo lang hij blijft scoren en Cambuur blijft stijgen, zullen weinigen erover klagen. ?Vooropgesteld, ik doe het niet express. Ik wil gewoon ten koste van alles winnen. Heel mooi dat het dit seizoen beter gaan, en dat wil ik zo volhouden, maar ik blijf wel mezelf.?
IN HENK WE TRUST!!!

gobo

Heerlijk verhaal. Fuck it. Dit is wat ik doe en daar ben ik goed in. Gaat zeker scoren vanavond.
As de slager spreekt, mut de wurst um stilhouwe....

Yellow Army

Zonder bal vaak beter als met, maar ik heb hem er graag bij
Area 58

TheDutchman

Danku Grijskijkert! Vorig jaar veel aan het manneke gefrustreerd maar dit seizoen toch echt wel van waarde

Noordcambuur

En weer ??n heerlijk doelpunt Balk.

Trainert!

Mooie goal, en weer de winnende. Goed gedaan!

Yellow Army

4 uit 4. Goed bezig Balkie
Area 58