Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Johan Derksen

Gestart door veteraan, mei 28, 2019, 18:10:54

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Wel een mooie discussie. Maar het geeft voor mij ook wel de kern weer. Wat de ene opvat als ultiem rasisme  is voor de andere een grap. Er is veel grijs gebied en door de toon van de openbare discussie is hier geen ruimte meer voor.

Dat is jammer, want als wij nu eerst de extremen van rascisme proberen aan te pakken, dan leidt het tot een mooie verbetering. Dus eerst zorgen dat een Marrokaan wordt aangesproken op zijn eigen gedragingen en niet op die van anderen dan zijn wij al een stuk verder. Ik werk in de arbeidsbemiddeling en ik kan je vertellen dat dit logisch klinkt, maar nu zeker niet altijd normaal is. Zelfde geldt trouwens ook voor leeftijd en vrouwen

hobbes

Ik vind dat grappen nog steeds moeten kunnen, wat is het verschil tussen een zwarte Piet grap en het belachelijk maken van de lengte van wesley sneijder. Grappen maken over iemands uiterlijk gebeurt nu eenmaal. Het wordt wat anders als je groepen ergens de schuld van geeft, groepen over één kam gaat scheren en tegen elkaar op gaat zetten.

Vlampiep

Citaat van: el haj op juni 25, 2020, 18:40:42
Vlampiep, je zet hier een heel uiteenlopend stuk uiteen dus ik zal proberen je punten stuk voor stuk te beantwoorden.

Die werkt twee kanten op. Ik zie een patroon van discriminerende opmerkingen, jij lijkt te vinden dat dit patroon ontbreekt. Zou het niet zo kunnen zijn dat jij selectief ziet en luistert?
Bestaan er in jouw mening ook wèl discriminerende grappen? Zo nee, dan zijn we verder uitgesproken. Zo ja, waarom zijn die grappen wèl fout en waar ligt de grens?
Dit is een stroman; een drogreden. Niemand argumenteert hiervoor.

Iedereen die zijn land wil verbeteren moet maar ophoepelen? Ik hoop dat je zelf inziet dat dit een hele vreemde gedachtegang is.
Discussie lijkt mij in deze niet zinvol en wens je veel plezier met je inzet als gedachten politie op het forum.


EdsjeSCC

Citaat van: el haj op juni 25, 2020, 14:26:01


Hahaha, de tering zeg. Het zegt genoeg dat je wikipedia erbij moest pakken om nou even helder te krijgen wat racisme ook alweer inhoudt. 
Daar laat ik het in dit geval maar bij, ongelofelijk.  :_schater

Als je even nadenkt zou je kunnen bedenken waarom ik de definitie heb neergezet.
Het roeptoeteren van racisme dit en dat zonder te weten wat het nou precies is

el haj

Citaat van: hobbes op juni 25, 2020, 19:11:23
Ik vind dat grappen nog steeds moeten kunnen, wat is het verschil tussen een zwarte Piet grap en het belachelijk maken van de lengte van wesley sneijder.

Dat is er ook niet - of nauwelijks. Grappen maken over iemands uiterlijke kenmerken -waar hij of zij geen invloed op heeft- ís toch ook hartstikke fout? Dat doe je misschien met je beste maten, maar niet buiten die besloten die sociale cirkel. Zo ben ik tenminste opgevoed.

Citaat van: hobbes op juni 25, 2020, 19:11:23
Het wordt wat anders als je groepen ergens de schuld van geeft, groepen over één kam gaat scheren en tegen elkaar op gaat zetten.

Citaatje van Derksen, 2007.
CiteerIk moet me zien te beheersen, ik mag niet generaliseren, maar ik heb er moeite mee ze niet allemaal over één kam te scheren als kut-Marokkanen

Derksen plakt al járen allerlei etiketten aan complete bevolkingsgroepen.

el haj

Citaat van: Vlampiep op juni 25, 2020, 20:09:14
Discussie lijkt mij in deze niet zinvol en wens je veel plezier met je inzet als gedachten politie op het forum.

Joh, beetje zwak dit. Waarom is het niet zinvol te redetwisten met iemand die een andere mening is toebedeeld dan jij? Ik heb netjes op al je punten gereageerd. Als je niet verder kunt of wilt discussiëren, prima, maar kom niet aanzetten met dat het niet zinvol is. Die opmerking over een gedachtenpolitie gaat al helemáál nergens over.


Citaat van: EdsjeSCC op juni 25, 2020, 21:23:16
Als je even nadenkt zou je kunnen bedenken waarom ik de definitie heb neergezet.
Het roeptoeteren van racisme dit en dat zonder te weten wat het nou precies is

Ik doe mijn best, maar wellicht is het verstandig om -als je een punt hebt- die uiteen te zetten in plaats van zinsneden van Wikipedia te kopiëren. Als ik je post even ontzettend liberaal interpreteer líjkt mij dat je punt is dat Derksen's uitlatingen niet onder de door jou geplaatste definitie ("Racisme is de opvatting dat er rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere") valt.
Als dat inderdaad je punt is dan heb je niet opgelet; Derksen verkondigt al jaren dat de éne bevolkingsgroep dit probleem heeft en de andere bevolkingsgroep dat probleem. Volgens deze definitie zijn vele van Derksen's uitspraken racistisch.

Geelblauwstiens

Morgen terrasje pakken mannen. Gespreksstof genoeg!